Helgsnack: Är AMD ute ur leken?

Permalänk
Medlem

Möjligt att P4:an var snabbare med RAMBUS. Men minns hur Athlon vann i de flesta tester. Förmodar att de inte körde med rambus i dessa tester då. Jag googlade lite nu åsså innan jag svarade. NU MENAR JAG PER KLOCKCYKEL!

Visste inte att 486 från amd var likvärdig med intels. Men många andra kopior höll inte jämnt. Kul att höra.

Det där med överklockning av k6-2 var lite konstigt sagt. Jag hade världens problem med att klcoka min, men var dock ingen expert. Sen så var Pentium2 en JÄVEL på att klockas. Vi fick upp min kompis från 350Mhz til 466 tror jag, genom att höja RAM-hastigheten. Så man kan inte säga att amd var bättre eller sämre här antar jag. Man måste alltid räkna skilldnaderna per klockcykel, annars blir det anarki. Idag tänker såklart ingen på Mhz efterssom att det knappt spelar roll, men det är ändå bara så man kan jämnföra. Beräkningar per klocka.

Sen har jag svårt att tro att k6-2:an kunde komma i närheten av P2 i flyttal. Ex software rendering i ex quake.

Jag gillar AMD som fan, men måste ändå hålla mig opartisk här.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Avstängd

förhoppningsvis går licenserna för x86 och amd_64 ut såsmåningom och då behövevs inte amd längre, tills dess så för vi leva med undermålig prestanda alternativt betala lite extra. amd:s hopp är att ny ledning tar tag i sakerna, tyvärr så får vi nog vänta på vettiga processorer från amd.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Vexo:

Testade en sökning på prisjakt, går fortfarande inte att hitta Trinity processorer till laptops...

Släpps enligt rykten runt mitten av Juni.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anjora:

förhoppningsvis går licenserna för x86 och amd_64 ut såsmåningom och då behövevs inte amd längre, tills dess så för vi leva med undermålig prestanda alternativt betala lite extra. amd:s hopp är att ny ledning tar tag i sakerna, tyvärr så får vi nog vänta på vettiga processorer från amd.

Ställ dig i skamvrån och läs på lite om grundläggande ekonomi....
Även fast AMD i dagsläget gör sämre processorer(deras p2 prollar duger precis lika bra i spel dock) så måste det finnas konkurrens.
Alla ser vad intel gjorde med Ivy Bridge, de snålade in på kylningen eftersom de är ohotade i dagsläget.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LTsm:

Ställ dig i skamvrån och läs på lite om grundläggande ekonomi....
Även fast AMD i dagsläget gör sämre processorer(deras p2 prollar duger precis lika bra i spel dock) så måste det finnas konkurrens.
Alla ser vad intel gjorde med Ivy Bridge, de snålade in på kylningen eftersom de är ohotade i dagsläget.

suck. läs min kommentar igen så kanske du förstår vad jag menade. en krympt phenom II hade väl funkat hyfsat under en övergångsperoid och amd hade inte svärtat ner sitt rykte, dock börjar phenom II bli lite gammal nu, de var ok för två år sedan när jag köpte min. skälvklart är det tråkigt att intel avstår från att släppa nya bra processorer pga amd men förhoppningsvis så kommer amd vs intel perioden till ett avslut när x86/amd_64 patanten går ut.

Permalänk

Det må se mörkt ut men jag tror att de kan komma tillbaka! De får ju iallafall vara glada att intel inte är på high-end grafikmarknaden, än.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av tednasadator:

Intressant att hur kassa AMD än beter sig, så är där alltid beskyddare för dem.

Jag är inte en typisk svensk i alla fall som knyter näven i fickan i verkligheten och sedan öser ut min åsikt bakom anonym källa. Som jag ser det så ska den som verkligen sätter kunden i fokus vinna och den som tänker på pengar och har dålig service försvinna, that's it. Affärer är affärer.

Jag skulle bli glad om AMD gick i graven, Nvidia köpte upp deras gpu teknik så att de konsumenter med AMD kort fortfarande kan få drivrutiner, fast fungerande drivrutiner, tänk er det va? Fungerande drivrutiner, kanske även för er med Crossfire?! Tänk er en fungerande crossfire konfiguration!!

Jag skulle vilja säga att det är samma sak med Intel, hur kasst de än beter sig, så finns det alltid folk som försöker skydda dem.

När du säger att den som verkligen sätter kunden i fokus ska vinna och den som tänker på pengar och har dålig service försvinna.. Jag antar att du inte menar Intel vs AMD här, för båda bolagen fungerar på samma sätt i den där synvinkeln, båda är då värdelösa..

Jag skulle då inte bli ett dugg glad om AMD gick i graven, främst med tanke på marknaden, och teknikens framgång. Som många andra redan påpekat hundratals gånger, så jag tänker inte repetera dem.

