Varför väljer man OCZ SSD?

Permalänk
Hedersmedlem

Varför väljer man OCZ SSD?

Eftersom jag tyvärr måste avliva min favoritkatt sedan 13 år, Malte, pga tumör i munhålan tänkte jag hacka på OCZ för att skingra tankarna.

Läser man runt verkar det vara många som har diverse problem med OCZ SSD. Företaget är duktiga på marknadsföring och att lova runt, men hålla tunt (gammalt talesätt för er yngre läsare ). Tänk om de varit lika noga med kvalitetskontrollerna som med företagspresentationen: http://www.ocztechnology.com/aboutocz/

Satt precis och läste en ny tråd i supportdelen där felet verkar indikera OCZ, igen.

Då är frågan: Det finns många andra märken som tillverkat, och tillverkar erkänt stabila SSDer, utan att priset behöver vara mycket högre. T ex Intel och Samsung. Jag hade personligen inte tvekat på Kingston heller, efter min oerhört goda erfarenhet av deras vanliga RAM. Varför välja OCZ framför dessa?

Beror det på nördarnas förkärlek att dygnet runt köra prestandatester som egentligen är rätt meningslösa då alla SSD egentligen är tillräckligt snabba? Söktiden är det centrala och där är i princip alla SSD lika. Det viktiga är hur väl de fungerar som nya och speciellt efter ett år eller två.

Beror det på att OCZ är duktiga på att verkar supercoola och därmed lurar den yngre delen av våra läsare?

Nå?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Då jag köpte min var det det för att det var ett bra pris. Har dock inte haft några problem med den. (ännu.)

Visa signatur

CPU: I5-2500K @ 4.4Ghz GPU: GTX670 Ram: 8GB Ram 1600Mhz 9-9-9-24

Permalänk
Medlem

Jag köpte en OCZ Agility 2 40GB för att det var den billigaste SSDn jag hittade (699SEK 11-04-11) Behövde inte vara större då jag skulle ha den till min HTPC som ändå streamar allt från en NAS.

Har själv inte haft några problem med den alls.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Avstängd

Priset är ju mest alla kollar på men om man vill ha stabilitet så är det samsung och intel som gäller. Körde på en ocz, efter en månads användning så dog den. Ger adata en chans, så får vi se vad de har att bjuda med.

Permalänk
Medlem

OCZ är väldigt trevliga att ha att göra med. Väldigt bra kundsupport och snabba.
Det där med returstatistik ska man ta med en nypa salt. Många vill att man skickar returer direkt till tillverkaren och inte via återförsäljaren (Intel t.ex. via deras eget konto på DHL) vilket aldrig kommer upp i statistiken. Se'n kan man ju ifrågasätta tillförlitligheten på rapporter där man har svårt att verifiera att det verkligen stämmer (den franska sidan med ej benämnda åf).

Synd på Malte förresten. R.I.P.
Drick gammal 18årig skotte till hans ära!

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pappy:

OCZ är väldigt trevliga att ha att göra med. Väldigt bra kundsupport och snabba.
Det där med returstatistik ska man ta med en nypa salt. Många vill att man skickar returer direkt till tillverkaren och inte via återförsäljaren (Intel t.ex. via deras eget konto på DHL) vilket aldrig kommer upp i statistiken. Se'n kan man ju ifrågasätta tillförlitligheten på rapporter där man har svårt att verifiera att det verkligen stämmer (den franska sidan med ej benämnda åf).

Synd på Malte förresten. R.I.P.
Drick gammal 18åring skotte till hans ära!

Trevligt att höra om deras goda support!

Tråden är inte skapad med någon strikt vetenskaplig grund, utan enbart min uppfattningen jag utvecklat de senaste åren.

Tack. Det blir nog Jack Daniels eftersom jag aldrig tycks hitta något annat jag tycker bättre om. Single Barrel om de har. Även om det överlag finns många fler goda Whisky än Whiskey.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Tråkigt med katten, vila i frid Malte.

