För att minska exponeringstiden och uppehålla dpm så kan man ju annars minska intra clip. Det känns dock som att de verkar vilja behålla karaktärsdraget hull down crest fighter med en längre intra clip, fast ändock göra den mindre dödlig med ett skott mindre per klipp, samt mer flexig med högre mobilitet och kortare reload.
Verkar vettigt, för även om alphan är högre så är klippet mindre dödligt. Heck, påminner om när man kör 90 mm i duo 50 100, lägre potential per clip men man hinner initiera, dra sig tillbaka och ladda om och ur innan striden är över. Vi talar lagspel alltså. Randoms är det bara högre alpha som gäller pga dess natur.
Dock, även om randoms är randoms så är en högre alpha lägre clip en bättre avvägning än låt säga högre alpha mindre armor osv. Ingen bryr sig om att 4005 har lång reload när den väl har satt ett skott, skadan är skedd. Med lägre clip så blir trade off dock omedelbar, motståndaren gör mindre skada, man får tid att avsluta fighten innan motståndaren hunnit ladda om.
Breaking points? Sure, vi kan gå igenom några bra exempel 1v1, som dessutom kan användas för att jämföra andra situationer beroende på tanks HP.
Nedan följer tabeller över ett 1v1 möte tanks emellan, där båda parter spelar perfekt. Breaking point är helt enkelt den HP då en tank kan avslutas i ett clip. Alla tanks är, förutom bonds, maxade för 1v1. Version 1.5 ST.
Här ser vi hur mycket starkare 57an är mot AMX i 1v1, vilket inte är någon överaskning.
Här ser vi att även en buffad Kran får jämt men förlorar mot T57an.
Här ser vi hur en buffad Kran slår en AMX med marginal.
Här ser vi essentiellt hur svag Emil är.
Eller hur stark 50 100 är.
Eller hur svag CDC är.
1v1 händer sällan i randoms eller TB, FL, CW och w/e, men vi ser här bl.a. med breaking points, hur perfekta situationer kan göra det omöjligt för vissa tanks att vinna över andra och således hur med hjälp av analys från kompetetivt flermanna ger oss en bild över hur duglig, OP eller broken en tank är.
Inget lag spelar Kran idag, av goda anledningar. Sällan ser man heller en Kran toppa listan i slutet av en random. Med dessa förändringar så återstår att se om lagen hittar användningsområden för Kran utöver fasta situationer samt om randoms får se Kran lite oftare och högre upp i listorna.