Hur lång tid tar det att laga datorn hos ASUS (UX32VD)

Permalänk
Medlem

Hur lång tid tar det att laga datorn hos ASUS (UX32VD)

Har lämnat in en ASUS UX32VD då den dog, det var för knappt tre veckor sedan. Inget verkar ha hänt, någon som vet hur lång tid man skall behöva vänta på en dator som är inlämnad för lagning?

Permalänk

Det kan ta välldigt olika långt tid beroende på vad felet är. Först så ska alla datorer som kommer in felsökas och det är ganska många. sedan ska den vidareoch stå i kö för "operation". Så det kan ta långt tid tyvärr.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk

Jag vill inte skrämma dig , jag har min dator inne för att Hårdisken pajade, den har vart inne i 5 veckor .
Var inne och kollade hur långt de kommit och de reparerar fortfarande.
Jag hoppas få den nästa vecka. Roligt att det tar 5 veckor att byta en hårddisk.
Jag har en teori om att Letmerepair inte är så kunniga som de säger sig vara. Jag ringde till de och frågade varför det tog långt tid så sa de att det berodde på att
det är 2 veckors väntetid på reservdelar.Jag köper det men efter lite mer frågor kom det fram att först och främst hade de bytt moderkort och det hade tatt runt 2 veckor och sen hade de kommit på att hårdisken var död då skall man vänta 2 veckor till tills de får in hårddisken och byter ut den.
Det betyder att min dator har varit på reparation i 1 vecka 4 veckor har gått åt att vänta.
Kommer att höra med Asus och se vad de har att säga, man borde få något för att man väntat så länge. Datorn var perfekt annars ju.

Permalänk
Citat:

Jag vill inte skrämma dig , jag har min dator inne för att Hårdisken pajade, den har vart inne i 5 veckor .
Var inne och kollade hur långt de kommit och de reparerar fortfarande.
Jag hoppas få den nästa vecka. Roligt att det tar 5 veckor att byta en hårddisk.
Jag har en teori om att Letmerepair inte är så kunniga som de säger sig vara. Jag ringde till de och frågade varför det tog långt tid så sa de att det berodde på att
det är 2 veckors väntetid på reservdelar.Jag köper det men efter lite mer frågor kom det fram att först och främst hade de bytt moderkort och det hade tatt runt 2 veckor och sen hade de kommit på att hårdisken var död då skall man vänta 2 veckor till tills de får in hårddisken och byter ut den.
Det betyder att min dator har varit på reparation i 1 vecka 4 veckor har gått åt att vänta.
Kommer att höra med Asus och se vad de har att säga, man borde få något för att man väntat så länge. Datorn var perfekt annars ju.

Samma problem och samma resultat. Köpte min UX32VD i slutet av juli/början på augusti; SSd:n slutade att fungera bara någon dag efter 14 dagar vilket innebär att den åkte in på reparation istället för att jag skulle få en ny. Jag har sedan dess inte sett skymten av denna dator...den har i princip varit 2,5 ggr längre på reparation än vad jag har haft den i min ägo.
Det är leveransen av nya reservdelar som verkar tar tid...jag tror själva reparationen bara borde ta någon dag.

Det tråkiga är att jag köpte denna dator för att ta med mig utomlands (åkte 1:a september, ska vara borta i 6 mån). Jag försökte förklara detta för ASUS innan jag åkte iväg och bad de att istället att skicka en ersättningsdator (då reparationen väntades ta längre tid än vad jag hade). De totalvägrade dock, och sa bara att jag helt enkelt fick vänta.
Dustinhome (där jag köpte den) var iaf förstående och gav mig en lånedator (Samsung 900X3C) som jag kan ha tills min UX32VD återkommer

Sorry, nu blev det lite av gnäll från mig här

Permalänk
Medlem

Jag själv har lämnat in min Asus bärbara dator på lagning två gånger. Båda gångerna hade jag tillbaka datorn inom en vecka efter att de hade tagit emot den.