Jag har/haft 3 OCZ SSD'er: 1:a var en Vertex Turbo inköptes hösten 2009, funkade klockrent fram till för ett par månader sedan då den "tappade minnet". En fw-update fixade den saken. Nu sitter den i en Dreambox.

I frugans maskin satte jag en Vertex 4, har funkat prima från start. I min egen sitter en Revodrive 3, även den funkar utan problem.

Än så länge har jag inget ont att säga om OCZ's SSD'er.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem

Tror folk med OCZ var sugna på SSD och valde det billigaste alternativet..

Visa signatur

Youtube | Steam | PSN
Fractal Design R3 | Asus P8P67 Pro Rev 3 | Asus GTX580 DirectCUII
Intel i7 2600K 4.0GHz | Antec KÜHLER H2O 620 | 8GB RAM | 2TB HDD | 120GB SSD
iPhone 6 | PlayStation 4

Permalänk
Medlem

Jag valde en ocz 120gb agillity som ja det har varit mycket problem med för andra men jag har inte stött på minsta lilla fel än den var även bäst i sin prisklass vid tillfället

Permalänk
Medlem

Ocz gjorde riktigt bra minnen för några år sen (läs 6-7), därav valde jag dem, i kombination med att de var billigast. Har inte haft något problem alls.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bandite:

Tråkigt med katten, vila i frid Malte.

Jag har/haft 3 OCZ SSD'er: 1:a var en Vertex Turbo inköptes hösten 2009, funkade klockrent fram till för ett par månader sedan då den "tappade minnet". En fw-update fixade den saken. Nu sitter den i en Dreambox.

I frugans maskin satte jag en Vertex 4, har funkat prima från start. I min egen sitter en Revodrive 3, även den funkar utan problem.

Än så länge har jag inget ont att säga om OCZ's SSD'er.

Tack för omtanken. Det är tragiskt och orättvist när en varelses psyke är helt oförändrat och underbart, men kroppen slutar fungera.

Den här tråden kanske blir OCZs upprättelse? Du har uppenbart haft flera goda erfarenheter, även om en SSD som tappar minnet inte är optimalt.

Det hade ändå varit kul att veta varför du valde just OCZ framför andra märken?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

OCZ Verex 4 presterar bra och har inga kända problem, Nuffel. då det baseras på en marvel krets så lär det inte uppkomma några större problem.

En ssd med sandforce skulle jag dock inte köpa från OCZ... Iförsig hade jag aldrig köpt en SSD med sandforce ändå, Då dem lämnar mycket att önska, Särskilt när du engång belastat dem fullt ut.

Permalänk
Medlem

Jag kan tillägga att även om Kingstons SSDer kör på sandforce så fungerar de bra. Jag köpte en i runt mars och det första jag gjorde var att flasha den till då, senaste firmware. Sedan dess har den fungerat hur stabilt som helst och inte en enda blåskärm.

Jag tror dock som Lankus, att de flesta som har köpt OCZ:s SSD har gjort det för de var de billigaste. Men jag tvivlar på att alla OCZ:s SSDer är dåliga tex Revodrive.

Visa signatur

WS: 4770k, 16GB, 2x 250GB SSD, 2x 4TB HDD (RAID1), GTX970, W10.
SRV: 2600, 16GB, 500GB (OS), 7x 2TB HDD (RAID6), Intel QUAD NIC, W2012 R2 +VMs.

Permalänk
Medlem

Just ssd skulle jag inte spara pengar på. Kör intel och den har tuggat på bra i några år nu...

Visa signatur

Jag vet jag har fel ;) Men vi kan ju prata om saken?

Permalänk

Dumsnålhet är en rätt vanlig förekomma verkar det som, även om det bara handlar om någon enstaka hundralapp. Har exempelvis sett inlägg där folk rekomenderar ACE-nätagg av sämsta kvallitsort till andras nybyggen, endast för att de är billiga...
Personligen väjer har hellre en SSD som är så stabil som möjligt, över en som generellt har mer problem men är snabbare, och då jag brukar byta dator endast runt vart 4'e år är det heller inte svårt att motivera att lägga lite mer pengar för att få högkvalitativa komponenter.