Jag kan inte säga att AMD har mycket sämre drivrutiner än Nvidia faktiskt, när jag kört AMD under 4870 och 5870, båda i CrossfireX, så måste jag säga att jag har haft ungefär lika mycket problem med dem som jag har haft med mitt GTX 580, och min kompis 560 SLi.

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk

Hej alla i Sweclockers forum.

Jag har läst alla kommentarer och har märkt att många tror att AMD kommer försvinna från marknaden när det gäller hög pressterande processorer.
Om detta skulle inträffa så skulle jag personligen tycka det är mycket tråkigt.
Har byggt datorer sedan 1997 och då var det intel som var på agendan.
2001-2002 kom amd med sin athlon 1200 -1500 +.
Som då var topp till spel och andra tyngre program.
Då lyckades dem att utklassa P4an och jag tror och vet att dem kommer göra det igen.

Har själv byggt ett sytem med am3+ socket med en FX 8120 Cpu.
Denna Cpu blir väldigt varm men med rätt kylare ligger den på 20-30 Celsius.
Denna Cpu jobbar väldigt bra med flera trådar samtidigt och den som har köpt FX kommer inte ångra sig i framtiden.
Intel lever i nuet och är bättre i nuet.
Men i framtiden kommer Amd FX vara mycket bättre och närmare verkligheten än Intel Evy brige är idag.
Detta är inte bara ett påstående utan ren fakta.
Överklockningsmässigt klockar en Amd FX (BULLDOZER) Jätte Jätte BRA.
Sen det där med strömförbrukningen ? Vem bryr sig om det ? Hur många i detta forumet betalar sin elräkning själv ?
Dessutom så vet jag att många glömmer släcka lampor i huset eller i lägenheten när dem inte är hemma.
Det kostar med ström ??

Så slutsattsen på detta är att ni som inte har testat AMD BULLDOZER ska inte utala er om det.
För att sitta och läsa grafer och olika diagram och se att amds processor jobbar dåligt med 2-10 poäng i just ett spel eller i något spel.
Så är det inte verkligheten.
10 poäng i verkligheten märks kanske inte ?? vem vet ni har ju inte provat.

Jag har kört både intel sandy modellen med i7 processor.
Och i min synvilket tyckte jag det var en total katastrof genfört med Amd's Nya FX.
Kan också vara för jag är specialliserad på AMD och deras tanke sätt.
Jobbar dagligen med IT så har provat alla system som kommit ut.
Och amd ligger före i mycket och efter i nutid.
Alla spel idag körs inte flertrådat och detta medgör att FX inte pressterara fullt ut med alla kärnorna.
Men när speltillverkarna kommer in på det spåret kommer amd att stå som nummer ett.
Det lovar jag er.

Är ingen fanboy eller något i den stilen.
Jag är bara lite mer klartänkt än läsa grafer och specifiktaioner som andra gjort.
Ni ska tänka själva och prova är mitt förslag.

Trevlig helg önskar
Dait's Corporation Swden Ltd

Visa signatur

Moderkort : Asus SABERTOOTH 990FX CPU : AMD FX 8120 3,9 Ghz (Klockad)
Grafikkort : EVGA GeForce GTX 690 4096MBrandom Acess Memory : 16 Gb Corsair 1600 mhz Chassi : Bitfenix Shanobi Nätdel : Fractal design 650Samsung SSD 60 Gb HDD Westen Digital 2 x 2000 Gb .
Dait's Corporation Sweden Ltd Http://www.Dait.se/

Permalänk
Medlem

Tycker AMD gick åt fel håll när det gäller BD. Anledningen till att Intel och AMD en gång i tiden gick dual core var väl för att de just då inte kunde pressa ur mer prestanda ur en kärna. Redan då väl medvetna om att alla program inte kommer kunna gå att köra på hur många kärnor som helst.

Och så kommer BD med rakt igenom dålig enkeltrådad prestanda vilket leder till att de flesta alldagliga program, och även en stor skara program som säkerligen är dåligt kodade, får lida.

Det är det som jag tycker är så skönt med dagens intel-cpuer. Jag behöver inte oroa mig över hur många kärnor de lyckats få programmet att utnyttja. Jag har en CPU som är bland de bästa när det kommer till både enkeltrådat och flertrådat, så om det inte lirar bra här så lirar det inte bra någonstans.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk

skulle AMD vara ute ur leken så skulle Intel få mer eller mindre dominans på marknaden :I detta skulle betyda högre priser på processorer ...

