Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av deegan
Anyway om du har 100/100 kan du vara noden för ett stort jäkla kompis-vpn så kan folk ansluta med sina datorer som klienter, folk sitter ju oftast på så låg upload så man vill inte ha en knytpunkt men om du ändå har 100 upp så spelar det mindre roll eftersom många kanske inte ens har 100 ner.

Jag gör precis detta, oerhört bekvämt att dela ut kataloger direkt i windows istället för att lajja med överföringsprogram och annat mök. Dessutom har man alltid tillgång till allt när man är borta hos folk och t ex vill plåga dem med underlig musik.

Citat:

Vi skulle egentligen vara fler men alla har såna knepiga flickvänner så dom fick inte ställa in en dual P-III i garderoben att agera fw/router (dom var gratis därav den hårdvaran), som att dom förstog vad den var bra för.

Behövs väl inte, anslut direkt från datorerna. OpenVPN har en bra windowsklient bl a.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Har 100/10
Blir mycket fildelande, givetvis.
IPRED/FRA har ju inte spelat någon roll för oss.

Hade jag haft råd hade jag hostat webbserver/ egen server(slipper torrents på spelburken då) / En CS server

CSN tillåter tyvärr inte detta

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Medlem

har "bara" 50/50, men är nöjd.
vad man gör med en sån lina? jag kan surfa obehindrat med 3 datorer samtidigt nu, hade 8/0.8 innan och skillnaderna är flera.
priset: 279 för en 8 lina mot 119 för 50 lina (adsl vs fiber iofs)
innan gick det att surfa ganska hyfsat med 2 datorer via adsl linan, men nu med fiber 3st = inga problem.

för att inte tala om när man ska ladda upp något ^^
(det är som att ha en bil med turbo, du gasar ju inte hela tiden men är bra å ha när man behöver speed)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrJohan
Hostar cs server, laddar ner en och annan film. Spelar onlinespel utan att ha 1k ping osv

Så man har 1k ping ifall man spelar CS och inte har 100/100?

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem

Kör samma saker som jag gjorde innan på 8mbit ADSL, enda skillnaden nu är att jag inte behöver vänta på ladda ner/upp filer. Går i tankarna på att sätta upp en server till och köra lite olika spel och dylikt i framtiden.

Permalänk

"drar skinnet bakåt, drar skinnet frammåt"

Visa signatur

Det är tufft att ha anmärkningar

Permalänk

Har har satt upp en server med Hamachi där min familj och mina vänner har access för att lägga backup och liknande... väldigt smidigt, jag gör seriös backup på all data så att vi vet att det som läggs på servern förblir lagrat.

Sitter 15 personer med olika linjer på den konstant, då är det skönt med 100/100 linje.

Visa signatur

Server: E6850, 4x1GB DDR2 6400 Corsair XMS2 CM2X1024 Pro, 4TB HWRaid5 + 6TB SWRaid5 Samsung F1 S-ATA, Windows 2008 Std 64-Bit
Hemma: Intel Q9550, 1x150 VelociRaptor, Windows 7 Retail Ultimate 64-bit

Permalänk
Medlem

Jag har funderat och lekt lite under helgen. Det jag vill göra är att kunna
dela filer med mina närmaste och även en och annan på nätet. T ex, om jag
gjort en film, med min superHDmobil. Och vill kunna skicka filen till någon
jag snackar med på nätet. Hur gör man det lättast? Sitter med OSX.

Jag vet att det ska kunna gå att göra med OSX utan skumma program.
Är det bara att sätta på fildelningen i OSX, och dela ut de mappar man vill
dela? Hur når man min dator sedan? Är det bara att skriva:
ftp://ipnummer/?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweSG
Jag har funderat och lekt lite under helgen. Det jag vill göra är att kunna
dela filer med mina närmaste och även en och annan på nätet. T ex, om jag
gjort en film, med min superHDmobil. Och vill kunna skicka filen till någon
jag snackar med på nätet. Hur gör man det lättast? Sitter med OSX.

