Nvidia Geforce GTX 480

Permalänk
Avstängd

Blir nog ett 470 för min del =/ Blev lite besviken faktiskt *Cry*

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Den absolut enda fördelen med GTX 480 är tessellation:
http://img97.imageshack.us/img97/1121/31815477.png

Det är det enda man kan argumentera för vid köp av GTX 470/480. Dock är det svårt i och med så få DX11-spel är ute.

Precis vad jag var ute efter. Där ser man iaf att Nvidia jobbat extra mycket för tessellation.

Jmicke: tack för länkarna :P.

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av havoc
Är det förresten någon som fortfarande tror på stor tillgång av kort vid lanseringen?

Beror ju på vad som man anser vara stort för det första. Men ja det verkar ju som det ialla fall om du kollar hos komplett exempelvis så står det ju för:

Gainward GeForce GTX 470 1280MB PhysX
499 st. 1.maj.2010 (Preliminärt)

Gainward GeForce GTX 480 1536MB PhysX
288 st. 1.maj.2010 (Preliminärt)

EVGA GeForce GTX 470 1280MB PhysX CUDA
199 st. 1.maj.2010 (Preliminärt)

EVGA GeForce GTX 480 1536MB PhysX CUDA
92 st. 1.maj.2010 (Preliminärt)

Permalänk
Avstängd

Jaha, det här va mindre bra. Jag hoppades verkligen på ett prisvärt kort så att AMD och Nvidia börja kriga lite med priser igen.

Detta här är långt ifrån tillräckligt bra för att ATI ska behöva dra ner sina priser vilket är alltid tråkigt

Att sen man behöver dra igång Barsebäck igen för att driva kortet är inte heller roligt...

Nä, tror att 470:n ligger iaf bättre i pris än 480:n. Vi får se.

Visa signatur

Mmmarabou

Permalänk
Medlem

GTX480 vs 5970

Kostar samma
5970 är bättre
5970 drar mycket mindre ström
GTX480 är mer än ett halvår nyare

Slutsats: 5970 är kortet man köper.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheJerk
Tackar, ännu lite sämre då. Märkligt egentligen. Kanske kommer en bättre anpassad klient iofs.

Här en läcka om en kommande f@h klient.
Google translate: www.pcinpact.com
"Folding @ Home kommer att vara en av de punkter som bör glädja nördar som via en viss version av GPU kundteam vid Stanford (som vi inte kan distribuera) ger NVIDIA kolla bara ett kort kan vara en källa till inte mindre än 17 000 poäng per dag!

Ett register kommer naturligtvis att kontrollera fakta, när den officiella klienten kommer att stödja dessa nya GeForce, vilket borde vara fallet i de kommande veckorna.

Den andra typen av ansökningar bör också dra nytta av den nya gården architecture, NVIDIA lovande föreställningar minst två gånger högre än GTX 285.

Vi ser fortfarande fram emot dem på OpenCL Radeon HD 5800 från AMD, den senare med en beräkningskapacitet långt viktigare i teorin."

Permalänk
Medlem

LIka dyrt som ett 5970, det lever inte riktigt upp till den prestandan, bara i tesselering. Aja får vänta o se vad som händer.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Men SUCK nvidia. Hade de inte varit för ATI fortfarande SUGER flänsost på F@H så hade HD 5870 varit de givna valet till min rigg.

Men nu måste man punga ut 5k för att få samma prestanda för att kunna Folda.

ATI får fan hitta på nått så dom kan komma in på F@H marknaden oxå.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Avstängd

EVGA GTX470 blir det för min del då

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk

Dom röda leder fortfarande enligt mig

Permalänk
Medlem

AMD kan inte direkt göra något åt F@H, det ansvaret ligger istället på att Stanford måste få ordning på sin OpenCL klient.