Permalänk

Batteriet på min gick sönde roch hade tillbaka inom två veckor.
Moderkortet dog och fem veckor sedan de började reparerar den (inte sedan jag skickade den) så har jag fortfarande inte fått någon. Efter 30 dagar krävde jag en ny eller pengar och det går inte så bra. De försökte lura på mig en avsevärt sämre dator.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Skrivet av christerron:

Samma problem och samma resultat. Köpte min UX32VD i slutet av juli/början på augusti; SSd:n slutade att fungera bara någon dag efter 14 dagar vilket innebär att den åkte in på reparation istället för att jag skulle få en ny. Jag har sedan dess inte sett skymten av denna dator...den har i princip varit 2,5 ggr längre på reparation än vad jag har haft den i min ägo.
Det är leveransen av nya reservdelar som verkar tar tid...jag tror själva reparationen bara borde ta någon dag.

Det tråkiga är att jag köpte denna dator för att ta med mig utomlands (åkte 1:a september, ska vara borta i 6 mån). Jag försökte förklara detta för ASUS innan jag åkte iväg och bad de att istället att skicka en ersättningsdator (då reparationen väntades ta längre tid än vad jag hade). De totalvägrade dock, och sa bara att jag helt enkelt fick vänta.
Dustinhome (där jag köpte den) var iaf förstående och gav mig en lånedator (Samsung 900X3C) som jag kan ha tills min UX32VD återkommer

Sorry, nu blev det lite av gnäll från mig här

Jag gjorde misstaget att skicka iväg datorn själv till Asus egna serviceställe i tron om att det skulle gå snabbare än genom Komplett där jag köpte datorn.
Laetmerepair ändrade status i Tisdags om att de reparerade datorn, det är Torsdag idag och statusen är inte ändrad . Det har allså tagit de 3 dagar att montera in en hårdisk ???

Permalänk
Skrivet av Huezo2000:

Jag gjorde misstaget att skicka iväg datorn själv till Asus egna serviceställe i tron om att det skulle gå snabbare än genom Komplett där jag köpte datorn.
Laetmerepair ändrade status i Tisdags om att de reparerade datorn, det är Torsdag idag och statusen är inte ändrad . Det har allså tagit de 3 dagar att montera in en hårdisk ???

Du har inget val. Komplett skickar dig bara till ASUS om du kontaktar dom. Att reparation börjat betyder troligen bara att de öppnat paketet med datorn och sett att den anlänt. Fast du kanske hade kunnat skickat bara hårddisken.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Skrivet av Tenkai Star:

Du har inget val. Komplett skickar dig bara till ASUS om du kontaktar dom. Att reparation börjat betyder troligen bara att de öppnat paketet med datorn och sett att den anlänt. Fast du kanske hade kunnat skickat bara hårddisken.

Nja det hade varit lite svårt då det är en bärbar dator, och jag tror att jag hade brutit mot garantin genom att endast skicka hårddisken.
Sen så har de haft inne datorn i 6 veckor nu. 4 veckor har använts för att vänta på reservdelar denna tid kunde krympas till 2 veckor om de hade beställt allt samtidigt. Jag undrar vad de gör under feldiagnos.
Varför jag antar att det har tagit mer än 5 dagar att byta en hårdisk beror på att det första reservdelen som beställdes efter att de tog emot datorn var moderkortet. När de bytt ut detta och testat kom de på att hårddisken var sönder då var det bara att vänta i 2 veckor på hårddisken. Detta var typ 27 -28 aug.

Skall nte tråka ut dig men jag tycker att Asus bör ju göra något angående deras service. Det verkar som att det gick snabbt när man skickade på reparation till Holland. Jag har haft email konversation med Asus om vad de tänker göra åt saken och vad de skall göra för att hålla mig som konsument glad.

Kom ihåg Kunden har alltid rätt.