Jag vet att det ska kunna gå att göra med OSX utan skumma program.
Är det bara att sätta på fildelningen i OSX, och dela ut de mappar man vill
dela? Hur når man min dator sedan? Är det bara att skriva:
ftp://ipnummer/?

Aktivera fildelning i system inställningar->delning (om det nu översätts till det på svenska) och klicka på alternativ knappen. Klicka sen i FTP. Om du har en router så får du öppna port 20 och 21 till din dator. Sen är det bara för folk att ansluta med ett ftp-program till din ip och så får de logga in med ett användarkonto som finns på din mac.

Personligen skulle jag slänga upp, om jag hade 100/100:
Webb-, FTP- och OpenVPN-server.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fan jag skulle vilja ha 50/50 sitter just nu på 24/1,5 och här var jag bor så är det de högsta som finns.

Permalänk

Jag gör inte så mycket med mina 100/100... Kör några spelservrar och så bara. Lite torrents (lagliga förstås) och annat. Ganska skönt att kunna göra allt samtidigt utan att spelservrarna påverkas allt för mycket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rastersize
Aktivera fildelning i system inställningar->delning (om det nu översätts till det på svenska) och klicka på alternativ knappen. Klicka sen i FTP. Om du har en router så får du öppna port 20 och 21 till din dator. Sen är det bara för folk att ansluta med ett ftp-program till din ip och så får de logga in med ett användarkonto som finns på din mac.

Personligen skulle jag slänga upp, om jag hade 100/100:
Webb-, FTP- och OpenVPN-server.

Tack tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweSG
Tack tack!

Vill du ha ett super duper enkelt ftp program så kör Filezilla ftp server

Både gratis och enkelt för den okunnige

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Medlem

Har 100/10 BBB (fiber). Surfar i ninjafart, spelar med supernice ping
Tankar demo/patchar osv från fz.se i typ 10-12 mb/s osv. Har hostat en Mumble-server, Cod4 server m.m.

Man behöver inte syssla med olagliga saker för att njuta av 100mbit

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Du kan nog tjäna pengar på att slänga upp en spelserver och hyra ut den till andra. Även om du inte sysslar med det så tjänar du in en slant.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mannen99
Vill du ha ett super duper enkelt ftp program så kör Filezilla ftp server

Både gratis och enkelt för den okunnige

Enklare än att klicka i några rutor och använda det inbyggda, som jag beskrev ovan? Men annars är Filezilla tämligen enkelt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av this
Du kan nog tjäna pengar på att slänga upp en spelserver och hyra ut den till andra. Även om du inte sysslar med det så tjänar du in en slant.

Tänk bara på att det med största sannolikhet inte är tillåtet att tjäna pengar på det viset med de flesta isp:er (dvs. enligt avtalet). Såvida du inte har någon av de få som tillåter det, har för mig att Bahnhof tillåter det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rastersize
Tänk bara på att det med största sannolikhet inte är tillåtet att tjäna pengar på det viset med de flesta isp:er (dvs. enligt avtalet). Såvida du inte har någon av de få som tillåter det, har för mig att Bahnhof tillåter det?

Jag har läst igenom avtal ifrån tre olika leverantörer varav två av dessa ej tog upp detta alls, dvs. i teorin skulle man kunna sätta upp en webbserver och sälja ut denna tjänst. Den tredje leverantören, Bredband2, skriver att man enbart får använda tjänsten för eget bruk samt att man inte får återförsälja eller kommersielisera tjänsten. Detta torde då vara en gråzon; att direkt sälja en webbserver-tjänst är ej tillåtet, men spelar man något form av onlinespel, sätter upp en server och då och då får ersättning av andra spelare för ev. kostnader man har för detta, elförbrukning, slitage av hårdvara etc. så bör det ej vara avtalsbrott.

Permalänk
Avstängd

TS server för 500 pers..

Min realm TS server typ för world pvp event haha

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem

För att ha större chans till host i Modern Warfare 2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Catman
TS server för 500 pers..

Min realm TS server typ för world pvp event haha

Hur mycket bandredd använder den? Min mumble server maxar ynka 20 st pers på mitt 100/100

Visa signatur

Stationär: PC-K62 | i7 930 @ 2.8ghz | TRUE | Gigabyte X58A UD7 | 6 gb | GTX570 | 2x500+2x1000+320 gb | Windows 7
Server: Athlon II X2 240E | Asus M4A78T-E | 8 gb | 320 GB + 8x2TB | FreeBSD
Bärbar: Thinkpad T60 | C1S 1.6 ghz | 2 gb | 40 gb hdd | Archlinux https://www.dropbox.com/referrals/NTEzMjU3MDk

Permalänk
Medlem

Ångrar mig, att jag inte valde 100/10 istället.
Egentligen skulle jag nog klara mig fint med mobilt bredband också...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweSG
Ni som sitter med 100/100. Vad gör ni?

Permalänk
Medlem

Jag har 24/3 just nu och kommer byta till 100/10 eftersom det inte räcker på långa vägar när vi är 3 som delar på linan.

Permalänk
Medlem

Re: Ni med 100/100. Vad gör ni?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweSG
Ni som sitter med 100/100. Vad gör ni?
Sitter själv med 100/100. Undrar vad ni andra gör.
Nu när man "nästan" är laglig, så kanske det skulle räcka med 100/10 eller t.o.m 10/10. Skulle vilja ha en anledning till att ha kvar 100 upp. Har ni några tips, på lagliga saker som behöver hög bandbredd?

Visst, man kan ladda upp Linux eller något.
Men det måste ju finnas något mera att göra? Lite surt att betala 200 spänn mer i månaden för något man inte utnyttjar.

// SweSG

Jag antar att vi med 100/100 beter oss ungefär likadant vid datorn som de flesta andra, bara tio gånger snabbare

Jag vet inte hur det ser ut i övriga landet men i staden jag bor i skiljer det inte 200:- mellan abonnemangen, utan snarare mellan 50-100 kronor.

Visa signatur

Too, often we lose sight of life's simple pleasures. Remember, when someone annoys you it takes 42 muscles in your face to frown, BUT, it only takes 4 muscles to extend your arm and bitch-slap that mother@#?!&! upside the head - Gaz Cooper

Permalänk
Medlem

jag tankar PORR å FILMER men inte MUSIK de har jag Spotifiy för...... å SPEL så klart,,, JÄTTE oLAGLIGT..

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

vi tänkte köpa 10/10 men så såg vi att det va 57 kr skillnad mellan 100/100 och 10/10 så vi köpte 100/100

Permalänk

nja

Skrivet av MoNkeY-05:

Hur skulle man behöva 100/100 för att spela? Det verkar som att alltför många tror att en större kapacitet även ger bättre ping.. Detta stämmer inte..

Jo det stämmer.. men det är så lite att man inte kan se någon skillnad eftersom det inte är speciellt långt från in anslutning till stationen. en halv millisek i ping hit eller dit när man ändå har 50 är ju försummbart. Dock kan det få motsatt effekt om mediet inte riktigt klarar av hastigheten, t.ex. adsl. då blir det istället sämre ping.

Permalänk
Medlem

måste vara skönt att ha den här typen av problem

Själv funderar man på att sluta använda datorn för att kopparledningen är av så superb kvalite...

Visa signatur

Här är internet.

Permalänk
Medlem

Sitter själv med 100/10 och har möjlighet att köra 100/100 men jag kunde inte hitta någon användning av 100/100 som motiverade det mycket högre priset ( har telia )

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk
Skrivet av LightBlizz:

Websever, mailserver, ftpserver? Finns ju massor med kul.
Skulle ge min vänstra hand för att få 100/100, när man sitter med ostabilt 8Mbit ADSL ute i skogen.

Amen to all of that.
Önskar ju man kunde flytta

Visa signatur

Citera gärna för svar.