Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanruda:

G6 var det, men inte V30.
Det finns till och med i den uppgraderade versionen V30S med 6GB RAM och 128 GB lagring.

okej då hade jag fått det fel, även om man inte behöver mer än 4GB ram hade jag kört på fetare modell. Ram är viktigt om man vill hålla appar igång, dock är även ramhanteringen viktig (vissa tillverkare kör lite väl aggressivt när det inte behövs).

Skrivet av Bakgrund:

Tycker du tänker helt rätt. Att hårdvaran är prisvärd är inte värt så mycket när mjukvaran är föråldrad redan vid leverans och framtiden är oklar. Dessutom dåligt med stöd från tredjepartsutvecklare. Om man är helt ointresserad av Android och bara vill ha en lur som fungerar duger den säkert.

hört hel del dåligt om lg´s telefoner. Mest komiskt är att lg klagar på deras mobiler säljer dåligt, när dom stryper sina mobiler utan för hemmarknaden och sen helt struntar i uppdatera mobilen (dåliga på fixa buggar också).

Skrivet av xippet:

Tele2 har en del erbjudanden för lojala kunder. En utav dem är Sony Xperia XZ3 för 249 SEK i 24 månader och man får även Sony WH-1000XM3 på köpet! Hur håller sonyn upp sig mot tex galaxy s9?

Har personligen undvikit sony, har deras Z1 compact (om jag inte har fel på namnet). kameran usel (funkar men slår inte min s3 som dessutom kör custom rom som sägs ha sämre kamera), blixt och ficklampan är svag (skulle kalla det för mysbelysning på min jämfört med min s3 som lyser upp även stigar riktigt bra). sen påtvingade appar (men det lider tyvärr alla mobiler av), är så bortskämd med customrom och root.

Fördelen är att man får uppdateringar månadsvis och hyfsat lätt UI (flyter på helt ok utan lagg). andra har problem med appar och kraschar på den modellen men sluppit det själv (men kör ju knappt mer än orginalapparna, så inte mycket som tynger ner mobilen). även klockan på låsskärmen vad jag fattar det som har folk problem med när dom installerade pie.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Webhallen har "rea" på detta kort.
ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti 11GB OC - 14 490kr

Ska jag slå till eller är MSI kortet som recenserades tidigare på Sweclockers bättre? Vill främst ha ett tyst kort om prestandan är likvärdig.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

@Leon_Azzaro: Strix-kylaren har en ganska generöst satt fläktkurva out of the box, så om ljudnivån är viktig är det förmodligen det bästa 2080 Ti-kortet just nu. Det går varmare än vissa andra kort, eftersom fläktarna börjar snurra först vid högre temps.

Permalänk
Skrivet av serdyllon:

@Leon_Azzaro: Strix-kylaren har en ganska generöst satt fläktkurva out of the box, så om ljudnivån är viktig är det förmodligen det bästa 2080 Ti-kortet just nu. Det går varmare än vissa andra kort, eftersom fläktarna börjar snurra först vid högre temps.

Så du ska jag köpa denna kort? eller rekommenderar ni någon helt annat kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leon_Azzaro:

Så du ska jag köpa denna kort? eller rekommenderar ni någon helt annat kort?

Det är upp till dig att värdera vad som är mest viktigt. Det är fruktansvärt mycket pengar det handlar om för att få ett "tyst" 2080 Ti. Värmen är helt annan än för 1080 Ti och det märks på fläktarna.

Jag har prövat ett Palit 2080 Ti OC som på rea låg på 11-12k. Det hade väldigt bra temps men priset var en helt galen fläktkurva som standard. Hittade inget sätt att sänka den till 0 RPM <65 grader. Man skall inte behöva flasha om bios på ett så dyrt kort bara för att få det att gå tyst i idle. Jämfört med ett Strix 1080 Ti var det som natt och dag på låg belastning, där Strix-kylaren var knäpptyst.

Samtidigt var det ändå ~3000 kr lägre pris för Palits kort jämfört med Webhallens nuvarande rea på Strix 2080 Ti. För den pengen får du en ganska kompetent eftermarknadslösning. Kanske en NZXT G12 med AIO-kylare, eller ett vattenblock om det redan finns en custom loop.

