2.1 ljud till datorn max 20k

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jo herr bigmac pro
Genelec 8260 och Dynaudio confidence är de som ser bäst ut, man ser att nästan alla andra har en liten bashöjning, dessutom blir det en bashöjning i de flesta rum som ytterligare bygger på det. så de flesta högtalare som redan har en liten bashöjning (ofta för att maskera bristen på djupbas när det är småhögtalare) får för mycket bas i ett normalt rum, en jämnt sluttande kurva nedåt mot frekvensytterlägena är bättre, men det finns ju några riktiga stolpskott i de kurvor du tagit fram, +-5dB inom mellanregistret är inte bra.
Det finns även några som av ideologiska (fördommar i hifibranchen ? ) skäl vill ha flacka filter, tex totem dreamcatcher, det är därför metallbasen ger distorsion vid 12khz, det finns ingen teknisk anledning till att göra ett dåligt filter, men många vill ha få komponenter i filtret efter som det är bättre (för försäljningen ? hififloskler?) än att göra ett filter som hanterar uppbrytningarna i konen på ett bra sätt. dessutom är det faktiskt få som kan/vill göra riktigt bra filter fortfarande, även med simuleringsprogram är det bökigt eftersom komponenterna man behöver ofta inte finns utan man måste tillverka dem eller kompromissa. Eller kanske bygga aktiva system och använda dsper typ genelecarna, de har ungefär samma frekvenskurva som mina Behringer 3031or, men lägre dist och spelar starkare, men nått ska man få för priset, däremot är de mindre genelecarna sämre än behringers motsvarande.

Lägger upp bilder på mätningar på mina 3031or för de som är intresserade, det är mätt utan filter, i frifält ca 7 meter till förstareflexen. så här ser det alltså ut innan man gjort ett elektriskt filter överhuvudtaget, och man ser även hur konstruktören har använt lådan och elementens egenskaper som ett akustiskt filter, smart sätt att spara kostnad, överkurs, javisst, men roligt för de som gillar att pilla med audio. Fel forum är det kanske också, men hoppas nån kan få ut nått av det. Jag skulle påstå att det mäter bra för pengarna utan filter, så det finns potential att det här kan låta neutralt

Tänk nu också på att det här är en relativt billig högtalare, som passiv borde den legat under 2500kr, och det är förstärkarplattan som begränsar den idag.
Högtalaren faller lugnt och fint i basen (och där börjar även rummet att stötta upp), De har gjort en justerbar elektroniskt kompensation för att få möjlighet att tilta kurvan som man vill elektroniskt beroende på placering, det är det knapparna på baksidan är till för, samma sak gäller för diskanten, det finns en liten tilt även på den.

Man kan säga att alla behöver en eq utom de som köpt en högtalare med en inbyggd, dsper kommer starkt i basmoduler och hembio och det och kombinationen med digitala slutsteg är en bra utveckling.
Alla fel kan man inte hantera med dsp, typ impedanskorrigeringar av elementen, men gör man det passivt och sedan överlåter delningen/ tidskompenseringar till aktivafiltret blir det bra och inte så dyrt, mellan mellanregister och diskant kan man dela passivt, men basen delar man med fördel aktivt och så även subben.

Ajajaj, mätte du diskanterna från 20hz och de överlevde?

Mycket tjaffs här ser jag, även mycket tjat från folk folk som inte kan.

Har du tid och ork så bygg systemet själv vettja, det blir fruktansvärt mycket bättre än att köpa en färdigt system. För 20k bygger du ett system som matchar bland det bästa du hittar av "köpegrejer", jämför det med ett färdigtbyggt system för runt 150k

Jag har sedan ett par år tillbaka byggt och framförallt lärt mig mycket om ljud. Både högtalare, förstärkare, försteg osv. Mitt nästa projekt kommer bli något i hästväg som jag räknar med att ha resten av livet.

I frekvensomfångskurvorna ovan ser man tydligt att många tillverkare har valt att göra högtalare mindre än vad som vore optimalt. Puckeln innan kurvan dalar tyder på att högtalarna sitter i på tok för små lådor - det gäller de flesta av dem, dock inte alla.

Och generellt vad det gäller mätningen av högtalare så är det ett rätt dåligt sätt att veta om de passar bra in i rummet. En högtalare som mäter helt rakt i en "död" kammare kommer verkligen inte att vara rak i ditt eget rum, akustiken i rummet har oerhört stor betydelse. Vill man köra passiva filter kommer det kräva väldigt mycket trial and error innan man får till en rak kurva. För att inte tala om din egen placering i rummet. Det kan räcka med att du flyttar huvudet någon decimeter från där du mätt ut att kurvan är rak tills det att den verkligen inte är rak. Både högtalargeometrier, akustisk dämpning, rumsgeometrier, högtalarens placering och din egen placering spelar roll.

Vill du ha bästa ljud för billigaste slant så bygg själv. Jag hjälper dig mer än gärna.

Mvh

Permalänk
Skrivet av ilstallione:

I TS sits hade jag gått på ett Essence STX och kört analogt ut till ett par vettiga monitorer som går djupt, rummet är såpass litet att det inte behövs mer än just monitorer.
Sub eller 2.1 hade jag helt bortsett från, det hör inte hemma i en anläggning ämnad att lyssna på musik med enligt mig.

Finns det vettiga aktiva monitorer som har -3db runt 40Hz eller lägre?

Inte om dom ska vara riktigt vettiga tror jag. Det finns väl ett par med 8-tummare men det sprider ju som skit off axis, och då måste man gå ner i frekvens på diskanten för att matcha och då tål den mindre W+ att det finns jävligt få diskanter som klara det alls. Men det finns säker ett par. Sen har du bashöjningen som inträffar i små rum så att något ska gå -3db @ 40hz finns egentligen inget behov för, speciellt inte för en "monitor" om det inte monitorn är ett grymt separat bassystem kanske. Tror lilla jag då. men jag är ingen expert.

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrinitoN:

Vill du ha bästa ljud för billigaste slant så bygg själv. Jag hjälper dig mer än gärna.

Jag kan också hjälpa ifall TS kan tänka sig att bygga en-vägs.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Han vill köpa ett par stativhögtalare och en bas. För helvete! Står det något om att bygga något någonstans eller? Jag kan mycket väl tänka mig att stå och glo på under tiden han väljer högtalare. Kanske kolla i taket en stund.

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är ingen större fara att mäta med låg effekt under kontrollerade förhållanden, det rör sig kring 1 watt under en kort tid för att svepa, det är dessutom bandelement så de kyler bra. Eftersom elementen saknar publik dokumentation får man ta chansen det är tex intressant att veta om de är transformatorkopplade eller inte utan att behöva demontera dem i sina beståndsdelar och riskera att förstöra nått.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är ingen större fara att mäta med låg effekt under kontrollerade förhållanden, det rör sig kring 1 watt under en kort tid för att svepa, det är dessutom bandelement så de kyler bra. Eftersom elementen saknar publik dokumentation får man ta chansen det är tex intressant att veta om de är transformatorkopplade eller inte utan att behöva demontera dem i sina beståndsdelar och riskera att förstöra nått.

Jahadu, såpass. Är det bandelement lär det sitta transformator i dom, det tenderar att bli rätt låg impedans annars.

Permalänk
Avstängd

Vafan äre du ska ha för 20 000 kr?!?!?!?!
Hade du tänkt spränga berg och leta diamant?!

Visa signatur

i5 3570K @4.9GHz | XFX Radeon HD7970 Ghz Edition | ASRock Extreme 4 | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz, 2x4GB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av TrinitoN:

Jahadu, såpass. Är det bandelement lär det sitta transformator i dom, det tenderar att bli rätt låg impedans annars.

Impedansen på diskanterna var nästan för bra inom tänkta arbetsområdet, 6,4 +-0,1 ohm över 2khz

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av RambOFreAc:

Vafan äre du ska ha för 20 000 kr?!?!?!?!
Hade du tänkt spränga berg och leta diamant?!

Z-5500!

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bigmac pro:

Men det kostar väl inte mer än 2 000 kr? ;P

Visa signatur

i5 3570K @4.9GHz | XFX Radeon HD7970 Ghz Edition | ASRock Extreme 4 | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz, 2x4GB

Permalänk
Medlem

Funderat något på akustiken? För en bättre upplevelse vad gäller hemmabio och HiFi:

http://www.sofsci.com/sv

"Ett gammalt eller billigt system i ett bra rum låter bättre än ett nytt och dyrt system i ett dåligt rum"

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Ja visst får man bättre ljud i ett välmöblerat stort rum men har man inte det kan man inte göra så mycket åt saken, akustiken är bara en parameter.

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bigmac pro:

Inte om dom ska vara riktigt vettiga tror jag. Det finns väl ett par med 8-tummare men det sprider ju som skit off axis, och då måste man gå ner i frekvens på diskanten för att matcha och då tål den mindre W+ att det finns jävligt få diskanter som klara det alls. Men det finns säker ett par. Sen har du bashöjningen som inträffar i små rum så att något ska gå -3db @ 40hz finns egentligen inget behov för, speciellt inte för en "monitor" om det inte monitorn är ett grymt separat bassystem kanske. Tror lilla jag då. men jag är ingen expert.

Hänger inte med dig nu.

"Sprider som skit off axis" och "inget behov av något som ska gå -3db @ 40 Hz för rumstorleken kommer att fixa bashöjningen" i samma mening...? Känner du inte själv att det blir hårklyveri?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Avstängd

en subbas kan man nog tjäna på att bygga skälv, xtz w12.18 med peerless xxls element kostar 6290kr hos fyndbörsen, samma perless xxls element säljs ex hos hifikit för 2300kr. två peerless xxls hade nog funkat rätt bra ifall man skall bygga en sub, värt att nämna att man bör ha rätt stor lådvolym för att komma långt ner i frekvens.

ju bättre högtalarna är desto viktigare blir kvalitén på ljudet från ex ljudkortet(bortsett från basen då). att ha musiken i cd kvalité bör ses som absolut minimum även om man sitter på billigare system(jag använder mig av formatet flac), vinyl kvalité låter helt klart bättre än cd på mitt system iallafall. cd har sampling rate på 44100hz och är 16 bitars medan vinyl är 96khz och 24 bitars så det är inte speciellt märkligt att vinyl låter mycket bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anjora:

cd har sampling rate på 44100hz och är 16 bitars medan vinyl är 96khz och 24 bitars så det är inte speciellt märkligt att vinyl låter mycket bättre.

Jag tvivlar på att du hör skillnad.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anjora:

en subbas kan man nog tjäna på att bygga skälv, xtz w12.18 med peerless xxls element kostar 6290kr hos fyndbörsen, samma perless xxls element säljs ex hos hifikit för 2300kr. två peerless xxls hade nog funkat rätt bra ifall man skall bygga en sub, värt att nämna att man bör ha rätt stor lådvolym för att komma långt ner i frekvens.

ju bättre högtalarna är desto viktigare blir kvalitén på ljudet från ex ljudkortet(bortsett från basen då). att ha musiken i cd kvalité bör ses som absolut minimum även om man sitter på billigare system(jag använder mig av formatet flac), vinyl kvalité låter helt klart bättre än cd på mitt system iallafall. cd har sampling rate på 44100hz och är 16 bitars medan vinyl är 96khz och 24 bitars så det är inte speciellt märkligt att vinyl låter mycket bättre.

Wait what?
Det finns en anledning att man valt just 44.1 kHz och det är för att med den samplingsfrekvensen kan man återskapa ALL dynamisk information inom HELA frekvensområdet som en människa kan höra. Sen Nyquistfrekvensen för mer information. Bitdjupet är också rätt meningslöst i slutresultatet eftersom 16 bitar räcker för att återskapa det dynamiska omfånget för allt och lite till. Det kan vara värt att använda större bitdjup när man spelar in men själva produkten är det skit samma.

Sen är ju vinyl analogt så det bli konstigt att prata om samplingsfrekvens och bitdjup där. Nog för att nästan alla spelar in digitalt nu för tiden men själva skivan är analog per definition.

Nog för att det är skillnad mellan CD och vinyl men det ligger INTE i samplingsfrekvens och bitdjup.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Nog för att det är skillnad mellan CD och vinyl men det ligger INTE i samplingsfrekvens och bitdjup.

Skillnaden är väl att på vinyltiden så komprimerade man inte inspelningarna, vilket man gör ofta idag.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ala_95:

Skillnaden är väl att på vinyltiden så komprimerade man inte inspelningarna, vilket man gör ofta idag.

Man har använt kompressor i många herrans år och det är en av de mest användbara sakerna i en studio. Skillnaden är att den nu används mer för att höja volymen. Det är viss skillnad på att bruka och att missbruka.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Snacka om att gå offtopic

Förstår varför trådskaparen slutade svara för 5 dagar sen...

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk

Är det inte overkill med ett par högtalare till datorn för 20 tusen? Om du ska använda högtalarna på nära håll menar jag?

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

Är det inte overkill med ett par högtalare till datorn för 20 tusen? Om du ska använda högtalarna på nära håll menar jag?

Nej?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zax89:

Ja visst får man bättre ljud i ett välmöblerat stort rum men har man inte det kan man inte göra så mycket åt saken, akustiken är bara en parameter.

Parameter? Långt därifrån. Tvärtom är bra akustik skillnaden mellan bra och dåligt ljud.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Skrivet av Ala_95:

Nehe. Okej då

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ala_95:

Jag tvivlar på att du hör skillnad.

Skrivet av Zotamedu:

Wait what?
Det finns en anledning att man valt just 44.1 kHz och det är för att med den samplingsfrekvensen kan man återskapa ALL dynamisk information inom HELA frekvensområdet som en människa kan höra. Sen Nyquistfrekvensen för mer information. Bitdjupet är också rätt meningslöst i slutresultatet eftersom 16 bitar räcker för att återskapa det dynamiska omfånget för allt och lite till. Det kan vara värt att använda större bitdjup när man spelar in men själva produkten är det skit samma.

Sen är ju vinyl analogt så det bli konstigt att prata om samplingsfrekvens och bitdjup där. Nog för att nästan alla spelar in digitalt nu för tiden men själva skivan är analog per definition.

Nog för att det är skillnad mellan CD och vinyl men det ligger INTE i samplingsfrekvens och bitdjup.

vinyl i digal from brukar ligga på 96khz och 24 bitar(har aldrig sett högre än så från vinyl). det finns fortfarande vinster med att ha högre sampling rate än ex 44100hz även om jag skulle tro att det stora vinsten ligger i att cd inte har tillräckligt hög bitrate för att uppnå transparens, får testa det där. jag tycker att 24 bit 96khz låter betydligt fluffigare än 16 bit 44100hz även om sillnaden i ljuduplevelse inte är enorm. jag lyssnar mest på cd kvalité av den enkla anledningen av att jag inte har hittat något kalmah album i vinyl.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anjora:

vinyl i digal from brukar ligga på 96khz och 24 bitar(har aldrig sett högre än så från vinyl). det finns fortfarande vinster med att ha högre sampling rate än ex 44100hz även om jag skulle tro att det stora vinsten ligger i att cd inte har tillräckligt hög bitrate för att uppnå transparens, får testa det där. jag tycker att 24 bit 96khz låter betydligt fluffigare än 16 bit 44100hz även om sillnaden i ljuduplevelse inte är enorm. jag lyssnar mest på cd kvalité av den enkla anledningen av att jag inte har hittat något kalmah album i vinyl.

Ja det finns en anledning att ha högre samplingsfrekvens vid inspelning och det är att det är lättare att bygga filter för högre frekvenser. Som slutresultat hör du dock ingen skillnad om du inte har övermänsklig hörsel och kan höra frekvenser över 22,05 kHz.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av anjora:

vinyl i digal from brukar ligga på 96khz och 24 bitar(har aldrig sett högre än så från vinyl). det finns fortfarande vinster med att ha högre sampling rate än ex 44100hz även om jag skulle tro att det stora vinsten ligger i att cd inte har tillräckligt hög bitrate för att uppnå transparens, får testa det där. jag tycker att 24 bit 96khz låter betydligt fluffigare än 16 bit 44100hz även om sillnaden i ljuduplevelse inte är enorm. jag lyssnar mest på cd kvalité av den enkla anledningen av att jag inte har hittat något kalmah album i vinyl.

