Dell 2209WA (IPS-panel) Köpvärd ? Ge mig råd.

Permalänk

samma här, kan inte se första svarta rutan, resten går att urskilja rätt ok, så som det ska vara, man ska knappt kunna se första raden. tror att jag fått en perfekt skärm, känner inte igen mig i många av de problem som folk klagar på. om skärmen felar på något sätt, bytt ut den, den ska inte vara dålig...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r:Grid
Fick också en 2209WA i julklapp, A01 me då antar ja. Verkar som att jag iaf fick ett fint exemplar, hittar inga defekter alls. Lägger jag örat intil den hör ja bara ett mkt svag surr, troligen som Huddit säger en fläkt. Ljudet försvinner när man kommit mer än nårra centimeter från skärmen, känns rätt överkomligt.

Underbart med perfekta betraktningsvinklar, förutom white-glow då Skönt med en skärm där svartvita bilder verkligen e svartvita, på samsungen här bredvid blir dom brunröda hur ja än ställer in den

Har A01 och hör ingenting. Men det kan också vara så att min dator låter ganska mycket :). Sedan finns det väl inga fläktar i LCD-skärmar?

Håller förresten helt med om betraktningsvinklarna och white-glow. Hatar bara att IPS är så dålig i mörker.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av celerity
Har A01 och hör ingenting. Men det kan också vara så att min dator låter ganska mycket :). Sedan finns det väl inga fläktar i LCD-skärmar?

Håller förresten helt med om betraktningsvinklarna och white-glow. Hatar bara att IPS är så dålig i mörker.

Kan ju va nätdelen som surrar lite i den, inte omöjligt. Men asså de e bara när jag lägger örat mot domhär reflade öppningarna bakom skärmen som de hörs, men så fort man kommer mer än typ 2cm från skärmen hör man inget.

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk

Har haft den här skärmen nu ett litet tag och jag gillar den skarpt förutom att den "knäpper" när man startar den och stänger av den. Är detta något mer som råkat ut för samma sak? Efter att ha läst lite på olika forum så verkar det som det kan bero på att skärmen "trycker" mot stativet eftersom plasten expanderar när den blir varm eller har jag förstått detta fel?

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CorranHorn
Har haft den här skärmen nu ett litet tag och jag gillar den skarpt förutom att den "knäpper" när man startar den och stänger av den. Är detta något mer som råkat ut för samma sak? Efter att ha läst lite på olika forum så verkar det som det kan bero på att skärmen "trycker" mot stativet eftersom plasten expanderar när den blir varm eller har jag förstått detta fel?

knäpper inte för mig.

Permalänk

Japp, det är lite som ett plåttak. Den blir väldigt varm och det "knäpper" i plasten när den "imploderar"/expanderar. Fast mest när jag stänger av den för mig, och det beror ju på hur kallt eller varmt man har i rummet med.

Visa signatur

No time for the old in-out, love. I've just come to read the meter.

Permalänk
Medlem

Funderar även jag på en 2209WA, har dock två frågor:

1. Vissa pratar om att den kan upplevas lite grynig/suddig p.ga. coating eller vad det nu var. Jag kommer jobba mycket med text, tror ni det blir jobbigt i längden med denna skärm?

2. Amatörfråga. Tänkt koppla den till min laptop (Dell Vostro 1310), räcker grafikkortet i den till för att köra såpass stor skärm/hög upplösning?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jawohl
Funderar även jag på en 2209WA, har dock två frågor:

1. Vissa pratar om att den kan upplevas lite grynig/suddig p.ga. coating eller vad det nu var. Jag kommer jobba mycket med text, tror ni det blir jobbigt i längden med denna skärm?