För egen del kör jag inte custom loop och var inte sugen på att riska garantin på ett kort för de pengarna (med flash eller att testa G12). Så hade det varit mitt val hade jag tagit ASUS-kortet. Svårt att rekommendera det som nyköp dock, när nästa generation lika gärna kan komma om ett halvår med tanke på hur trögt försäljningen gått för nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leon_Azzaro:

Webhallen har "rea" på detta kort.
ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti 11GB OC - 14 490kr

Ska jag slå till eller är MSI kortet som recenserades tidigare på Sweclockers bättre? Vill främst ha ett tyst kort om prestandan är likvärdig.

Tack på förhand.

Två bästa tysta korten är just ASUS Strix och MSI Gaming X TRIO om du vill ha prestanda och ljudnivå.
Jag köpte MSI då det var billigare men ASUS kortet är en av två RTX 2080 Ti som inte bygger på Founders Edition PCB.
Hade det inte varit så dyrt hade jag köpt det, med den här rean hade jag gått på Strix-kortet.

Bytt själv även till be quiet! Dark Base Pro 900 gjorde underverk på ljudnivån tillsammans.
Avverkade även PNY och Palit Gaming Pro OC innan jag bet ihop och la extra pengarna för semi-passiv kylning och betydligt bättre minnen.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS HERO Z690 | Core i9 12900K | Corsair iCUE H150i ELITE LCD | Corsair 64GB (4x16GB) DDR5 5600MHz CL36 Dominator Platinum RGB | Samsung 980 Pro 2TB, Crucial P5 Plus 2TB, Kingston NV1 2TB M.2 NVMe, Samsung 870 QVO 4TB | MSI Geforce RTX 4090 SUPRIM Liquid X | Sound Blaster AE-9 | Corsair HX1500i | Logitech Z906 | DeepCool Quadstellar Infinity | Aorus FV43U + Ergotron LX | LG OLED42C2 + Ergotron LX | ACER Predator XB323U | LG UltraGear 27GP850 | Asus PG279Q | LG32GK850G-B | AOC U3277FWQ | 3xAOCQ3279VWF | Philips BDM4065UC

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Snapdragon 845 är ju runt 30% snabbare 30% snålare än 835 som sitter i v30 både gpu och cpu.
Sedan är g7 en senare telefon och kommer förmodligen få en uppdatering extra men man vet ju inte med lg.
Skärmen på g7 är riktigt bra ändå, sedan är dessutom g7 stöt klassad om det gör den mer hållbar är ju en annan sak men vissa stötar ska den klara.

V30S har även 128GB intern lagring, G7 har 64GB.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av serdyllon:

Det är upp till dig att värdera vad som är mest viktigt. Det är fruktansvärt mycket pengar det handlar om för att få ett "tyst" 2080 Ti. Värmen är helt annan än för 1080 Ti och det märks på fläktarna.

Jag har prövat ett Palit 2080 Ti OC som på rea låg på 11-12k. Det hade väldigt bra temps men priset var en helt galen fläktkurva som standard. Hittade inget sätt att sänka den till 0 RPM <65 grader. Man skall inte behöva flasha om bios på ett så dyrt kort bara för att få det att gå tyst i idle. Jämfört med ett Strix 1080 Ti var det som natt och dag på låg belastning, där Strix-kylaren var knäpptyst.

Samtidigt var det ändå ~3000 kr lägre pris för Palits kort jämfört med Webhallens nuvarande rea på Strix 2080 Ti. För den pengen får du en ganska kompetent eftermarknadslösning. Kanske en NZXT G12 med AIO-kylare, eller ett vattenblock om det redan finns en custom loop.

För egen del kör jag inte custom loop och var inte sugen på att riska garantin på ett kort för de pengarna (med flash eller att testa G12). Så hade det varit mitt val hade jag tagit ASUS-kortet. Svårt att rekommendera det som nyköp dock, när nästa generation lika gärna kan komma om ett halvår med tanke på hur trögt försäljningen gått för nvidia.

Skrivet av Blade@LCD:

Två bästa tysta korten är just ASUS Strix och MSI Gaming X TRIO om du vill ha prestanda och ljudnivå.
Jag köpte MSI då det var billigare men ASUS kortet är en av två RTX 2080 Ti som inte bygger på Founders Edition PCB.
Hade det inte varit så dyrt hade jag köpt det, med den här rean hade jag gått på Strix-kortet.

