Permalänk
Medlem
Citat:

Vi har inte optimerat särskilt för den ena IHVn mot den andra. Nvidia har bidragit med en del features, men vi har inte skrivit om våra shadrar till Nvidia's fördel. Våran motor har alltid varit lite ALU-tung, så det förklarar varför ATI korten går bra.

Till Hummus,

Som sagt, Q6600@3.6 och ett GTX 285 med optimerad Vista 64.

Ex concrete jungle benchmark startar under 20 fps allt max utom SSOA som hänger spelet vid loading skärmen.

Tycker att det känns och låter som om det är jäkligt dåligt optimerat/programmerat.

Att spela med denna konfigurationen är inte något vidare. Svårt att sikta mm.

Att jämföra med Borderlands som flyter på som smör.

Får man så låga fps med ett GTX 285 eller 295 som i fallet ovan så är det något som är fel!!!

MVH Anders

Visa signatur

HEJ

Permalänk
Medlem

Hummus min första fråga kvarstår: Är SLI aktiverat från start? Har för mig jag läste nånstans att det ska vara klart för både SLI och CF, men osäker.

Körs bara ena kärnan på mitt 295 så är jag helt med på noterna och väntar på en SLI profil, körs det i SLI mode så är det nåt som inte är helt rätt.
Min rigg är ju extremt mycket snabbare än en q6600 @ 3.0ghz och ett 5770 i mina ögon.

EDIT:
Kört några fler tester nu:

0xaa, 2xaf (minsta möjliga) resten på max: 26.85 fps average

Allt på low / off, 0xaa & 2xaf: 58,75fps average. Kan nämnna att det var nere och låg ganska stabilt på 40fps under längre perioder och ibland dippade det ännu lägre under det sista testet.

Igen burken är en i7 920 @ 3.8ghz, 6gb ram, ett gtx295 och 1650x1080 upplösning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gronbek
Ex concrete jungle benchmark startar under 20 fps allt max utom SSOA som hänger spelet vid loading skärmen.

Du har alltså på både Bokeh filtret och GPU Water simulation? Dom är Nvidia specifika features som är tunga. Jag tror att huvudanledningen till att vissa upplever det spelet som ooptimerat på Nvidia är för att dom featuresarna är påslagna, medan dom inte finns på ATI och därmed inte kan dra ned performance.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kesse2
Hummus min första fråga kvarstår: Är SLI aktiverat från start? Har för mig jag läste nånstans att det ska vara klart för både SLI och CF, men osäker.

Sorry, missade den. Vi har fullt stöd för både SLI / CrossFire. Det ska skala alldeles utmärkt. Vi har lagt in särskild kod för att optimera för multi-GPU konfigurationer.

Permalänk

Var precis iväg på lunchen och köpte det på Webhallen
Ikväll blir en liten formatering av nån partition så jag får en ny fräsch Windowsinstallation för högsta möjliga FPS senare under kvällen

Visa signatur

Det är tufft att ha anmärkningar

Permalänk
Medlem
Citat:

Du har alltså på både Bokeh filtret och GPU Water simulation? Dom är Nvidia specifika features som är tunga. Jag tror att huvudanledningen till att vissa upplever det spelet som ooptimerat på Nvidia är för att dom featuresarna är påslagna, medan dom inte finns på ATI och därmed inte kan dra ned performance.

Japp. Ok det förklarar då varför spelet går segare på Nvidia än vad det gör på ATI i detta läge.

Är GTX 2XX serien inte anpassade för Bokeh, GPU water samt SSAO ?

MVH Anders

Visa signatur

HEJ

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ripcurl08
Var precis iväg på lunchen och köpte det på Webhallen
Ikväll blir en liten formatering av nån partition så jag får en ny fräsch Windowsinstallation för högsta möjliga FPS senare under kvällen

Hehe, för mig brukar det ta en vecka minst innan jag kan börja spela efter en windows installation.

Allt skall optimeras och testas och drivisar installeras rikitgt!

MVH Anders

Visa signatur

HEJ

Permalänk

Hummus finns det inställningar i ini. så att Nvidia ägare kan stänga av de här features.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sadin
Hummus finns det inställningar i ini. så att Nvidia ägare kan stänga av de här features.

Uhm...det finns i settings menyn

Visa signatur

HEJ

Permalänk

Då kan ni väl stänga av det. Har inte något att jämföra mellan , men tror inte det är stor skillnad. Det är som med Fov i dx11 , man märker ingen skillnad.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem

Säkert sliten nyhet; http://www.metro.se/2010/03/26/97954/nya-just-cause-2-perfekt...

spelet blev så mycket mer efterlängtat här

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk

Hummus tacka alla på office för ett underbart spel. Längtar efter mer kul från er:))

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem

någon annan som har problemet att spelet krashar när man tabbar ner?

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Spelade precis demot...så kul var det längesedan jag hade i ett spel.
Klockrent!

Tycker ni att man bör klarat av 1:an för att få ut så mycket som möjligt av 2:an? Eller historierna är helt skilda?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965BE @3,9GHz &1,47V | Club 3D Radeon HD 4870 512MB | 8192MB Mushkin XP2-6400 | Corsair CMPSU-750HX | MSI DKA790GX Platinum | Seagate Barracuda 7200.10 320GB | Seagate FreeAgent 500GB | NOCTUA NH-U12P | G15v2 + G7 ("carbon fibre-look") | Cooler Master Cavalier 3 Black | Logitech X-230 | Samsung SyncMaster 204B
HTPC:AMD X2 4850e | Corsair TWIN2X 6400C4 | GeForce 7900GT | Asus M2N-E | iMon Inside |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flyawaynille
någon annan som har problemet att spelet krashar när man tabbar ner?

näe men att skiten byter öpplösning har ja gmen bror troligen på min skärm som dummar sig

Permalänk
Medlem

Vad är SSOA?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Magnum47
Vad är SSOA?

..S..Space Ambient Occlusion, som ger cp skuggor runt fötterna på din karaktär och objekt, fast det ser rätt stört ut med det på och din fps sjunker en hel del.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 720 BE @ 3.61 GHz || MSI 790XT-G45 Crossfire || 800MHz 4GB Corsair|| Sapphire HD5850 1GB || Corsair 650W || BENQ G2400W 1920x1200

Permalänk
Medlem

Hummus,

Angående V-SYNC is spelet. Jag gjorde som du sa, stängde av Bokeh och GPU water. Och det blev mycket bättre.

MEN. V-SYNC PÅ funkar konstigt. Drar ner hela hastiheten på rörelser i spelet när man panorerar runt med musen mellan en icke så krävande vy till en mer komplex vy med mycket grafik som hus.

Då saktar spelet helt plötsligt ned, mus och karaktärsrörelser blir som slowmotion. Blir som att spela i sirap!!!

Stänger man av V-SYNC så försvinner detta men det blir "tearing" istället.

Varför blir det så här i detta spel och inte andra som jag spelat?
Varför saktar allt ned och prestandan försämras så mycket med V-SYNC på?
Det går från 60fps+ i en enkel vy och när man panorerar till en mer komplex så tappar det kraftigt, mycket mer än med V-SYNC AV.

Borde inte vara någon skillnad.

MVH Anders

Visa signatur

HEJ

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gronbek
Hummus,

Angående V-SYNC is spelet. Jag gjorde som du sa, stängde av Bokeh och GPU water. Och det blev mycket bättre.

MEN. V-SYNC PÅ funkar konstigt. Drar ner hela hastiheten på rörelser i spelet när man panorerar runt med musen mellan en icke så krävande vy till en mer komplex vy med mycket grafik som hus.

Då saktar spelet helt plötsligt ned, mus och karaktärsrörelser blir som slowmotion. Blir som att spela i sirap!!!

Stänger man av V-SYNC så försvinner detta men det blir "tearing" istället.

Varför blir det så här i detta spel och inte andra som jag spelat?
Varför saktar allt ned och prestandan försämras så mycket med V-SYNC på?
Det går från 60fps+ i en enkel vy och när man panorerar till en mer komplex så tappar det kraftigt, mycket mer än med V-SYNC AV.

Borde inte vara någon skillnad.

MVH Anders

LÖSTE PROBLEMET!!!!

Kör Rivatuner och direct3doverride force V-sync och tripple buffering.

FLYTER PÅ SOM SMÖR

Hummus, detta måste ni missat i koden att aktivera tripple buffering

Visa signatur

HEJ

Permalänk
Medlem

Riktigt kul att ha en från utvecklarteamet här på SweC.

Stor eloge för att ni faktiskt vågar satsa på DX10. Att spelet är så kul att jag redan kört igenom demon 5 gånger är ju heller inte så fel.

Visa signatur

i5 2500k @ 4.5GHz med H70 push-pull | P67 Sabertooth | 8GB Corsair 1600MHz CL9 | GTX 670 SLI | Obsidian 800D | Corsair AX850

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iNfragiq
Riktigt kul att ha en från utvecklarteamet här på SweC.

Stor eloge för att ni faktiskt vågar satsa på DX10. Att spelet är så kul att jag redan kört igenom demon 5 gånger är ju heller inte så fel.

Har spelet DX10? Wut. Isf vill jag gärna stänga av det om man får bättre fps.