Permalänk
Medlem

tror nog amd kommer finnas i leken ett bra tag till, jag kommer iaf snart att investera i en fx-8120 med tillhörande moderkort. personligen är jag nöjd om jag kan lira starcraft 2 på lägsta grafiken utan lag, vilket jag redan kan med min gammla x4 b55 på 3,2ghz

den duger förövrigt än idag riktigt bra till spelande, är väl snarare mitt grafikkort som flaskhalsar där (hd5450), men till renderingar mm går det jäkligt segt, samt sitter enbart på 4 gig minne, vilket inte funkar alls när man vill redigera video eller ens rita i sketchup visa gånger. där tror JAG att amds processorer skiner, dvs bra prestanda till "multithread program" till en riktigt billig summa pengar, även om den inte är jämförbar med tex en i7a

satt precis å kollade priser och fx-8120 är ju faktiskt liiiite billigare än den billigaste i5an tom, och i runda slängar 70% billigare än den billigaste i7an (skiljer ca 300 från att den ska vara dubbelt så dyr, bör även påpekas att jag jämför am3+ mot 1155 sockeln) och den enda skillnaden mellan 8120 och dyrare modelen är ju stock klockningen, har man lite koll och byter ut amds horribla standardkylning bör man ju kunna uppnå samma klockhastighet och troligtvis även över det.

tror helt ärligt att folk underskattar amd litegran, och samtidigt överskattar intel, och att en "intel fanboy" skulle omprioritera litegran om man verkligen fick testa processor mot processor bredvid varan själva ist för att se siffror på en hemsida och därifrån bilda sin uppfattning. går ju att jämföra med mobiler, där apples iphone 4s skulle va så jättemkt snabbare än min s2a, och det var den ju enligt papper, men vid användning märktes det inte alls av, så var det då värt mellanskillnaden? jag tyckte inte det iaf

säger nu inte att det är en bra jämförelse, men principen är lite densamma. påstår inte heller att just mitt tänk här är det "rätta" tänket, dock tror jag vi är en bra skara som tänker på detta sätt, som väljer amd ur prestanda per krona perspektiv, där inte överklockning eller abolut maxprestanda i senaste spelet/programet är i fokus.

tycker ju även då att amd gör helt rätt som satsar på sina apuer då detta enligt mej är den ultimata lösningen för tex htpc´s eller datorer där vardagligt användande (surf,mail,musik) är tänkta användningsområdet, för att inte prata om hur nice dom är i mini itx chassin där man vinner mkt prestanda jämfört med den platsen det tar upp, vilket iaf för mej är viktigare i ett sådant system

avslutar med att säga att om jag hade jag haft råd och var I STORT BEHOV av prestanda hade jag valt intel alla dagar i veckan, men tills den dagen kommer då jag verkligen måste upp till den prestandan att det nästan dubbla priset blir värt det, så kommer jag köra amd

röd är förövrigt min favoritfärg och sry för wall of text för lite information/påstående osv, har fått nån sjukdom från skolan att dra ut allt över så mkt text som möjligt för att det ska se bättre ut i en lärares ögon, och har assvårt för å skriva kort och mer denst :/

Edit: bara för att förtydliga så valde jag att inte ta med strömföbrukningen, då det i min mening blir ointressant i budget system då du knappast kommer ha en strömkrävande crossfire setup i en sådan, vilket iaf för min del gör energiförbrukningen i en klockad fx prolle påtaglig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LTsm:

Ställ dig i skamvrån och läs på lite om grundläggande ekonomi....
Även fast AMD i dagsläget gör sämre processorer(deras p2 prollar duger precis lika bra i spel dock) så måste det finnas konkurrens.
Alla ser vad intel gjorde med Ivy Bridge, de snålade in på kylningen eftersom de är ohotade i dagsläget.

Intel kanske snålade lite. De valde kylpasta istället för att löda fast IHS:en på Ivy, men spelar det någon roll för kylningen? Nej, det gjorde det inte.

Alla som läst nyheter och tester de senaste veckorna vet att så inte är fallet.

Ni som tror att Intel inte har någon konkurrens tycker jag är lite naiva. Intel må inte ha något vidare motstånd på x86 marknaden, men på ARM sidan så är det annorlunda.
Intel MÅSTE fortsätta att utveckla snabbare och strömsnålare chip för att inte tappa marknadsandelar till ARM tillverkare. Deras övergång till 14nm talar för detta.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Avstängd

tror jag får hålla med om att fx procesorerna inte är fullt så dåliga som de har framställts, däremot sa lade amd ribban väldigt högt innan lanseringen och då hade folk kallat det misslyckande även om de hade hållit jämna steg mot intels sandy bridge(som för övrigt kom ett år tidigare). amd har sig skälva att skylla helt och hållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jontel91:

har man lite koll och byter ut amds horribla standardkylning bör man ju kunna uppnå samma klockhastighet och troligtvis även över det.

