Lumix GF-1 - någon som har/testat denna?

Permalänk
Medlem

Lumix GF-1 - någon som har/testat denna?

AJ.

trots att jag är typ sent ute, drygt tre månader sedan manicken lanserades, så har jag hittat en kamera som passar mig GALET BRA.

under mina tidigare år har jag haft en D200 och D300 med värsting objektiv - dessa är ju från Nikons sortiment, och givetvis är det bra skit. men för mig är dessa alldeles för stora, dyra och konstiga. och det kändes hela tiden att jag ej hittade den här rätta känslan som krävs när man fotograferar och att jag såg det som ett orosmoment.

därför har jag hittat en kameran som bör passa mig mycket BRA, nämligen Lumix GF-1. är det någon här på forumet som har denna manick, eller som har testat den? dels är den fruktansvärt snygg, dels är den ganska billig (8900k på Dustin med 20/1,7) och dels ger den GRYM prestanda när man filmar. det är just till film jag kommer att använda den.

enkel och bra kvalité som fan, det jag behöver.

test med film: http://craigmod.com/journal/gf1-fieldtest-video/
test med bilder: http://craigmod.com/journal/gf1-fieldtest/
priser: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=490482

Permalänk
Hedersmedlem

En utmärkt kamera och om du inte behöver stabilisering så är det inte mycket som saknas. Det man skall tänka på är att den inte duger med objektiv med långt zoomomfång då den är så liten och vill man ha en äkta sökare måste den anslutas via blixtskon. Nu ingår det blixt i huset så extra blixt kan man leva utan.

Andra kameror du kan titta på är den uppdaterade Olympus E-P2 som kommer nu efter jul. Fördelen med E-P1 och E-P2 är att man får stabilisering och att 17mm objektivet delvis kan dras in i huset så kameran tar mindre plats. Nackdelen med dessa två kameror är dock att det inte finns någon blixt i huset.
http://www.olympusamerica.com/cpg_section/product.asp?product...

Även Ricoh GXR är intressant där man byter sensorn med objektivet och som gör att man slipper allt problem med damm. Den blir dock lite dyrare på grund av detta men det gör att man kan ha superzoom möjligheter med en liten sensor som tar liten plats samtidigt som man kan ha ett fast objektiv med större sensor som ger bättre bildkvalité med sig vid behov.
http://www.ricoh.com/r_dc/gxr/

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

Skulle nog vänta på EP-2 också.

Permalänk
Medlem

GF-1 har ju ingen riktig sökare, vilket jag tycker är väldigt synd, då det annars verkar vara en väldigt trevlig kamera. Om man är ute efter en liten kamera skulle jag hellre titta på någon av Olympus DSLR:er. Även dessa har ju dock mindre sensor, precis som GF-1, vilket gör att de ligger ca ett steg efter i ISO-prestanda och även att man måste ha ett steg ljusstarkare objektiv för att få lika kort skärpedjup, jämfört med motsvarande modeller från Nikon/Canon/Pentax/Sony. Om detta är nackdelar som spelar någon roll beror ju såklart på vad man tänkt sig fota. Men visst, även om Olympus DLSR:er är små och mindre än de från andra tillverkare så är de ju lite större än GF-1.
GF-1 är ju dock ändå lite stor för en ficka och ska man ändå ha en väska med kameran i så ser jag inte riktigt varför några cm hit eller dit skulle göra så står skillnad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
GF-1 har ju ingen riktig sökare, vilket jag tycker är väldigt synd, då det annars verkar vara en väldigt trevlig kamera. Om man är ute efter en liten kamera skulle jag hellre titta på någon av Olympus DSLR:er. Även dessa har ju dock mindre sensor, precis som GF-1, vilket gör att de ligger ca ett steg efter i ISO-prestanda och även att man måste ha ett steg ljusstarkare objektiv för att få lika kort skärpedjup, jämfört med motsvarande modeller från Nikon/Canon/Pentax/Sony. Om detta är nackdelar som spelar någon roll beror ju såklart på vad man tänkt sig fota. Men visst, även om Olympus DLSR:er är små och mindre än de från andra tillverkare så är de ju lite större än GF-1.
GF-1 är ju dock ändå lite stor för en ficka och ska man ändå ha en väska med kameran i så ser jag inte riktigt varför några cm hit eller dit skulle göra så står skillnad.

jag har ärligt talat inte varit så förtjust i sökaren, och eftersom kameran främst kommer användas till filmande, så tror jag knappast att avsaknaden av sökaren är vad som bekymrar mig mest.

någon som har exakt datum på Olympus EP-2 samt vad är den stora skillnaden/skillnaderna gentemot GF-1?

åker dessutom till NYC i februari, så det är tänkt att jag skall inviga kameran där med allt som finns att fotas, och kanske köper jag den där, förutsatt att jag tjänar några kronor på det, men är det krångligt? tänker på garantin.

Permalänk
Hedersmedlem

EF-2 ger möjlighet att använda en sökare med högre upplösning på 1.4 millioner pixlar, detta gör att man får sökare stora som de var förr och som gör manuell fotografering klart roligare. Man kan även ansluta en separat mikrofon för att slippa ljudet från kameran, två extra konstfilter har lagts till, man får full kontroll av slutartiden och bländaren och även autofokus när man filmar.