Permalänk
Medlem

Min har nu varit inne för reparation i över en månad och man blir ju inte direkt glad av vad man läser här. Att det skall vara så segt att reparera en dator.

Permalänk

Har börjat undra hur konsumentverket ställer sig till långa reparationer såsom dessa. Googlat ämnet och hittade denna diskussionstråd på flashback; där hänvisar man bland annat till Lag (2002:587):

Citat:

Avhjälpande eller omleverans skall ske inom skälig tid efter det att köparen framställde sitt krav och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för denne.

Det verkar inte finnas någon riktig definition på vad "skälig" tid är, men mer än 3 veckors reparation verkar vara vanligt att kunna kräva ersättningsvara eller pengar tillbaka.

Har man väntat 5-6 veckor som jag och andra i denna tråd kanske är det dags att man kräver full ersättning i antingen pengar eller helt ny vara?

Permalänk
Medlem

Jag minns inte exakt hur lång tid det tog för min G74SX
men vill minnas att det tog 2 veckor för att få skärmen utbytt.

Permalänk
Medlem

Problemet är ju inte enbart att reparatörerna är inkompetenta som vissa vill påstå.

Problemet är främst hur det fungerar idag. Företagen vill minimera kostnader för att maximera vinst. T ex när nätdelen i min projektor dog (ville inte börja skruva i den själv då jag antog att jag ändå inte skulle kunna köpa en ny nätdel över disk), så gick flödet såhär:
1. Skicka in till affären, några dagar med post.
2. Vänta på att affären själva skulle göra en enkel felsökning
3. Affären ansåg att felet var korrekt, skickR projjen till tillverkarens centralservicecenter i europa
4. Flera dagar av frakt
5. Hamnar på hylla hos reparatör
6 repareras, detta tog en (1) dag
7. Frakt tillbaka till affär
8. Frakt tillbaka till mig

Så, vad drar vi för slutsatser av detta?
1) pga besparingar så finns det inga lokala reparatörer vilket gör att det går åt absurda tider i frakt
2) pga att tillberkaren inte vill handha kundkontakten blir det en overhead i att jag måste ha återförsäljaren som mellanhand
3) detta är det viktigaste, och sämsta. Den största tiden gick åt på punkt 2&5 ovan, nämligen väntetid hos företgen. Tror vi snackar att projjen låg runt 2-2,5 VECKOR på hyllan hos reparatören innan det blev dess tur att bli lagad. Mao är alltså problemet, som oftast nuförtiden vart man än vänder sig, att personalen är sjukt snålställd.

Vart vill jag komma med allt detta som är relevant för denna tråd och TS?
Jo, det var nån som tidigare ifrågasatte hur det kunde ta 3 dar att montera in en hårddisk, svar:
Nej, det tar inte 3 dar, det tar en dag på sin höjd inklusive ominstall av windows, eftersom reparatören antagligen arbetar med flera ärenden parallellt.
Det som tar tid är att din dator ligger på en hylla och väntar på sin tur.

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Problemet är ju inte enbart att reparatörerna är inkompetenta som vissa vill påstå.

Problemet är främst hur det fungerar idag. Företagen vill minimera kostnader för att maximera vinst. T ex när nätdelen i min projektor dog (ville inte börja skruva i den själv då jag antog att jag ändå inte skulle kunna köpa en ny nätdel över disk), så gick flödet såhär:
1. Skicka in till affären, några dagar med post.
2. Vänta på att affären själva skulle göra en enkel felsökning
3. Affären ansåg att felet var korrekt, skickR projjen till tillverkarens centralservicecenter i europa
4. Flera dagar av frakt
5. Hamnar på hylla hos reparatör
6 repareras, detta tog en (1) dag
7. Frakt tillbaka till affär
8. Frakt tillbaka till mig

Så, vad drar vi för slutsatser av detta?
1) pga besparingar så finns det inga lokala reparatörer vilket gör att det går åt absurda tider i frakt
2) pga att tillberkaren inte vill handha kundkontakten blir det en overhead i att jag måste ha återförsäljaren som mellanhand
3) detta är det viktigaste, och sämsta. Den största tiden gick åt på punkt 2&5 ovan, nämligen väntetid hos företgen. Tror vi snackar att projjen låg runt 2-2,5 VECKOR på hyllan hos reparatören innan det blev dess tur att bli lagad. Mao är alltså problemet, som oftast nuförtiden vart man än vänder sig, att personalen är sjukt snålställd.