Klockhastighet säger inte mycket. i5:a och bulldozer klockade likadant kommer, per kärna, visa en bra fördel för intel.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av tednasadator:

Fränt där, bara för du kör intel och nvidia så räknas du inte som AMD köpare och notera att du måste vara fanboy till dem. Sjukt. Alltså, om där är två bilar att välja mellan. Den ena har inga muttrar på hjulen, så de sitter lösa och kan lossna när du kör, kam remmen är också sliten och kan gå sönder under körning. Den andra bilen den har muttrar på hjulen, men hjulen kan ju lossna också om de inte är åter dragna. Istället för kam rem så är där en kedja istället.

Vad jag vill få sagt är: varför utmana ödet med uppenbara fel när man kan undvika dem?

Så ser jag när jag ska köpa nya delar till min dator.

Jag äger en ren amd dator där både cpu o gpu är amd, det är en budgetlaptop som funkar bra, har också x360 o wii

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mooter:

Största fördelen är nog det öppna ARM landskapet. Företag har full kontroll på sin egen produkt och tjänar mer pengar. Slipper sitta i knät på intel. Kolla på Apple, dom föredrar nog sina Apple-proppar framför intels av många skäl förutom prestanda\förbrukning etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Du vet att Apple kör med Intel's CPU'er i och Radeon grafikkort deras datorer va?

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaitsCorporation:

Hej alla i Sweclockers forum.

Jag har läst alla kommentarer och har märkt att många tror att AMD kommer försvinna från marknaden när det gäller hög pressterande processorer.
Om detta skulle inträffa så skulle jag personligen tycka det är mycket tråkigt.
Har byggt datorer sedan 1997 och då var det intel som var på agendan.
2001-2002 kom amd med sin athlon 1200 -1500 +.
Som då var topp till spel och andra tyngre program.
Då lyckades dem att utklassa P4an och jag tror och vet att dem kommer göra det igen.

Har själv byggt ett sytem med am3+ socket med en FX 8120 Cpu.
Denna Cpu blir väldigt varm men med rätt kylare ligger den på 20-30 Celsius.
Denna Cpu jobbar väldigt bra med flera trådar samtidigt och den som har köpt FX kommer inte ångra sig i framtiden.
Intel lever i nuet och är bättre i nuet.
Men i framtiden kommer Amd FX vara mycket bättre och närmare verkligheten än Intel Evy brige är idag.
Detta är inte bara ett påstående utan ren fakta.
Överklockningsmässigt klockar en Amd FX (BULLDOZER) Jätte Jätte BRA.
Sen det där med strömförbrukningen ? Vem bryr sig om det ? Hur många i detta forumet betalar sin elräkning själv ?
Dessutom så vet jag att många glömmer släcka lampor i huset eller i lägenheten när dem inte är hemma.
Det kostar med ström ??

Så slutsattsen på detta är att ni som inte har testat AMD BULLDOZER ska inte utala er om det.
För att sitta och läsa grafer och olika diagram och se att amds processor jobbar dåligt med 2-10 poäng i just ett spel eller i något spel.
Så är det inte verkligheten.
10 poäng i verkligheten märks kanske inte ?? vem vet ni har ju inte provat.

Jag har kört både intel sandy modellen med i7 processor.
Och i min synvilket tyckte jag det var en total katastrof genfört med Amd's Nya FX.
Kan också vara för jag är specialliserad på AMD och deras tanke sätt.
Jobbar dagligen med IT så har provat alla system som kommit ut.
Och amd ligger före i mycket och efter i nutid.
Alla spel idag körs inte flertrådat och detta medgör att FX inte pressterara fullt ut med alla kärnorna.
Men när speltillverkarna kommer in på det spåret kommer amd att stå som nummer ett.
Det lovar jag er.

Är ingen fanboy eller något i den stilen.
Jag är bara lite mer klartänkt än läsa grafer och specifiktaioner som andra gjort.
Ni ska tänka själva och prova är mitt förslag.

Trevlig helg önskar
Dait's Corporation Swden Ltd

intressant att du hävdar att i7 skulle vara en katastrof i jämförelse då bulldozer förlorar även i flertrådade tester såsom cinebench 11.5(vann mot i5 dock), nu skall man inte ha en övertro på rena benchmarkprogram men bulldozer presterade undermåligt även i riktiga program(cinebench är halvcyntetiskt). ända gången bulldozer vann var då i spelen som var såpass gpu begränsade att det plattformsövertaget amd hade vägde över(fler pci-e platser jämfört med 1155).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det var väldigt vad du tar i... Trampade jag på en öm tå? Självklart får var och en köpa vad de vill. Personligen tycker jag inte man får så mycket mer för pengarna faktiskt, eftersom man måste byta i princip hela systemet så fort intel byter generation. Återigen, jag säger inte att AMD har de snabbaste processorerna, men de känns som det snälla företaget i sammanhanget.

Tycker inte att jag tar i alls, så farligt var det väl inte!

Och jag har inga ömma tår när det gäller forumdebatter!

Om man har råd att lägga pengar på ett bra system, så tycker jag att det är dumt att lägga dom pengarna på ett amd system, just nu i dagsläget är det ju så! Visst bulldozer funkar. Men man ska inte glömma viktiga egenskaper som värme & att elräkningen kommer att öka !

Och om man köper en produkt från ett företag "för att det är snällt" och skiter i det andra företagets produkt "för att det är dumt" kan jag förstå! Men jag skulle aldrig göra så!

Jag har 2st AMD system (ett 939 och ett AM2) och ett Intelsystem (1155) Och jag hade inte en tanke på att företaget är snällt eller dumt när jag köpte/byggde dom!!

Tänker du likadant när du köper något annat?

Och för att svara på Titeln i tråden, då jag inte gjorde det innan.

Nä AMD är inte ute ur leken! Det är bara lite roligare att ha ett Intelsystem just nu...

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Jontel91:

...
satt precis å kollade priser och fx-8120 är ju faktiskt liiiite billigare än den billigaste i5an tom, och i runda slängar 70% billigare än den billigaste i7an (skiljer ca 300 från att den ska vara dubbelt så dyr, bör även påpekas att jag jämför am3+ mot 1155 sockeln) och den enda skillnaden mellan 8120 och dyrare modelen är ju stock klockningen, har man lite koll och byter ut amds horribla standardkylning bör man ju kunna uppnå samma klockhastighet och troligtvis även över det.
...

Sedan kan man ju vända på det. Inte en helt försumbar del av de personer som skriver på denna site hävdar ju att PhenomII och Core2 CPUer fortfarande duger till allt de gör. Det betyder i så fall att livslängden på en CPU är 5 år eller mer idag. Om du ska en CPU i 5 år, spelar det någon roll om den kostar 1400kr (fx-8120) eller 2600kr (i7 3770K) då, framförallt när vi talar om ett system som kommer ha en GPU för ett par tusen och den komponenten kommer bytas ut ett par gånger under dessa 5 år?

För de extra 1200kr får du en snabbare dator (MYCKET snabbare på de program som inte kan utnyttja många CPU-trådar) varje dag i 5 år. För mig som "poweruser" så är detta ett helt självklart val, 1200kr är jordnötter i sammanhanget. Har alltid köpt den CPU som varit snabbast och ändå hållit sig inom ett rimligt pris (2000-3000kr), genom åren har det ibland varit AMD ibland Intel. Men tyvärr rätt länge sedan AMD kom på fråga (inte sedan Core2 lanserades).

Men AMDs problem är inte "powerusers", dessa är alldeles för få för att spela någon större roll. Problemet är att man måste få fram något som fungerar riktigt bra på massmarknaden. Llano såg riktigt bra ut, innan priset på Intel i5 + nVidia 630M (som är snabbare än både Llano och Trinity GPUn) kom ner på ungefär samma nivå som de 4-kärninga Llano laptops:en. Finns det överhuvud taget någon logisk anledning att välja ett Llano eller ens Trinity om i5+630M har ungefär samma pris?

Ingen APU kommer inom den närmaste tiden kunna konkurrera i spel mot en diskret GPU, då flaskhalsen i en APU är bandbredd mot RAM. Just bandbredd mot (GPU) RAM är det stora fördelen för en diskret lösning. Så AMD skulle behöva komplettera sin uppställning för laptops med en CPU + diskret GPU just för spannet 6000-8000kr för att matcha i5 + 630M.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Öh? de gick ungefär lika bra.

mer än att Q6600 släpptes 8 månader tidigare

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Absurd:

Du vet att Apple kör med Intel's CPU'er i och Radeon grafikkort deras datorer va?

Just GPUn brukar variera. 2009 och 2010 års modeller körde med nVidia, 2011 med AMD. Ryktet viskar om att 2012 års modeller kommer köra nVidia igen, men vi lär få se nästa vecka (är det va?).

Men CPU lär vara Intel Ivy bridge på hela laptop-serien i alla fall.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av ACR83:

jag har aldrig sagt att amd ska ha cuda men att dem kunde utveckla någon mjukvara som dem kunde konkurrera även om dem har öppen standard som hjälper dem att utveckla så har det ändå inte hänt så mycket hittills.

AMD har ju "Stream":

http://www.amd.com/us/products/technologies/amd-app/Pages/eye...
http://en.wikipedia.org/wiki/AMD_FireStream

Samt OpenCL:

http://sv.wikipedia.org/wiki/OpenCL

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Uvania:

mer än att Q6600 släpptes 8 månader tidigare

Ja, vad jag menade var att det var ungefär lika snabba.

Jag hade kvar min Phenom I (9750) till hösten 2011 och den verkade aldrig ansträngd.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaitsCorporation:

Hej alla i Sweclockers forum.