Visa signatur

/havoc

Permalänk

Sjukt besviken... Strömförbrukningen var ju helt uppåt väggarna... Men framförallt, skit i jämförelsen med 5870, AMD satsar ju inte på stora kretsar så det är ju inte någon förvåning att kortet slår 5870 (även om det är allt annat än en klar seger)... Det intressanta är att 5850 i CF äger kortet i så gott som alla tester och till och med drar mindre ström, och med det priset kan du lägga till typ 150 kr och köpa 5850 CF... Så snacka om att jag tycker den här lanseringen är en flopp...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cerd Moyen
Här en läcka om en kommande f@h klient.
Google translate: www.pcinpact.com
"Folding @ Home kommer att vara en av de punkter som bör glädja nördar som via en viss version av GPU kundteam vid Stanford (som vi inte kan distribuera) ger NVIDIA kolla bara ett kort kan vara en källa till inte mindre än 17 000 poäng per dag!

Ett register kommer naturligtvis att kontrollera fakta, när den officiella klienten kommer att stödja dessa nya GeForce, vilket borde vara fallet i de kommande veckorna.

Den andra typen av ansökningar bör också dra nytta av den nya gården architecture, NVIDIA lovande föreställningar minst två gånger högre än GTX 285.

Vi ser fortfarande fram emot dem på OpenCL Radeon HD 5800 från AMD, den senare med en beräkningskapacitet långt viktigare i teorin."

Där är vi ju redan idag. GTX285 ~10k PPD. 70% på det är 17k PPD. Jag hade väntat mig MINST 20k PPD med allt snack om att Fermi var 2-8 ggr snabbare än GT200 på gpgpu-applikationer, helst mer. Nu undrar man lite vilka applikationer det var. 17k PPD @~300watt och massor av oljud. En överklockad i7a är tystare, drar mindre ström och ger samma PPD, även om man räknar bort bigadv. Räknar man med bigadv så vinner cpun även i PPD (~25k PPD).

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

Nej, inte vart att undersöka vidare.
Det finns mängden av webbsidor världen över som testa kortet nu.

Återigen det är priset för pengar som slår på.
Ska satsa på 120mhz skärm och 3D istället.

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
GTX480 vs 5970

Kostar samma
5970 är bättre
5970 drar mycket mindre ström
GTX480 är mer än ett halvår nyare

Slutsats: 5970 är kortet man köper.

Ja förutom ett par saker:
* Även om HD5970 har mycket bättre average fps än GTX480 så har 480 ofta högre minimum fps, minimum fps på 480 imponerar verkligen på mig.
* Ett frågetecken på ATIs drivrutiner, det klagas så jäkla mycket om ATis drivrutiner.. samt att man måste hålla på med crossfire profiles.
* 5970 har 2 GPUs, vilket har sina nackdelar som t.ex. eventuell mikrostuttering.

Så valet är inte så jättelätt mellan de 2 tycker jag.

Fasiken nu blev det jäkligt svårt att välja grafikkort:

1= GTX 480 SLI
2= HD5870 crossfire
3= HD5970
4= GTX 480
5= 1 GTX 480 nu, och lite senare ett 480 till när priset har gått ner.
6= Vänta på GTX485 (eller vad det nu kommer heta) som har fulla 512CC.

Jag tror nog att hjärtat pekar på femman.
Eller jag tror att jag måste få mer info om GTX 48(5?) innan jag gör ett beslut.

Permalänk
Avstängd

Trevlig produkt med lite med lulllull än bara ren prestanda som förövrigt ligger i top.....

CUDA, PhysX,raytracing och 3D Vision Surround mums mums...

ATi känns lite tråkiga på nåt sätt..
Ja menar ett grafkort idag kan användas till så mycket mer än spelande..
Det har nvidia fattat för länge sen..

Så jag säger FLIPP rent av pga all CUDA, PhysX och raytracing och 3D Vision Surround

Blir ett FERMI inom snar framtid för mig..Får bonus iår från jobbet..Tänkte dock vänta och se ifall dom slänger ut ett ännu vassare kort till sommaren tex GTX480 med 512 CUDA core

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem

Inte det minsta imponerad. Bara någon procent bättre än 5870, och slukar el som ett värmeelement. Allt detta till ett pris som är 1500kr över 5870.

Nej tack...

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurrty
Jaha okej, men varför har GTX 480 inte 512 CUDA cores?

Det var mer pga den dåliga yielden de drog ner till 480?