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Medlem

Köpte en 120gb OCZ Agility 3 på vinst och förlust och har inte haft några problem alls. Hade hört både bra och dåligt om OCZ och ville bilda min egen uppfattning.

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk

Jag köpte en OCZ Revodrive 80gb som slutade fungera efter bara några dagar. Fick en ny på garanti som slutade fungera efter ~10mån. Eftersom butiken inte hade någon revodrive inne längre så fick jag byta till en Kingston HyperX 120gb som jag inte har haft några som helst problem med än så länge.

Är inte så sugen på att köpa något från OCZ på ett tag, de är datorvärldens svar på monster energidricka

Permalänk
Medlem

Har för tillfället 3st OCZ SSD:er som jag kör en Raid 0:a konfig med. Funkar hur bra som helst, inte haft några blåskärmar. Det som lockade mig när jag köpte de var priset, men det visade sig att man fick bra valuta för pengarna också !

Permalänk
Medlem

Finns två ocz inom familjen, en agility 2 som jag vann i en tävling här på sweclockers (gratis ÄR gott ) och en agility 3 60 som sitter i moderns dator (den var MYCKET billig just då...). Finns dock en vanlig hårddisk i den datorn som även har os så om agilityn skulle börja strula så går det att ställa om i bios så datorn blir inte obrukbar ändå. Utöver det så ligger de saker som är vikltiga på den datorn i en dropbox mapp, så även det är lätt att återställa om det skulle behövas. För mig finns det i dagsläget inga större anledningar att köpa ocz såvida det inte är rejält billigare än alternativen...man kan tycka vad man vill om statistikensom finns, men jag har svårt att tro att det är speciellt många som skickar garantiärenden direkt till tillverkaren, man vänder sig nog till stället man köpte disken på i den mån det går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappy:

OCZ är väldigt trevliga att ha att göra med. Väldigt bra kundsupport och snabba.
Det där med returstatistik ska man ta med en nypa salt. Många vill att man skickar returer direkt till tillverkaren och inte via återförsäljaren (Intel t.ex. via deras eget konto på DHL) vilket aldrig kommer upp i statistiken. Se'n kan man ju ifrågasätta tillförlitligheten på rapporter där man har svårt att verifiera att det verkligen stämmer (den franska sidan med ej benämnda åf).

Varför skulle du ens prata med Intel? Din återförsäljare är skyldig att ta emot disken och byta ut den.

Av samma anledning ser jag inte vad man ska med OCZs support till... skicka den trasiga disken till återförsäljaren.

Skrivet av Crille90:

OCZ Verex 4 presterar bra och har inga kända problem, Nuffel. då det baseras på en marvel krets så lär det inte uppkomma några större problem.

OCZ Octane S2 är baserad på Marvell och har gigantiska problem. Det är nog för tidigt att säga hur Vertex 4 kommer stå sig...

Skrivet av MultiMan:

Jag hade personligen inte tvekat på Kingston heller, efter min oerhört goda erfarenhet av deras vanliga RAM

Att köpa Kingston för att minnena verkade bra är för övrigt lika rationellt som att köpa OCZ. Jag har fått trasiga minnen från alla stora tillverkare inkl Kingston.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mfm:

Att köpa Kingston för att minnena verkade bra är för övrigt lika rationellt som att köpa OCZ. Jag har fått trasiga minnen från alla stora tillverkare inkl Kingston.

Jag tänkte på det när jag skrev det, men point taken!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Tycker att ocz har fått det gnäll de förtjänade för Sandforce-tjafset för ett år sedan men utan att de missarna kom fram så hade säkert inte Intels SF-diskar funkat lika bra som de gör nu heller.

Personligen har jag bara bra erfarenheter av dem. Har använt en Vertex (första versionen) sen 2009 och den tuggar fortfarande på rätt bra i tjejens dator nu. Köpte en begagnad Revodrive X2 för ett år sedan som gick sönder under frakt nu i juni (lång historia, försökte sälja den) och den bytte ocz ut direkt. Ruskigt smidigt. Har fler diskar av dem också som går riktigt bra, men statistiskt sett så borde man inte köpa ocz om man inte ska ha en pci-disk eller ngt sånt special som bara de gör.

