Frågelådan: Processorer, nätaggregat, data vs. dator och fanboys

Permalänk
Medlem

....inte för att man ska vara en ordmärkare, men "betäckning" och "beteckning" har så pass olika betydelser att man nog helst inte ska förväxla dem.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Det var trevlig att ni sa vilka olika system som ni själva använder, men är de överklockade något?

Visa signatur

Asus X99-A i7-5820K GTX1060 men är typ P3 800MHz 256mb RAM 2xV2 12mb and Geforce3 Ti200 40Gb plus, Atari, Amiga, NES, SNES, SEGA and all the fun that make a retro geek happy :-)

Permalänk
Medlem

Härlig frågelåda!

Permalänk

Ni har bytt plats! Maximal förvirring!!

Visa signatur

http://planetnimn.blogspot.se Välkommen till Planet Nimn!

Permalänk
Medlem

Har inte tittat än, men jag hoppas verkligen att Emil och Jonas pissar ordentligt på fanboys, även om en liten del av tittarna tar illa upp. Det är en idiotisk mentalitet och ska under inga villkor varken accepteras eller uppmuntras.

Permalänk
Medlem

Fan

FAN = Fine art nude. Vad är då fanboys?

Visa signatur

lmds

Permalänk
Medlem

Hade varit kul att höra vad Jonas har för hörlurar samt förstärkare.

Visa signatur

|Kraftverket|Mobo: Gigabyte Aurous Elite B550 | Cpu: AMD 5800X |Cpu kylare:Phanteks PH-14| Gpu:Nvidia RTX 2080TI |Nätagg: Corsair AX750|Chassie:Phanteks Enthoo |Minne: 2x8gb Corsair Vengeance 3600|Disk: Samsung 980 PRO 500 gb NVME| Disk: Samsung 1 tb SSD| Disk:Samsung 830 256gb SSD|Bildskärm: Asus Swift PG278Q
|Ljud|HRT Musicstreamer II 2012 ed.|Bottlehead Crack|Sennheiser HD700|
|Nas|Ds413J|2x3tb wd red|2x2tb wd green|

Permalänk
Datavetare

Riktigt bra beskrivning av "hyperthreading". Men har några kommenterar.

Ni nämner att HT ger ungefär 30% extra prestanda på program som kan utnyttja många trådar på ett effektivt sätt, "trådar bra". Givet vilka CPUer ni antagligen refererar till och vilken typ av program ni refererar till så är 30% en ganska korrekt siffra. Men det är fel att säga att HT ger ungefär 30% bättre prestanda punkt.

30% gäller på Sandy Bridge för heltals-intensiva program som mer eller mindre helt får plats i L1 och L2 cachen.
Flyttals och SSE/AVX intensiva program tenderar att få en betydligt mycket större boost av HT, 50-60% snabbare är definitivt inten omöjlighet. Testa detta program på en 2600K, HT borde ge närmare 60% bättre prestanda.

För vissa typer av server-laster kan HT ge närmare 100% bättre prestanda. Det gäller laster som använder så mycket data att data i princip aldrig finns i CPU-cachen. I detta fall kommer programmet hela tiden vänta på minne. I många fall är det inte bandbredd mot RAM som är flaskhalsen, det är latensen. HT är ett sätt att "gömma" latens genom att köra flera trådar, om den enda tråden väntar på RAM kan den andra eventuellt köra.

I vissa "server" CPUer har man både 4 (POWER7) och 8 (SPARC Niagara) trådar per CPU-kärna. Är därför lite förvånad när många försöker hävda att Bulldozer passar bättre på servers, det gör den inte då flaskhalsen sällan är hur många instruktioner man kan köra genom ALU-enheterna (ALU= arithmetic logical unit = den del av CPU som utför själva beräkningen), utan det är hur snabbt man kan ge CPU trådarna det de vill ha från RAM, något som blir bättre (räknat per tråd) med HT.

Tittar man i stället på Atom så ger HT relativt stor effekt, över 50% bättre prestanda om båda HT kan användas är mer regel än undantag på denna CPU, både på heltal och flyttal. Anledningen är att Atom har en mycket sämre "front-end" jämfört med Sandy Bridge så ALU-enheterna får ganska ofta vänta på att instruktioner och/eller data ska bli tillgängligt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

MAC är ett märke och är en PC som är en dataapparatmojängokalkulatorting.
Det finns en skillnad

Permalänk
Skrivet av Josuroli:

Jag pluggar för närvarande till just psykolog så du får helt enkelt lita på mig men jag kan försöka förklara.