Men konverter för gamla OM objektiv (svindyr!) så kan man verkligen ta manuell fotografering till nya höjder med EP-2 fast med den externa sökaren får man ingenstans att ansluta en separat blixt. Färgen är annars den bästa anledningen att välja EP-2 då svart gör sig bäst.

Den fördel som kanske mest talar för GF-1 mot EP-2 är att objektiven till den är klart bättre än de för EP-2 men det finns inget som hindrar att man använder dem på EP-2. Olympus släpper två nya objektiv till våren men vilken kvalité dessa kommer att ha vet bara de just nu. Aoutofokus är även bättre på GF-1 så har man bråttom så är det nog det avgörande skillnaden för många till dennes fördel.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Det är väl ifos inte 1.4Mpix utan det är 1.4 miljoner punkter, vilket ger ~466kpix. Det är ju för övrigt detsamma som Panasonic G1 och GH1 har i sina EVF:er och de är inte så särskilt kul/upphetsande.

Hur som helst så kommer man ju inte kunna använda den optiska sökaren på en DLSR just under filmning och då är ju en EVF (som ändå är den bästa EVF som finns i dagsläget) det bästa alternativet, IMO.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
Det är väl ifos inte 1.4Mpix utan det är 1.4 miljoner punkter, vilket ger ~466kpix. Det är ju för övrigt detsamma som Panasonic G1 och GH1 har i sina EVF:er och de är inte så särskilt kul/upphetsande.

Hur som helst så kommer man ju inte kunna använda den optiska sökaren på en DLSR just under filmning och då är ju en EVF (som ändå är den bästa EVF som finns i dagsläget) det bästa alternativet, IMO.

Om vi håller oss till dessa modeller så ger VF-2 100% täckning med 1.15x förstoring och vad jag förstår följer den med EP-2 och jämför man den med LVF1 som finns till GF-1 (ett rent skämt...) ger det plus i kanten i min bok. Men visst är VF-2 begränsad den med då den bara går i 60Hz så snabba rörelser ger inte en så trevlig effekt men den fina kontrasten gör att det inte blir allt så farligt. Svagt ljus är en annan sak som ger upphov till problem fast det finna inte många elektroniska sökare som är bra här. Nu kan man inte se något i vanliga optiska sökare heller när det blir mörkt så det är inget att gråta över, bildkvalitén är dock inte av samma klass vid dagsljus men en stor ljus bild kompenserar en del.

Vid filmning gör man bäst i att byta ut sökaren mot en mikrofon och använda den vanliga skärmen då bra ljud är ett plus när man visar sina alster. Det är synd att man måste välja här men man kan inte få allt.

Nu skall det vad jag förstår komma en bättre sökare till GF-1 där man helt enkelt byter ut blixten mot en sökare fast här vet jag inte om det bara är rykten.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

hm,

alltså. nu snackar ni om uttryck och termer som jag knappt bryr mig om, alltså.. det är säkert viktigt osv för VERKLIGEN inbitna personer, men jag är inte lika insatt i denna bransch (än!) som ni är.

tycker ni jag skall vänta, eller hur skall jag agera? jag hittar INGEN info om EP-2, när den lanserar och vad priset kommer att ligga på. men personligen tänker jag inte betala mer än 9000 kr, så om det är högre än 9k så är det tack och hej.

Lumix GF-1 är ju hyfsat ny, vilket är fint. att jag också har sett hur den används i verkliga livet (se tester i första inlägget), ger mig också en bild att kameran verkligen är stabil och ger kvalité för pengarna. att den också är bra som filmkamera (720p) samt tar bra bilder gör det hela till en våt dröm.

jag åker, som jag nämnde tidigare, till New York om en månad - är det bättre att köpa kameran där? tjänar jag några kronor på en sådan affär?

men jag kan givetvis ändra mig, precis som alla andra.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av weewqw
hm,

alltså. nu snackar ni om uttryck och termer som jag knappt bryr mig om, alltså.. det är säkert viktigt osv för VERKLIGEN inbitna personer, men jag är inte lika insatt i denna bransch (än!) som ni är.

tycker ni jag skall vänta, eller hur skall jag agera? jag hittar INGEN info om EP-2, när den lanserar och vad priset kommer att ligga på. men personligen tänker jag inte betala mer än 9000 kr, så om det är högre än 9k så är det tack och hej.

Lumix GF-1 är ju hyfsat ny, vilket är fint. att jag också har sett hur den används i verkliga livet (se tester i första inlägget), ger mig också en bild att kameran verkligen är stabil och ger kvalité för pengarna. att den också är bra som filmkamera (720p) samt tar bra bilder gör det hela till en våt dröm.

jag åker, som jag nämnde tidigare, till New York om en månad - är det bättre att köpa kameran där? tjänar jag några kronor på en sådan affär?

men jag kan givetvis ändra mig, precis som alla andra.

Vad du än köper så är det både rätt och fel utan man skall ta det som känns rätt och GF-1 är en grymt bra kamera så länge som man håller sig borta från den hemska sökaren.

Det är ju alltid bra att ha garantin i det land man bor men skall du inte vara där länge så kolla om Panasonic har en bra världsgarant.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM