Permalänk
Medlem

Ny skärm för spel, IPS eller TN?

Hejsan!

Då var det dags att köpa sig en ny bildskärm. Den ska vara bra för att spela spel på.

Hade tänkt mig någon av dessa skärmar:

Benq G2222HDL
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=523364
LG W2220P-BF
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=485774
Benq G2420HDBL
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=499247
Dell 2209WA
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=390863

Undrar alltså vilken av dessa fyra som är att rekommendera främst för spel?
Är LGn och Dellen mycket bättre pga IPS eller är Benqarna likvärdiga när det gäller spel?

Till sist undrar jag vilken man ska välja mellan Dellen eller LGn om man bestämmer sig för någon av dem?
Vilken är bäst, har bäst bild, responstid osv?

Tack på förhand
/okkeh

Permalänk

Alltså, nästan varenda skärm du kan köpa idag är bra för att spela med om du menar snabbhetsmässigt...

Dellen/LGn har dock klart bättre bildkvalité med färger som inte skiftar bara för att du råkar se från en lite annan vinkel. Samma färg är verkligen samma färg, oavsett var på skärmen den befinner sig, vänstra hörnet uppe eller högra hörnet nertill.
Vidare är det samma panel i båda så vad gäller snabbhetsbiten är det ingen skillnad.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Fast Dellen har mindre med after images. Och även visar inputlaget på skillnader, men det rör ju bara de 10 specifika bilderna.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreas89
Fast Dellen har mindre med after images. Och även visar inputlaget på skillnader, men det rör ju bara de 10 specifika bilderna.

Hmm, jag tror inte man kan dra så mycket slutsatser från ett enda test (antar att du syftar på Digitalversus jämförelse). Det kan lika gärna vara olika personer som testat, att de anslutit på olika sätt, testat med olika program, för få testomgångar, slumpen osv osv.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Ok, så om jag väljer en av IPSerna eller en av TN-skärmarna så ser jag iallafall inte så mycket skillnad på bildkvaliten förutom att man kan sitta och kolla på IPS från sidan? Eller kan färgerna variera även om man kollar framifrån?

Har Benqarna mycket mer input lag och after images än IPSerna i detta fall?

Permalänk
Medlem

IPS har bättre färger. Köp Dell 2209wa, har en själv.

Permalänk
Medlem

IPS panel är bättre när det gäller bildkvalite.

När man en gång testar IPS går man inte tillbaka till TN. Precis som med SSD hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Ett annat val som kan vara värt att tänka över -speciellt vid spelande- när du ändå kikar på skärmar runt 2500kr, är att välja en 120Hz skärm istället för motsvarande 60Hz. Det är en jäkla skillnad i framförallt FPS spel och andra spel med mycket 'action', allt flyter verkligen på som det ska kan jag lova. Nackdelen är att det är TN-panel, men sitter du inte mycket med fotoredigering tycker jag absolut du ska kolla närmare på en 120Hz skärm.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stealthbomb
Ett annat val som kan vara värt att tänka över -speciellt vid spelande- när du ändå kikar på skärmar runt 2500kr, är att välja en 120Hz skärm istället för motsvarande 60Hz. Det är en jäkla skillnad i framförallt FPS spel och andra spel med mycket 'action', allt flyter verkligen på som det ska kan jag lova. Nackdelen är att det är TN-panel, men sitter du inte mycket med fotoredigering tycker jag absolut du ska kolla närmare på en 120Hz skärm.

Fast 120hzarna är horribla när det gäller allt utom spel, tyvärr

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreas89
Fast 120hzarna är horribla när det gäller allt utom spel, tyvärr

vad har du för belägg för det påståendet?

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av femkantig
vad har du för belägg för det påståendet?

Jag har den idag bästa 120hzaren (viewsonics) 3 meter ifrån mig och kan konstatera att det enda som är bra med den är dess flöde när det gäller spel. Resten är dåligt eller iaf undermåligt med dagens mått mätt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av okkeh
Ok, så om jag väljer en av IPSerna eller en av TN-skärmarna så ser jag iallafall inte så mycket skillnad på bildkvaliten förutom att man kan sitta och kolla på IPS från sidan? Eller kan färgerna variera även om man kollar framifrån?

Färgerna och ljusstyrkan ändras så fort du rör lite på huvudet. Tänk på att "framifrån" egentligen bara betyder att din kropp sitter framför skärmen, du ser ju med dina ögon och de befinner sig bara rakt framför en liten, liten del av skärmen. Är dina ögon precis i nivå med skärmens övre kant så blir det en jäkla vinkel till det som visas på nedre delen.
Även IPSer tappar en del ljusstyrka när man ser från sidan, men det är inte alls på samma nivå som TN och färgerna håller sig stabila förutom att de blir blekare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av okkeh

Har Benqarna mycket mer input lag och after images än IPSerna i detta fall?

Är nog inga större skillnader vad gäller det.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk

Jag tycker dellen verkar vara det bästa köpet men jag vill nog innerst inne ha en 24-tummare, går jag från min 19 tum CRT så får jag ju en mindre skärm på höjden om jag köper 22.

Blev därför lite sugen nu när benqen är nere i 1600 på komplett men det finns väl inga bra siffror på input lag på den? jag har bara läst allmänt snack om att det knappt är nån input lag på dem. Sen är det ju så att det blir frakt o DVI-kabel på de 1600

kan inte bestämma mig lol

Visa signatur

ASUS ROG Strix B250I, Intel Core i5-6600 Skylake, Crucial DDR4 2400MHz 8GB, MSI GTX 1050 Ti 4 gb Aero, WD Black 1 TB, Fractal Design Node 304, 18 cm

Permalänk
Medlem

Spelar du FPS spel ska du definitivt ha en 120hz skärm och bildkvaliten är inte alls så dålig som vissa här försöker påskina.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkSix
Spelar du FPS spel ska du definitivt ha en 120hz skärm och bildkvaliten är inte alls så dålig som vissa här försöker påskina.

Och vad baserar du det påståendet på? Bara att kolla på en 120hzare själv det, eller kolla recensioner. Finns betydligt vassare skärmar där ute i den prisklassen ifall man kan skippa 120hz.

Permalänk

Finns det något tekniskt skäl att det inte finns några 120hz IPS? Eller kommer vi få se det i framtiden?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tony Clifton
Finns det något tekniskt skäl att det inte finns några 120hz IPS? Eller kommer vi få se det i framtiden?

Antar dyrt, att marknaden måste öka först. Och suget efter IPS-paneler är ju inte direkt stort. 24tums 120hzare, mellan 4-5k. Släng på en IPS och vi är uppe i 6-7k, minst. e-IPS är väl det som kan rädda priset isf.

Permalänk
Medlem

Åtminstone Dell 2209WA går att köra i 76hz, de e lite bättre än 60hz iaf, eller ja de går faktiskt klart mjukare. Lite pill att få igång beroende på grafikkort men för ATI finns det en tredjepartsdrivrutin till skärmen som gör 76hz tillgängligt.

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om