[LEK] Gissa spelet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bl4ckIce:

-Spelet finns i en spelserie där detta är den första i serien.
-Fjärde och sista delen i serien kom bara ut i en Japansk exklusiv version för PC-9801 och MSX utan någon engelsk översättning.

Här kommer liknande bilder från PC versionen.

https://i.imgur.com/9EYKrl7.jpg

Lycka Till!

Jag har lyckats hitta rätt via ledtrådarna men känner att någon annan kan få luska runt de med 😁 . Slog mig hur snygga en del spel från 1985 var!

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Digital fyndjägare

Samma spel med nya bilder från olika plattformar.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem

Jag tror @Videoapan får ta den här

(ringer ingen klocka för mig)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jag tror @Videoapan får ta den här

(ringer ingen klocka för mig)

Håller med, jag har varit inne på Wizardry och andra gamla Japanska RPG, men hittar inget vettigt

Permalänk
Digital fyndjägare

Några ledtrådar...

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Digital fyndjägare

Nu tar ni den... Men vem hinner först?

Lycka till!

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem

@Bl4ckIce: Ah, Phantasie. Den var inte lätt att hitta.

Permalänk
Digital fyndjägare

@Telperion: Bravo... RÄTT!

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telperion:

@Bl4ckIce: Ah, Phantasie. Den var inte lätt att hitta.

Jodå, rpg 1985 dos gav fina resultat 😁

Bra jobbat gänget!

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Hmm, Eliteklon eller 4x spel?
Jag tokgissar på det senare och säger Supremacy i brist på bättre idéer.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hmm, Eliteklon eller 4x spel?
Jag tokgissar på det senare och säger Supremacy i brist på bättre idéer.

Jag tror på 4x och skriver Masters of Orion 1. Vet att det nog är fel men ändå, minns inte så många 4x. Något med asteroider på Amiga iofs..

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hmm, Eliteklon eller 4x spel?
Jag tokgissar på det senare och säger Supremacy i brist på bättre idéer.

Skrivet av Videoapan:

Jag tror på 4x och skriver Masters of Orion 1. Vet att det nog är fel men ändå, minns inte så många 4x. Något med asteroider på Amiga iofs..

Det är inte Supremacy eller Master of Orion 1, fast det ingår i en spelserie.

Permalänk
Medlem

Kan vara K240 kanske? Aldrig sett det förut dock och bilden verkar inte vara på standard-vyn

Permalänk
Medlem

@medbor: Jajamän, det är K240, eller "något med asteroider på Amiga" som det tydligen också är känt som, fast det svaret var dessvärre för ospecifikt för att godkännas. Din tur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telperion:

@medbor: Jajamän, det är K240, eller "något med asteroider på Amiga" som det tydligen också är känt som, fast det svaret var dessvärre för ospecifikt för att godkännas. Din tur!

WOHOO!!

Fett taggad, har längtat efter att få posta denna:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telperion:

@medbor: Jajamän, det är K240, eller "något med asteroider på Amiga" som det tydligen också är känt som, fast det svaret var dessvärre för ospecifikt för att godkännas. Din tur!

Haha, så sjukt kul att min "asteroider på Amiga" faktiskt var rätt! Jag spelade det hemma hos en kompis men hade ingen aning om vad det hette 😁

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

WOHOO!!

Fett taggad, har längtat efter att få posta denna:
https://i.imgur.com/gzc5Log.jpg

Ser ut som något av amanita design, fast de använder väl inte modeller eller?

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

@Videoapan: Den är lite lurig, det är nog den enda spelserien jag känner till där alla spelen har helt olika titlar. Föregångaren hette Utopia: Creation of a Nation och det tredje spelet heter Fragile Allegiance.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Ser ut som något av amanita design, fast de använder väl inte modeller eller?

Jag är inte helt 100% säker att detta är just ett screenshot eller något nästan färdigt som användes som skiss innan slutgiltiga. Väldigt nära är det i alla fall. Dock är bilden beskuren för att sabba lite så det inte blir för lätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag är inte helt 100% säker att detta är just ett screenshot eller något nästan färdigt som användes som skiss innan slutgiltiga. Väldigt nära är det i alla fall. Dock är bilden beskuren för att sabba lite så det inte blir för lätt.

