Varför finns inte detta?! [Grafikkort med vattenkylning och pump ihopbyggt]

Permalänk
Medlem

Varför finns inte detta?! [Grafikkort med vattenkylning och pump ihopbyggt]

Jag kollade runt på google, och stötte på kortet 4870x2 Atomic från Sapphire.

http://www.overclockersclub.com/reviews/sapphire_atomic_hd487...

Jag förstår verkligen inte varför man inte gör fler såna här lösningar. Nu när väldigt många chassin har dubbla 120/140mm-hål i toppen så skulle man ju lätt kunna köra åtminstone ett grafikkort med sluten vattenkylning, och ett för processorn(typ H80).

Förstår verkligen inte varför tillverkarna inte satsar mer på detta då man skulle kunna få WC-marknaden till mainstreamblocket på nolltid.

Någon som håller med mig?

titeln förtydligad
Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Håller med dig, borde även gå att köpa löst likt till cpu. Antar att det blir för dyrt att göra det till grafikkort dock, de har ju så många olika design. Till processorer kan man göra en som passar 3 sockets så kan 90% ha den liksom.

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk

Du har ju CoolIt och deras grafikkortsblock om jag inte minns fel men dom kostar ju apa tyvärr

Visa signatur

''Du kanske kan spela, MEN KAN DU KÖTTA?!?!?!''

Spelrigg: Intel i5 3570k 3.4Ghz [/B], Asus Nåt med Z77 4Gb DDR3, Asus GTX560Ti, 500gb HDD,Tagan Twoforce II 500w
Server: DL380G3, 6Gb ECC-minne, 2x Xeon @ 2,4Ghz, 72Gb 10k rpm SCSI, ESX Hypervisor 3.5

Permalänk
Medlem
Skrivet av zekkexavior:

Du har ju CoolIt och deras grafikkortsblock om jag inte minns fel men dom kostar ju apa tyvärr

Du minns helt rätt.

http://www.komplett.se/k/kl.aspx?bn=10465&mfr=COOLIT

Visa signatur

2500k @ 4.6GHz atm | Noctua NH-D14 | Asus MIVE | 8GB G.Skill Ripjaws X @ 1866MHz | 2x Asus HD 6970 DirectCU II @ 920/5500 | Corsair AX850w | Corsair F60 + 1Tb Spinpoint | Corsair 650D | 2x BenQ 22" | Filco Majestouch Ninja Tenkeyless MX Red | Razer Deathadder Respawn, Qpad CT Swec edition | Astro A40 + Mixamp

Permalänk
Medlem

Stor skillnad på "äkta" Vattenkylt och dessa nya slutna lösningar imo. Iaf om man är ute efter få en tystare tillvaro.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk

Hmm, det var ju inte alls dyrt må jag säga

Visa signatur

''Du kanske kan spela, MEN KAN DU KÖTTA?!?!?!''

Spelrigg: Intel i5 3570k 3.4Ghz [/B], Asus Nåt med Z77 4Gb DDR3, Asus GTX560Ti, 500gb HDD,Tagan Twoforce II 500w
Server: DL380G3, 6Gb ECC-minne, 2x Xeon @ 2,4Ghz, 72Gb 10k rpm SCSI, ESX Hypervisor 3.5

Permalänk
Medlem
Skrivet av zekkexavior:

Hmm, det var ju inte alls dyrt må jag säga

Nej det var visst inte så farligt, men tror dom har sjunkit en hel del i pris också.

Visa signatur

2500k @ 4.6GHz atm | Noctua NH-D14 | Asus MIVE | 8GB G.Skill Ripjaws X @ 1866MHz | 2x Asus HD 6970 DirectCU II @ 920/5500 | Corsair AX850w | Corsair F60 + 1Tb Spinpoint | Corsair 650D | 2x BenQ 22" | Filco Majestouch Ninja Tenkeyless MX Red | Razer Deathadder Respawn, Qpad CT Swec edition | Astro A40 + Mixamp

Permalänk
Hedersmedlem

Vet inte om det är hutlösa överpriset, men "riktiga" grafikkortsblock är ju ganska dyra? (~800kr) vill man ha riktiga temps men ändå ha på radd och pump i priset kan jag tänka mig att en högeffektiv grafikkortskylare skulle bli ganska dyrt att producera.. Men vad vet jag..?

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Finns dock inte till 69xx serien... Finns ju knappt kylare alls till dessa

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Medlem

dom på komplett har jag kollat på innan.. dom kostade 1900 kr för bara nån månad sen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

dom på komplett har jag kollat på innan.. dom kostade 1900 kr för bara nån månad sen..

Oj, är ju LITE dyrare ^^

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Stor skillnad på "äkta" Vattenkylt och dessa nya slutna lösningar imo. Iaf om man är ute efter få en tystare tillvaro.

Men vad iallafall jag är ute efter är inte en likvärdig ersättare till "riktig" vattenkylning, utan mer en ersättare, och bättre alternativ till dessa eftermarknadskylare som finns. Både Accellero Xtreme, S1 rev.2 och Zalman VF tar ju upp en extra kortplats. Varför inte nyttja det utrymme som finns? Varför försöka trycka in så mycket flänsar och fläktar där det är trångt mellan korten? Det gör ju att det blir helt omöjligt att få rymliga "Multi-GPU"-lösningar utan att låta datorn spinna upp som en helikopter med ref.kylaren.

Jag gissar att en 120mm-radiator räcker gott till ett GTX580, och om man sätter lite Push´n pull så kommer den ju kunna överklockas långt bättre än alla dessa DirectCUII, KFA2 Anarchy, Twin Frozr, HAWK, Vapor-X och nu vad fåglarna de nu hittar på, och dess utom prestara bättre till en lägre ljudnivå.

Ser ju personligen att finns ett större värde i dessa slutna vattensystem till grafikkort än vad jag gör till processorer. Kolla bara på Thermalright Silver Arrow eller Noctua NH-D14. Hur många kortplatser skulle man behöva för att få till en sådan fläns, som dessutom dumpar all värme utanför? Grafikkort slukar dessutom mer energi än en oklockad CPU. 2500k har en TDP på 95W, vilket är 13w mindre än ett 5770. Då ska vi inte ens tala om GTX580, vars TDP ligger på 250w om jag inte missminner mig. Det är ju för fasen vad en Core i7 Extreme 990X drar när man mörat upp den till 5.5Ghz och drar spänningen till 1.5. Då kanske man förstår att grafikkort har ett bra mycket större kylbehov än vad processorn har.

Neeej, vi vispar värmen runt och runt i chassit i hopp om att det snart blir smör av allt

När det kommer till kompatibilitet så känner jag inte att det är världens problem. Gör bara ett block som täcker gpun, och sen säljer man tillhörande VRM-flänsar som får ta upp resterande yta, precis som AC redan gör med sina Xtreme-kylare. Är ingen ingenjör, men när man lyckas trycka in en ångtryckkammare i ett grafikkort(Vapor-X GTX580 ref.), så borde det här vara en baggis, när Corsair redan gjort(sålt) det i flera år på CPU-fronten.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Deathdancer:

Men vad iallafall jag är ute efter är inte en likvärdig ersättare till "riktig" vattenkylning, utan mer en ersättare, och bättre alternativ till dessa eftermarknadskylare som finns. Både Accellero Xtreme, S1 rev.2 och Zalman VF tar ju upp en extra kortplats. Varför inte nyttja det utrymme som finns? Varför försöka trycka in så mycket flänsar och fläktar där det är trångt mellan korten? Det gör ju att det blir helt omöjligt att få rymliga "Multi-GPU"-lösningar utan att låta datorn spinna upp som en helikopter med ref.kylaren.

Jag gissar att en 120mm-radiator räcker gott till ett GTX580, och om man sätter lite Push´n pull så kommer den ju kunna överklockas långt bättre än alla dessa DirectCUII, KFA2 Anarchy, Twin Frozr, HAWK, Vapor-X och nu vad fåglarna de nu hittar på, och dess utom prestara bättre till en lägre ljudnivå.

Ser ju personligen att finns ett större värde i dessa slutna vattensystem till grafikkort än vad jag gör till processorer. Kolla bara på Thermalright Silver Arrow eller Noctua NH-D14. Hur många kortplatser skulle man behöva för att få till en sådan fläns, som dessutom dumpar all värme utanför? Grafikkort slukar dessutom mer energi än en oklockad CPU. 2500k har en TDP på 95W, vilket är 13w mindre än ett 5770. Då ska vi inte ens tala om GTX580, vars TDP ligger på 250w om jag inte missminner mig. Det är ju för fasen vad en Core i7 Extreme 990X drar när man mörat upp den till 5.5Ghz och drar spänningen till 1.5. Då kanske man förstår att grafikkort har ett bra mycket större kylbehov än vad processorn har.

Neeej, vi vispar värmen runt och runt i chassit i hopp om att det snart blir smör av allt

När det kommer till kompatibilitet så känner jag inte att det är världens problem. Gör bara ett block som täcker gpun, och sen säljer man tillhörande VRM-flänsar som får ta upp resterande yta, precis som AC redan gör med sina Xtreme-kylare. Är ingen ingenjör, men när man lyckas trycka in en ångtryckkammare i ett grafikkort(Vapor-X GTX580 ref.), så borde det här vara en baggis, när Corsair redan gjort(sålt) det i flera år på CPU-fronten.

