Helgsnack: Är AMD ute ur leken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ACR83:

The world's first 28nm GPU architecture? oj det kallar jag nytt eller?

Eh, ja. Både Nvidias och AMDs nya grafikkort är helt nya arkitekturer som båda har sina fördelar och nackdelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Absurd:

B
De skulle inte behöva höja priserna, de skulle få 30-40% fler kunder (gamla AMD anhängare) och de vill fortfarande sälja till den vanliga konsumenten och inte bara till företag, om de höjde skulle de bli en total bojkott och det skulle de förlora på

Du är rätt ung va? Det kommer aldrig att bli en "total bojkott" av någonting, allra minst en produkt som alla behöver.

Det handlar inte om att Intel skulle behöva höja priserna, det handlar om att de kommer att göra det bara för att de kan om de saknar konkurrens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kvicksilv3r:

Komplett.se är ganska seriösa IMO sen tog jag en relativt high-end cpu från amd och jämförde med en i samma prisklass från intel. Fattar inte vad som är inkorrekt i den jämförelsen.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=34095
Vilket bevisar att HD7970 är bättre än alla nvidia kort i 5000:- klassen

Jag tog mig också friheten att plocka en billig Intel och sätta den mot en av dom vassare AMD alternativen, glöm inte att jämföra priset sedan, gärna i samma affär.
http://www.anandtech.com/bench/Product/434?vs=363

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Är inget fan av verkan AMD eller ATI men de får fan ta ocg rycka upp sig vill inte behöva betala dubbelt så mycket nästa gång jag köper dator...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Tänk om AMD ligger före Intel när det gäller t.ex:

  • Servers

Då finns det Intel kvar i speldatorer, Apple-datorer och produktionsdatorer. Även fast den marknaden är stor så tror jag inte de kommer vara "enormt mycket större" om ovanstående lista fullföljs.

Kapar lite i ditt citat här men du får väldigt gärna förklara för mig och alla andra hur tusan Intel ligger efter AMD när det kommer till servers, för jag tror nog du är den enda i denna värld som har den uppfattningen. Opterons endaste övertag över Xeon är prislappen, inget annat och senast jag kollade så hade väl AMD i runda slängar 5.5% av marknaden när det kommer till servers. Intel hade runt 2008 ungefär 70% av marknaden (kan tilläggas att 2008 var ett väldigt dåligt år för Intel på serversidan).

Det hela är rätt enkelt, så länge som HP, Dell och Apple spottar ut produkter med Intels grejer i sig så kommer AMD aldrig komma ikapp.

Jag tycker det var klent av AMD att ge upp prestandakampen, ett bra beslut just nu kanske men i det långa loppet... Nej, det hela ryker av kortsiktig vinsthunger istället för långsiktiga strategier.

Visa signatur

Captain Awesome

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Henkka:

Du är rätt ung va? Det kommer aldrig att bli en "total bojkott" av någonting, allra minst en produkt som alla behöver.

Det handlar inte om att Intel skulle behöva höja priserna, det handlar om att de kommer att göra det bara för att de kan om de saknar konkurrens.

Inte speciellt "ung" (vad nu ålder har med saken att göra), en total bojkott var bara ett exempel, företag kommer alltid att köpa, men vanliga konsumenter kommer inte att köpa i samma takt som nu och det förlorar de på, så en extrem prishöjning tror jag inte kommer att ske även om de inte skulle ha konkurrens, för de vill samtidigt sälja, så priserna tror jag ändå skulle hamna på en skälig nivå

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=34095
Vilket bevisar att HD7970 är bättre än alla nvidia kort i 5000:- klassen

Jag tog mig också friheten att plocka en billig Intel och sätta den mot en av dom vassare AMD alternativen, glöm inte att jämföra priset sedan, gärna i samma affär.
http://www.anandtech.com/bench/Product/434?vs=363

Den första var lite rolig men vad vill du få sagt med det andra? ALLA vet att Intels cpuer presterar bättre än AMDs. Det många Intel fanatiker dock inte förstår hos oss som väljer AMD är att prestandan räcker. Även om respektive topmodell presterar 1fps, 100mhz etc sämre så motiverar ändå priset till köp. Så även framtidssäkerheten (samma sockel i flera år).

