Nvidia Geforce GTX 480

Permalänk
Medlem

Detta kort lär inte hålla länge pga den höga värmen, har haft 2 st 8800GTX och dom höll under 1 år och blev "bara" 85 grader, detta blir 10 grader mer.

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av femkantig
OT: miljöpartister som klagar på strömförbrukningen. bygg ut mer kärnkraft istället säger jag. dessutom kan de ju inte trolla fram tesselering- och cudaprestandan från ingenstans, ati's kort är bra på grafik utan tesselering men nvidias är betydligt mer mångsidiga.

Det är fånigt av mig men jag blir faktiskt upprörd över hur otroligt okunnigt många här uttalar sig om strömförbrukningen.
Det handlar om mer än bara värmeproblem och elräkning.
Det handlar om utvecklingen som helhet.

Det är relativt lätt att tillverka ett chip som presterar bra om man inte tar hänsyn till saker som strömförbrukning och värme.
Det är svårare att få fram effektiva kretsar.
Men det är också det som är det som räknas.
Se tillbaka historiskt på vilka arkitekturer som fokuserat på effektivitet och vilka som satsat på mer rå kraft och jämför hur framgångsrika dom varit.

Vi är många som menar att Nvidia går fel väg när dom designar korten på det här sättet.
På vissa sätt är dom lite före sin tid, detta chippet borde inte tillverkas på TSMCs 40nms bulk process.
Kanske en bra 40nm SOI-process hade varit okej, men ännu hellre en 32nm process. Då hade det antagligen varit fantastiskt.
Så det är en fantastisk krets på många sätt, men i praktiken är det inte en bra utveckling.

Tycker jag, och jag tror nästan ingen som har följt datorindustrin i några år säger emot mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tannat
Om du har en bättre förklaring så är jag idel öra. Annars kommer jag att fortsätta att anta att 2GB kommer att ge bättre min fps. Det är ju inte så att det här är en ny effekt.

Gissningsvis är Fermi-arkitekturen bättre på att hantera AA och höga upplösningar. Det är inte bara minnesmängden som avgör.

Däremot tycker jag det är förvånande att GF100 är så ineffektivt. Kretsen är enorm, med hög strömförbrukning som resultat, men kan ändå inte springa ifrån Cypress. Ja, GTX480 är snabbaste singel-gpun - inget snack om saken - men effektförbrukningen är betydligt högre än HD5870 och kretsen är också betydligt större.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NympH
Detta kort lär inte hålla länge pga den höga värmen, har haft 2 st 8800GTX och dom höll under 1 år och blev "bara" 85 grader, detta blir 10 grader mer.

Ja det är en läskig tanke. Kanske om 4-8 veckor så börjar man höra om fermi-kort som börjar ge upp. Hoppas nVidia har lagt in extra skydd för att kompensera för effekten, så att dem inte får ett mardrömsscenario längre fram.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pierretox
Hur mycket tror Ni att drivrutiner spelar in i detta test. Jag menar ATI har ju haft ett halvår längre på sig att optimera/förbättra drivisarna än vad Nvidia haft...

Det är ju det dom inte har haft.

Nvidia skulle ju lansera kortet ungefär samtidigt som AMD och har jobbat på sina drivrutiner ända sedan dess dom också.

Eller?

Sen finns det såklart ännu mer att hämta från båda lagen, vilket som har mest att hämta vet jag inte.

Permalänk
Avstängd

Visste redan om detta! Nvidia FAIL!

60% mera strömkrävande än HD5870 och knappt bättre... Lyckat NOT!

Plus grymt mycket varmare det var ju knappast ingen nyhet med den där stora gamla kärnan nvidia kör med...

Sitter med ett HD5970 har mellan 46-48c idle runt 75-78c load... drar grymt mycket mindre ström med än ett 480 GTX! tur man köpte detta kortet...

Hade köpt fermi om det hade varit kallt strömsnålt bra pris superprestanda...

Men den biten misslyckades nvidia katastrofalt med....

Priset är ju hutlöst 5-5300kr för ett kort som är likvärdigt ett HD5870 som går på 3600-3700kr!!!! ursäkta mej men nvidia byt personal byt priser genast!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av havoc
..Effektkravet för den kastrerade GTX480's ger nu också helt klart en tydligt bild varför Oak Ridge projektet ligger i malpåse/ är nerlagt.

Ska bli intressant att höra DataNusses kommentarer. Jag bemötte hans svammel-bevisning i det här inlägget: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=982...

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Valiumballong
Gissningsvis är Fermi-arkitekturen bättre på att hantera AA och höga upplösningar. Det är inte bara minnesmängden som avgör.

Däremot tycker jag det är förvånande att GF100 är så ineffektivt. Kretsen är enorm, med hög strömförbrukning som resultat, men kan ändå inte springa ifrån Cypress. Ja, GTX480 är snabbaste singel-gpun - inget snack om saken - men effektförbrukningen är betydligt högre än HD5870 och kretsen är också betydligt större.

Hade snitt fps varit bättre så hade jag förmodligen trott det först och främst. Nu är det bara min fps som just är särskilt känsligt för frambuffer begränsningar

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Hjälpsam

Tänk att man kunde köpa HD5870 för under 3500kr i höstas.
Så GTX480 presterar ca 10% bättre än HD5870, blir inte svårt för ATI att kontra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Det är fånigt av mig men jag blir faktiskt upprörd över hur otroligt okunnigt många här uttalar sig om strömförbrukningen.
Det handlar om mer än bara värmeproblem och elräkning.
Det handlar om utvecklingen som helhet.

Det är relativt lätt att tillverka ett chip som presterar bra om man inte tar hänsyn till saker som strömförbrukning och värme.
Det är svårare att få fram effektiva kretsar.
Men det är också det som är det som räknas.
Se tillbaka historiskt på vilka arkitekturer som fokuserat på effektivitet och vilka som satsat på mer rå kraft och jämför hur framgångsrika dom varit.

Vi är många som menar att Nvidia går fel väg när dom designar korten på det här sättet.
På vissa sätt är dom lite före sin tid, detta chippet borde inte tillverkas på TSMCs 40nms bulk process.
Kanske en bra 40nm SOI-process hade varit okej, men ännu hellre en 32nm process. Då hade det antagligen varit fantastiskt.
Så det är en fantastisk krets på många sätt, men i praktiken är det inte en bra utveckling.

Tycker jag, och jag tror nästan ingen som har följt datorindustrin i några år säger emot mig.

QFT

Kan bara instämma i det du skriver.

Helt fel väg att gå med stora och hungriga kretsar.

Och sen att nvida menar att kretsen klarar 105c, javisst det gör den säkerligen, under viss tid.

Har man minsta kunskap om elektroniska kretsar så vet man att dessa varma monster kommer att ha en högst begränsad livslängd.

1 år ger jag dessa kort max innan vi börjar se rapporter på att korten går sönder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici
Nej, HD5970 är inget singel kort.

Det är det ju visst det.
Men det är inte singel-gpu.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jesusbarnet
frågan är varför nvidia får mycket bättre minimum fps, nån som har nån teori?

Ja, det är intressant.
I höga upplösningar är det ju till stor del pga mer minne men även i lägre upplösningar är det väldigt stor skillnad i exempelvis Crysis.
Det är riktigt imponerande av Nvidia.
Vem fan bryr sig om medel-fps egentligen?
I praktiken är ju det viktiga att minimum fps helst aldrig kommer under 30. Sen spelar det ingen större roll om man har 50 eller 200 fps.
Om man inte spelar seriöst då.

Jag skulle gärna vilja veta mer om varför det är på det viset.
Det borde betyda att AMD har högre maximum FPS, eller är mer känslig i vissa scenarion då det inte klarar av det lika bra som Nvidias kort eller...
Ja, jag vet inte. Intressant är det iaf.
Och imponerande av Nvidia.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the_speed
Fast Nvidia kort presterar juh bättre än ATI på Folding@home, så man undrar lite vad ett sånt "monsterkort" skulle prestera

480 är 3-4x så snabb som 285 i Folding@home, alltså helt makalöst fantastiskt snabbt.
Ännu en sak som är grymt imponerande med Fermi.

Permalänk
Medlem

Det är nog kört för Nvidia nu alltså, prestanda något över 5870 och kostar sjukt mycket mer, och sen strömförbrukningen på det.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av n1ck0

Enda anledningen jag vill ha ett nvidia kort är CUDA för att kunna utnyttja GPGPU för t.ex 3D rendrering

Vilka 3d program använder sig av CUDA, de flesta kör på CPU vid rendering och OPENGL i Viewport. Adobes program måste ha ett plugin för att utnyttja CUDA, medan PS använder sig CUDA för några av dess verktyg men för det mesta OPENGL.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NympH
Detta kort lär inte hålla länge pga den höga värmen, har haft 2 st 8800GTX och dom höll under 1 år och blev "bara" 85 grader, detta blir 10 grader mer.

Så jag borde vara orolig med mitt HD 4870 512MB som idlar på 80 grader med fläkten i defaultläge (vilket var standard med de korten då, det är alltså normalt). Det har hållit snart 2 år i alla fall. Dock så har jag på senare tid kört fläkten i högre manuellt läge för att få ner temperaturen, fast det blir förstås en hel del mer oväsen då.