Problemet är inte att sätta en kylare på grafikkortet, problemet är att hitta ett ställe att göra av radiatorn. Långt ifrån alla chassin är lämpade att köra den här typen av kylning i. Det är lite lättare med en kylare till processorn eftersom det nästan alltid finns fläktplatser runt den men det är inte lika vanligt med en 120 mm fläktplats i närheten av grafikkorten. Hur långa slangar behöver man till exempel? Det skulle nog bli för mycket trassel med kompatiilitet och folk som gnäller över att de köpt ett dyrt grafikkort som inte ens går att montera in i datorn. De kraftigare korten som 580 lär behöva en dubbel radiator också så då blir det genast väldigt svårt att hitta kompatibla chassin.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Vet inte om det är hutlösa överpriset, men "riktiga" grafikkortsblock är ju ganska dyra? (~800kr) vill man ha riktiga temps men ändå ha på radd och pump i priset kan jag tänka mig att en högeffektiv grafikkortskylare skulle bli ganska dyrt att producera.. Men vad vet jag..?

Om du tar till exempel Corsair H100, som ska vara deras "top of the line"-modell, så kostar den runt 800:-, och då får man en dubbelgrill, två fläktar, pump, slang, "nipplar" och block. Det enda som skiljer är blocket. Ett full-copper block från EK(till CPU) kostar lite drygt 500:-, och ett heltäckande kopparblock från EK till GPU kostar runt 800:-, så även om det skulle vara så bra block i de färdiga packeten så borde det bara bli ett påslag på max 300:-.

Dessutom borde det bli minst lika billigt som CPU-modellen om man kör block som bara täcker själva GPUn, och istället inkluderar kylflänsar till resterande komponenter.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Jag kollade runt på google, och stötte på kortet 4870x2 Atomic från Sapphire.

http://www.overclockersclub.com/reviews/sapphire_atomic_hd487...

Jag förstår verkligen inte varför man inte gör fler såna här lösningar. Nu när väldigt många chassin har dubbla 120/140mm-hål i toppen så skulle man ju lätt kunna köra åtminstone ett grafikkort med sluten vattenkylning, och ett för processorn(typ H80).

Förstår verkligen inte varför tillverkarna inte satsar mer på detta då man skulle kunna få WC-marknaden till mainstreamblocket på nolltid.

Någon som håller med mig?

Här har du exakt samma lösning fast men nyare CPU block och på ett GTX580.

http://www3.pny.com/GTX-580-Liquid-Cooled-Graphics-Card-with-...

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Merlinen:

Här har du exakt samma lösning fast men nyare CPU block och på ett GTX580.

http://www3.pny.com/GTX-580-Liquid-Cooled-Graphics-Card-with-...

Bara funderar på hur en enkelradd ska fixa kylning både till cpu och gpu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Bara funderar på hur en enkelradd ska fixa kylning både till cpu och gpu

Tänkte just säga det. Hur i fåglarna ska en singelgrill lyckas transportera GTX580:is 250w plus en processors 95-200w?

It just doesnt make sense...

För den typen av config. krävs ju minst en 240, helst en 360-rad

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Tänkte just säga det. Hur i fåglarna ska en singelgrill lyckas transportera GTX580:is 250w plus en processors 95-200w?

It just doesnt make sense...

För den typen av config. krävs ju minst en 240, helst en 360-rad

Jag har iallafall kylt en 5870+i7 920 med 1x120 rad, fast då eget byggt system.

Gick OK så länge man höll CPU'n 4.0 eller lägre.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådtiteln redigerad*

Jag gjorde titeln lite mer beskrivande, så fler intresserade kan hitta tråden.

Permalänk
Medlem

Tycker detta var en mycket intressant tråd men som några nämnde finns ju CoolIt http://www.komplett.se/k/kl.aspx?bn=10465&mfr=COOLIT Kollade på tuben innan det kom och tyckte det kunde var en bra lösning men det verkade så dyrt men nu kostar det ju som en cpu kylare, det verkar ju vara alla plus block man får med för under 1000lappen. Jag har dock inte sett några flera reviews men det känns ändå som det bästa alternativet till vad du är ute efter

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk
Medlem

Håller med dig helt. Något annat de borde göra med färdiga system är lite snyggare slangar. Många köper riktig vattenkylning bara för att det är snyggt.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem

många som använder vatten kylning har sina egna lösningar och kopplingar för hur dom vill att det ska se ut
så just vattenkylt grafikkort med inbyggd pump är en så liten marknad idag så dom flesta tillverkare ger sig helt enkelt inte in på det
utan säljer som tex coolit nämnt ovanför dom seperat istället
men många gfrakkorts tillverkare säljer ju grafik kort med vattenblock iallafall
som tex INNO korten som finns på pixmania
http://www.pixmania.se/se/se/10167441/art/inno-3d/geforce-gtx...
just INNO har jag ingen erfarenhet av så kan inte uttala mig om kvaliten på grejorna
men det finns ju olika lösningar iallafall

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem

helvete heller att den där ska kyla både grafikkort och processor, det är ju inte ens en feting http://cdn.slashgear.com/wp-content/uploads/2008/12/asetek_sa...
radiatorn är typ lika tjock som fläkten

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401