Permalänk
Medlem

R.I.P Malte

Har själv haft katt och det blir som en i familjen, alltid tragiskt när någon går bort.

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem

Frågan är ju varför man inte skulle välja en OCZ Vertex 4 om man köper en SSD i dagsläget i och med att det verkar vara en av de mest lovande diskarna på länge. Förstår att folk är tveksamma eftersom de har hört om att OCZ har haft problem tidigare men Vertex 4 verkar hittills vara väldigt felfri, vilket till och med OCZ själva verkar vara ganska säkra på i och med att de lämnar fem års garanti på den.

______________________________________________________________________________________________________

För närmare ett år sedan så köpte jag mig en OCZ Vertex 3. Jag hade otroligt nog hört ganska mycket gott om dem och priset var acceptabelt, så jag slog till, för jag ville ha en SSD. Nu i dagsläget ångrar jag mig lite för att jag inte väntade och köpte en nu istället till ett mycket billigare disk, men jag kan absolut inte klaga på disken i sig. Den har inte krånglat något alls.

Permalänk
Medlem

Har en Vertex 2:a jag haft nu ett bra tag. Aldrig haft problem med den.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk

Har suttit på en Revodrive 120gb nu i snart 2 år och har inte haft några som helst problem med den, Köpte den under en kampanj så jag fick den för en billig peng.

Permalänk
Medlem

Just nu kör jag med OCZ RevoDrive 3 X2 240GB och två OCZ Vertex 4 512GB i RAID0.
Har bara kört med OCZ, med start 2009 då jag köpte 4st Vertex 30GB.
Inte haft några problem alls med OCZ. Men det kommer nog

Visa signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Trevligt att höra om deras goda support!

Tråden är inte skapad med någon strikt vetenskaplig grund, utan enbart min uppfattningen jag utvecklat de senaste åren.

Tack. Det blir nog Jack Daniels eftersom jag aldrig tycks hitta något annat jag tycker bättre om. Single Barrel om de har. Även om det överlag finns många fler goda Whisky än Whiskey.

Måste nog vara det vidrigaste jag druckit lite men är väll ingen whiskey drickare blandade det med cola:)
Ne tacka vet jag Captain morgan med lite cola och lime:P

Trevlig tråd för övrigt undrar samma sak idag skulle jag absolut köpa samsung 830 om jag hade ahci sata 3 annars den som är pålitligast till priset köpte intel 320 120 gb för 740 och har även m4.

Jag märker ingen skillnad alls fast sata 2 utan ahci så jag hoppas att de satsar på driftsäkerheten först och främst då det kommer bli väldigt populärt att sätta in dem i bärbara för snabbheten och framförallt stödtåligare drar mindre ström inte alla som kan skruva datorer så lär ju inte bli så kul med ostabila ssd diskar då.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk

Precis som nästan alla andra som svarat i tråden valde jag en ocz (en agility 3 120GB för att vara mer exakt) pga att den var outstanding för sitt pris när jag köpte den pga någon bra kampanj. Hade behövt lägga till minst 60% för att få en samsung och ännu mer för en Intel ssd vilket jag inte ansåg det vara värt.

Disken har fungerat felfritt för mig så ångrar det inte en sekund (än så länge i alla fall )

Dock kommer det bli en Intel ssd till tjejens nya laptop nu efter prisjusteringarna de gjorde!

Permalänk
Medlem

http://communities.intel.com/thread/20014 saxat från Intels egen sida. Eftersom det är Intels egen sida får man ta deras siffror med en näve salt, de andra märkenas siffror kan dock stämma..om inte lite förhöjda. Som man ser är skillnaden försumbar idag. De gammla problemen OCZ hade var drivrutinerna. De är nu fixade sen drygt ett år och bevisligen är inte OCZ sämre än något annat märke..bara billigare.
Har 2 själv som tickar och går utan problem ända sen jag köpte dom.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard