Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad

Så du jämför ett spel med avtalslagen? Duktig du är, du kunde iaf jämfört med något vettigare.

En helt okej jämförelse.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 720 BE @ 3.61 GHz || MSI 790XT-G45 Crossfire || 800MHz 4GB Corsair|| Sapphire HD5850 1GB || Corsair 650W || BENQ G2400W 1920x1200

Permalänk

tänk vad bra alla cs spelare skulle va om dom kollade på siktet ist för fps mätaren hela tiden

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hansson88
tänk vad bra alla cs spelare skulle va om dom kollade på siktet ist för fps mätaren hela tiden

Tänk vad enkel en tråd skulle vara att gå igenom, post för post, om inte idioter som du lade in såna här kommentarer, som är helt irrelevanta och för absolut inget konstruktivt till tråden.

Permalänk

Känns som denna tråd har gått lite väl off topic. Lite uppstädning kanske admin?

Åter tilll ämnet, vad har du för grafikkort och vilken version på drivrutinen? Och va har du för skärm/upplösning? Låter verkligen som v-sync det handlar om, prova att ändra hz på skärmen och se om fps'en hänger med.

Och mät fps'en med fraps.

Sorry om jag missat om du redan skrivit ngt av de jag frågar med tråden vart så jäkla rörig av alla ot posts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Det är väl skitsamma ?

Säger att det är så jävla löjligt att tjafsa om det här.
Får man bättre respons om man har 100 fps IRL ?

Det är ju inte alls löjligt. klart man ser stor skillnad på 30-300 fps. Sen fattar jag inte varför man inte kan diskutera fps i en fpstråd här på forumet. Ett tips om det stör dig så mycket. Läs inte tråden och kommentera inte. Rubriken är tydlig och klar. Varför då kommentera? En del folk vill ju bara gnälla.

Permalänk

Först och främst: http://lmgtfy.com/?q=how+do+I+get+100+fps+in+counter-strike+1...

Sen, många här har gett dig de enda tips som finns, rensa gamla drivrutiner, stäng av v-sync och ställ in korrekt.

Utöver det, man får inte fler frags ju högre fps, som en Oldschool CS-spelare kan jag berätta att det enda som ni behöver göra för att bli bättre är att spela, spela och spela. Jämför det med vilken sport som helst, det blir en materialsport först efter man lärt sig grunderna. Jag själv satt med fluktuerande fps och ~200 i ping på de gamla M@trix-servrarna, och spöade skiten ur de flesta ändå!

Tråden är stendöd nu, borde låsas eller deletas.

Permalänk
Medlem

-freq 101
fps_max 101
fps_modem 101
cl_updaterate 101
cl_cmdrate 101

Visa signatur

01000010011011110101101001101111

Permalänk
Entusiast

bara skriv in följande i console: developer 1
efter det ska du skriva: fps_max 100

Mvh

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

CS är även gjort på ett sånt sätt så rekylen är i x antal frames så med högre fps så får man mindre rekyl. Så ja, i CS är det relevant med 100 fps.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Haha, sjukt skön tråd, och jag skall lägga mig i. Faktum är att rätt många här har åsikter om något de inte kan ett skit om. Nu är det så att jag inte spelat Counter Strike sen Beta 6.5 men jag minns mycket väl att man klart och tydligt såg skillnad på 25 FPS, 45 FPS, 60 FPS, 80 FPS och sist men inte minst 100 FPS. Man kan lätt se det genom att skriva in fps_max o jämföra. Ögat uppfattar skillnaden i flyt och den som inte uppfattar skillnaden är per definition handikappad då denna har antingen ett synfel eller bristande förstånd.

För att göra det riktigt tydligt: Om person X har teorin att ögat bara kan upfatta 30 FPS och vi därför inte ser skillnad på 30 FPS och 100 i Counter Strike så snackar han skit. Det är empiriskt motbevisat för jag och många andra kan se skillnad på det. Med andra ord, teorin är falsk men varför det är så har jag ingen aning om.

För det andra är Counter Strike koden rätt gammal. Mycket av spelets mekanik bygger på antalet FPS du har, detsamma gäller Q3, (i Q3 tror jag man hoppar längre eller snabbare ju högre FPS man har). Sjukt skumma grejer, men så är det iaf. Därmed, har någon nörd kommit fram till att det är optimalt att spela på X FPS innebär det förståss att folk vill ha den FPS:en om de är något mer än den vardagliga spelaren som lirar en match eller två vart tredje vecka. Även om det nu vore så, att vi inte ser skillnad på 30 och 100, men spelmotorn gör en skillnad på dem, så borde det vara rmligt att HC liraren att strävar efter 100 FPS. Även om han inte ser skillnad i flyt, men märker/ser skillnaden i antalet skott avfyrade eller hur långt han hoppar. Vissa tar spelandet mer seriöst än andra och folk gillar o lägga ner tid på sina hobbies. Vad är det för dårar som ens moraliserar över det?

