Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
nu backar du igen. Så vi har en gång uppbundit oss och kunde inte dra oss ur sedan. Presis som ja skrefv bra.

Är det ett argument mot vaccinering?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
så allt på youtube är skräp, bra då vet vi.

Allt som du länkar till iaf.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
www.google.se
på denna länk finns mycket skräp, alltså är allt som hittas med den värdelöst.

Till kanske 99,9%, ja.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
du tycker inte att du ska kolla på videona och kolla vad dem kommer ifrån?? nehe.

Nej.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90, nej MBY
Sopprot! Jag har inte påstått något, jag kapitaliserar på din kompletta frånvaro av stringens och logik. Jag smulade sönder din logik och du påstår sedan att jag kommer med påståenden! Du ljuger igen, sluta med det.

Lär dig citera, sykes90.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
så vi har tillräckligt med vaccin för en massvacination.
så vi uppmanas att vaccinera oss varige år för olika influensor. Bra då vet vi.

Ja och beror på om du är riskgrupp eller ej. Svårt? Nej.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
suck, detta är den store argumentmästaren MBY i ett nötskal

Hade du några argument?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
vill bara passa på att påpeka att dina källor från random sidor är helt giltliga medans mina är gjorda av okunniga fjöntar

Jepp.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
DU påstår alltså att vaccinet är bra testat. Alla som inte bott under en sten den senaste halvåret vet att detta inte stämmer. Det har ochså fått väldigt lite motstånd av forskare, som säger att det är så pass likt andra influensavacciner att man kan vara säker på att är ofarligt.

Skitprat.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
men du i din briljans går en annan väg än dessa okuninga doktorer och drar fram en sida från cannada där saningen står.

Lär dig stava till "Kanada". Jag har sagt det flera gånger nu: kolla i tråden som redan finns. Där tas allt upp, inklusive det här med auktoriteter och experter och hur det fungerar. En doktor behöver inte veta mer än någon annan om H1N1. Han kan ju t.ex. vara doktor i historia eller informationsteknik. (Jag förstår att du menar "läkare", men ditt barnspråk är ju bara för pinsamt roligt)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
1) kanske de vaccinet som tråden handlar om?? hm

Har du glömt att det var du som startade tråden och inte en tråd om t.ex. MPR- eller poliovaccin?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
2) du har fått länkar och det finns ett ändligt antal på fjöntlänken google.se
Ingen vet med säkerhet om vaccinet är säkert eller inte.

Redan bemött i den andra tråden. Utförligt. Flera gånger. Gå till den. Ditt påstående är ett weak man.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
Men motståndet från min sida är stort från kunniga doktorer, likaså är det stort från din sida av kunniga doktorer.

Klimatförnekare och andra pseudovetenskapare kan åtminstone producera en tveksam "lista" med "forskare" mot AGW, du klarar inte ens det. Anekdoter.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
nästa gång jag är osäker på om en källa är pålitlig eller inte skickar jag den till dig, för ditt ord på den verkar ju avgöra saken.

Den fastnar nog i mitt spamfilter. Jag kanske ska släppa igenom några så kan vi spela bullshit bingo?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90, nej MBY
Jag tänker för i helvete inte söka genom denna jättetråd bara för att. Vidare är vi många fler än jag som hjälpt till att debunka det trams du kommer med. Läs i tråden. De viktiga delarna är väl ungefär från hälften fram till strax innan tråden slutar (just nu). Ögna igenom vad jag, CSM101, Zartax, Haricots, Derox, m.fl, skriver så märker du att dina påståenden redan är besvarade och att det inte finns något i vad du säger.

Lär dig citera, sykes90.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
Mina påståenden är långt ofrån extraordinära. Och att din kanadalänk skulle vara mer trovärdig än fox news och svt blir inte sant hur många gånger du än säger det.
Att du bara litar på de källor som bekräftar din förbestämda tro och ifrågasätter de källor som utmanar den in i absurdum.

(min understrykning)
Är du Komiska Ali?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
Men den bästa källan du kan önska dig finns i tråden. Personlig erfarenhet av vaccinet.

Sådan har jag också, samt min omgivning. Tur för dig att jag inte använder anekdotisk bevisföring.

Edit: Angående min signatur som fått två gliriga kommentarer i nyhetskommentarerna, där intelligentian på swec härskar:
http://www.reliefweb.int/rw/rwb.nsf/db900SID/EGUA-823NYM
http://www.recombinomics.com/News/01121002/Ukraine_940.html

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Precis raka motsatsen till vad som är sant. Svininfluesan är inte farlig för de allra flesta i betydelsen fatal, men däremot är det visst, enligt konstens alla regler, en pandemi. "Pandemi" betyder bara smittspridning över flera kontinenter.

En pandemi enligt Socialstyrelen: En pandemi är när en infektionssjukdom sprids över stora delar av världen och drabbar en stor andel av befolkningen i varje land.
Ifall inte ett enda fall är känt av dem som jag lever runt dagligen, genom jobb eller privat så faller betydelsen "en stor andel av befolkningen", för mig personligen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
1) Anekdotisk bevisföring -> värdelös
2) Vaccinationsprogrammet ger effekt

Personliga erfarenheter är det som har absolut störst påverkan på människor och ger störst bevisvärde för just den personen. Att slaviskt referera till t.ex Google för källor utan att ha någon helst personlig grund för sina påståenden blir tämligen meningslöst, det går att argumentera i oändlighet om man endast läser sig till sina påståenden.
Det som verkligen har värde är sina egna erfarenheter.

Vaccinationsprogrammets effekt går endast att spekulera. Ifall inte folk vaccinerat sig så är det mycket möjligt att spridningen blivit större men det vet ingen med säkerhet. Det är inte många runtomkring mig som har vaccinerat sig och som sagt, ingen sjuk förutom de som tagit vaccin.

Edit: Jag råder er att tänka själva, oavsett vad diverse experter hävdar. Se efter i er omgivning, är det många som blivit sjuka, stort bortfall på jobbet, mycket prat om sjukdomar "på stan"?
Agera därefter, baserat på eran verklighet, inte på vad diverse experter hävdar.

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av August

Edit: Jag råder er att tänka själva, oavsett vad diverse experter hävdar. Se efter i er omgivning, är det många som blivit sjuka, stort bortfall på jobbet, mycket prat om sjukdomar "på stan"?
Agera därefter, baserat på eran verklighet, inte på vad diverse experter hävdar.

Det där var roligt sagt, vi ska inte ta råd från experter men vi ska ta råd av dig. Vem är du igen?

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorion
Det där var roligt sagt, vi ska inte ta råd från experter men vi ska ta råd av dig. Vem är du igen?

Jag skrev att ni bör se efter i eran omgivning, och agera därefter. Nu ordförvrängde du ordentligt.

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av August
Jag skrev att ni bör se efter i eran omgivning, och agera därefter. Nu ordförvrängde du ordentligt.

Det är ju ett väldigt egoistiskt sätt att se världen på. Världen kretsar inte runt dig och ditt samhälle, eller runt mitt. Väl sammansatt statistik är ju såklart mycket bättre fakta att grunda sin åsikt på än ens egen närhet.

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av August
En pandemi enligt Socialstyrelen: En pandemi är när en infektionssjukdom sprids över stora delar av världen och drabbar en stor andel av befolkningen i varje land.
Ifall inte ett enda fall är känt av dem som jag lever runt dagligen, genom jobb eller privat så faller betydelsen "en stor andel av befolkningen", för mig personligen.

Öhh, har du problem med den "definitionen"? Den stämmer trots att den inte är ideal. En pandemi är en epidemi som drabbar flera länder, flera kontinenter. Du känner kanske ingen som har AIDS heller, men det är en pandemi.

Såhär definierar WHO en pandemi:
* En ny sjukdom och/eller en ny population som drabbas
* Sjukdomen är en infektionssjukdom och kan orsaka skada (cancer drabbar över hela världen men är inte en pandemi)
* Sjukdomen är smittsam mellan människa och människa

Kolera, smittkoppor och mässling är andra exempel på tidigare pandemier. Precis som H1N1 betyder det inte att massor måste dö för att kallas för pandemi. Med god sjukvård är enskilda fall oftast inga problem.

Anekdotiska belägg är inga belägg, släpp det. http://www.youtube.com/watch?v=NPqerbz8KDc <- Youtube duger för pedagogiska förklaringar, men inte som peer-review-ersättare eller belägg för en knäpp hypotes.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av August
Personliga erfarenheter är det som har absolut störst påverkan på människor och ger störst bevisvärde för just den personen.