Bytt själv även till be quiet! Dark Base Pro 900 gjorde underverk på ljudnivån tillsammans.
Avverkade även PNY och Palit Gaming Pro OC innan jag bet ihop och la extra pengarna för semi-passiv kylning och betydligt bättre minnen.

Tack för era svar!
Jag kör då på Asus kortet och hoppas på det bästa.

Permalänk
Medlem

1080p på 32" bvääääh jag spyr... Skulle inte använda om den var gratis.

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Rekordmedlem

Jag gjorde nått så ovanligt (för mig) som att ta grisen i säcken, jag köpte en billig "slit o släng monitor" som dök upp i tipstråden, denna "värsting" Swedx

Tänkte kommentera den lite bara för att andra kanske kollar på den.
Bilden är "TN" jag har inte mätt nått på den men den är färgmässigt bättre än 2 andra budgetmonitorer som jag har stående som var nån hundring dyrare nya men man ser ju att det blir tydliga skiftningar i färg om man ändrar betraktningsvinkeln och jag hade inte trott nått annat om den. Den var också mindre irriterande i bildkvalitet än den 144Hz gamingmonitor en kompis har.
jag har inte sett några pixelfel men jag har bara testat att kolla på enfärgade bilder och inte verkligen analyserat hela ytan med lupp.
I stort så kan man säga att bilden är superskarp ( den är ju 4k) och har hyfsat bra färg för att vara TN och den verkar bättre än ett par andra 1080 skärmar i 15-1700 kr klassen så det ensamt gör den till en prisvärd budgetskärm.

Men jag upptäckte nått än mer spännande på den som inte står i någon dokumentation, det står i menyerna att den har Freesync, nu är jag inte direkt nån spelare men det här kanske är en bra högupplöst budgetspelskärm för de som letar nått sånt på en väldigt tight budget.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Jag har klurat över den ett tag, tack för recensionen. Får bli en sådan till övernattningslägenheten.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk

Följer det inte med någon spelkupong om jag köper grafikkortet från Webhallen?
https://www.webhallen.com/se/product/290727-ASUS-ROG-Strix-Ge...

Dock följer den med från Inet?
https://www.inet.se/produkt/5406789/asus-geforce-rtx-2080-ti-...

har redan beställt den från Webhallen och de har lyckats dra beloppet 2 gånger så det är reserverat så jag vill inte reservera ytterligare mer från mitt kort från Inet också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leon_Azzaro:

Följer det inte med någon spelkupong om jag köper grafikkortet från Webhallen?
https://www.webhallen.com/se/product/290727-ASUS-ROG-Strix-Ge...

Dock följer den med från Inet?
https://www.inet.se/produkt/5406789/asus-geforce-rtx-2080-ti-...

har redan beställt den från Webhallen och de har lyckats dra beloppet 2 gånger så det är reserverat så jag vill inte reservera ytterligare mer från mitt kort från Inet också.

Jo, det ska de göra.

https://www.webhallen.com/se/campaign/7731-NVIDIA-Geforce-RTX...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Intressant, mjukvaran är inte alls densamma som jag har på min som jag köpte förra sommaren. Kan det vara möjligt att själv byta mjukvara till den du har, och på så vis få tillgång till freesync?

Permalänk
Medlem

Har någon provat dessa? Är de någonting att ha? https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4863161

Permalänk

Tusen tack.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Men jag upptäckte nått än mer spännande på den som inte står i någon dokumentation, det står i menyerna att den har Freesync, nu är jag inte direkt nån spelare men det här kanske är en bra högupplöst budgetspelskärm för de som letar nått sånt på en väldigt tight budget.
https://i.imgur.com/XfpPC3C.jpg

Hmm, men det går ju inte att sätta igång det i TVns display..

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av f@boy:

@mrqaffe: Jag har klurat över den ett tag, tack för recensionen. Får bli en sådan till övernattningslägenheten.

Ja den är prisvärd i budget prissegmentet men det är ju en TN med allt det innebär med snäva tittvinklar och sämre färgkorrekthet, den har däremot bra mekanisk design, klart bättre än på många dyrare monitorer där man prioriterat visuell design före funktion.

Skrivet av Hazelberg:

@mrqaffe: Intressant, mjukvaran är inte alls densamma som jag har på min som jag köpte förra sommaren. Kan det vara möjligt att själv byta mjukvara till den du har, och på så vis få tillgång till freesync?