Jag har en sjuk bugg iaf, började först i demot, och nu i retail, så fort rök kommer in i bilden så har man en sjuk fps dropp, Vsync är av, men den går ner till hela 25-30 nu bara ett avgasrör är med i bilden eller om någonting exploderar som har rök i sig.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 720 BE @ 3.61 GHz || MSI 790XT-G45 Crossfire || 800MHz 4GB Corsair|| Sapphire HD5850 1GB || Corsair 650W || BENQ G2400W 1920x1200

Permalänk
Medlem

Ja verkligen kul att en från studion sitter här på forumet

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Avstängd

Haha! Hittat ett par buggar runt uppdraget som heter nåt med Moon och ska spränga Satelliter. Kanske spoil? Idk.

Grapplar man på dom dära klaffarna som är utfällda på toppen av raketerna så gör man loops flera gånger runt dom.

Och det gröna planet i den där hangaren vänder sig upp och ner när man kommit halvvägs på startbanan och sprängs när man ska flyga iväg.

Stabilt, nu kan man inte klara detta uppdraget!

Visa signatur

AMD Phenom II X4 720 BE @ 3.61 GHz || MSI 790XT-G45 Crossfire || 800MHz 4GB Corsair|| Sapphire HD5850 1GB || Corsair 650W || BENQ G2400W 1920x1200

Permalänk
Medlem

Finns det något sätt att lättare hitta objekt som man ska sabotera i baser osv? Låg på 91% i typ 30 minuter tills jag hittade en liten generator halvgömd mellan några byggnader, nu är jag på 96% och hittar verkligen inte något mer man kan skjuta sönder eller någon låda man kan plocka up.

Permalänk
Medlem

Minimapen högst upp i högra hörnet, kolla längst upp till vänster finns som en mätare där om det finns lådor att ta upp. Höjs när du kommer närmare och sänks när du går bort ifrån.

Visa signatur

i7 4790k | Gigabyte GA-Z87X-UD4H | 16GB CL11 2400MHz | GTX 1060 | SSDx2 HDDx3
Kringutrustning: BenQ XL2411Z 144Hz, SteelSeries 6Gv2, Zowie FK, Qpad QH-90, Asus Xonar DX

Permalänk

Själv har man det till 360.

Riktigt älskar bil fysiken och fallskärmen. Kunde dock ha varit med lite fler vapen tycker jag! och att spelet är "stort" beror mest på att det bara är så mycket skog där ingen kommer finna det roligt att vara i!

Det är mycket pang crash booom bang.... lol i spelet

Dessutom kan man finna en "nightbar" högt uppe i luften hängander i luftballonger, finns ett par strippor där yeaaah xD

Visa signatur

En vis man pissar inte i motvind

Permalänk
Medlem

Så vänta lite nu.

Det här spelet är alltså välgjort på samtliga plattformar, har fantastiska modmöjligheter, ett engagerat team som gör sitt bästa för att hjälpa vilsna själar på ett forum som inte har någon anknytning till dom (dock kanske du gör det här på fritiden, men det gör det ju inte precis sämre!) samt är svenskutvecklat?

Har aldrig gillat såna här spel, men beställer Limited Edition direkt ändå.
Sånt här ska stödjas.

Avalanche, ni är snart i klass med Valve och Bioware.

Permalänk
Medlem

Använder man 360 handkontrollen så kraschar spelet _ibland_ när man stänger av det.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Qrush
Minimapen högst upp i högra hörnet, kolla längst upp till vänster finns som en mätare där om det finns lådor att ta upp. Höjs när du kommer närmare och sänks när du går bort ifrån.

Tack, det hade jag missat, blev lite lättare nu. Tycker ändå det är rätt svårt att hitta allt man ska spränga i vissa baser.

Annars riktigt kul spel, älskar landskapen och all frihet man har. Riktigt sandbox spel detta, man kan göra lite vad man vill både i luften och på marken.

Permalänk
Medlem

Det är helt sjukt underbar grafik!

Visa signatur

Antec Nine Hundred | MSI P55-CD53 | i7-860 @3.8 | Corsair XMS3 8GB |XFX HD4890 OC | Corsair 650W | Cooler Master V8

Permalänk
Medlem

Dythzer, japp upptäckte det efter att ha läst din fråga.

lylix, kan inte annat än att hålla med. Älskar grafiken, tänk er om det ändå hade varit fysik som i Bad Company 2!

Visa signatur

i7 4790k | Gigabyte GA-Z87X-UD4H | 16GB CL11 2400MHz | GTX 1060 | SSDx2 HDDx3
Kringutrustning: BenQ XL2411Z 144Hz, SteelSeries 6Gv2, Zowie FK, Qpad QH-90, Asus Xonar DX