Det spelar ingen roll, det "bevisvärdet" är komplett falskt. Det är inget "bevisvärde" i någon som helst kunskapsfilosofisk eller vetenskaplig mening utan är bara "luft" som påstående.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av August
Att slaviskt referera till t.ex Google för källor utan att ha någon helst personlig grund för sina påståenden blir tämligen meningslöst, det går att argumentera i oändlighet om man endast läser sig till sina påståenden.

Vem tror du att du citerar egentligen? Jag är inte sykes90, definitivt inte.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av August
Det som verkligen har värde är sina egna erfarenheter.

Det är vad evolutionen fått dig att tro, men det är fel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av August
Vaccinationsprogrammets effekt går endast att spekulera.

Nej, effekten går att mäta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av August
Ifall inte folk vaccinerat sig så är det mycket möjligt att spridningen blivit större men det vet ingen med säkerhet.

Man VET i ordets allra starkaste och meningsfulla mening utanför matematiken, nämligen genom vetenskap. Ordet "vet" har betydligt mindre värde som meningsfullt begrepp prosaiskt och allmänt än inom vetenskap. Det finns ingen högre grad av vetskap utanför matematiken än den vetskap man får genom vetenskap.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av August
Det är inte många runtomkring mig som har vaccinerat sig och som sagt, ingen sjuk förutom de som tagit vaccin.

Flockimmunitet beror inte av närhet när populationen är 9 miljoner, duh! Dessutom, hur kan du VETA att så inte är fallet? (Du "vet" bara i den mer allmänna, värdelösa och anekdotiska meningen).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av August
Edit: Jag råder er att tänka själva, oavsett vad diverse experter hävdar. Se efter i er omgivning, är det många som blivit sjuka, stort bortfall på jobbet, mycket prat om sjukdomar "på stan"?
Agera därefter, baserat på eran verklighet, inte på vad diverse experter hävdar.

Appeal to emotion och ad populum, båda argumentationsfel. Vidare har "tänkande" föga värde om det leder till fel slutsats. Adekvat tänkande kräver viss systematik, annars hemfaller man åt kunskapsrelativism. Anekdotisk bevisföring VET vi är fel och vi VET varför det är fel. Snälla, hänvisa inte till sådant strunt.

Nyss var det "mediahysterin" som var problemet, nu är det tydligen brist prat som är "belägget" för att inte vaccinera sig. Whatever floats your boat?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av August
Jag skrev att ni bör se efter i eran omgivning, och agera därefter. Nu ordförvrängde du ordentligt.

Är inte ordet "bör" i den kontexten en uppmaning att göra något? Dvs ännu lite starkare än att ge råd. Och vad är det i "våran" omgivning som gör den representativ nog att dra slutsatser från? Om min omgivning består av tre personer och dessa tre inte fått svininfluensan är det då rimligt att dra slutsatsen att jag inte heller kommer bli sjuk?

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av August
Jag skrev att ni bör se efter i eran omgivning, och agera därefter. Nu ordförvrängde du ordentligt.

Fortfarande anekdotisk bevisföring. Låt oss dra det till sin extrem. "Har jag fått svininfluensan än? Nej, då behöver jag inte vaccinera mig. Har jag fått den, dags att vaccinera sig.", dvs definiera omgivningen som din kropp. Justera till familjen och resultatet blir det samma.

Vad tror du meningen med vaccin är om alla redan är sjuka? Om ingen i din omgivning ännu är sjuk, är det helt idealt att vaccinera dig. I synnerhet nu när belastningen är låg då vi är mellan vågorna.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots

Det är möjligt, men det var inte vad du skrev. Erkänner du nu att det du skrev var fel och riktigt jävla knepigt?

Att du inte besvarade det där om dina andra konspiratoriska vanföreställningar får mig att tro att jag var rätt ute.

det skulle nog inte varit ett bra drag att kasta vaccinet, nej. där får jag paddla tillbaka.

vet inte vad ja ska svara på frågan om konsprirationsteorier. Svara jag ja så ser det ut som att jag paranoid, svarar jag nej ser det bara ut som om försöker jag bara gömma undan att jag är paranoid.

ja kan säga så mycket som att jag har lättare att tänka mig spel bakom kulliserna och manipulering av folket än de flesta. Men jag är inte i närheten av att bli medlem i http://www.theflatearthsociety.org/forum/
jävligt kul sida annars, inte så många som på allvar tror det dock

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd låst*

Denna tråd tillför inget nytt jämfört med de tidigare trådarna om svininfluensan. Fortsätt diskussionen i dessa trådar istället.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||