Visa signatur

Woot!

Permalänk
Medlem

Denna nyhet må ha varit spännande att vänta på men personligen så tycker jag att det stora börjar när dessa kort sitter i hemmadatorer världen över och lite nya drivrutiner och patchar börjar rulla in.

Permalänk

De va ju roligt, lämna precis tillbaka 5870 för det funka inte med mina saker. och sedan köpa fermi.

Fy fan heller det är ju röv dålig prestanda, fan strömmonster ju, efter nåt år eller 2 har du säkert ett till 5870 i el pengar haha...

asså fanboy eller inte, man e korkad om man köper detta tycker jag... då e man verkligen kär i nvidia loggan..

Permalänk

Finns det en risk för att hela kortet kommer bli en smärre ekonomisk katastrof för nvidia? Jag är inte ett dugg imponerad, och att påstå: "Grafikkort används till så mycket mer idag än att rita upp polygoner" känns som en väldigt dålig anledning att välja ett GTX480, då grafikkort faktiskt inte gör mycket annat än att just rita upp polygoner... i dagsläget, men när andra uppgifter blir praxis är ju detta kort totalt föråldrat ändå. Nej minst sagt en flopp.

Visa signatur

i7 2600K | XFX 6970 | 8GB DDR3 1600mhz Vengeance| 1TB HDD | DVD-RW Dual Layer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DjBeowolf
De va ju roligt, lämna precis tillbaka 5870 för det funka inte med mina saker. och sedan köpa fermi.

Fy fan heller det är ju röv dålig prestanda, fan strömmonster ju, efter nåt år eller 2 har du säkert ett till 5870 i el pengar haha...

asså fanboy eller inte, man e korkad om man köper detta tycker jag... då e man verkligen kär i nvidia loggan..

Uh... om HD5870 inte funkar med dina grejer hur i hela världen skulle GTX470/80 funka?

Permalänk
Medlem

Ca 25% snabbare än 5870 men drar ca 40% mer kräm och kostar ca 40% mer också. ATI har med god marginal fortfarande det snabbaste kortet som går att få tag i med sitt 5890. Inte särskilt imponerande från Nvidias sida även om SLI-prestandan är helt ok.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av janee
Techpowerup har använt Catalyst 9.12 istället för 10.3 i det jämförande testet med GTX 480 och ATI grafikkorten, många på techpowerup forum frågar varför och kräver ett nytt test med Catalyst 10.3 http://forums.techpowerup.com/showthread.php?t=117929

Hade inte Björn3d också gamla drivers. Hur kan folk lägga tid på att bänka och inte ladda ner aktuella drivare?

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Haha, den strömförbrukning. Galet GALET... 80-tals

Detta är fan värre fail än FX5800 Ultra. Detta var den största floppen i nVIDIAs historia.

Komihåg nu nVIDIA fanboysen. Detta skulle inte vara som ATIs pappers release... här skulle det vara hög tillgång från 26 Mars.... nVIDIA e på riktigt. ATi e skojjebolag hette det. Swec fick inte ens ett 470 att prova...

Haha.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Ja förutom ett par saker:
* Även om HD5970 har mycket bättre average fps än GTX480 så har 480 ofta högre minimum fps, minimum fps på 480 imponerar verkligen på mig.
* Ett frågetecken på ATIs drivrutiner, det klagas så jäkla mycket om ATis drivrutiner.. samt att man måste hålla på med crossfire profiles.
* 5970 har 2 GPUs, vilket har sina nackdelar som t.ex. eventuell mikrostuttering.

Så valet är inte så jättelätt mellan de 2 tycker jag.

Fasiken nu blev det jäkligt svårt att välja grafikkort:

1= GTX 480 SLI
2= HD5870 crossfire
3= HD5970
4= GTX 480
5= 1 GTX 480 nu, och lite senare ett 480 till när priset har gått ner.
6= Vänta på GTX485 (eller vad det nu kommer heta) som har fulla 512CC.

Jag tror nog att hjärtat pekar på femman.
Eller jag tror att jag måste få mer info om GTX 48(5?) innan jag gör ett beslut.