2. Amatörfråga. Tänkt koppla den till min laptop (Dell Vostro 1310), räcker den till för att kör såpass stor skärm?

1. Kan inte tänka mig att du skulle störas av den.

2. Gör den säkert så länge man inte spelar spel på den.

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Medlem

En kanske dum fråga ang 2209WA.
Kan man justera den i höjdled eller sidoled ?
/fredde

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freddeme
En kanske dum fråga ang 2209WA.
Kan man justera den i höjdled eller sidoled ?
/fredde

Man kan justera den i höjdled, vinkla den upp, ner, vänster och höger. Men om du vill flytta den i sidled så får du väll helt enkelt flytta foten också

Edit: Kolla dena videon om du vill se lite mer om skärmen
http://www.youtube.com/watch?v=I-Bpciih5iI
Tror han håller på med foten runt ~5min

Permalänk
Medlem

Fick hem min 2209WA i slutet av förra veckan och bilden är riktigt imponerande. Skärmen på min bärbara blev plötsligt färglös i jämförelse Stabilt stöd också.

Hann dock bara packa upp den innan jag insåg att den är för stor för mitt behov och mitt skrivbord Sen känns wide-formatet inte heller helt optimalt med tanke på att jag endast använder den till jobb, utnyttjar inte bredden.

Funderar på att köpa en 19" 5:4-format istället.

Problemet är att den är köpt via min enskilda firma så återköp gäller inte. Om någon funderar på en 2209WA så har jag ev. en till salu. Endast uppackat och testkörd i 1,5 timme. Dell's produktgaranti följer med skärmen och kvitto finns givetvis(inköpt från dustin). Skicka ett PM vid intresse.

Permalänk
Medlem

Har haft min 2209WA i cirka två veckor och den har fungerat felfritt. Dock har det nu uppstått ett knäppande ljud när skärmen är påslagen som jag inte har någon aning om vad det beror på. Det verkar komma ifrån vänstra hörnet på skärmen och låter "plastigt".

Det har ingen synbar inverkan på skärmens prestanda men är irriterande. Har sökt på Dells amerikanska forum men inte hittat något liknande. Någon som känner igen detta och har en idé om vad det beror på?

Permalänk
Medlem

Precis beställt en jag också, spännande att byta ut den gamla slitna CRTn, jag förväntar mig underverk, bara så ni vet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DRC0101
Har haft min 2209WA i cirka två veckor och den har fungerat felfritt. Dock har det nu uppstått ett knäppande ljud när skärmen är påslagen som jag inte har någon aning om vad det beror på. Det verkar komma ifrån vänstra hörnet på skärmen och låter "plastigt".

Det har ingen synbar inverkan på skärmens prestanda men är irriterande. Har sökt på Dells amerikanska forum men inte hittat något liknande. Någon
som känner igen detta och har en idé om vad det beror på?

Skulle tippa på att det är värme relaterat. Plast som reagerar på värme växlingar.

Permalänk
Medlem

Det låter klick om jag trycker på nedre vänstra hörnet, dock inget om jag inte rör den

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smith
Skulle tippa på att det är värme relaterat. Plast som reagerar på värme växlingar.

Tänkte också på det, tyckte bara att det var udda att det kom så plötsligt. Plasten har ju rimligtvis blivit varm/kall tidigare under de två veckor jag hunnit använda skärmen. Är kanske ett lyxproblem men man vill ju att en ny skärm ska fungera felfritt och inte ha några fel, hur små de än må vara

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DRC0101
Tänkte också på det, tyckte bara att det var udda att det kom så plötsligt. Plasten har ju rimligtvis blivit varm/kall tidigare under de två veckor jag hunnit använda skärmen. Är kanske ett lyxproblem men man vill ju att en ny skärm ska fungera felfritt och inte ha några fel, hur små de än må vara

Du får väl se hur det utvecklar sig, men kanske kan ökad luftfuktighet ha ett finger med i spelet? Har ju varit plusgrader i stockholmsområdet ett par dar nu.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Har en gammal Dell 1703FP (17" PVA panel) och funderar nu på att köpa mig en större skärm.
Grejen är ju bara att jag är grymt nöjd med den, riktigt bra färger och betraktningsvinkel (iaf vad jag tycker).
Men som sagt den är lite liten och har en respons på 25ms vilket ju är lite segt i snabba spel osv.

Hittade då Dells 2209WA skärm som verkar lovande och ett grymt pris också.
Frågan, som fler folk har ställt sig, är ju om man kommer bli besviken. Är lite orolig för silver-skimret som blir vid svarta bilder, är det nåt man märker om man t.ex ligger i sängen och kollar på film och har skärmen någorlunda vinklad mot sig. Eller som man oftast använder den, någon meter direkt framför sig.

Jag vet att det är en större skärm och att responsen är mycket bättre, vilket ju är givet att jag kommer bli nöjd med. Men kommer färger, svärta och betraktningsvinkel åtminstone vara detsamma, behöver ju inte vara bättre eftersom jag redan är nöjd med den jag har.
Frågorna kanske inte är så lätt att svara på för en som inte haft den skärmen som jag har. Men hur motsvarar 2209WA en genomsnittlig PVA skärm?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mickep2000
Har en gammal Dell 1703FP (17" PVA panel) och funderar nu på att köpa mig en större skärm.
Grejen är ju bara att jag är grymt nöjd med den, riktigt bra färger och betraktningsvinkel (iaf vad jag tycker).
Men som sagt den är lite liten och har en respons på 25ms vilket ju är lite segt i snabba spel osv.

Hittade då Dells 2209WA skärm som verkar lovande och ett grymt pris också.
Frågan, som fler folk har ställt sig, är ju om man kommer bli besviken. Är lite orolig för silver-skimret som blir vid svarta bilder, är det nåt man märker om man t.ex ligger i sängen och kollar på film och har skärmen någorlunda vinklad mot sig. Eller som man oftast använder den, någon meter direkt framför sig.

Jag vet att det är en större skärm och att responsen är mycket bättre, vilket ju är givet att jag kommer bli nöjd med. Men kommer färger, svärta och betraktningsvinkel åtminstone vara detsamma, behöver ju inte vara bättre eftersom jag redan är nöjd med den jag har.
Frågorna kanske inte är så lätt att svara på för en som inte haft den skärmen som jag har. Men hur motsvarar 2209WA en genomsnittlig PVA skärm?

Jag tror du kommer bli nöjd faktiskt. Men det är min gissning bara.

Permalänk
Medlem

PVA byter såvitt jag vet färg och kontrast med betraktningsvinkel, men det kan ske ganska omärkbart och snällt för en del...

Ljusblänket på IPS kan dock (i min begränsade erfarenhet) märkas ganska tydligt, ifall du tittar i ett mörkt rum på en mörk bakgrund... Dvs det är färre lägen där det kan störa, men i de lägen där det faktiskt riskerar att störa, så stör det nog för de flesta lite tydligare än en PVA. (IMHO)
Men jag tror den lilla eventuella nackdelen är något du lär dig leva med

Färger gissar jag kommer vara annorlunda, men inte nödvändigtvis mer fel... Orkar du pilla lite med inställningar blir du nog nöjd!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Sådär, då är den inkopplad, fipplat lite med inställningarna och jag kör den i 75Hz, är supernöjd med ett minus och det är som många klagat på anti-reflexbehandlingen som är i värsta laget. Men man vänjer sig, annars så är den grym!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mickep2000
Har en gammal Dell 1703FP (17" PVA panel) och funderar nu på att köpa mig en större skärm.
Grejen är ju bara att jag är grymt nöjd med den, riktigt bra färger och betraktningsvinkel (iaf vad jag tycker).
Men som sagt den är lite liten och har en respons på 25ms vilket ju är lite segt i snabba spel osv.

Hittade då Dells 2209WA skärm som verkar lovande och ett grymt pris också.
Frågan, som fler folk har ställt sig, är ju om man kommer bli besviken. Är lite orolig för silver-skimret som blir vid svarta bilder, är det nåt man märker om man t.ex ligger i sängen och kollar på film och har skärmen någorlunda vinklad mot sig. Eller som man oftast använder den, någon meter direkt framför sig.

