Jo herr bigmac pro
Genelec 8260 och Dynaudio confidence är de som ser bäst ut, man ser att nästan alla andra har en liten bashöjning, dessutom blir det en bashöjning i de flesta rum som ytterligare bygger på det. så de flesta högtalare som redan har en liten bashöjning (ofta för att maskera bristen på djupbas när det är småhögtalare) får för mycket bas i ett normalt rum, en jämnt sluttande kurva nedåt mot frekvensytterlägena är bättre, men det finns ju några riktiga stolpskott i de kurvor du tagit fram, +-5dB inom mellanregistret är inte bra.
Det finns även några som av ideologiska (fördommar i hifibranchen ? ) skäl vill ha flacka filter, tex totem dreamcatcher, det är därför metallbasen ger distorsion vid 12khz, det finns ingen teknisk anledning till att göra ett dåligt filter, men många vill ha få komponenter i filtret efter som det är bättre (för försäljningen ? hififloskler?) än att göra ett filter som hanterar uppbrytningarna i konen på ett bra sätt. dessutom är det faktiskt få som kan/vill göra riktigt bra filter fortfarande, även med simuleringsprogram är det bökigt eftersom komponenterna man behöver ofta inte finns utan man måste tillverka dem eller kompromissa. Eller kanske bygga aktiva system och använda dsper typ genelecarna, de har ungefär samma frekvenskurva som mina Behringer 3031or, men lägre dist och spelar starkare, men nått ska man få för priset, däremot är de mindre genelecarna sämre än behringers motsvarande.
Lägger upp bilder på mätningar på mina 3031or för de som är intresserade, det är mätt utan filter, i frifält ca 7 meter till förstareflexen. så här ser det alltså ut innan man gjort ett elektriskt filter överhuvudtaget, och man ser även hur konstruktören har använt lådan och elementens egenskaper som ett akustiskt filter, smart sätt att spara kostnad, överkurs, javisst, men roligt för de som gillar att pilla med audio. Fel forum är det kanske också, men hoppas nån kan få ut nått av det. Jag skulle påstå att det mäter bra för pengarna utan filter, så det finns potential att det här kan låta neutralt
Tänk nu också på att det här är en relativt billig högtalare, som passiv borde den legat under 2500kr, och det är förstärkarplattan som begränsar den idag.
Högtalaren faller lugnt och fint i basen (och där börjar även rummet att stötta upp), De har gjort en justerbar elektroniskt kompensation för att få möjlighet att tilta kurvan som man vill elektroniskt beroende på placering, det är det knapparna på baksidan är till för, samma sak gäller för diskanten, det finns en liten tilt även på den.
Man kan säga att alla behöver en eq utom de som köpt en högtalare med en inbyggd, dsper kommer starkt i basmoduler och hembio och det och kombinationen med digitala slutsteg är en bra utveckling.
Alla fel kan man inte hantera med dsp, typ impedanskorrigeringar av elementen, men gör man det passivt och sedan överlåter delningen/ tidskompenseringar till aktivafiltret blir det bra och inte så dyrt, mellan mellanregister och diskant kan man dela passivt, men basen delar man med fördel aktivt och så även subben.
Ajajaj, mätte du diskanterna från 20hz och de överlevde?
Mycket tjaffs här ser jag, även mycket tjat från folk folk som inte kan.
Har du tid och ork så bygg systemet själv vettja, det blir fruktansvärt mycket bättre än att köpa en färdigt system. För 20k bygger du ett system som matchar bland det bästa du hittar av "köpegrejer", jämför det med ett färdigtbyggt system för runt 150k
Jag har sedan ett par år tillbaka byggt och framförallt lärt mig mycket om ljud. Både högtalare, förstärkare, försteg osv. Mitt nästa projekt kommer bli något i hästväg som jag räknar med att ha resten av livet.
I frekvensomfångskurvorna ovan ser man tydligt att många tillverkare har valt att göra högtalare mindre än vad som vore optimalt. Puckeln innan kurvan dalar tyder på att högtalarna sitter i på tok för små lådor - det gäller de flesta av dem, dock inte alla.
Och generellt vad det gäller mätningen av högtalare så är det ett rätt dåligt sätt att veta om de passar bra in i rummet. En högtalare som mäter helt rakt i en "död" kammare kommer verkligen inte att vara rak i ditt eget rum, akustiken i rummet har oerhört stor betydelse. Vill man köra passiva filter kommer det kräva väldigt mycket trial and error innan man får till en rak kurva. För att inte tala om din egen placering i rummet. Det kan räcka med att du flyttar huvudet någon decimeter från där du mätt ut att kurvan är rak tills det att den verkligen inte är rak. Både högtalargeometrier, akustisk dämpning, rumsgeometrier, högtalarens placering och din egen placering spelar roll.
Vill du ha bästa ljud för billigaste slant så bygg själv. Jag hjälper dig mer än gärna.
Mvh