Vart vill jag komma med allt detta som är relevant för denna tråd och TS?
Jo, det var nån som tidigare ifrågasatte hur det kunde ta 3 dar att montera in en hårddisk, svar:
Nej, det tar inte 3 dar, det tar en dag på sin höjd inklusive ominstall av windows, eftersom reparatören antagligen arbetar med flera ärenden parallellt.
Det som tar tid är att din dator ligger på en hylla och väntar på sin tur.

I mitt fall med Dustinhome och ASUS-produkt hoppar man direkt till steg 5; ASUS använder sig av UPS som redan samma dag kan hämta produkten och inom 24h leverera den till LetMeRepair i Uppsala. Dock är det som du säger troligen inte reparatörernas fel utan möjligen brist på personal att hantera mängden reparationer eller långa leveranstider av reservdelar.
I vilket fall som helst så önskar man att ASUS hade bättre budgeterad service.

Permalänk
Medlem

4-5v tog det för min UX32VD, ingenting blev ens gjort dock.

Om det är någon här med entreprenörsanada så skapa ett bolag inom "Serviceoptimering" tack, tror dom stora hade tjänat många nöjda kunder och bra deg i egen ficka.

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk
Medlem

Fick just reda på att min dator inte går att laga och att jag då får tillbaka pengarna alternativt kan köpa en ny. Nu verkar det som att UX32VD är rensad från butikshyllorna, gissningsvis på grund av att konstruktionen haft brister (för mycket returer) vilket är synd på en i övrigt fantastisk dator.

Någon som känner till bra alternativ med 1080p skärm? gärna med den skarpa bild som UX32VD hade

Permalänk
Medlem

Personligen om de inte tänker reparera min UX32VD så tänker jag kräva en Prime UX31A-R4004V. Den är den dator som är närmast UX32VD rent prestanda mässigt dock sämre grafikkort.

Permalänk
Medlem

Jag skickade in min UX32VD (min andra, den första blev DOAd men fick dessvärre inget nytt kvitto = ingen ny DOA-tid) för reparation för ungefär en vecka sedan, tog den direkt till LetMeRepair som är Asus verkstad i Sverige för att slippa all extra tid det skulle ta att skicka den fram och tillbaka till återförsäljaren. Verkstan ska tydligen byta ut hela skärmen, hela underredet och även moderkortet på enheten som var sprillans ny... Känns rätt surt då den första köptes i början på september, men har bara fått använda den i ett fåtal dagar. Alla reservdelar måste dessutom skickas efter, så har en känsla av att hela processen kommer ta några veckor..

Är det bara att bita i det sura äpplet i ett sånt här läge som kund? Eller är det en idé att försöka kräva en utbytesenhet alt. pengarna tillbaka?

Visa signatur

Asus UX32VD || Core i7 3517U || 10 GB DDR3 1600 MHz || Geforce GT 620M || 256 GB Samsung 830 || Win 8.1

Permalänk
Medlem

Uppdatering:
Datorn har varit inne på service i snart 3 veckor, men väntar fortfarande på reservdel. Skärmen som tog 2 veckor att få in till verkstaden var såklart defekt, så nu ska de beställa in ytterligare en. Asus egna support har inte så mycket att säga, mer än den klassiska: "Ring in igen om några dagar, så kanske vi vet någonting".

Visa signatur

Asus UX32VD || Core i7 3517U || 10 GB DDR3 1600 MHz || Geforce GT 620M || 256 GB Samsung 830 || Win 8.1