Jag vet att det är en större skärm och att responsen är mycket bättre, vilket ju är givet att jag kommer bli nöjd med. Men kommer färger, svärta och betraktningsvinkel åtminstone vara detsamma, behöver ju inte vara bättre eftersom jag redan är nöjd med den jag har.
Frågorna kanske inte är så lätt att svara på för en som inte haft den skärmen som jag har. Men hur motsvarar 2209WA en genomsnittlig PVA skärm?

Frågan om Anti-reflexbehandlingen har kommer verkligen alltid upp ^^ jag säger som alltid, man måste verkligen med mening vilja kolla på den för att tänka på den. Vid vardaglig användning av skärmen tänker man inte på den. På avstånd går den inte ens att urskilja, från 2 m kanske.

Betraktningsvinklarna är mer ellr mindre perfekta, dom är svåra o klaga på. Svärtan kunde varit vassare, men den är inte dålig. De enda tråkiga är väl egentligen White-glow:n, den syns väldigt tydligt när den väl syns. Sen ska man ha i åtanke att den egentligen bara syns ordentligt sett snett diagonalt uppifrån, o vet inte hur ofta man har nån nytta av superbild från den vinkelt. Underifrån, överifrån och från sidorna syns den inte, men som sagt, snett uppifrån är den påtaglig över hela skärmen. Vid mörka filmscener etc är den även något synbar i dom nedre hörnen, påminner lite om backbleeding, men ser inte så fult ut som backbleeding gör. Bros på i vilken vinkel och avstånd man sitter.

Vill du ha bättre svärta har jag hört att denna LG:n ska va något vassare http://www.dustinhome.se/pd_5010373727.aspx

Tror för övrigt det är samma panel i dom.

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mickep2000
Har en gammal Dell 1703FP (17" PVA panel) och funderar nu på att köpa mig en större skärm.
Grejen är ju bara att jag är grymt nöjd med den, riktigt bra färger och betraktningsvinkel (iaf vad jag tycker).
Men som sagt den är lite liten och har en respons på 25ms vilket ju är lite segt i snabba spel osv.

Hittade då Dells 2209WA skärm som verkar lovande och ett grymt pris också.
Frågan, som fler folk har ställt sig, är ju om man kommer bli besviken. Är lite orolig för silver-skimret som blir vid svarta bilder, är det nåt man märker om man t.ex ligger i sängen och kollar på film och har skärmen någorlunda vinklad mot sig. Eller som man oftast använder den, någon meter direkt framför sig.

Jag vet att det är en större skärm och att responsen är mycket bättre, vilket ju är givet att jag kommer bli nöjd med. Men kommer färger, svärta och betraktningsvinkel åtminstone vara detsamma, behöver ju inte vara bättre eftersom jag redan är nöjd med den jag har.
Frågorna kanske inte är så lätt att svara på för en som inte haft den skärmen som jag har. Men hur motsvarar 2209WA en genomsnittlig PVA skärm?

Mm, intressant frågeställning, skärmen har ju en bra fot så visst kan du vinkla in den beroende på var du är vilket minskar problemet...
Lite lär du dock märka av det i alla fall. Jag har ett för litet skrivbordsunderlägg på den så det är rejäla svarta ramar runt och även fast jag (min kroppshydda rättare sagt) sitter mer eller mindre "framför" så märker jag ofta av lite white glow i nåt hörn.
Betraktningsvinklarna i övrigt är bättre än i princip alla PVAer, du har ju exempelbilder på sidan sex med både en färgglad bild och en svart.
Jag skulle valt NEC-skärmen istället om jag var du (EA231), den ska ha mindre problem med white glow (även om det fortfarande finns, det är trots allt en IPS), sen har den ju fördelen att den är i 16:9-format vilket ger lite mindre svarta kanter. Vid nyproducerade tv-serier och ett fåtal filmer rentutav inga alls.

edit: Glömde, man har i och för sig alltid ångerrätt så det skadar inte att börja med 2209an om man tycker NECen är för dyr.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av r:Grid
...

Betraktningsvinklarna är mer ellr mindre perfekta, dom är svåra o klaga på. Svärtan kunde varit vassare, men den är inte dålig. De enda tråkiga är väl egentligen White-glow:n, den syns väldigt tydligt när den väl syns. Sen ska man ha i åtanke att den egentligen bara syns ordentligt sett snett diagonalt uppifrån, o vet inte hur ofta man har nån nytta av superbild från den vinkelt. Underifrån, överifrån och från sidorna syns den inte, men som sagt, snett uppifrån är den påtaglig över hela skärmen. Vid mörka filmscener etc är den även något synbar i dom nedre hörnen, påminner lite om backbleeding, men ser inte så fult ut som backbleeding gör. Bros på i vilken vinkel och avstånd man sitter.

Hmm, nä, vadå bara snett diagonalt uppifrån, det syns väl från vilken riktning som helst?
I alla fall på min skärm tillverkad i februari... kan ju ha skett någon förändring på nyare skärmar ävn om jag inte tror det.
Aja, orkar inte sätta på och testa nu, har ingen kamera heller så.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

16:10>16:9.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]

Hmm, nä, vadå bara snett diagonalt uppifrån, det syns väl från vilken riktning som helst?

Nej, på mitt ex uppfattar jag endast en påtaglig White-glow när jag står upp, och ser skärmen från sidan. Typ om man ställer sig 1m framför skärmen, och tar ett steg åt sidan. Då är det White-glow över hela skärmen verkligen. Annars kan jag som sagt endast uppfatta whit-glow i dom nedre hörnen vid t.ex mörka filmscener om jag sitter rakt framför skärmen.

Min skärm fick jag i december förra året.

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk

ql.., köpte min förförrahelgen, och igår synade jag skärmen mer ordentligt,.. och ja, det é inga pixlar som é svarta, men nått skräp bakom något lager, ser ut som ett svart hårstrå..., reklamerar den, *irriterad*. får la se hur dustin vill lösa det....

Visa signatur

Nunca Est Bibendum

Permalänk
Medlem

en mörk död pixel och en lysande subpixel som jag inte får bort.. snark

på dells hemsida står det att man ska ha nån servicetag.. ser ingen sån på min skärm, måste jag gå via dustin då?

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|
|Sony HW-50|Grandview Cyber Tab-Tension 92"|Dune HD Base 3D|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shike
en mörk död pixel och en lysande subpixel som jag inte får bort.. snark

på dells hemsida står det att man ska ha nån servicetag.. ser ingen sån på min skärm, måste jag gå via dustin då?

Trist, varken Jscreenfix eller UDpix kan nånsin få igång den helt mörka, däremot skulle de kunnat få igång den lysande subpixeln.
Nåja, dra ut den lilla luckan som sitter vid USB-portarna och kolla, jag skulle dock tro numret du söker står på kartongen i första hand.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Trist, varken Jscreenfix eller UDpix kan nånsin få igång den helt mörka, däremot skulle de kunnat få igång den lysande subpixeln.
Nåja, dra ut den lilla luckan som sitter vid USB-portarna och kolla, jag skulle dock tro numret du söker står på kartongen i första hand.

Fick inte igång den lysande med UDpix eller Jscreenfix. Kontaktade Dell direkt som skickar en utbytesskärm.. kan dock ta upp till 3 veckor innan den dyker upp.. var inte nådiga leveranstider vid utbyte måste jag säga. Fick inget servicenr eller något annat att stå på heller som kund, känns inte helt ok. Får hoppas att det dyker upp en skärm.

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|
|Sony HW-50|Grandview Cyber Tab-Tension 92"|Dune HD Base 3D|

Permalänk
Medlem

Läste idag i metro en recension mellan 2209WA, 2450H och en LG, självklart har idioterna dragit ms-siffrorna rakt av och säger att LGn och Samsungen är bättre för spel än Dellen. Bra faktakoll där, det tar 2min via google eller prisjakt för att finna att det inte stämmer, idioter!