Jag har läst alla kommentarer och har märkt att många tror att AMD kommer försvinna från marknaden när det gäller hög pressterande processorer.
Om detta skulle inträffa så skulle jag personligen tycka det är mycket tråkigt.
Har byggt datorer sedan 1997 och då var det intel som var på agendan.
2001-2002 kom amd med sin athlon 1200 -1500 +.
Som då var topp till spel och andra tyngre program.
Då lyckades dem att utklassa P4an och jag tror och vet att dem kommer göra det igen.

Har själv byggt ett sytem med am3+ socket med en FX 8120 Cpu.
Denna Cpu blir väldigt varm men med rätt kylare ligger den på 20-30 Celsius.
Denna Cpu jobbar väldigt bra med flera trådar samtidigt och den som har köpt FX kommer inte ångra sig i framtiden.
Intel lever i nuet och är bättre i nuet.
Men i framtiden kommer Amd FX vara mycket bättre och närmare verkligheten än Intel Evy brige är idag.
Detta är inte bara ett påstående utan ren fakta.
Överklockningsmässigt klockar en Amd FX (BULLDOZER) Jätte Jätte BRA.
Sen det där med strömförbrukningen ? Vem bryr sig om det ? Hur många i detta forumet betalar sin elräkning själv ?
Dessutom så vet jag att många glömmer släcka lampor i huset eller i lägenheten när dem inte är hemma.
Det kostar med ström ??

Så slutsattsen på detta är att ni som inte har testat AMD BULLDOZER ska inte utala er om det.
För att sitta och läsa grafer och olika diagram och se att amds processor jobbar dåligt med 2-10 poäng i just ett spel eller i något spel.
Så är det inte verkligheten.
10 poäng i verkligheten märks kanske inte ?? vem vet ni har ju inte provat.

Jag har kört både intel sandy modellen med i7 processor.
Och i min synvilket tyckte jag det var en total katastrof genfört med Amd's Nya FX.
Kan också vara för jag är specialliserad på AMD och deras tanke sätt.
Jobbar dagligen med IT så har provat alla system som kommit ut.
Och amd ligger före i mycket och efter i nutid.
Alla spel idag körs inte flertrådat och detta medgör att FX inte pressterara fullt ut med alla kärnorna.
Men när speltillverkarna kommer in på det spåret kommer amd att stå som nummer ett.
Det lovar jag er.

Är ingen fanboy eller något i den stilen.
Jag är bara lite mer klartänkt än läsa grafer och specifiktaioner som andra gjort.
Ni ska tänka själva och prova är mitt förslag.

Trevlig helg önskar
Dait's Corporation Swden Ltd

Ren fakta? Det du sitter och slänger med är endast dina egna personliga åsikter, du är ju "proffs" och tittar inte bara på grafer och förstår dig på AMD:s tänk. Hur fan tänkte då AMD när de hypar sin nya arkitektur till skyarna och sedan faller den pladask när det väl kommer till krita. När de första testerna började läcka så dementerade ju AMD att det var deras processor som var så dålig.

Om man inte kan titta på grafer, vad ska man ha som jämförelse då? Och om nu Intel bara tänker på nuet så gör de det väldigt bra för deras processorer är väldigt effektiva vad gäller klockcyklar, strömförbrukning och värme utveckling.

Sen att du utgår från att de flesta inte betalar sin el själva är ju bara löjligt argument. Utvecklingen ska gå framåt, ett led i detta är att strömförbrukningen minskas, ett "proffs" som du borde ju inse detta. Och även i flertrådade applikationer så har den problem då i7 hänger med eller är bättre.

Klartänkt tycker jag inte du är med detta inlägg då det, som jag skrev, är dina egna personliga åsikter. Jag hade respekterat dina synpunkter om du inte hade haft en sådan jävla nedlåtande ton precis som att du fattat allt om AMD och Intel för att du är "proffs".

Så som jag läst och tolkat ditt inlägg så är du en arrogant fjant som tror du vet bättre än alla andra i denna tråd och därmed tillför du inget till denna diskussion.

Intel har gjort mycket rätt sedan de släppte Core 2-processorerna. AMD gjorde en bra serie i Phenom II och Thuban öär ju verkligen en trevlig processorserie som AMD kanske skulle satsat vidare på att optimera, samtidigt som de utvecklat klart FX. Detta är mina åsikter som jag framfört flera gånger utan att nedvärdera någon eller höja mig själv till skyarna.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Absurd:

Du vet att Apple kör med Intel's CPU'er i och Radeon grafikkort deras datorer va?

Menar att Apple föredrar situationen de har i iPad och iPhone där de använder egna ARM-designs jämfört med situationen de har med Macbook där de är beroende av Intel och Nvidia/AMD.

