XFX Radeon HD 5770 tjuter!

Permalänk

XFX Radeon HD 5770 tjuter!

Hej!

Har ett XFX Radeon HD 5770 som är en vecka gammalt och de tjuter på ett märkligt sätt. Jag har testat att ändra hastigheten i CCC, men det tjuter vad jag än har, och jag har provat att stanna fläkten, så det är inte den som låter.
Märkte också att när jag stänger ner webbläsaren (google chrome) så slutar det att tjuta, och om jag startar RTHDRIBL så slutar det att tjuta.
Hur kan man fixa det? Stör mig väldigt mycket på det.

Har läst runt lite och många säger att det är pga. FPS:en är för hög.
Hur ska man fixa det? Har testat att stänga av v-sync och sätta på v-sync men det blir ingen skillnad. Dock så upphör ljudet snabbt (0,1s) när jag trycker på apply efter att ha byt v-sync inställningar. Kan man sätta en max gräns på FPS:en, då jag tror det är de som spökar.

Jag har heller inte helt uteslutit nätagget, då endel har problem med det. Har inte testat att stanna nätaggets fläkt än.
Jag har ett Corsair 650W nätagg.

Hoppas informationen räckte så ni förstår vad jag menar.

Tacksam för svar

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Medlem

Silikondämpa kondensatorerna på kortet är den enda egentliga lösningen.

Detta är (efter vad jag har förstått - rätta mig om jag har fel) ett problem med i princip alla nya grafikkort, när FPSen är riktigt hög, exempelvis menyn i WOW så blir det att det kommer ett tjutljud ifrån kondensatorerna.

Tror det finns en oerhörd mängd trådar om detta redan.

Permalänk
Medlem

Är det grafikkortet i sig som tjutet? Sök isåfall på "coil whine" både här och med andra sökmotorer så hittar du en uppsjö info, dock finns ingen bra lösning förutom att byta ut komponenter tills ljudet försvinner eller blir lägre.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk

Tack för snabba svar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meega
Silikondämpa kondensatorerna på kortet är den enda egentliga lösningen.

Detta är (efter vad jag har förstått - rätta mig om jag har fel) ett problem med i princip alla nya grafikkort, när FPSen är riktigt hög, exempelvis menyn i WOW så blir det att det kommer ett tjutljud ifrån kondensatorerna.

Tror det finns en oerhörd mängd trådar om detta redan.

Hur menar du med silikondämpa?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av twit
Är det grafikkortet i sig som tjutet? Sök isåfall på "coil whine" både här och med andra sökmotorer så hittar du en uppsjö info, dock finns ingen bra lösning förutom att byta ut komponenter tills ljudet försvinner eller blir lägre.

Om jag byter ut kylningen, tror du ljudet försvinner då?

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Medlem

Samma problem, har också ett XFX HD5770 som är en vecka gammalt, men jag tror att det är mitt Corsair CX400

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A Sandberg
Om jag byter ut kylningen, tror du ljudet försvinner då?

Nej, det kommer inte påverka tjutandet.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A Sandberg
Tack för snabba svar

Hur menar du med silikondämpa?

Om jag byter ut kylningen, tror du ljudet försvinner då?

Med komponenter menade han kondensatorer osv

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twit
Nej, det kommer inte påverka tjutandet.

Ok.

Kan det vara så att kortet får för lite/mycket ström? Har läst att vissa klockar det så pipet försvinner.

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Medlem

Nja, jag menade snarare grafikkort, nätagg etc. då olika kombinationer av dessa orskar varierande grad av coil whine. Visst kan man gå loss med lödpenna och byta spolar på grafikkortet men det är nog inget någon utan professionell utrustning klarar av.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Avstängd

XFX Radeon HD 5770 tjuter!...

...och ägaren han njuter...*inte*

Nee men sätt en annan fläkt under?:) (Moddning)^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enkronan
XFX Radeon HD 5770 tjuter!...

...och ägaren han njuter...*inte*

Nee men sätt en annan fläkt under?:) (Moddning)^^

HAHA

Hur menar du? En till fläkt utan att ta bort den nuvarande?

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk

Av någon konstig anledning så har det slutat tjuta (Yippey!), men vet inte varför. Jag gissar på att det kommer tillbaka snart.

EDIT: Startade ett spel och testade, och nog fan började det tjuta igen, fast dock inte lika mycket som tidigare. Kanske inte bara hör det för att jag har vant mig vid det Jaja, ska dämpa chassit så det kommer nog inte höras då.

EDIT 2: Ljudet kommer inte från grafikkortet, det kommer från nätagget Hörde tjutet som mest när jag lyssnade på baksidan av chassit bakom nätagget.

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A Sandberg
Av någon konstig anledning så har det slutat tjuta (Yippey!), men vet inte varför. Jag gissar på att det kommer tillbaka snart.

EDIT: Startade ett spel och testade, och nog fan började det tjuta igen, fast dock inte lika mycket som tidigare. Kanske inte bara hör det för att jag har vant mig vid det Jaja, ska dämpa chassit så det kommer nog inte höras då.

EDIT 2: Ljudet kommer inte från grafikkortet, det kommer från nätagget Hörde tjutet som mest när jag lyssnade på baksidan av chassit bakom nätagget.

Kör en RMA på din Corsair då, dom har lång garanti

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A Sandberg
HAHA

Hur menar du? En till fläkt utan att ta bort den nuvarande?

Japp

edit: alt. ta bort nuvarande + en ny/till fläkt.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

fläktbyte gör ingen skillnad för en tjutande spole

Permalänk
Avstängd

Skulle ha RMA kortet.. coil whine är så grymt irriterande....

Hade ett HD5770 HIS och det lät inget som tur är...

Permalänk

Jag dyker in i den här tråden då jag har liknande problem med 5770 och Corsair (550W). Mitt grafikkort tjuter dock konstant, vilket är enormt irriterande. Kör jag igång ett spel så tjuter det ännu mer, både från grafikkortet och från nätaggregatet.

Det roliga är att om man googlar lite på problemet så hittar man enbart folk med PSU från Corsair som klagar, så jag funderar lite på om jag ska testa att köpa ett annat nätagg och testa. Är det någon som haft liknande problem och som har löst det genom att köpa ett nytt nätaggregat?

Permalänk
Medlem

Kan säkert hjälpa men det är inte ett corsair specifikt problem. Jag hade lite tjut med mitt gamla hiper, tyst nu med ett corsair bara som exempel.

Tveksamt dock om nätagg byte hjälper mot komponenter på själva grafikkortet om det skulle vara det som för oväsen?