Svårt att tänka mig att de privatpersoner som sitter och rippar in vinyl har tillräckligt utrustning för att egentligen göra skäl för användning av 96/24. Vinylen i sig är analog och har således ingen bithastighet eller bitdjup.

Sedan att du skulle höra skillnad kan jag nästan garantera är placebo, dessutom tvivlar jag starkt på att du har utrustning/rätt inställningar för att verkligen mata ut 96/24. Men jag kan självklart ha fel.

Den enkla anledningen till att man spelar in musik i högre format än 41.1/16 är helt enkelt det headroom man får, i ren återgivning spelar det ingen roll så länge du inte jobbar med EQ i den digitala rymden, även vid volymkontroll i den digitala rymden tjänar man på det.

Permalänk
Rekordmedlem

Snälla nån, dra nu inte in vinyl, vinylen i sig är analog och har inget bitdjup eller samplingsfrekvens, processen att göra den är däremot ofta digital, och har varit det länge, en vinylskiva har mycket sämre ljudkvalitet än en cd, det är absolut inga problem att spela in en lp på cd eller sätta in en adc/dac kedja i signalvägen och det går inte att skilja från originalet, detta har gjorts i många test, en cd har bättre trohet mot originalet än vinylskivan.
Att folk tycker att lp låter bättre än cd är nått helt annat och beror på att man inte lyssnar på samma sak, mastringarna är olika, ibland av tekniska orsaker, typ monobasen och riaakorrektionen och en inbyggd utstyrningsbegränsning i formatet på vinyl, men framförallt pga "the loudnes war"
För att jämföra format så måste man ha koll på hela kedjan, att jämföra en cd med en lp går inte för det säger inget om formaten, utan det visar på skillnader på det innehåll som lagts in på respektive medium.
Det är alltså totalt orelevant för att testa formatens begränsningar ! Det ger inte nått utom ovetenskapligt subjektivt tyckande !
Tänk om, tänk rätt, vinylformatet är klart sämre än cd formatet vad gäller förmågan att återge en ljudsignal utan påverkan !

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Angående 16 bit vs 24 bit så krävs det en del av högtalaren/förstärkaren för ens kunna representera den precisionen. "16-bit audio has a dynamic range of 96 dB". 24 bit behöver en dynamik/SnR på hela 144 dB, annars kan man inte urskilja 1 bit som ljud eller brus.

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Skrivet av SweMerlin:

Parameter? Långt därifrån. Tvärtom är bra akustik skillnaden mellan bra och dåligt ljud.

.

Håller med akustiken spelar en väldigt stor roll.

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Avstängd

på what.cd(det är där jag laddar ner i vinyl kvalité) är 24bit 96khz standard för vinyl rips vilket kanske klargör en del saker, var 24 bit och 96khz kommer in i bilden är att 16bit ät otillräckligt medan 24 bitar är mer än tillräckligt, man kan höra skillnad mellan 48 och 96 khz sample rate även om inte hör ren sinusvåg på 24hz, detta är egentligen en vetenskap i sig, däremot kan man med godtycklig nogrannhet återge harmoniska sinussvägningar om dessa är under helva sample raten(alla grafer kan återges med sinussvägningar men vissa kommer ha högre frekvens än sample raten. har inte hunnit göra så många blindtest men jag tycker iallafall 96khz låter bättre än 48khz även om jag kan ha misstagit mig.

akusiken spelar sbsolut stor roll för ljudupplevelsen, fick ex ett mail från fynda.se dör de skrev att man inte bör ha högtalarna så att avståndet till väggen är jämt delbart med avståndet, man bör inte ha ex ett bord framför högtalaren. dämpning till högtalarna behöver inte kosta någonting över huvud taget, jag löste problemet med en skumgummi plast som följde med en processorskylare jag köpte.

sen har vi hifiklubens högtalarkablar för 51998 kr för 2*3 meter http://www.hifiklubben.se/produkter/kablar/hogtalare/van_den_... beskrivningen av dessa kablar(tex att de bara har en timmes inspelningstid) talar helt klart för dig skälv och behöver inga ytterligare kommentarer.