För det tredje, det är en skillnad från spel till spel. Command and Conquer 3 körs i konstanta 30 FPS (cappat där). I princip märker jag bara av den låga FPS:en när jag scrollar i det spelet, märks att det går lite ryckigt men annars "flyter" det perfekt. Att spela Warcraft III på 30 FPS är en total katastrof och otjänligt, för att inte tala om First Person Shooters.

Nåja, det jag inte förstår, är hur folk kan påstå att det i counterstrike kvittar med 30-60-100 FPS för att ögat inte kan uppfatta det när de själva, med sina egna ögon, antagligen kan se skillnad på det.

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk

Absolut, många spel som blir lidande under 40-50fps. Speciellt då snabba fps och den typen av spel. Upplever att fysiken på ngt sätt förändras om det droppar för mkt, känns som input lag. Även om det "flyter" för ögat så känns det av tydligt i spelkänslan.

Permalänk

Re: 100 Fps Cs 1.6

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guthan
Och ja, ögat kan bara se 60 fps men det struntar jag i!

Nej? Går inte att mäta i fps..

Visa signatur

Intel 2500K | GPU? | MSI Z77A-GD45 | 8GB | Win 7 Pro 64

Permalänk
Medlem

Samma med BF spel... jag presterar bättre då det ligger stabilt 100... musen lyder bättre och är stabilare, och jag träffar fan där jag siktar, nästan iaf, hehehe
Inbillning? Tror inte det... men om det skulle va det, så funkar det för mig iaf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swennis
Samma med BF spel... jag presterar bättre då det ligger stabilt 100... musen lyder bättre och är stabilare, och jag träffar fan där jag siktar, nästan iaf, hehehe
Inbillning? Tror inte det... men om det skulle va det, så funkar det för mig iaf

Vet inte exakt hur det är med BF men kan nog stämma. Men 100 fps i CS gör rätt stor skillnad.

Även hört att det ska vara lättare att göra en del hopp ifall man har 125/250 fps i CoD4.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BoZo
-freq 101
fps_max 101
fps_modem 101
cl_updaterate 101
cl_cmdrate 101

fps_modem är förmodligen boven, har haft det problemet när vi LANat.

Visa signatur

i7 4790k | Gigabyte GA-Z87X-UD4H | 16GB CL11 2400MHz | GTX 1060 | SSDx2 HDDx3
Kringutrustning: BenQ XL2411Z 144Hz, SteelSeries 6Gv2, Zowie FK, Qpad QH-90, Asus Xonar DX

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: 100 Fps Cs 1.6

Citat:

Ursprungligen inskrivet av frankof
Det är väl snarare så att vi inte har någon gräns, då våra ögon inte är speciellt digitala.
Googla lite och tänk lite själv så skall du se att det klarnar lite

http://www.100fps.com/how_many_frames_can_humans_see.htm

Ser inte direkt några referenser.

Visa signatur

7700K @ 4,8Ghz | EVGA 1080 SC @ 2021Mhz | Z270F | 16GB @ 3000Mhz | Acer XB270HU

Permalänk

Hej!
Jag har inte läst igenom hela tråden men du kan pröva att ominstalera cs och se om det funkar då (har haft samma problem). Om du inte får rätt då så kan du alltid pröva med att instalera äldre och nyare drivrutiner.

Jag vill också mämna det med fps, det fins en anledning till att tex Hns har spärrat fpsen till 101 och att surf har spärrat den till 130. Det gör skillnad!
Alla dem som säger att det inte gör någon skillnad gå in på en hns server med lj stats och pröva med lite olika fps så ska du se att man hoppar längre med mer fps!

ses och hoppas du får rätt på cs nu

Permalänk
Medlem

Re: 100 Fps Cs 1.6

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guthan

Och ja, ögat kan bara se 60 fps men det struntar jag i!

Haha ja den va lite kul

Som tidigare skrivet kan inte ögats uppdateringsfrekvens mätas i fps, o framförallt inte i ett fast värde. De e mycket som spelar in hur fort ögat uppdaterar sig, ljusstyrka, kontrast, pupillens storlek, vilka färger man ser( ögat fångar t.ex upp grönt från fortare än blå). En tanke jag har(alltså jag bara tror utan några vetenskapliga belägg) är ett hjärnan förmodligen har en ljusmätare som är förinställd på en viss exponering, sen beror det på omgivningen hur lång de tid tar o få fram den rätt exponerade bilden, precis som slutartiden på digitalkameror. Eller en ännu bättre liknelse, sätt en videokamera på manuell så kan du bestämma slutartiden även när du filmar, t.ex 1/30s, 1/15 s. Dvs på 1/15 tar den en femtondels sekund att exponera fram en bildruta, vilket innebär att bilden kommer hacka, då den inte hinner me särkilt många bilder under 1 sekund vid 1/15s slutartid. Så tänk att du står uppe på alperna i strålande solsken, så kanske du har 1/1000(detta motsvarar betydligt mer än 60 fps) slutartid, sen går du in och har plötsligt bara 1/200.

