Permalänk
Medlem

Övergångsperioden från när vår dåvarande ISP gick i graven (när jag gick som student på LiU) och bytet till den nya linan som snart skulle träda i kraft, satt vi ett tag på vad jag tror var en ocappad lina. Vi betalade för 100/10 tror jag, men satt ändå på full 100/100.

Det blev en hel del piratande med nerladdningar via torrent, som kom upp i 11.3MB/sek som bäst. Men som med allt ebbade det ut rätt kvickt. Upload hade man ingen direkt nytta av, förutom när polarna som satt utanför nätet ville tanka ner serier eller dylikt från mig. Då kom det väl till hands.

/Fee

Visa signatur

| 12900k w/ Noctua NH-D15 | Gigabyte Z690 Aorus Pro | 32GB DDR5 Kingston 4800mhz | Corsair MP600 XT M.2 1TB | Gigabyte RTX 3090 Vision OC | Be Quiet! Dark Base 900 Pro | Seasonic Prime TX 1000w | 1x LG GN950 (27" 4k 144hz IPS) + 2x LG 27UK850 (27" 4k 60hz IPS)

Permalänk
Avstängd

Den som säger man behöver 100/100 för att spela är bara lol.
Har absolut 0 betydelse, handlar om hur det är routat osv.

Dom flesta får bättre ms med telia ADSL än dom med 100/100.

hade 10/10, sen 30/30, sen 100/100. 0 skillnad på ms i spel föresten.
Får alltid 100+/100+ på tptest, speedtest osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellburner:

Jo det stämmer.. men det är så lite att man inte kan se någon skillnad eftersom det inte är speciellt långt från in anslutning till stationen. en halv millisek i ping hit eller dit när man ändå har 50 är ju försummbart. Dock kan det få motsatt effekt om mediet inte riktigt klarar av hastigheten, t.ex. adsl. då blir det istället sämre ping.

Tills nån visar mig motsatsen så handlar ping om svarstider, och så små paket hjälps inte av hur fet din lina är. Svarstider beror på routervägar osv, alltså mer om ISP än kapacitet.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperDa:

Sitter själv med 100/10 och har möjlighet att köra 100/100 men jag kunde inte hitta någon användning av 100/100 som motiverade det mycket högre priset ( har telia )

Samma här, hade 100/100 under första tiden gratis, men valde sedan 100/10 då 100 upp kostade nästan 200:- extra i månaden. Såg ingen användning för det...

Skrivet av LightBlizz:

Websever, mailserver, ftpserver? Finns ju massor med kul.
Skulle ge min vänstra hand för att få 100/100, när man sitter med ostabilt 8Mbit ADSL ute i skogen.

Jag har kört både web och mail i tidernas begynnelse, då webhost var dyrt.
Idag kan man outsourca det för några hundringar om året, så tyvärr ser inte jag nån mening i all huvudbry och tid som det innebär att patcha och hålla systemet stabilt.

Vidare så är det enda jag själv kör en VOIP-server, och det är rätt festligt det oxå. kan få sms från förbannade polare 03.39 en onsdagnatt om "vafan gick din server ner för?" , folk alltså! Ska bara ha och ha, gnäller på gratis tjänster

Skrivet av MoNkeY-05:

Tills nån visar mig motsatsen så handlar ping om svarstider, och så små paket hjälps inte av hur fet din lina är. Svarstider beror på routervägar osv, alltså mer om ISP än kapacitet.

Fördelen du har med en fetare lina är att den inte går på knäna när nån annan i hushållet tankar pr0n.
Detta går ju självfallet att lösa på diverse sätt, men fler meggabajjtar = mer glatt folk, överlag

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Fördelen du har med en fetare lina är att den inte går på knäna när nån annan i hushållet tankar pr0n.
Detta går ju självfallet att lösa på diverse sätt, men fler meggabajjtar = mer glatt folk, överlag

Absolut, men säg den "gamer" som inte stänger av downloads när det är dags att börja lira? Självfallet ger en fetare lina bättre prestanda under load. Men jag hänvisade till rena pingtider nu. Och då menar jag utan någon större load, då jag inte tycker det är relevant. (pga gamers inte tankar när de lirar, osv)

Så min punkt står kvar, jag har inte hört nån som gett ett enda vettigt argument till varför fetare lina skulle ge bättre pingtider. Det brukar mest handla om "kidsen" som inte har nån större koll om vad de pratar om.