Sen hänger/hängde det många överklockare på swec (därav namnet duh) och för de borde AMD prylar vara givna alternativ då både deras GPUer och CPUer klockar som sjutton. Ingen idee att dra men den drar så mycket ström buhu kortet. Det märks EJ för en normalinkomsttagande.

Ska vi lägga fokus på gaming istället så exakt vad kan man göra med intel/nvidia system som inget rent AMD system klarar av? Juste inget. Men du sparar pengar när du går AMD vägen.

Visa signatur

"Du vet väl att fildelning är förbjudet! Köp en till frugan också"

Permalänk
Medlem

AMD borde sälja sin cpu avdelning och satsa allt på grafik. då kommer dom tjäna i längden, men dom vill nog inte kliva ner till den nivån utan måste fortsätta och hoppas på att intel snubblar.

Permalänk
Skrivet av mfm:

Prisklass? Ska jag leta upp en gammal Socket A-processor från AMD och yra om vilken prisklass den är i? Helt irrelevant när den är End of Life och inte säljs av seriösa säljare.

Skrivet av frankof:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=34095
Vilket bevisar att HD7970 är bättre än alla nvidia kort i 5000:- klassen

Jag tog mig också friheten att plocka en billig Intel och sätta den mot en av dom vassare AMD alternativen, glöm inte att jämföra priset sedan, gärna i samma affär.
http://www.anandtech.com/bench/Product/434?vs=363

haha okey you got me there

Visa signatur

Dator: OCZ Agility 3 60GB || Intel i7 3770k 4gHz || ASRock Z77 Extreme4 || 12GB Vengeance Ram
6 TB Hdd || Gigabyte 780 windforce || Corsair Carbide 500R|| Fatal1ty 500W PSU 80+ ||
Kamera: Sony Alpha A33

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomhas:

Den första var lite rolig men vad vill du få sagt med det andra? ALLA vet att Intels cpuer presterar bättre än AMDs. Det många Intel fanatiker dock inte förstår hos oss som väljer AMD är att prestandan räcker. Även om respektive topmodell presterar 1fps, 100mhz etc sämre så motiverar ändå priset till köp. Så även framtidssäkerheten (samma sockel i flera år).

Sen hänger/hängde det många överklockare på swec (därav namnet duh) och för de borde AMD prylar vara givna alternativ då både deras GPUer och CPUer klockar som sjutton. Ingen idee att dra men den drar så mycket ström buhu kortet. Det märks EJ för en normalinkomsttagande.

Ska vi lägga fokus på gaming istället så exakt vad kan man göra med intel/nvidia system som inget rent AMD system klarar av? Juste inget. Men du sparar pengar när du går AMD vägen.

Vad han vill ha sagt med den andra länken är att Intel kan erbjuda bättre prestanda till ett lägre pris.
Sedan så är verkar ju AMD inte vilja köra med samma sockel i flera år längre.
FM1 ska ju ersättas av FM2 när Trinity väl kommer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moriquende:

Vad han vill ha sagt med den andra länken är att Intel kan erbjuda bättre prestanda till ett lägre pris.
Sedan så är verkar ju AMD inte vilja köra med samma sockel i flera år längre.
FM1 ska ju ersättas av FM2 när Trinity väl kommer.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast det kan de inte. Man kan inte stirra sig blind på CPU kostnaden då du behöver ett MB för att kunna köra den på. AMDs MBs är inte bara billigare utan har oftast bättre chipset, styrkrets och längre livscykel än Intels motsvarighet. Så nej intel kan inte erbjuda samma prestanda/krona. Förutom i highend men den kategorin är enbart relevant för benchmarkfetischister.

Visa signatur

"Du vet väl att fildelning är förbjudet! Köp en till frugan också"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av frankof:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=34095
Vilket bevisar att HD7970 är bättre än alla nvidia kort i 5000:- klassen

Vad ville du ha sagt med att ta ett nVidia kort som är från 2005 och jämföra med ett helt nytt ATi-kort?

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pr4y3r:

Att Intel är starkare än AMD på processorfronten kan väl alla hålla med om, men jag tycker nog att AMD är snäppet vassare inom grafikkort.

Jupp håller med, amd's strömsnåla och ändå bra grafikkort och en Intel prolle är definitivt den bästa kombon. Har en i3:a med en 6850 inslängd och det är så trevligt som det kan bli.

Visa signatur

Jag äger en dator... Den är svart med några sladdar som sticker ut på baksidan... Kan även sticka in ett usb-minne på sidan... Det gillar jag. Skärmen är i samma färg som Musen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomhas:

Fast det kan de inte. Man kan inte stirra sig blind på CPU kostnaden då du behöver ett MB för att kunna köra den på. AMDs MBs är inte bara billigare utan har oftast bättre chipset, styrkrets och längre livscykel än Intels motsvarighet. Så nej intel kan inte erbjuda samma prestanda/krona. Förutom i highend men den kategorin är enbart relevant för benchmarkfetischister.

I kategorin spelprestanda efter överklockning är i5K alltid grym, AMD kommer inte i närheten av den prestandan. Egentligen ligger AMD på bakfoten om vi snackar prestanda per krona efter överklockning, vilket enligt mig är det intressanta. AMD har pressat sina stockfrekvenser mycket högre än intel nu i ett antal år, och det finns alltid mer prestanda att hämta ur Intels processorer.

Så direkt man har råd med en i5 K så har intel bättre prestanda/krona.

Permalänk
Skrivet av SebboD:

Mardrömmen är ju att Intel licenserar GPU-teknik från Nvidia och helt plötsligt har GeForce-grafik i sina processorer..

Redan hänt
http://newsroom.intel.com/community/intel_newsroom/blog/2011/...

Sandy Bridge och Ivy Bridge använder Nvidia patent baserad teknik. Långt ifrån samma prestanda + drivers. Men Intels GPU hårdvara börjar bli mer intressant.

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem

AMD och Intel spela inte i samma liga längre, är ett tag sedan dom gjorde det känns det även som. Intel är till för entusiaster, som vill ha prestanda oavsett vad det kostar. Medan AMD är väldigt starka på marknaden för folk som har en tightare budget att planera köp efter.

Så fort jag får en fråga av någon att sätta ihop en dator för en okej summa, säg 6-7 tusen så väljer jag alltid AMD platform för det är mest "Bang-For-The-Buck". Jag var dum nog och köpt SB i dagarna kring lanseringen och grundplatformen (CPU, MB o RAM) kostade lika mycket som en fullt duglig AMD baserad dator.

Så att räkna ut AMD tycker jag inte man ska göra, men jag tror dom kommer börja få det tufft att hänga med Intel efter floppen med Bulldozer som många inklusive jag, trodde skulle bli en välbehövlig vändning. Jag må vara inbiten Intel fan boy, men satt beredd på att köpa Bulldozer när det släpptes pga hypen kring den och att jag gillade platformen i sig, så alla kan vi byta "lag" nån gång.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbertMwugabi:

Så fort jag får en fråga av någon att sätta ihop en dator för en okej summa, säg 6-7 tusen så väljer jag alltid AMD platform för det är mest "Bang-For-The-Buck".

I den där prisklassen är ju AMD mest bang-for-the-buck så att säga, men börjar man nära sig 10 och uppåt blir intel bara prisvärdare och prisvärdare.

Kort sagt kan man ju knappast dra slutsatsen att AMD är mest bang-for-the-buck overall utifrån det.

Permalänk
Rekordmedlem

Amd är faktiskt rätt starka hos de som verkligen vill ha extrem prestanda helt utan begränsningar i priset, eller så kan man säga att intel underpresterar grovt vad det gäller att driva superdatorer, om nu själva cpun vore så väldigt bra i jämförelse mot andra cpuer och man verkligen kan bygga monsterdatorer som prismässigt snarast börjar på 100 000 000kr än slutar vid den prisklassen så borde ju Intel göra rent hus på topplistan för superdatorer, men det gör de ju inte.
Samtidigt som småttingar som amd och sparc inte borde finnas där, men det gör de, speciellt sparc som just nu toppar listan för de som har obegränsad budget och enbart bryr sig om extremast prestanda oavsett pris.
Intel är bra cpuer för de som vill spela i win, men för övriga användare finns det annat som kan vara betydligt bättre både tekniskt och med avseende på prisvärdhet. Varför inte en 705024 kärnig sparc maskin till spel för att verkligen veta att man kan ge grafikkorten nått att göra ?
Jag tror att amd kommer att överleva, för cpuerna är faktiskt bra, men de är däremot inte bäst för de som bygger leksaker (spelpc) men hade amd varit dåliga hade de inte suttit i byggen som Cray XT5, det är en oerhört liten del av marknaden som spelare utgör, de flesta klarar sig cpumässigt på i stort sett vilken cpu som helst av de som säljs nya idag, cpufarten är inte det som begränsar datorn idag även om Intel gärna vill få oss att tro det, (och de som ev skulle tro på det och verkligen vill ha cpu prestanda köper inte intel, de köper sparc eller amd)
http://www.top500.org/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Tycker du har tolkat in för mycket av vad fanboy är. De flesta i denna tråd som jag sett som fanboys är i så fall de där som klamrar sig fast vid att Bulldozer HADE KUNNAT BLI en bra processorserie. Ja det är det ingen som sagt emot men faktan är nu att Intel har en fruktansvärt stark processoruppsättning, stabila arkitekturer, låga temperaturer och låg strömförbrukning. Till detta så håller de priserna, enligt mig på en rimlig nivå även att de är i stort sett tre generationer före AMD.

Att AMD haft 7000-serien ute i 3-4 månader är ju inte till deras fördel då de fortfarande (!) dras med strul med drivare. Jag har läst en hel del inlägg på forumet som påpekar att de fortfarande väntar på en uppsättning fungerande drivrutiner. Så ska du fortfarande skryta med detta? nVidias kort i 600-serien fungerar än så länge utan större strul. Och nej jag påstår inte att nVidia är perfekta, bara att ditt argument för 7000-serien är irrelevant då det är mycket som spelar in.

Och ja, jag hatar.

Detta tror och hoppas jag också på. Det är framförallt värme och strömförbrukningen som måste ner därefter kan de jaga Intel i prestanda då prestandan som redan finns idag räcker långt. Men som det ser ut just nu så är förhållandet mellan pris/strömförbrukning/värme/prestanda så vinner Intel, varenda jävla dag i veckan.

Jag kan säga att jag är en av dem som trodde på Bulldozers modulära uppbyggnad. Visst AMD's PR-avdelning gjorde ett jävligt dåligt jobb med hur dem marknadsförde processorn, samt att den dåvarande ledningen hade alltför många dumma ideér för sig. Men deras VD Rory Read verkar rensa skeppet på onödig personal samt sätta en ny riktning med HSA/Fusion i åtanke. dem nya förbättringarna i Piledriver arkitekturen ser väldigt lovande ut för strömförbrukningen vilket var akilleshälen för zambezi.

Däremot så är det inte heller rättvist att jämföra AMD och Intel head-to-head dels för att som du själv säger att dem ligger minst 3 generationer före samt att intel satsar enorma summor på RnD för att gå över till 14nm. AMD har gått ut med att prestandatoppen lär dem nog aldrig ta tillbaka men dem kan fortfarande få utvecklingen att gå deras väg med HSA konceptet och om det gör det så har dem en väldigt bra grund med kaveri som kommer bestå av steamrollermoduler samt GCN

När vi kommer till GPU delen av AMD så är det fortfarande lättare att hitta ett 7970 än ett GTX680. 7970 har även bättre prestanda i OpenCL än 680
"Källa: http://www.geeks3d.com/20120427/clbenchmark-new-opencl-benchmark-for-windows-tested-hd-7970-vs-gtx-680/ "

så när vi kommer till Trinity så lär det vara en mycket bra processor för laptops där man vill spela lite lätt samt i HTPC. Vishera lär nog bli ganska mycket bättre än Zambezi när det kommer till strömförbrukningen och förhoppningsvis så ligger den i fas med 2600K rent prestandamässigt.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

Tittar i sin kristallkula..

Följande kommer att hända:
AMD kommer att lansera allt bättre CPUer, men det kommer att gå långsamt när de inte alls har samma R&D resurser som Intel. AMD blir en allt mer irrelevant spelare på CPU-marknaden, och bristen på ekonomiska muskler gör att de tappar på GPU-sidan med. Deras aktierkurs kommer att rasa och rasa och rasa.

Tills en dag, när aktiekurser plötsligt blir tillräckligt låg. Då, plötsligt kliver en jätte in och köper upp en stor del av företaget, och skaffar sig avgörande inflytande i styrelsen. Troligtvis blir det IBM, men det skulle också kunna bli Qualcomm.
AMD fans kommer att springa runt med plakat "We're in bed with the enemy" och liknande och vara sura, men det här kommer att blir räddningen för företaget. Massiva investeringar i R&D tillsammans med know-how från jätten gör att AMD slår världen med häpnad ett halvår eller ett år senare. En serie CPUer och GPUer som faktiskt är konkurrenskraftiga. Därifrån kommer det bara att gå bättre för AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

Edit: AMD Phenom 9700 var Q6600's konkurrent om någon kan hitta benchmark tests mellan dom skulle det vara spännande! iofs släpptes den nästan ett halvår senare va?

http://www.anandtech.com/bench/Product/22?vs=53

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Amd är faktiskt rätt starka hos de som verkligen vill ha extrem prestanda helt utan begränsningar i priset, eller så kan man säga att intel underpresterar grovt vad det gäller att driva superdatorer, om nu själva cpun vore så väldigt bra i jämförelse mot andra cpuer och man verkligen kan bygga monsterdatorer som prismässigt snarast börjar på 100 000 000kr än slutar vid den prisklassen så borde ju Intel göra rent hus på topplistan för superdatorer, men det gör de ju inte.
Samtidigt som småttingar som amd och sparc inte borde finnas där, men det gör de, speciellt sparc som just nu toppar listan för de som har obegränsad budget och enbart bryr sig om extremast prestanda oavsett pris.
Intel är bra cpuer för de som vill spela i win, men för övriga användare finns det annat som kan vara betydligt bättre både tekniskt och med avseende på prisvärdhet. Varför inte en 705024 kärnig sparc maskin till spel för att verkligen veta att man kan ge grafikkorten nått att göra ?
Jag tror att amd kommer att överleva, för cpuerna är faktiskt bra, men de är däremot inte bäst för de som bygger leksaker (spelpc) men hade amd varit dåliga hade de inte suttit i byggen som Cray XT5, det är en oerhört liten del av marknaden som spelare utgör, de flesta klarar sig cpumässigt på i stort sett vilken cpu som helst av de som säljs nya idag, cpufarten är inte det som begränsar datorn idag även om Intel gärna vill få oss att tro det, (och de som ev skulle tro på det och verkligen vill ha cpu prestanda köper inte intel, de köper sparc eller amd)
http://www.top500.org/
http://www.top500.org/files/systems/k.jpg

Anledningen till att Cray bygger superdatorer med AMD-cpuer är väl igentligen inte prestandan i CPU'n utan att AMDs HyperTransport är väldigt bra för att koppla ihop noder för delat minne. Crays minnesdelning (Craylink, SeaStar, Gemini) är väldigt tight kopplade till HyperTransport och liknande arkitekturer. Intel inte har haft sådana minnesarkitekturer så när Cray började utveckla X86-baserade superdatorer så fanns det bara ett val, AMD, och att nu bygga om hela arkitekturen för Intel-cpuer är nog för dyrt.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Tittar i sin kristallkula..

Följande kommer att hända:
AMD kommer att lansera allt bättre CPUer, men det kommer att gå långsamt när de inte alls har samma R&D resurser som Intel. AMD blir en allt mer irrelevant spelare på CPU-marknaden, och bristen på ekonomiska muskler gör att de tappar på GPU-sidan med. Deras aktierkurs kommer att rasa och rasa och rasa.

Tills en dag, när aktiekurser plötsligt blir tillräckligt låg. Då, plötsligt kliver en jätte in och köper upp en stor del av företaget, och skaffar sig avgörande inflytande i styrelsen. Troligtvis blir det IBM, men det skulle också kunna bli Qualcomm.
AMD fans kommer att springa runt med plakat "We're in bed with the enemy" och liknande och vara sura, men det här kommer att blir räddningen för företaget. Massiva investeringar i R&D tillsammans med know-how från jätten gör att AMD slår världen med häpnad ett halvår eller ett år senare. En serie CPUer och GPUer som faktiskt är konkurrenskraftiga. Därifrån kommer det bara att gå bättre för AMD.

Hahaha

Permalänk
Medlem

Ja, AMD har varit "ute" ur processormarknaden sedan intels core 2 serie introducerades 2006 i den meningen att det aldrig varit något tal om att deras processorer skulle kunna mäta sig med Intels.
Däremot har de ju inte varit "ute" i den meningen att de inte längre säljer något. Det verkar finnas många som bara kollar på priset och inte bryr sig alltför mycket om prestandan och då har ju AMD varit ett bra alternativ med sin aggressiva prissättning. Vad gäller pris/prestanda har de varit skapliga.

Lite synd det där tycker jag. Hård konkurrens är bra för oss konsumenter.
På grafikkortsidan så ser det ju däremot mycket bättre ut, med en rätt jämn match med Nvidia just nu.

(och till skillnad från vad personen i artikeln säger så tycker jag att AMD är totalt överlägsna Nvidia vad gäller att göra stabila drivrutiner. Har haft ett gäng grafikkort genom åren. Samtliga Nvidakort har stulat rejält både med drivrutiner och hårdvara. AMD/ATI korten har gått som tåget (inte SJ då..) och aldrig strulat sig med några drivrutiner)

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mooter:

Det är visserligen inte så troligt, och jag är ingen jurist.

MEN, det är faktiskt ganska enkelt att räkna ut vad som kommer hända i USA om AMD skulle tvingas ge upp helt. USA är inte så nådiga vad gäller monopol på produkter som de själva(militär, myndigheter etc.) som ekonomin i stort är beroende av.

Antingen skulle federala myndigheter helt enkelt stycka upp Intel i flera konkurrerande företag och placera olika utvecklingsteam och fabriker i olika företag - vilket Intel nog helst vill undvika.

Mer troligt är att de tvingar Intel att dela med sig av x86 licensen till andra företag, kanske även annan intellektuell egendom i form av processordesign.
Mest troligt är då att licensen hamnar hos Amerikanska företag som IBM, Qualcomm, Texas Instruments, Motorola etc.. Men om ingen av dom visar intresse är det inte omöjligt att det hamnar hos Samsung eller nån, men det tror jag inte.

I slutändan är det faktiskt så att om AMD Verkligen skulle hamna illa till och t.ex. riskera konkurs. Då hade Intel pumpat in pengar i AMD, de överlever faktiskt inte i nuvarande form utan en konkurrent. Ett exempel är ju när Apple var konkursfärdigt och Microsoft höll dom vid liv eftersom de var rädda för statens styckyxa.

Har inte VIA X86-licens? Så monopol skulle det inte bli även om AMD konkade.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

En intressant utveckling är om ARM ISA letar sig ut ur telefoner och surfplattor till mer "riktiga" datorer, detta blir ju fullt möjligt i och med Windows 8. Och Linux stöder ju redan ARM.

Det finns redan ARM-servrar, med massor av ARM-chips parallell-körandes i kluster på ett serverblad. Drar mindre ström än motsvarande x86-server.

Det är en utveckling som är fullt möjlig och Nvidia tex har ju ARM och kan säkert relativt lätt få det att driva Geforce-grafik. Tråkigt för AMD att de sålt sin ARM-licens ...

Samtidigt försöker ju Intel få ner x86 i telefoner och surfplattor, det blir intressant att se vem som vinner den striden.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd

Den uppenbara missen alla gör i denna tråden även om vissa pratar om servers och till och med superdatdorer (som tillsammans är en piss i missisppi) är att Dell, HP och Lenovo mfl är AMD's största kunder. De är precis som många på forumet fanboys av AMD för att hålla liv i konkurrensen.

Skulle AMD gå i konkurs skulle jag tro att Amerikansk lag skulle kräva en vidare spridning av X86-licenser, kanske IBM eller nVidia skulle vara intresserade, eller varför inte Samsung. Samtliga scenarios tror jag oroar Intel som nog är rätt nöjda med situationen som den är nu, VIA och AMD i partär. Som tidigare sagts pumpar nog redan nu intel in pengar i AMD för att behålla Status Quo.

Personligen skulle jag hellre se att Llano fick full pott i HQV 2.0 och hade integrerad Dolby Digital Live eller liknande med fullt stöd för HDMI-standarden än att det hjälpligt går att spela Starcraft på medioker upplösning. Den lilla edge AMD har idag är från ATI, de var tidigt ute med grafikkort med stöd för TV och ligger idag bättre till än nVidia på HDMI-compliance (sorry för engelskan).

Ekonomiskt som sagt, ingen fara, många stora företag är intresserade av att hålla AMD vid liv, speciellt nu med undermåliga produkter, dvs inget riktigt konkurrenshot. Sedan har vi ingen aning om hur mycket det är värt med de olika deals med konsolltillverkare som görs men det är nog värt mer än deras opteron-omsättning.

Permalänk
Datavetare

På desktop där folk tenderar att köra med diskreta GPUer finns det ju knappast någon fördel för AMD just nu, visst man kan spara några hundralappar men är det verkligen så viktigt idag när en CPU tenderar att hålla (prestandamässigt) 3-4 år?

Trodde själv väldigt mycket på Llano på laptop och under en tid så var det en väldigt konkurrenskraftig modell. CPU var i.o.f.s väldigt svag jämfört med Intels CPUer (vilket är ett problem för den väldigt stora företagsmarkaden), men GPU-delen var klart mycket bättre vilket gör den riktigt intressant för hemmamarknaden.

AMDs problem är att nVidia inser att de måste göra något för att inte bli helt utpressade från laptopmarknaden. Resultatet av detta ser vi i att man kan numera köpa Core i5 (2:a gen) + GeForce 630M för <6500 kr.

DET är huvudvärk för Llano då inte ens kommande Trinity (A10-4600 med 7660G) kan matcha den kombon vare sig i CPU eller GPU prestanda. Jämförelse 630M vs 6620M vs 7660G. Och mycket pekar på att de laptops som är baserade på A10-4600 kommer lanseras på runt $600-700, vilket betyder att dessa ligger i ungefär samma prissegment som de billigare Core i5+GeForce 630M, något som också AnandTech tar upp i slutet av artikeln jag länkade till.

På den riktiga low-end marknaden så har ju både Intel och AMD eventuellt ett problem då Qualcomm lanserat Krait S4 laptops för Windows RT. Personligen tror jag i.o.f.s att Windows RT blir en totalflopp då det finns ytterst få fördelar och massor med nackdelar jämfört med Win8 på x86, men man kan aldrig veta. Detta skulle ju kunna vara "netbooks done right" (en Krait S4 laptop kommer prestandamässigt att konkurrera med Atom och Bobcat).

Även om AMD klivit ut ur high-end desktop så borde de satsa på high-end laptop. Desktopmarknaden har varit på dekis rätt länge nu, så det lär knappast finnas speciellt mycket pengar att hämta på att ha den bästa desktop CPUn. Men AMD missar just nu totalt den enorma och lukrativa företags-laptop-marknaden. På denna är en stark GPU totalt meningslöst, här har Intels integrerade GPU:er sedan Pentium M (855GM chipset som lanserade 2003) varit fullt tillräcklig, så HD3000/4000 är ren overkill här. Och även om en snabb CPU inte alltid är ett krav så blir man förvånad över hur mycket katastrofal programvara man kör på företagen som kan få ens den simplaste uppgift att bli CPU-begränsad och det är i princip alltid single-thread prestanda som räknas här. AMD behöver därför laptop CPUer med bättre prestanda per tråd som ändå drar relativt lite ström.

Så visst ser det rätt mörkt ut för AMD...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Det enda tråkiga med Intel är deras vidriga moderkort. Böjda pins hit och dit, om man har riktigt otur får man ett fraktskadat tangentbord och får stå för skiten själv. :/

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Vill du att AMD ska ha CUDA?

Läs på lite om hur respektive grafikkort är uppbygt och fungerar ^^

jag har aldrig sagt att amd ska ha cuda men att dem kunde utveckla någon mjukvara som dem kunde konkurrera även om dem har öppen standard som hjälper dem att utveckla så har det ändå inte hänt så mycket hittills.

Visa signatur

Gigabyte GA-X99-UD7,Intel 5820k, 32Gb DDR4 3000Mhz, Sapphire R9 290 4Gb Tri-x Crossfire x3, Samsung 850pro 1Tb, EVGA Supernova 1300w G2