Man kanske kan mäta ögats uppdatering i slutartid?

Ingen aning om hur 100fps gör nån skillnad mot 60fps på en 60hz-skärm, men lite märkligt låter de allt, förmodligen gör de skillnad i någon annan aspekt än jag tänker på isåfall, jag tänker på hur mjukt spelet flyter. Förslagsvis flyter L4D2 betydligt bättre på min burk när jag ha 76hz än när ja kör 60hz.

Tyckte ja läste att ni får bättre respons i spelet med högre fps, inte tänkt på men låter väl rätt rimligt.

edit: va död tråden ser ut föresten

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r:Grid
Haha ja den va lite kul

Som tidigare skrivet kan inte ögats uppdateringsfrekvens mätas i fps, o framförallt inte i ett fast värde. De e mycket som spelar in hur fort ögat uppdaterar sig, ljusstyrka, kontrast, pupillens storlek, vilka färger man ser( ögat fångar t.ex upp grönt från fortare än blå). En tanke jag har(alltså jag bara tror utan några vetenskapliga belägg) är ett hjärnan förmodligen har en ljusmätare som är förinställd på en viss exponering, sen beror det på omgivningen hur lång de tid tar o få fram den rätt exponerade bilden, precis som slutartiden på digitalkameror. Eller en ännu bättre liknelse, sätt en videokamera på manuell så kan du bestämma slutartiden även när du filmar, t.ex 1/30s, 1/15 s. Dvs på 1/15 tar den en femtondels sekund att exponera fram en bildruta, vilket innebär att bilden kommer hacka, då den inte hinner me särkilt många bilder under 1 sekund vid 1/15s slutartid. Så tänk att du står uppe på alperna i strålande solsken, så kanske du har 1/1000(detta motsvarar betydligt mer än 60 fps) slutartid, sen går du in och har plötsligt bara 1/200.

Man kanske kan mäta ögats uppdatering i slutartid?

Ingen aning om hur 100fps gör nån skillnad mot 60fps på en 60hz-skärm, men lite märkligt låter de allt, förmodligen gör de skillnad i någon annan aspekt än jag tänker på isåfall, jag tänker på hur mjukt spelet flyter. Förslagsvis flyter L4D2 betydligt bättre på min burk när jag ha 76hz än när ja kör 60hz.

Tyckte ja läste att ni får bättre respons i spelet med högre fps, inte tänkt på men låter väl rätt rimligt.

edit: va död tråden ser ut föresten

100fps = Bättre respons på allting. Ju lägre fps du har, desto mer sirap lägger sig under musen. Mer fps = mindre sirap aka bättre flyt i rörelser.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 720 BE @ 3.61 GHz || MSI 790XT-G45 Crossfire || 800MHz 4GB Corsair|| Sapphire HD5850 1GB || Corsair 650W || BENQ G2400W 1920x1200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mupp3n
Ju lägre fps du har, desto mer sirap lägger sig under musen. Mer fps = mindre sirap aka bättre flyt i rörelser.

Mm de va de ja menade i första hand, och 100fps på en 60hz skärm kommer inte att "flyta" bättre än 60fps på en 60hz skärm. Däremot om ni menar att t.ex man avslossar skotten rappare med högre fps låter rimligt, att de blir snabbare respons på musklicket.

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Medlem

Denna episka post kommer ge svar på allt.

Idioter som påstår att det inte är skillnad på 60fps och 100fps i spelet Counter-Strike kan gå och ***** sig.

När vi pratar om spelet Counter-Strike och fps har [i]ALLT med HZ på skärmen/ögats förmågor/etc har INGEN som HELST betydelse. END.[/i]

Så nu är det sagt, spelar ingen roll vad andra tomtar påstår för ni har FEL.

100fps har inte ett skit med vad ögat ska uppfatta eller vad fan det snackas om utan det är känslan i spelet, det flyter garanterat bättre samt som redan nämnt att rekylen (som för övrigt är den nästan största avgörande faktorn i detta spel) påverkas.

Gällande trådskaparens problem så är det 100% v-sync som är problemet. Tro mig.

-freq 100 har inget med fps'en att göra, det är HZ på skärmen man ställer in i fullscreenläge i spelet.

Och jo, man känner skillnad på 60 och 100 fps även om skärmen fortfarande bara kör 60hz.

Råd till Trådskaparen, kolla igenom dina grafikkortsinställningar igen.

edit: ursäkta språket, men nivån i denna tråd ligger under fragbite's så vafan. MOD kan PM'a så förfinar jag om det ska vara så.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ziim0n
Och jo, man känner skillnad på 60 och 100 fps även om skärmen fortfarande bara kör 60hz.

I spelets respons ja, men det kan omöjligt "flyta" bättre. Vad vinner man på en 120hz skärm mot en 60hz skärm då?

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om