Akasa gör fläktlös Mini ITX-låda med passiv kylning

Permalänk
Melding Plague

Akasa gör fläktlös Mini ITX-låda med passiv kylning

Tillverkaren Akasa använder datorlådans hölje för kyla processorn passivt, vilket gör det möjligt att bygga ett fläktlöst datorsystem med exempelvis dubbelkärniga Sandy/Ivy Bridge.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

finns det plats för 2.5 tums enheter?

Permalänk
Medlem

ser ut som om man måste va VÄLDIGT noggrann med vilket M-itx moderkort man köper.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Trevligt men klarar det inte 65W ser jag ingen användning för den.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

mitt nya chassi till den HTPC jag ska bygga iallfall!

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Skrivet av Dahle86:

Trevligt men klarar det inte 65W ser jag ingen användning för den.

Samma här. Dock kan man få i en 2100T

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Avstängd

Är sugen på hur chassit hade klarat en Intel Xeon E3-1220Lv2. Kanske hade blivit riktigt bra temperaturer
Sugen på att kränga en processor bara för att testa dess kapacitet.

För HTPC är det nog vettigare med andra varianter, såsom 2120T nämnt innan och 3470T

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

In med en AMD Bulldozer i den så har man portabel kokplatta och datorchassi i ett!

Nä men allvarligt så är den en grym lösning. Passar ju perfekt till HTPC t. ex.... Nu blev jag köpsugen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Äntligen ett stilrent mini ITX chassi!
Den hade jag kunnat tänka mig att ha som htpc.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

ser inte ut att vara plats för en 2.5 disk i den... aja med rätt moderkort kanske det går att klämma in det också..

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Lite smålustigt sammanträffande. Jag skrev just en guide i forumet om just fläktlös HTPC. Om ni vill sätta ihop nåt idag redan och som dessutom fixar 65watt TDP så är det bara att rulla in till forumet och läsa den.

De jag gillar med denna lådan som jag ser här är att den inte har plats för en DVD/Blu-ray. Väldigt få användare behöver de idag. De enda som drar ner intresset för min del är den låga TDP:n. 65 watt och den hade varit riktigt intressant.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

ser ut som om man måste va VÄLDIGT noggrann med vilket M-itx moderkort man köper.

Moderkortet borde inkludera externt nätagg och att processor sockeln sitter på rätt ställe.

Ser väldigt trevligt ut, detta chassi med en strömsnål dubbelkärnig ivy bridge och en ssd på det.

Ett VESA fäste hade ju gjort saken ännu bättre.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt chassi och spännande lösning för CPU-kylning

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Måste vara perfekt till ett via apc då.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Amd Phenom II 965 BE (3,8Ghz)| 3*2048Corsair XMS3 | GTX 560TI | Asus M4N75td
HTPC/Server - Amd 6000+, l asus M2N-E sli l l 3*1024CorsairDDR2 l 8400gs 512 mb
|q6600@ 3.2 Ghz 3*Corsair DDR2 800mhz HD3870 |
MacbookPro 2010 i7+HT

Permalänk
Medlem

Verkar vara nice, frågan är bara om man får plats med en hårdisk och vilken typ.

Permalänk
Hedersmedlem

Ifall någon väljer att öka storleken en aning och vill ha passiv kylning med TDP 65W finns Streacom FC8. Nu vet vi ju inte priset på Akasa chassit och nämnda chassi kostar ändå kring 1200 kr.

Edit: hm, jag ögnade tydligen inte igenom tillräckligt noggrant, så det blev en onödig upprepning. Hur som funkar faktiskt Streacom FC1 ok utan fläkt för strömsnåla system, och där användningen t ex bara är för musik (varma dagar ligger vissa temperaturer lite på gränsen, men ändå inom acceptabla nivåer).

Permalänk
Medlem

brandfara 123?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nagel:

ser inte ut att vara plats för en 2.5 disk i den...

Jag tycker det ser ut som man skruvar fast den i taket.

Vill gärna se en recension av denna av Sweclockers!

Permalänk
Medlem

Hmm ser inte hålet på baksidan för plåten lite lågt ut ? Isåfall är detta för "thin mini-itx" kort typ http://www.intel.com/content/www/us/en/motherboards/desktop-m... ?

Edit, såg nu att det står "Designed for thin Mini-ITX motherboards" i originalartikeln. Och så där värst många tunna moderkort finns det väl inte ännu ?

Visa signatur

"All thinking men are atheists"
-Ernest Hemingway

Permalänk
Medlem

Det ser ju lite fräckt ut men hur tusan skall man montera och komma åt kortet när det väl är på plats? Av bilderna att döma ser det ut som man sätter fast moderkortet upp-och-ner så allt annat måste vara på plats när man gör det, inte för att där ser ut att vara plats till mer än ett mobo men ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av z84:

Det ser ju lite fräckt ut men hur tusan skall man montera och komma åt kortet när det väl är på plats? Av bilderna att döma ser det ut som man sätter fast moderkortet upp-och-ner så allt annat måste vara på plats när man gör det, inte för att där ser ut att vara plats till mer än ett mobo men ändå.

Finns ju inte så mycket plats för så mcyket i den lilla lådan, så när allt är monterat så lär man inte behöva pillla i den mycket mer efter det, tills dessa att man kanske uppgraderar hårddisk eller nått annat smått. Bara några få skruvar som måste bort så det borde itne vara allt för tidskrävande. Det jobbigaste blir nog endast att behöva applicera ny kylpasta.

Har under ett ganska långt tag funderat på varför detta inte gjorts tidigare.

Permalänk
Medlem

En videorecension från Emil hade varit nice.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Marwelln:

En videorecension från Emil hade varit nice.

Brukar väl vara Jonas som håller i chassirecensionerna?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Brukar väl vara Jonas som håller i chassirecensionerna?

Men Emil brukar hålla i HTPC-recensionerna, så, vem vet?

Permalänk
Medlem

Intressant chassi så låt både Jonas och Emil vara med!

Permalänk
Medlem

Rätt snyggt, påminner om ett slutsteg.
Får man väl hoppas på en bra prislapp med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Lite smålustigt sammanträffande. Jag skrev just en guide i forumet om just fläktlös HTPC. Om ni vill sätta ihop nåt idag redan och som dessutom fixar 65watt TDP så är det bara att rulla in till forumet och läsa den.

De jag gillar med denna lådan som jag ser här är att den inte har plats för en DVD/Blu-ray. Väldigt få användare behöver de idag. De enda som drar ner intresset för min del är den låga TDP:n. 65 watt och den hade varit riktigt intressant.

Streacom-chassit är mycket intressantare vad gäller TDP, agreed. Däremot tycker jag även att Streacom-chassit vinner just pga att den har plats för optisk läsare - har man en Billybokhylla full med köpta dvd- och bd-skivor så vill man allt kunna spela dem också.

Edit: Den som orkar komma förbi mig och rippa samtliga skivor (rätt-så-många-hundra i antalet) till min filserver, utan ersättning för jobbet, är välkommen. Och den som påstår att optiska format är dött: gratis bitchslap från mig!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Men resten då?

CPU-kylning i all ära men resten av elektroniken då? Måste väl finnas lite hål för konvektion, eller?

Permalänk
Avstängd

Damm kommer samlas i räfflorna.

Permalänk
Medlem

Men ingen kylning för chipset?
Själv håller jag byta ut min server till ett ljudlöst system, det chassiet jag tittar på är detta:

det har även kylning till chipset, så att man får ut all värme ur burken.

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