Permalänk
Rekordmedlem

Vad är den tyngsta last en ickespelare använder sin dator till, fullhd filmer? cpuerna spelar ganska liten roll idag för majoriteten av konsumenterna, Apple är inte så hårdvarustarka och det går ju rätt bra för dem, själv så har jag några klena cpuer , tex C2D c-ulv 4100 och C2D T5250 och tom en enkelkärnad athlon 3000+ c2d erna har inga problem med nått cpu mässigt, de faller på sina grafikkort, 3000+ en funkar däremot helt utmärkt som filmspelare iom att den har ett nytt grafikkort i sig, den är däremot lite seg att surfa med, troligen mest pga lite ram, men det var ett skrotbingebygge, men grejjen är den att de flesta cpuer idag är bra nog för vardagsbruk, det är annat som begränsar för "svensson" tom facebook funkar ju på en mobiltelefon, och många surfar ju fint på sina plattor.
Bättre multitasking är viktigare än en snabb tråd, för vem bryr sig om hur ett program presterar, jag har just nu 124 stycken igång i min burk och vill att de alla ska vara responsiva, det är iofs ett 10tal som nyttjar aktivt cpu hela tiden, resten ligger o vilar, men testerna idag visar inte hela sanningen, och jag tror att amd kan vara på rätt väg om de får till bättre hantering av parallella applikationer, och om man dessutom får till en bättre kultur hos programmerarna så de gör mindre enkeltrådade saker så tjänar alla på det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Absurd:

Vad ville du ha sagt med att ta ett nVidia kort som är från 2005 och jämföra med ett helt nytt ATi-kort?

Han visade kvicksilv3r hur värdelös hans jämförelse mellan Intel och AMD var...

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Klockhastighet säger inte mycket. i5:a och bulldozer klockade likadant kommer, per kärna, visa en bra fördel för intel.

nu missförstog du mej.

det jag syftade på var fx-8120 jämtemot dennes dyrare model, inte mot någon intel prolle överhuvutaget, eftersom x8an ist absolut inte känns prisvärd.

sen beror det ju på vilken i5 man pratar om, den absolut billigaste modellen, eller k modellerna (som känns lite standard), skiljer ju 500 spänn från fx-8120 och en i5 xxxx k, eller en 100 lapp mellan billigaste i5an och 8120n. x8an däremot, går nästan samma pris som en xxxxk i5, därav känns den absolut inte prisvärd jämtemot 8120, och absolut inte mot en i5. lägger ju dock hellre dom 500 på mer minne eller bättre (tystare) kylning, om jag klarar mej på 8120ns prestanda, särskilt då jag knappt spelar.

Skrivet av virtual void:

Sedan kan man ju vända på det. Inte en helt försumbar del av de personer som skriver på denna site hävdar ju att PhenomII och Core2 CPUer fortfarande duger till allt de gör. Det betyder i så fall att livslängden på en CPU är 5 år eller mer idag. Om du ska en CPU i 5 år, spelar det någon roll om den kostar 1400kr (fx-8120) eller 2600kr (i7 3770K) då, framförallt när vi talar om ett system som kommer ha en GPU för ett par tusen och den komponenten kommer bytas ut ett par gånger under dessa 5 år?

För de extra 1200kr får du en snabbare dator (MYCKET snabbare på de program som inte kan utnyttja många CPU-trådar) varje dag i 5 år. För mig som "poweruser" så är detta ett helt självklart val, 1200kr är jordnötter i sammanhanget. Har alltid köpt den CPU som varit snabbast och ändå hållit sig inom ett rimligt pris (2000-3000kr), genom åren har det ibland varit AMD ibland Intel. Men tyvärr rätt länge sedan AMD kom på fråga (inte sedan Core2 lanserades).

Men AMDs problem är inte "powerusers", dessa är alldeles för få för att spela någon större roll. Problemet är att man måste få fram något som fungerar riktigt bra på massmarknaden. Llano såg riktigt bra ut, innan priset på Intel i5 + nVidia 630M (som är snabbare än både Llano och Trinity GPUn) kom ner på ungefär samma nivå som de 4-kärninga Llano laptops:en. Finns det överhuvud taget någon logisk anledning att välja ett Llano eller ens Trinity om i5+630M har ungefär samma pris?