Å andra sidan kan jag ju bli överbevisad och då får jag äta upp mina ord.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Sitter på 100/100 men är väl inte som att jag nyttjar hela bandbredden. Utöver min webserver som knappt används är det väl vardagligt användande som surfning, musikstreamande och uppdateringar. Jag kan ändå inte betala mindre för lägre bandbredd så det är knappast en onödig anslutning

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Absolut, men säg den "gamer" som inte stänger av downloads när det är dags att börja lira? Självfallet ger en fetare lina bättre prestanda under load. Men jag hänvisade till rena pingtider nu. Och då menar jag utan någon större load, då jag inte tycker det är relevant. (pga gamers inte tankar när de lirar, osv)

Så min punkt står kvar, jag har inte hört nån som gett ett enda vettigt argument till varför fetare lina skulle ge bättre pingtider. Det brukar mest handla om "kidsen" som inte har nån större koll om vad de pratar om.

Å andra sidan kan jag ju bli överbevisad och då får jag äta upp mina ord.

jag ser mig nog som en gamer, och bara för att jag har 100/10 just nu så ger jag blanka f*n i att stänga av downloads det jag ser till är bara att den inte skriver till samma hdd som jag spelar på. vilket kan påverka mer imo. dock så kappar jag hastigheten till 7500kb/s och upp till 500kb/s för at det inte ska vara nån risk. dock inte alltid man slår i taket endå

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Avstängd

Kör en teamspeak3 server med 500 + users

massa olika guilds från olika realmer träffas där.(WOW)

har även claner från andra lir som använder den

kör FTP som jag delar ut mina inköpta dvd filmer till min familj (lagligt)

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem

Shit vad priserna varierar på 100/100 i landet. Själv betalar jag ruskigt högt pris. 509kr/månad. Har faktiskt funderat på att sänka och spara lite pengar.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Skrivet av amdmannen:

100/100 hos BBB?
Var det inte ett par år sedan dom bommade det helt och "alla" fick 100/10, 100/15-20 i verkligheten.

Haft BBB sen -03 och körde en testperiod med 100/100 under höst/vinter -06, för ev. kommande tjänster hette det.
Inte sett röken av nått sånt sedan dess

Kör iofs med 4 IP nu och får ut mer i upload än vanliga, men en riktig 100 lina vore att föredra.
Webbserver etc.

Finns inte 100/100 som tillval nu? Jag har 100/10 och får ut 100/15-20 också, har aldrig funderat på att skaffa 100/100 men vill minnas att man kunde välja till det, men det var ganska många år sedan.

Permalänk
Medlem

Det som ingår i avgiften så jag glider mest. Fixar ration etc

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Medlem

Oj, har denna tråd kommit upp till ytan. Kan säga att jag fortfarande sitter kvar på 100/100. Fast jag är nu ännu onödigare, har skaffat fast IP-adress. 30 spänn till i månaden.

Permalänk
Medlem

Va tusan snart kommer ju 1 Gbit/s nät. Men rätt skönt om du ska köpa film/spel över nätet. Vips så har du den. Eller som när jag köpte Dragon age på EA store, 10 GB, har 10/10 tog ju nästan 3 timmar, bah.

Permalänk
Medlem

Hostar teamspeak 3 server.Valde 100/100 mest för att kunna dra ner film snabbt och kunna spela samtidigt som man drar ner saker och lyssnar på internet radio och har teamspeak servern rullandes utan massa lagg.
ja just det jag delar ut min trådlösa anslutning till alla mina grannar i mitt hyreshus snäll eller dum som man är (är 5 st lägenheter med min inräknad och dom surfar och spelar enbart

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Hostar teamspeak 3 server.Valde 100/100 mest för att kunna dra ner film snabbt och kunna spela samtidigt som man drar ner saker och lyssnar på internet radio och har teamspeak servern rullandes utan massa lagg.
ja just det jag delar ut min trådlösa anslutning till alla mina grannar i mitt hyreshus snäll eller dum som man är (är 5 st lägenheter med min inräknad och dom surfar och spelar enbart

Ja du hade väl kunnat ta en 50-lapp i månaden per person för det

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Jag har 100/10, utnyttas som mest när man laddar ner saker! Hade förut 24/1 och anledningen till att pappa köpte 100/10 var för att det var nån kampanj eller nå asgött

Men som andra säger, man kan ju alltid hosta servrar och liknande

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Jag har 1000/1000 och det funkar jättebra att surfa på swec med
Ingen nackdel för onlinespelande heller eller andra aktiviteter som inte bör tas upp just här.

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem

Det var ett tag sedan jag läste här. Sitter kvar på 100/100 Kör på FTP idag, så nu behöver man 100 upp. Det snabbaste jag kan ha är 1000/100. Men jag tror inte jag behöver så snabbt ner… Hade det varit upp, så kanske jag skulle tänka på det