Stort tillslag mot svenska fildelare.

Permalänk

Stort tillslag mot svenska fildelare.

Kom precis upp: http://www.idg.se/2.1085/1.290856/stort-tillslag-mot-svenska-...

Informationen är väldigt kort:

Citat:

Polisen slog på tisdagsförmiddagen till mot misstänkt illegala fildelare på fem platser runt om i Sverige, rapporterar P3 Nyheter.
Tillslagen ska ha riktats mot DC-hubbar, centraler på Direct Connect-nätverket som sammankopplar fildelare med varandra. Upphovsrättsåklagare Fredrik Ingblad säger till P3 Nyheter att vissa av de misstänkta ska ha erkänt brott mot upphovsrätten.

Personerna uppges ha offentliggjort mellan 9 000 och 17 000 musikfiler utan tillstånd.

Så slog dom till mot hubbägarna (är väll inte olagligt att driva en hubb?) eller users som delade musik på hubbarna?

Någon som vet mer?

Visa signatur

sysl....
Bygg din egen router med pfSense
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Intressant, väldigt lite information dock!
Men erkänt, kan innebära både "erkänt vid tillslaget" eller "erkänt över nätet och haft det som grund för tillslaget"?
Vad tjänar man på att erkänna i ett så tidigt skede? Om det nu inte är ett utluskat "erkännande" över nätet... The conspiracy has BEGUN!

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk

Du skrämde mig ordentligt när jag såg rubriken. =/

Mer infor finns väll på FB skulle jag gissa? Är själv på jobbet så jag kan inte riktigt kolla upp det.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Förvånande att folk fortfarande använder DC.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gelantious
Förvånande att folk fortfarande använder DC.

DC är jättebra!

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Jag läste om det här på DN: http://www.dn.se/nyheter/sverige/polisrazzia-mot-fildelare-1....

Citat:

Razziorna är gjorde mot två så kallade Direct Connect-hubbar, bland annat i Göteborg, med samlingar på mellan 9.000 och 17.000 musikfiler som lagts upp av användarna. Det är dock inte antalet filer som varit avgörande för att tillslaget gjorts mot just dessa hubbar.

Det känns som att DN har missuppfattat lite i det här fallet. Sen när kan man lägga upp filer på en DC-hubb?

För övrigt använder jag själv fortfarande DC.

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E4500 | Corsair XMS2 4x1024 MB | Gigabyte GA-P35-DS3 | GeCube Radeon HD 3870 | Samsung SP2504C 250 GB | Antec Sonata III | Asus VW222U

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gelantious
Förvånande att folk fortfarande använder DC.

Vad som är förvånande är att det fortfarande saknas ett fullgott, säkrare alternativ.

Visa signatur
Permalänk

Dc är jättebra fildelningsperspektiv, mångfalden kring vad som kan finnas där kan vara mycket stor utan något större arbete bakom. Likaså går fildelning fort och rakaste vägen. Det går också enkelt hindra att vanligt folk direkt får nyttja det. -Torrentfiler kan delas ut åt ej medlemmar.

Två problem är dock integritet och skydda sig mot rättsväsendet.

Integritet: Man kanske inte vill att andra ska se vad man delar, kan vara politisk, sexuellt etc. Här suger dc riktigt hårt om man bryr sig vad resten av hubben tycker.

Rättsväsendet: Om man känner alla på hubben så är detta hyfsat säkert, problemet är dock att det är lätt att någon blir sur och börjar gola. Detta problem finns i alla kriminella kretsar och lösningen är att även om man litar på alla, ändå inte ge denna uppgifter som kan användas emot en.
*edit* Gäller såklart inte enbart kriminella kretsar, man ska undvika ge någon information i onödan som kan användas emot en hur laglydig man än är. En får dock inte bli för paranoid, utan bara lite normalt.