I hjärnan finns ett bland mycket annat ett ämne som heter myelin och som sitter på neuroner (hjärnceller) för att hjälpa de elektriska impulser som går mellan olika neuroner (och kluster av neuroner). Just myelin är väldigt viktigt i unga år när det är otroligt mycket som en hjärna ska lära sig (gå, prata, sociala färdigheter etc) och ett barns hjärna har ungefär dubbelt så mycket myelin som en vuxen. Under tonåren börjar myelinnivån i hjärnan minska och stabiliserar sig runt 20-års åldern. Den större mängden myelin har med att göra att tonåringar inte på samma sätt som vuxna klarar av att hantera framförallt känslor, dessa förstärks och gör att det är svårare att fatta mogna och klartänkta beslut. Dessutom har tonåringar inte samma erfarenhet som vuxna inom alla områden (även känslor) och det gör det ännu svårare att fatta korrekta och bra övervägda beslut. Det finns en orsak till att folk envist håller fast till det spel dom spelade när dom var 14-18 som att det fortfarande är det "bästa spelet någonsin, har aldrig haft så kul som när jag och polarna satt på lanet och spela ex BF2". Det är för det mesta inte själva spelet de tyckte så otroligt mycket om som de tror, utan deras inte helt vuxna hjärna helt enkelt inte kan ha lika kul som den hade när man var 16 och inte hade samma referensram (alltså erfarenhet eftersom ju äldre man blir ju mer kul har man haft och allt kul man gör sätts i perspektiv till det roliga man har haft tidigare).

Sen att tonåringar ibland kan ändra sig betyder inte att de är "öppna till att ändra sin åsikt". Det betyder snarare ofta att de byter identitet (någonting som tonåren går ut på - att hitta sin egen identitet), man byter från ett läger till ett annat och att de kommer försvara det val dom gjort något enormt - vilket är definitionen av en fanboy.

Att äldre är mer märkestrogna är inte heller konstigt. Dels så spelar bias en roll här med (även om det är andra sorters bias, det finns ganska många olika typer definerade), sedan så är människor av naturen rätt konservativa och märkestrogna, man väljer man gärna sådant man har haft positiva erfarenhet av tidigare och överlag så ogillar människor förändringar (det är bättre att behålla vad man vet funkar bra än att byta och riskera att få något sämre). Yngre har en större benägenhet att ta till sig nya idéer, då yngre i regel inte har haft samma erfarenhet. Dessutom så peakar den kognitiva förmågan vid 27 och försämras sedan över åren, det blir jobbigare att lära sig nya saker ju äldre man blir och många medelålders tycker att det är lite småjobbigt att lära sig nya knappar etc, bättre att välja samma märke igen - knapparna sitter oftast på samma ställe och har samma betäckning.

Okej låter rimligt, jag köper förklaringen

Har dock en helt offtopic fråga, men eftersom du verkar vara insatt så vore det intressant om du har något vettigt svar på den.

Jag och min dåvarande fysiklärare kom fram till under en rast att det kontinuerligt känns som att tiden går fortare, med andra ord att ett år när vi var 10 kändes betydligt längre än de var när vi var 15 etc.

Vi gissades oss fram till att detta hade något med att våran tidsuppfattning är baserat på våra tidigare referenser, typ att "Eftersom 1 år av 20 är 5% så upplevs det året 5 gånger så långsamt jämfört med 1 år när vi är 100."

Är det någonting ni har tagit upp? och i såfall var vi fel i vårt resonemang?

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Inaktiv

Emil, vilken passiv 180wattare hade du kollat på? Jag är nämligen inne på samma spår att hitta ett passivt billigt nätagg med hög verkningsgrad.

edit: vad är det för stol precis till höger om Jonas i bakgrunden?

Permalänk
Medlem

Intressant och veta vilka diskar det var som gick sönder för jonas. Gissar på seagate eller samsung?=

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

Förlåt det var inte meningen. Antagligen missförstod jag dig.
Jag överreagerade troligen när du skrev att de skulle läsa på bättre.
Det otrevliga påhoppet är borttaget.

Tack, jag kanske var lite otydlig jag också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

En fråga till Jonas, men Emil kanske också vet. Vart är den utlovade chassi recensionen?

eller den på kylare? har för mig att det pratats om det i tidigare paneler, men kan ha fel?

Skrivet av lmds:

FAN = Fine art nude. Vad är då fanboys?

kan också va fan = fläkt, fanboy = pojke som kör helikoptern?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

Okej låter rimligt, jag köper förklaringen

Har dock en helt offtopic fråga, men eftersom du verkar vara insatt så vore det intressant om du har något vettigt svar på den.

Jag och min dåvarande fysiklärare kom fram till under en rast att det kontinuerligt känns som att tiden går fortare, med andra ord att ett år när vi var 10 kändes betydligt längre än de var när vi var 15 etc.

Vi gissades oss fram till att detta hade något med att våran tidsuppfattning är baserat på våra tidigare referenser, typ att "Eftersom 1 år av 20 är 5% så upplevs det året 5 gånger så långsamt jämfört med 1 år när vi är 100."

Är det någonting ni har tagit upp? och i såfall var vi fel i vårt resonemang?

Vsauce rörde det ämnet lite (men i banor om lite mer än en tioåring vs en femtonåring). Men som man lärt sig efter att han berört ämnen man själv kan, så är han inte alltid 100% korrekt(, och ofta berör han ju ämnen där även experterna ändrar sig)

http://www.youtube.com/user/vsauce#p/u/13/6LyCC6jjcx8
spola fram till 2:13 om du inte orkar se hela.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk

Tack för det sweclockers! Jag ligger här sjuk och denna frågelåda var den uppmuntran jag behövde:)

Ang. Dator/Data så har engelskan bättre ord i "Computer" och "Data". Vi kanske borde kallat datorn för "räknare" eller något dylikt från början:)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

http://planetnimn.blogspot.se Välkommen till Planet Nimn!

Permalänk

Vi får väl göra som Isländarna och skapa egna ord för allt. Dator = Tölva och Data = Gögn

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Bra frågelåda Roligt skratt ifrån Jonas 20:20 Hahah

Visa signatur

Radeon HD 7970 DirectCU II || Corsair HX 850W PSU || Corsair H80 || ASUS Sabertooth Z77 || Corsair Carbide 500R || 2x Western Digital Caviar® Green 2TB || Crucial M4 128GB || Corsair SSD Force Series™ GT 120GB || Intel 3770k 3,5Ghz || Corsair Dominator Platinum 1866MHz 8GB CL9 || BenQ XL2420T 120hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Josuroli:

När man talar om de psykologiska fenomen som ligger bakom fanboys så är det (för det mesta) kognitiva bias man talar om. Kognitiva bias är "fel" i människors tankegångar och antaganden i vissa situationer, i stället för det mest logiska fattar en individ beslut utifrån egna uppfattningar och har svårt att själv se de fel i sina tankegångar och antaganden utan kommer att fortsätta med att hålla vid sina beslut (även om de är felaktiga).

Ämnet är ganska intressant om man är intresserad, det finns en del att läsa på Wikipedia. För övrigt fick fick Daniel Kahneman år 2002 Nobelpriset i ekonomi för hans arbete om hur bias påverkar ekonomiska beslut.

Tonåringar har en större benägenhet till att bli fanboys mest för att deras hjärnor befinner sig i en fas där känslor fortfarande är på relativt omogen nivå (ju äldre tonåring ju mognare), samtidigt som de har en nästan vuxen förmåga till att tolka omvärlden (och en större oförmåga att se sina egna brister än vuxna).

Din förklaring av Cognitive Bias brister på flera sätt. Du kan börja med att översätta rätt, för att därutöver ge en korrekt beskrivning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

När hjärnan utvecklas brukar man kunna föra mer logiska och nyanserade resonemang, så att Fanboyismshism har att göra med ålder i viss mån är inget konstigt. Sedan finns det hopplösa fall som aldrig ger sig.

Det finns t. ex folk som fortfarande hävdar att Bulldozer är missförstådd, att det inte alls är för att Intel använde fula knep som de idag totaldominerar CPU-marknaden för persondatorer, ochså vidare. Det är bara för oss andra att titta på och hoppas att folk skärper sig när det väl är dags.

Hahaha, läste jag precis "logiska och nyanserade resonemang" för att sedan i samma text läsa värderande fraser som "fula knep"?

Det sticker verkligen i ögonen när pseudointellektuella ska läxa upp andra.

Permalänk
Medlem

Boxee<33

Permalänk
Medlem

BRA avsnitt.. Intressanta saker som diskuteras och lärorikt!. tackar

Permalänk
Medlem
Skrivet av kungkryss:

Din förklaring av Cognitive Bias brister på flera sätt. Du kan börja med att översätta rätt, för att därutöver ge en korrekt beskrivning.

Eller så rättar du honom själv, istället för att säga något som inte betyder ett djävla skit?

Herregud...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

Okej låter rimligt, jag köper förklaringen

Har dock en helt offtopic fråga, men eftersom du verkar vara insatt så vore det intressant om du har något vettigt svar på den.

Jag och min dåvarande fysiklärare kom fram till under en rast att det kontinuerligt känns som att tiden går fortare, med andra ord att ett år när vi var 10 kändes betydligt längre än de var när vi var 15 etc.

Vi gissades oss fram till att detta hade något med att våran tidsuppfattning är baserat på våra tidigare referenser, typ att "Eftersom 1 år av 20 är 5% så upplevs det året 5 gånger så långsamt jämfört med 1 år när vi är 100."

Är det någonting ni har tagit upp? och i såfall var vi fel i vårt resonemang?

Ungefär så är det, man uppfattar tid i förhållande till den tid man upplevt, för en femåring så är ett år en otroligt lång tid (en femtedel av ens hela liv) medan för en 100-åring så känns ett år bara flyga fram (det är ju bara en procent av livet). Dock är det som sagt otroligt svårt att sätta siffror på det men alla som har varit barn kommer ihåg hur otroligt lång tid det tog mellan jular och när man är vuxen förvånas man att man hinner städa undan julpyntet innan det är dags att ta fram det igen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dookie95:

rätt tänkt men du räknar ut hur mycket som dras från väggen med ekvationen 0,80x=1000 istället för att lägga på 20 % på 1000w. alttså kommer ett 1000w agg med 80% verkningsgrad dra 1250w från väggen

Lite rörigt. Hur fick du fram att det är 1250w från väggen?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ashzala:

Eller så rättar du honom själv, istället för att säga något som inte betyder ett djävla skit?

Herregud...

Inte betyder någonting? Det han skrivit är en felaktig beskrivning.

Jag gillar inte att göra andras jobb, dessvärre.

Herregud...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kungkryss:

Din förklaring av Cognitive Bias brister på flera sätt. Du kan börja med att översätta rätt, för att därutöver ge en korrekt beskrivning.

Kognitiva bias är en korrekt översättning, sedan hoppas jag att du förstår att jag endast försökte ge en snabb förklaring av fenomenet bias, inte hålla en föreläsning. Det är även bara det första och andra stycket som handlar om bias, det sista stycket handlar om varför tonåringar i större utsträckning har en tendens till att bli fanboys (eftersom det togs upp i filmen som ligger till grund till kommentarerna). Om du är intresserad av bias så går det utmärkt att använda tex engelska Wikipedia för att få en bättre beskrivning.

Permalänk
Skrivet av Teddis:

Vsauce rörde det ämnet lite (men i banor om lite mer än en tioåring vs en femtonåring). Men som man lärt sig efter att han berört ämnen man själv kan, så är han inte alltid 100% korrekt(, och ofta berör han ju ämnen där även experterna ändrar sig)

http://www.youtube.com/user/vsauce#p/u/13/6LyCC6jjcx8
spola fram till 2:13 om du inte orkar se hela.

Väldigt intressant klipp, speciellt biten med vart medelpunkten av ditt liv är utifrån en sån synvinkel.

tack för länken

Isåfall borde också en person med dåligt minne uppleva tiden som att den inte alls accelerar samtidigt som en person med utomordentligt minne skulle känna att tiden accelererar i rasande fart.

Då kommer också frågan, om man blev av med allt sitt minne, så borde tiden kännas på samma vis som den gjorde under ens barndom. Då ens referensramar återigen är 0.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Skrivet av Josuroli:

Ungefär så är det, man uppfattar tid i förhållande till den tid man upplevt, för en femåring så är ett år en otroligt lång tid (en femtedel av ens hela liv) medan för en 100-åring så känns ett år bara flyga fram (det är ju bara en procent av livet). Dock är det som sagt otroligt svårt att sätta siffror på det men alla som har varit barn kommer ihåg hur otroligt lång tid det tog mellan jular och när man är vuxen förvånas man att man hinner städa undan julpyntet innan det är dags att ta fram det igen.

Måste hitta en bok om ämnet, känns otroligt intressant.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!