Är ju ändå ganska klart att det är det magiska Machinarium! 😁

Ska tänka ut något nytt under natten..

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Är ju ändå ganska klart att det är det magiska Machinarium! 😁

Ska tänka ut något nytt under natten..

Tänkte väl att det var för lätt, men en sån pärla bara måste ju finnas i den här tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tänkte väl att det var för lätt, men en sån pärla bara måste ju finnas i den här tråden

Absolut! Nu kommer ett som garanterat finns med här sen tidigare men kanske inte på detta vis.

https://photos.app.goo.gl/gMwuNy8ypDYu1C1p7

Insåg att PhotoBucket inte funkade att hosta med längre så blev via mitt Google-konto. Kan ni se bilden? Funkar länken?

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Funkar

Edit: spontana känslan är Prince of Persia (gamla 2-d spelet alltså)

Permalänk
Medlem

Yes funkar
Jag tror det är klassiska Dungeon Master (FTL) ...
(jag har ett vagt minne av att det var liten "prequel" i manualen om ett gäng äventyrare som hamnar i trubbel och att bilden är kopplad till den prequel:en)

Har jag rätt så kommer jag knappast hinna lägga upp en ny bild förrän tidigast måndag kväll. Feel free att hoppa in

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Yes funkar
Jag tror det är klassiska Dungeon Master (FTL) ...
(jag har ett vagt minne av att det var liten "prequel" i manualen om ett gäng äventyrare som hamnar i trubbel och att bilden är kopplad till den prequel:en)

Har jag rätt så kommer jag knappast hinna lägga upp en ny bild förrän tidigast måndag kväll. Feel free att hoppa in

Första träffen på google så jag gissar att det är helt rätt.

Testar denna då:
(Extrem bonus om man kan ha rätt på ’formatet’ jag spelade spelet på när det begav sig)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Yes funkar
Jag tror det är klassiska Dungeon Master (FTL) ...
(jag har ett vagt minne av att det var liten "prequel" i manualen om ett gäng äventyrare som hamnar i trubbel och att bilden är kopplad till den prequel:en)

Har jag rätt så kommer jag knappast hinna lägga upp en ny bild förrän tidigast måndag kväll. Feel free att hoppa in

Jupp, Dungeon Master är det. Och missa inte historien bakom omslaget!

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Jupp, Dungeon Master är det. Och missa inte historien bakom omslaget!

Superintressant och matig artikel, tack för den!
Jag kommer ihåg hur jag hoppade i stolen när FTL-loggan swishade in från den tidigare helt svarta monitorn när jag och pappa startade upp spelet på hans Atari. Sorgligt nog spelade jag aldrig klart det men jag minns att det var mycket back stepping när man mötte de där stenhögarna. Något som ju upprepades mycket i första Eye of the Beholder när man möter skelett för första gången.

Visa signatur

--| "Snickelidumsnack!" sa vargen... |--

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Första träffen på google så jag gissar att det är helt rätt.

Testar denna då:
(Extrem bonus om man kan ha rätt på ’formatet’ jag spelade spelet på när det begav sig)
https://i.imgur.com/IK9yXz7.jpg

Jag tycker grafiken påminner om färgschemat i Windows 3.1, men mer än så får jag inte i huvudet. Får börja googla..

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av l-d:

Superintressant och matig artikel, tack för den!
Jag kommer ihåg hur jag hoppade i stolen när FTL-loggan swishade in från den tidigare helt svarta monitorn när jag och pappa startade upp spelet på hans Atari. Sorgligt nog spelade jag aldrig klart det men jag minns att det var mycket back stepping när man mötte de där stenhögarna. Något som ju upprepades mycket i första Eye of the Beholder när man möter skelett för första gången.

Mysigt minne! Försöker hitta spel att köra genom med mina ungar men allt är så realistiskt blodigt nuförtiden.. Vi körde iofs Ultima Underworld nyligen, originalet men via unity-remake.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W