Ingen APU kommer inom den närmaste tiden kunna konkurrera i spel mot en diskret GPU, då flaskhalsen i en APU är bandbredd mot RAM. Just bandbredd mot (GPU) RAM är det stora fördelen för en diskret lösning. Så AMD skulle behöva komplettera sin uppställning för laptops med en CPU + diskret GPU just för spannet 6000-8000kr för att matcha i5 + 630M.

absolut, man får vad man betalar för, en regel som gäller i 9 fall av 10, och jag förstår absolut hur du tänker men om jag inte behöver intelprestanda, varför då lägga pengar på det från första början? lovar att JAG personligen lätt kan klara mej å vara riktigt nöjd på 8120 många år framöver. är ju för sjutton fortfarande helnöjd med nuvarande förutom då videoredigeringen och liknande, vilket är enda anledningen till upgradering, och kan ja inte motivera bättre än så, så känns 1000 kr extra just nu bara som pengar i sjön, särskilt som jag redan har de hyffsat tight med ekonomin, och har andra hobbys med högre prio än dator intresset som också ska skötas om och läggas pengar på (för att inte prata på en vardag med bra standard) får helt enkelt prioritera, och då tycker iaf jag att fx känns som ett riktigt bra alternativ

ang apu, så hade jag valt det över en prolle och separat grafikkort just av platsfaktor i ett mini itx system, eller om jag, som nu, bygger ett system för saker där gpu prestandan inte är vesäntlig, och därav inte behöver lägga pengar på ett grafikkort alls utan kan lägga dom på mer vitala komponenter

Permalänk
Inaktiv

Det är ju inge vidare bra om AMD slås ut helt. Intel får då plötsligt i stort sett monopol på hela processormarknaden. :/

Permalänk
Medlem

AMD, not bad. Not just as good(tm).

8st kärnor med resurserna av 4, som knappt kan prestera som 4st av Intels i5 kärnor även när 8st kärnor används. Ja, det är en flopp. Även om dem är lite billigare så får man så mycket mer prestanda för dem hundringar som du lägger på för en i5a.
Dessutom så är det bara när alla kärnorna utnyttjas som FX processorerna presterar, men det finns nästan inga program som utnyttjar fler än 2st kärnor idag bortsett ifrån tungviktarna UnrealEngine 3, Cryengine 3 och några till.
Exempel på nya stora spel som bara använder 2st kärnor är tex Starcraft 2 och Diablo 3.
Det hela är egentligen P4 karusellen igen, Phenom II presterar bättre vid samma frekvenser och antal kärnor än en FX CPU. En P3 presterade också mycket bättre än en P4 vid samma frekvenser. Men Intel valde att fokusera på P4an då allt bara handlade om att ha såpass höga frekvenser som möjligt på den tiden.

AMDs CPU sortument kan därmed beskrivas som ett misslyckade.
Men hur är det då med GPUerna? Sanningen är att dessa heller inte riktigt är några höjdare.
Låt mig ta upp några punkter:
Drivrutinerna är kassa, låt mig påpeka detta igen. KASSA
*7xxx serien har fortfarande en massa problem, jag ser fortfarande att folk har problem med BF3 med denna serie.
Andra som lidit utav buggen att inte kunnat sätta datorn i vänteläge utan att drivrutinerna krachar.
Att växla mellan flera skärmar(in eller ut) har jag en kompis som har problem med.
*OpenGL stödet på ATI kort har alltid varit piss jämfört med nVidias kort, som alltid har presterat på topp i OpenGL senarium. Var glad om det ens fungerar på ett ATI kort, och om det gjort det så har inte prestandan varit rolig.
Och för er MS fanboys, Direct 3D och OpenGL har alltid varit jämlikar. Skillnaden är bara att OpenGL egentligen är ett mycket bättre språk då det fungerar oavsett vilken plattform som du arbetar mot. Direct 3D fungerar endast på Windows och XboX
Ni kan också sluta bitcha om att titlar inte använder Direct 3D 11 istället för 9 osv, Direct 3D är precis som OpenGL vara ett API för att prata med hårdvaran. Direct 3D 9 och 11 applikationer kan se precis likadana ut.
*Linux Drivrutinerna är usla och utdaterade, medans nVidias presterar väldigt lika med Windows drivrutinerna.
*"dumma cores". nVidia satsar på att precis som Intel, konstant göra mer med de cores som dem redan har. nVidias cores kan därmed utföra fler typer av beräkningar samtidigt som dem kan utföra fler beräkningar under samma cykel. AMD har hittills fokuserat på att försöka få in såpass mycket cores som möjligt i sina kort. Till AMDs fördel så har jag dock hört att deras OpenCL support är mycket bättre än nVidias. Vilket kan förklaras med att nVidia fokuserar mer CUDA och PhyX istället.

Nej, ett CPU koncept som inte fungerar alls och grafikkort som lider av dåliga drivrutiner.
Jag var mycket nöjd med mitt gamla Athlon 64 X2 5000+ system och tyckte att dem gav mycket "bang for the buck" förut.
Men idag skulle jag tyvärr aldrig rekommendera dem.

Visa signatur

[i]Those who don't understand UNIX are condemned to reinvent it, poorly. – Henry Spencer [/i]
[i]“Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs,
while the Universe is trying to create bigger and better idiots.
So far the Universe is winning.”
[/i]