Nr 1 och nr 5. Värt att notera:
Tester visar att GTX 480 SLI blir speciellt heta på moderkort där PCI-E 2.0 platserna gör att korten ligger tätt intill varanda.
I Furmark har det uppmätts 110°C vid 26°C ambient. GTX 480 börjar klocka ner sig redan vid 105°C. Det här kan visa sig bli ett problem, speciellt sommartid.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zaman
Där ser man, precis som man hade förutsett att det skulle dra mycket ström och inte prestera så värst mycket bättre än konkurrenten. Jag hoppades på att Nvidia verkligen skulle lyckas med GTX400 men än så länge känns det inte lovande.

Kanske framtida drivrutiner kan få fart på korten mer men det får vi hoppas.

Synd att SweClockers inte benchmarktestade kortet med Unigine Heaven 2.0 som sägs har varit optimerat för Nvidia. Nån som vet om det finns ett test med UH2.0?

Nvidia får väl sänka priset genast tycker jag annars har de svårt att sälja dem i mängder.

Läs testen vet jag UH2 var testat. Varför folk vill ha test som vantage och UH istället för fler spel förstår jag dock inte.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Inaktiv

Rätt kul att nästan hela forumet enats ytterliggare en gång, senast var ju HD5830.

Frågan är vad Nvidia kommer göra härnäst.

Sedan vet jag inte om jag skulle bry mig med ett sånt här kort för GPGPU ens, varför skulle jag exempelvis vilja folda på detta strömslukande monster när den ändå inte utpresterar en i7 920 från slutet av 2008 i ren poäng. Vattenkyld så temperaturen minskar så har vi fortfarande problemet med hur mycket ström den kommer dra i jämförelse.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fr1dd
Denna nyhet må ha varit spännande att vänta på men personligen så tycker jag att det stora börjar när dessa kort sitter i hemmadatorer världen över och lite nya drivrutiner och patchar börjar rulla in.

Drivrutinerna och patcharna lär inte göra något åt kortets stora problem, strömförbrukningen. Högre prestanda/watt är kanske möjligt men ja...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Uh... om HD5870 inte funkar med dina grejer hur i hela världen skulle GTX470/80 funka?

Inkompatibilitet, min hårdvara ska klara det har 650watts nättagg.

Men det blev massa fel, 55% fläkthastighet på idle, den modellen jag köpte från kompletts erbjudande har tydligen det, flera har konstaterat det iaf.
Sen fick jag såkallat "ljud drops". vilket är vanligt hos 5870 pga powerplay funktionen.

Ljudet stängde av och på sig i film och spel väldigt ofta pga av att frekvensen sänks och höjs för att spara ström, funktionen funka inte dock då den ställde om sig hela tiden när man såg film, så varje gång den gick ner eller upp stängde ljud av sig, kunde hända typ var 4-5 sek
inget man kan leva med!

Går att läsa på google: ati 5870 audio drop

Ljud droppen var värst, men tyckte de va tråkigt att jag inte kunde maxa spel som metro osv med ett såpas nytt kort, det fuckades ganska rejält me tesselation och full aa på..

Jag kunde undvika fläktfelet genom att köra msi afterburner och ställa in fläkthastigheter auto med det programmet, och även ljud droppen genom att tvinga frekvenserna på en rak hastighet men kändes ganska f***ed att ha såna funktioner avstängda och låta det dra mer ström, kortet blir ju även varmare då med..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cerd Moyen
Nr 1 och nr 5. Värt att notera:
Tester visar att GTX 480 SLI blir speciellt heta på moderkort där PCI-E 2.0 platserna gör att korten ligger tätt intill varanda.
I Furmark har det uppmätts 110°C vid 26°C ambient. GTX 480 börjar klocka ner sig redan vid 105°C. Det här kan visa sig bli ett problem, speciellt sommartid.

Yup, men jag skulle inte ens fundera på att ha crossfire/SLI om jag inte hade ett moderkort som har bra avstånd mellan PCI-E platserna, jag valde detta moderkort bl.a. för att den har bra avstånd mellan PCI-E x16 platserna.