Frågelådan: Processorer, nätaggregat, data vs. dator och fanboys

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

Lite rörigt. Hur fick du fram att det är 1250w från väggen?

Precis som han skrev i sin post, fast lite mer översiktligt?

20% = 20/100 = 0,8

0,8 * originaleffekten = 1000 --- > originaleffekten = 1000/0,8 --- > originaleffekten = 1250w

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk

Vad hade emil för grafikkort? sa han inte eller missade jag det :S

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av kungkryss:

Inte betyder någonting? Det han skrivit är en felaktig beskrivning.

Jag gillar inte att göra andras jobb, dessvärre.

Herregud...

Men du gör ju inte någons jobb annat än att vara en jobbig person genom att skriva "det här är fel" på saker och ting. Du måste naturligtivs skriva VARFÖR det är fel också - annars har ditt meddelande ingen mening överhuvud taget. Då kan du lika gärna låta bli att skriva något.

HER

RE

GUD

Skrivet av Kevlarheart:

Vad hade emil för grafikkort? sa han inte eller missade jag det :S

580

något onödig formulering
Permalänk
Medlem

Men hallå?!

Här trissar du (Jonas) upp förväntningarna på din ljud-rigg något enormt och sen så säger du inte vad det är för något du har :). Vad har du för hörlurar och förstärkare?

Annars så var detta mycket trevligt, som alltid.

Visa signatur

"Min dator är bättre än din dator!" /Pimpim666

Permalänk
Medlem

Gillar detta som tusan!

Det som får mig att helt tappa hakan är när ni berättar vad ni kör "där hemma".

Shit, jag jobbar på ett ställe där jag helt klart skulle kunna "gå och plocka i hyllorna" MEN det finns tydliga regler som får mig sparkad om jag gör det.

Köp det ni vill ha (för era egna pengar) SEN kan ni berätta det!

Ni skattar säkert för sakerna (hoppas jag), annars lär dom bli varse.

Sweclockers funkar, FUCKA inte upp det är ni snälla!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kungkryss:

Hahaha, läste jag precis "logiska och nyanserade resonemang" för att sedan i samma text läsa värderande fraser som "fula knep"?

Det sticker verkligen i ögonen när pseudointellektuella ska läxa upp andra.

Det är inte en värderande fras. Att betala distributörer och butiker för att inte ta in andra märken i sortimentet är ett "fult knep", så länge man köper att vi har en reglerad marknad. En helt fri marknad där den som har mest pengar har rätt att göra vad de vill finns ju inte.

Men visst, det finns folk som tycker att kalla förintelsen för förintelse är att göra en "subjektiv bedömning" också.

Dessutom har du knappast tillräcklig kunskap om mig för att objektivt göra en bedömning av min intelligens. Snacka om att kasta sten i glashus.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Jag kanske ska passa på att sälja min nu...
Önskar att jag kunde sätta en sb-e på mitt crosshair v formula.... Underbart moderkort, förutom att processorn man kan sätta på det drar 40 tusen miljarder watt om den överklockas

Och på tal om nätagg så har du ett väldigt påkostat 750w-agg för en hdd och ett 6950 Finns en potentiell köpare av din processor i en ung herre vid namn Oskar som ska köpa en budgetgamingdator som ska kosta runt 5k och det blir svårt utan en phenomII

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem

Ni är kungar, riktigt härlig stämning i klippen! Ni glömde kringutrustning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av qif:

MAC är ett märke och är en PC som är en dataapparatmojängokalkulatorting.
Det finns en skillnad

Precis. Jobbigt när någon har den diskutionen och så kommer saker upp som "mac är snabbare än pc" eller "pc har snabbare processor". En mac är en dator som är byggd av apple. Vill de ha en sådan tråd kan de köra mac vs acer i stället. PC betyder personal computer och är precis det, en persondator. En mac är också tekniskt sett en pc även om apple vill göra skillnad på sig själva och resten av marknaden.

Jag ska inte säga att jag är helt neutral i frågan. Även om jag inte gillar apple säger jag inte åt folk att inte köpa en mac eller en iphone. Jag bara låter bli att köpa produkter jag inte gillar. Men när resonemanget går till att mac har färre sladdar och att pc blir äldre snabbare eller att mac inte är värda att köpa någon gång under några omständigheter och att pc är snabbare lämnar jag rummet. Man kommer inte någonstans om man jämför ett tjugotal datormodeller mot resten av marknaden. Skulle det i stället handla om mb air mot ultrabook eller all-in-one vs imac skulle det bli ett mycket bättre resonemang. Inte för att man skulle "komma någonstans" men man skulle ha ett trevligt samtal och det tycker jag är skäl nog att göra något.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem

Klippet funkade inte på swec så måsta kolla det på youtube, jäkligt jobbigt. :D.
Hoppas det blir massa bloopers med massa svärord till nyårspecialen.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Skrivet av _NsMs_:

Och på tal om nätagg så har du ett väldigt påkostat 750w-agg för en hdd och ett 6950 Finns en potentiell köpare av din processor i en ung herre vid namn Oskar som ska köpa en budgetgamingdator som ska kosta runt 5k och det blir svårt utan en phenomII

Vad är denna Oskars efternamn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Vad är denna Oskars efternamn?

Det börjar på N...

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem

Bra att de tog upp det där med närtaggen har tänkt på att det verkade skumt.

Permalänk
Medlem

En liten tanke ang dessa filmer. Ni borde sätta fokus på manuell så det inte blurrar till när ni viftar med papper etc som sabbar fokusen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

jag gillade när dom var inne lite på det här med gamla grafikkort (voodoo mfl nämdes) lite mera sånt i panelsnacket hade jag uppskattat annars var det bra som vanligt även om Emil kan dra iväg lite väl länge ibland när han ska förklara

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Medlem

Nån mer en mig som älskar BF3 men tycker det ser vrålfult ut när man zoomar in med 12x objektiv.
Alla polygoner flimrar så man blir tokig, helt galen polygon flicker.
Undrar om det bara är min gpu eller om detta gäller alla?
Tror tyvärr att det är samma för alla och att det var för sent att skala om allt i spelet, men hoppas på det första eller att de kan fixa det på nåt sätt ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av haoko:

Nån mer en mig som älskar BF3 men tycker det ser vrålfult ut när man zoomar in med 12x objektiv.
Alla polygoner flimrar så man blir tokig, helt galen polygon flicker.
Undrar om det bara är min gpu eller om detta gäller alla?
Tror tyvärr att det är samma för alla och att det var för sent att skala om allt i spelet, men hoppas på det första eller att de kan fixa det på nåt sätt ändå.

Jodå kan hålla med om det men kom inte din fråga på lite fel ställe

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Medlem

ahhhhhh!!! hur vågar dom hacka på FORD?????? BÄSTA BILEN NÅGONSIN!!!!!!

För övrigt blir eran panel bättre och bättre (bortsett från Fordmisstaget ni gjorde, får väl ha överseende med det)
Enda missen idag (återigen bortsett från Forden) var att man ett tag trodde skärmen var skitig, bilden gick ur fokus vid några tillfällen.

Keep it up!

Visa signatur

83 35 47 30 4 5 57 63 60 5 96 22 100 43 4 92 100 23 42 46 44 47 18 96 64 5 61 85 90 45 51 85 4 60 79 62 23 50 44 75 100 20 9 92 49 9 83 88 40 7 45 67 56 82 32 85 60 85 44 69 81 9 98 1 34 51 84 100 22 86 41 44 61 25 60 36 64 49 20 1 24 71 4 65 27 60 72 73 82 76 86 8 40 68 35 59 2 66 85

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Teddis:

Fanboyism den psykologitermen som fanns (att du i efterhand rättfärdigar den produkt du köpt), någon som kan den? Vill minnas det fanns en wikipedia-artikel skriven, kan bara inte komma på ordet >.<

Hade du läst några tidigare kommentarer så hade du sett begreppet kognitiv bias .

Vidare specifikt så kan man titta på http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_cognitive_biases , där man hittar t ex

För att förstå mekanismen bakom varför hjärnan väljer att dra dessa logiskt felaktiga slutsatser så rekommenderas http://en.wikipedia.org/wiki/Cognitive_dissonance .

Wikipediaartiklar är givetvis inte djuplodande läroböcker, men ett kraftfullt redskap för överblick. Akta för att tro för mycket på Wikipedia och få en "cognitive bias" för sanningshalten i artiklarna, dock .

Skrivet av kungkryss:

Inte betyder någonting? Det han skrivit är en felaktig beskrivning.

Jag gillar inte att göra andras jobb, dessvärre.

Herregud...

"Jobb"? Vet du var du är någonstans?

Klagade du på att "cognitive bias" översattes till "kognitiv bias"? Har du någon ordbok som ger något annat förslag så är du välkommen att lägga fram det, jag har inte sett det översatt på något annat sätt. Den kortfattade förklaringen på begreppet var ej heller felaktig (om än ofullständig, men det var ju just en kortfattad beskrivning). Möjligen har du blandat ihop begreppet med något annat eftersom du varken håller med om dess innebörd eller dess översättning.

"Troll eller bara dryg?" tror jag många frågar sig (det gjorde jag iaf). Egna uppfattningar bildas lättast genom att göra ett axplock av personens meddelandehistorik. Varför hänga kvar på en sida när man spenderar sin tid med att vara otrevlig? Måste finnas mer berikande saker att göra om man ligger på en så mycket högre intellektuell nivå än alla andra.

(Det luktar svavel här inne… )

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Inaktiv

En kompis till mig skrattade åt mig här om dagen när jag hörde att jag tittade på sådana här hårdvaruvideos och hängde med någorlunda i hårdvarunyheter, medan när det kommer till spel orkar jag sällan ens öppna grafikinställningarna annat än för att ändra upplösningen om så behövs. T.ex. i Skyrim har jag ingen aning om vad jag kör på för inställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dale68:

Gillar detta som tusan!

Det som får mig att helt tappa hakan är när ni berättar vad ni kör "där hemma".

Shit, jag jobbar på ett ställe där jag helt klart skulle kunna "gå och plocka i hyllorna" MEN det finns tydliga regler som får mig sparkad om jag gör det.

Köp det ni vill ha (för era egna pengar) SEN kan ni berätta det!

Ni skattar säkert för sakerna (hoppas jag), annars lär dom bli varse.

Sweclockers funkar, FUCKA inte upp det är ni snälla!!!

???

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emil B:

Chassi: NZXT H2
Moderkort: ASUS P8P67 Deluxe
CPU: Intel Core i7 2600k
Kylare: Phanteks PH-TC14PE Blue
Minnen:
Grafikkort: Nvidia GTX580
SSD: Crucial M4 128GB
Hårddisk: Seagate Momentus XT 500GB
Ljudkort: ASUS Xonar DX
Skärm: Philips 240PW9EB 24" IPS
Nätagg: NZXT Hale90 750W 80+ Gold

Hörlurar: Sennheiser PC360 Gaming
Laptop: MacBook Pro 2010 Core 2
Mediabox: D-Link Boxee Box DSM-380
Mus:
Musmatta:
Surfplatta: Samsung Galaxy Tab 7.0 Plus
Tangentbord:

Skrivet av JonasT:

Chassi: Fractal Design Define XL
Moderkort: ASUS Sabertooth P67
CPU: Intel Core i7 2500k
Kylare: Noctua NH-U12P
Minnen:
Grafikkort: Nvidia GTX580
SSD: Corsair Nova 128GB
Hårddisk: 2st Western Digital Green 3TB
Ljudkort: M-Audio Delta Audiophile 2496
Nätagg: Cougar GX 600W 80+ Gold

Hörlurar:
Laptop: MacBook Pro 2006
Mus:
Musmatta:
Skärm: Dell UltraSharp 2405FPW 24"
Tangentbord:

Emil,
Minnen i datorn?
Märke på GTX580?
Mus?
Musmatta?
Tangentbord?