Ingen aning om det bara handlar om mjukvara eller om det går att byta den. De skriver ju att de kan ändra specifikationerna....
Det är kanske så att det bara är de grund-data de visar de lovar att produkterna uppfyller och får man mera så är det en trevlig bonus.

Skrivet av Wirje:

Hmm, men det går ju inte att sätta igång det i TVns display..

Jag valde inte tv-versionen utan monitorversionen och det är ju möjligt att det bara är samma panel i dem och helt olika elektronik.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Jag valde inte tv-versionen utan monitorversionen och det är ju möjligt att det bara är samma panel i dem och helt olika elektronik.

Har också monitorversionen - men det går icke att enabla FreeSync, den reggar inte "on".

Permalänk
Medlem

Philips 276E8VJSB mot BenQ EL2870U(E): https://www.inet.se/jamfor?compare=2214081&compare=2214025.

Vilken hade ni valt? 2700 kr på Inet respektive 3000 kr på ComputerSalg.

BenQ-skärmen har en TN-panel men har stöd för HDR, FreeSync och 1 ms. Väger det faktum att Philips-skärmen har en IPS-panel tyngre än att BenQ-skärmen som är en TN-panel har stöd för HDR?

https://www.benq.com/en/monitor/video-enjoyment/el2870u.html
https://www.tomshardware.com/reviews/benq-el2870u-hdr-freesyn...

Jag är osäker om jag ska köpa något istället än min nuvarande skärm (AOC Q3279VWF).

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Philips 276E8VJSB mot BenQ EL2870U(E): https://www.inet.se/jamfor?compare=2214081&compare=2214025.

Vilken hade ni valt? 2700 kr på Inet respektive 3000 kr på ComputerSalg.

Vad ska du ha skärmen till?
Första instinkten för min del är att behålla vad du har...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Vad ska du ha skärmen till?
Första instinkten för min del är att behålla vad du har...

Jag har en PS4 Pro och har tidigare spelat på min 65" 4K-TV men vill nu spela på en mindre skärm. Jag spelar FPS på datorn annars. Då hade 1440p och mer Hz passat bättre men för det behöver jag köpa en ny skärm och jag är inte intresserad av att köpa en ny 1440p-skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icecrystal:

Dustin säljer ett RX580 för 1949:-
Sapphire RX580 Nitro 4GB

Fast nu finns den där redan i tråden postad 2019-03-13 15:23

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Fast nu finns den där redan i tråden postad 2019-03-13 15:23

Ah, jo fan. Det missade jag, trots att jag förmodligen kikar i den tråden lite för mycket för min plånboks hälsa.

Permalänk
Medlem

Kan man köpa flera stycken av denna och bunkra upp?

https://cdon.se/jubileum/spel/xbox-live-gold-3-months-3-month...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@YaKoStar: måste lösas in ganska snart, annars kan man nog köpa och lösa in koder upp till 3 år i förväg.

Permalänk
Medlem

https://www.komplett.se/product/1122099/datorutrustning/dator...

Komplett drog en fuling och höjde priset med 500:- innan ASUS-kampanjen på 15% drog igång.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om en Asus ROG Swift PG279Q för 6300kr på Kompletts Asus-rea?
Skulle verkligen vilja ha ips 1440p i 120hz+, men modellen har ju några år på nacken och det är mycket pengar.
Sen verkar ju många exemplar vara rent ut sagt usla om man ska tro alla omdömen på nätet :/

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem

Philips 4K-skärm är populär. Nu är alla Inets exemplar i webblagret slut men det står det ska komma fler.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

https://www.komplett.se/product/1122099/datorutrustning/dator...

Komplett drog en fuling och höjde priset med 500:- innan ASUS-kampanjen på 15% drog igång.

Så fult gjort.

Skrivet av 20kr:

Vad tror ni om en Asus ROG Swift PG279Q för 6300kr på Kompletts Asus-rea?
Skulle verkligen vilja ha ips 1440p i 120hz+, men modellen har ju några år på nacken och det är mycket pengar.
Sen verkar ju många exemplar vara rent ut sagt usla om man ska tro alla omdömen på nätet :/

Jag tycker det är mycket pengar för en 1440p-skärm.

Skickades från m.sweclockers.com