Permalänk
Medlem

FAn, jag trodde ju verkligen att Fermi skulle bli ett riktigt krafitigt kort, och att AMD skulle konkurrera kraftigt genom att priskriga. =/

Man kan ju alltid hoppas på prissänkningar, men det känns inte så troligt nu.

Permalänk
Medlem

Får väl börja kyla grafikkorten med torris iaf 480 ^^

Visa signatur

Intel Core i5-3570k@4,2GHz | H50 | Asus P8Z68-V/GEN3 | Gigabyte Radeon HD7970 | Corsair 2x4GB@1866Mhz | Intel X25-M G2 80GB | Corsair Force 3 120GB |

Permalänk
Medlem

Vilket skämt, detta är början på slutet för Nvidia.

Permalänk
Medlem

När det gäller GTX 470 / 480 så är man lite besviken. Prestandan är helt ok, men de måste jobba på att få ner effektslukandet. Personligen tycker jag dock att GPGPU är rätt väg att gå, men det behövs nog en generation till innan Nvidia får till det riktigt bra. Får se vad ATI/AMD tänker göra framöver. ATI Hecatonchires (om den nu kallas det) blir intressant.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daweeeBD
1 år ger jag dessa kort max innan vi börjar se rapporter på att korten går sönder.

Blir sommaren lika som förra året så är ju frågan hur dessa klarar den svenska sommarvärmen. Räkna med problemtrådar på Sweclockers grafikforum om någon månad. =/

Permalänk

Ja, vad säger man... På ett sätt grymt nöjd att man köpte 5970 för 4 månader sedan och nu läsa att det är mycket snabbare än ett 480 i det flesta tester . Att det knappt slårt 5870 i någonting är ju pinsamt med tanke på en prisskillnad på 1500kr. 470 lär ju inte presetera ens som ett 5850 och till en kostnad som ett 5870 :S. Ska man bara spela så finns ingen som helst anledning att skaffa nvidia i dagsläget.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piddeman
Blir nog ett 470 för min del =/ Blev lite besviken faktiskt *Cry*

Du kanske borde köpa ett nytt nätagg samtidigt om du inte vill att den ska gå på fullvarv och låta som ett monster.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk

Funderar lite kring metro 2033, det skulle ju vara ett "dedikerat" nvidiaspel i princip men när inte ens 480 klarar 30fps.... äh va?? Har speöutvecklarna blivit mutade av nvidia för att rekommendera dem?

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Jag skulle gärna vilja veta mer om varför det är på det viset.
Det borde betyda att AMD har högre maximum FPS, eller är mer känslig i vissa scenarion då det inte klarar av det lika bra som Nvidias kort eller...
Ja, jag vet inte. Intressant är det iaf.
Och imponerande av Nvidia.

Jag tror nog att det är där kortens shader processorer som avgör det.
De kanske inte skapar en hög FPS.
Men de är så många och kan "avlasta" i grafikintensiva miljöer.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NeXon
jag måste ha ett nytt grafik kort nu men vill inte lägga 5 tusen för ett grafik kort ska man då ta XFX Radeon HD5870 HDMI DisplayPort Dual-DVI 1GB eller 470 `?````???

Läs tråden då vet du!5870 spöar ju 470 +att det är kallare +att det kräver MYCKET mindre ström + Nvidia FAIL hela vägen!

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk

Sitter med 295 gtx i SLI och nätagregatet Antec på 1000W går på knäna höjer jag spänningen på korten och överklockar lite så dör datorn helt Dock har leverantören lovat mig att jag ska få byta nätagregatet till ett på 1200 w och betala mellanskylnaden så jag kan klocka mina kort

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Ska bli intressant att höra DataNusses kommentarer. Jag bemötte hans svammel-bevisning i det här inlägget: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=982...

Ja vart är han nu då?vill höra en kommentar nu!

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy

TL;DR

[/B]

föredrar tekniska framsteg och nytänkande framför "playing it safe" och göra en krets som enbart klarar dx11-grafik utan tesselering med låg strömförbrukning. det är antagligen betydligt mer strömsnålt än ati's kort om man räknar folding-prestanda eller andra gpgpu-tillämpningar som kan vara användbara inom forskning.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piddeman
EVGA GTX470 blir det för min del då

Andra gången du säger det på samma sida, vi kunde se det första gången.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk

Hade varit nice ifall ATI nu släppte ett 5890 med lika prestanda som 480, med en prislapp på 4000kr.

Fast det skulle vara rätt elakt mot Nvidia ^_^

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.