Så för olaglig fildelning vill jag säga att dc är dåligt, även om man känner personerna i gruppen. Ju större gruppen är ju farligare blir det, speciellt när vänner plockar in personer som är vänner till dem. (delar ut invites)

Angående straff så är det svårt att säga, jag tror dock att folk i samma kretsar som vanligt kommer hjälpa till att betala. (syftar generellt)

Sedan detta mål berör inte vanliga olaliga fildelare så mycket eftersom de inte använder dc. Tar vi torrent så är det en helt annan bevisbörda, likaså är spridningen annorlunda och det är svårare att bevisa mer än en "torrent".

*edit*
En jädra massa musikfiler, för mig duger spotify mer än väl. Nå vi alla har lite olika smaker/intressen. Men pröjsa för upphovsrättsbrott för musik idag är något som inte precis jag skulle vilja göra. (då jag kan lyssna på detta helt gratis och lagligt)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Hur kan man utfärda tillstånd för husrannsakan för något så fjuttigt som upphovsrättsbrott?

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Tragiskt att se att IFPIs arm i röven på sveriges rättsystem fortfarande är kvar, nåja, vad gör det att polisen använder sina resurser till detta istället för att utreda barnporrsidorna...

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=41300&a=728766&from=tip...

Visa signatur

"Gräset är alltid vitare på vintern"

Permalänk

många kommentarer på IDG men inte mycket nytt :/

tycker ju det borde finnas mer info om ett så här stort tillslag

edit: svd.se har lite mer http://www.svd.se/nyheter/inrikes/stor-razzia-mot-fildelare_4...

Visa signatur

sysl....
Bygg din egen router med pfSense
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Hur kan man utfärda tillstånd för husrannsakan för något så fjuttigt som upphovsrättsbrott?

Det är en mycket bra fråga. Jag tänker mig att om en person t.ex. får sin cykel stulen, då är det lätt hänt att han tänker, "om jag någonsin får tag på tjuven så ska den jäveln dö!" Om brottsoffret skulle få bestämma, skulle Säpo sättas in för att fånga tjuven och återbörda cykeln. Eftersom upphovsrättsmaffian har alldeles för mycket makt och i princip fria händer att påverka en utredning när de känner sig förorättade, blir konsekvensen att tillslag mot pirater får denna sorts makabra proportioner. Någon har olovligen lyssnat på Brittan, så nu ska den jäveln dö! Kanske inte riktig, men man stormar i alla fall in hemma hos honom och konfiskerar hans egendom - en mycket svår kränkning mot individens personliga integritet.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy

En jädra massa musikfiler, för mig duger spotify mer än väl. Nå vi alla har lite olika smaker/intressen. Men pröjsa för upphovsrättsbrott för musik idag är något som inte precis jag skulle vilja göra. (då jag kan lyssna på detta helt gratis och lagligt)

Spotify saknar väldigt mycket musik från en del stora artiser. Om man inte bara lyssnar på senaste skivorna som spelas på radio så kan det vara svårt att hitta.
Dessutom försvinner musik lite godtyckligt ibland. En skiva av Muse var borta ett tag och sedan dök den upp igen till exempel.
Spotify är bra men de har mycket kvar att göra. En del skivbolag tycker ju fortfarande att all spridning som inte är genom radio eller på vinyl skall vara straffbart med nackskott. Det är rätt konstigt då det borde vara mycket billigare för dem att distribuera mp3 då man slipper massa tillverkningskostnader och distributionskostnader.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Hur smart får man vara som kör dc hubbar idag, det är ju princip där alla som åkt fast hitills torskat.. pucko

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
Hur smart får man vara som kör dc hubbar idag, det är ju princip där alla som åkt fast hitills torskat.. pucko

Vad är det för dumheter? Det finns väl tiotusentals (offentliga) DC-hubbar i hela världen, väldigt många av dem finns nog i Sverige, väldigt få av ägarna har blivit stormade. Bara för att diverse organisationer försöker förhindra dig från att göra något du vill göra betyder det inte att man är en idiot för att man inte slutar. Tvärtom hade man varit en idiot om man utan att tänka efter bara följer vad andra vill att man ska göra. Kulturen hade stendött om människor gjorde som de allra största film- och musikbolagen vill.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Nu har det hänt igen, känns som att detta bryter mot någon lag då en husrannsakan inte kan stå i proportion till brottet.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.