Jonas,
Minnen i datorn?
Märke på GTX580?
Vilka hurlurar använder du?
Vilken mediabox använder du? (Du nämnde Western Digital?)
Mus?
Musmatta?
Tangentbord?

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av dale68:

Gillar detta som tusan!

Det som får mig att helt tappa hakan är när ni berättar vad ni kör "där hemma".

Shit, jag jobbar på ett ställe där jag helt klart skulle kunna "gå och plocka i hyllorna" MEN det finns tydliga regler som får mig sparkad om jag gör det.

Köp det ni vill ha (för era egna pengar) SEN kan ni berätta det!

Ni skattar säkert för sakerna (hoppas jag), annars lär dom bli varse.

Sweclockers funkar, FUCKA inte upp det är ni snälla!!!

Haha, du behöver inte oroa dig.. Även om det låter ganska glassigt på filmen med att "låna hem" grejer handlar det verkligen om att LÅNA, och det är inte speciellt glamoröst. Till att börja med är det oftast saker som är uttjänta av en eller annan anledning (till exempel B2-moderkort för Sandy, innan dess 1366-mobo med trasiga fläktkontakter för mig), och förutom det kör vi en hel del tester på hemmaplan. Till exempel, mycket experimenterande med "microstuttering-mätning" har jag gjort hemma genom att ploppa i olika grafikkort i min dator.

Många grafikkort testas dessutom i egna datorer inför recension för att dubbelkolla stabilitet etc vid vanligt användande, alltså vid normalt spelande/surfande/filmtittande. Det senaste året har jag nog kört tre eller fyra olika GTX 580, GTX 460, 570 samt AMD hela vägen från HD 5850, genom HD 6870 och uppåt. Sist men inte minst, en stor del av komponenterna är inköpta från butik precis som brukligt för vem som helst. Allt man inte är beredd att slita ur med en timmes varsel (SSD-enhet, till exempel) måste vara egeninköpt, annars hänger det löst.

Fördelen är ju givetvis att man får prestandaprylar att spela på hemma, vilket alltid är trevligt. Nackdelen är ganska uppenbar, bra många timmar varje vecka går åt till att trimma iordning drivrutiner och inställningar, samt köra benchar och experiment. Man kan dessutom aldrig bli "färdig" med sin burk, det är alltid något som måste bytas ut och flyttas för test eller tillbakaskickande.

Skrivet av zhrooms:

Emil,
Minnen i datorn?
Märke på GTX580?
Mus?
Musmatta?
Tangentbord?

Jonas,
Minnen i datorn?
Märke på GTX580?
Vilka hurlurar använder du?
Vilken mediabox använder du? (Du nämnde Western Digital?)
Mus?
Musmatta?
Tangentbord?

Hehe, nu är det väl ändå lite väl med detaljkraven?

Minnen kör jag Corsair Vengeance LP 2x4 GB, inköpta för ett bra pris tidigare under hösten. GTX 580 varierar beroende på vad som ska testas, senast förra veckan var det faktiskt GTX 580 SLI som kördes för lite microstuttering-tester i BF3. Mus är MX518, musmatta SweClockers Qpad-variant och tangentbord Logitech Illuminated (det tredje eller så, pallar inte mekaniska).

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Frågelådan är en kulgrej, ni nämnde verkligen endel bra och kreativa lösningar på de flesta frågor.

Bra jobbat! Ser redan fram emot nästa frågelåda.

mvh Gustav

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ashzala:

Men du gör ju inte någons jobb annat än att vara en jobbig idiot med att skriva "det här är fel" på saker och ting. Du måste naturligtivs skriva VARFÖR det är fel också - annars har ditt meddelande ingen mening överhuvud taget. Då kan du lika gärna låta bli att skriva något.

HER

RE

GUD

Varför måste jag skriva varför det är fel? Det är ett faktum att det är fel, mer behövs inte sägas. Det som står är fel. Är det svårt att förstå månne?

Varför skulle det inte ha någon mening? Det är snarare dina inlägg som saknar mening ö.h.t. och DU kan låta bli att skriva någonting.

Jag förstår nu att du har något sjukligt intresse av att försvara felaktiga uppgifter, men vi som föredrar korrekt information kan fortsätta korrigera medan ni som gillar sagor, falsarier samt rena påhitt kan.. ja, kanske gå någon annanstans och ljuga för varandra?

Herregud, vilka tomtar som huserar på detta forum.

Permalänk
Medlem

En sak jag vill tillägga är att om man har usb-anslutning till sitt headset, vilket är ganska vanligt, ett exempel är Logitech G35, så spelar ljudkortet heller ingen roll eftersom dessa headset har egna inbyggda ljudkort.

Detta är ganska uppenbart och ni kanske valde att inte att inte ta upp det, men många köper headset och ljudkort samtidigt och glömmer att kolla upp detta.

Grymt med frågelådor och fredagspaneler man lär sig massor!

Permalänk
Skrivet av emilakered:

Hehe, nu är det väl ändå lite väl med detaljkraven?

Ni är ju idoler nu, ser du. Alla vill vara som er.

"...and the papers want to know whose shirts you wear."
- David Bowie, "Space Oddity"

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...

Permalänk
Medlem

Gamingljud och allmänt bra ljud i all ära, men jag tycker att Frågelådan glömde bort de fördelar med separata ljudkort som vissa i princip måste ha, nämligen latency för musiker.

Latency är i korthet den tid det tar för datorn (och ljudkretsen/-kortet) att behandla en insignal och sedan mata ut ett ljud. Alltså fördröjning. Exempel; Om man trycker ner en tangent på t ex ett midikeyboard så kan hög latency göra att du inte hör ljudet förrän en bra stund senare vilket är duktigt störande och det går helt enkelt inte att spela och komponera på det viset. (Detta gäller alltså då man låter datorn och programvaran agera ljudkälla/synthesizer.)

Ett vasst separat ljudkort erbjuder ofta tillräckligt låg latency och är alltså värt sina riksdaler i detta avseende. Hur det är med olika ljudkretsar på modernare moderkort har jag ingen koll på direkt.

Förtydligande.
Visa signatur

Intel Core i5 6600K // Asus Z170 Pro Gaming // 2 x 8GB Kingston HyperX Fury DDR4 // MSI GTX 1660 VENTUS XS 6 GB // Samsung 850 EVO 250 GB SSD m. Win10pro // WD 500 GB, Samsung 1 TB + WD 4 TB (alla tre spinning drives)

Permalänk
Medlem

Enligt min mening:

Datorspel = Spel som spelas på dator
Dataspel = samlingsord för TV- och datorspel

Permalänk
Medlem

Hehe kunde inte låta bli att kolla vad "main" datorn skulle dra genom en online PSU kalkulator, uppenbarligen skall min dator dra strax över 800W, har svårt att tro det

Specs:
CPU: Intel i7 2600K @ 4,8GHz @ 1,41v
MB: ASRock Z68 PROFESSIONA GEN 3
CPU Kylare: Hydro H100
Ram: 4x 4GB DDR3
GFX: 5870 2GB Eyefinity6 1x 6pin 1x8pin + AC Accelero Xtreme (det är trasigt nu men räknade med det för det var vad jag använde innan just nu använder jag ett 6770 medans jag väntar på Radeon 7xxx serien)
HDD: 10x 2TB + 4x Hybridare.
Fläktar: 16x 120mm samt 2x 140mm.
Instickskort: 1x HighPoint RocketRAID 2310 (temporärt skall bytas ut så fort jag får ordning på servern)
5,25": 1x Bay converter från 5,25" till 4x 2,5" med 2x 40mm fläktar.
USB utrustning: mus+ tangentbord, 1x 320GB USB hdd, 1x DVB-T motagare, 1x Dev board med 4096 ROM, 1x Beagleboard som drivs via USB.

Tror det var allt, men jag tror jag ligger runt 550-600W och felmarginal på över 200W är tokigt ^^

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.