Nätagget luktar inte så jätte gott

Permalänk
Medlem

Nätagget luktar inte så jätte gott

Tjena !

Ok, nu är det så här:

Min dator började lukta sk*t för några dagar sen. Luktar bränt. Jag tror själv att det är nätagget som luktar.

Har gått in på lite forum och läst. Fick reda på att jag skulle dammsuga datorn och försöka få bort allt damm för att bli av med lukten.

Har gjort det nu. Men det fortsätter lukta.. Det blev nästan bara värre >_<

Någon som har en bra idé hur och vad jag ska göra?

Permalänk
Medlem

Att damsuga en dator är inte det bästa man kan skada den med esd. Jag tror också det är nätagget som luktar.

Permalänk
Medlem

Kolla upp vad det är som luktar så blir det lättare för oss att ge tips

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Medlem
Citat:

Att damsuga en dator är inte det bästa man kan skada den med esd. Jag tror också det är nätagget som luktar.

Det har du rätt i.
Sitter vid den nu och den fungerar perfekt som tur är men den luktar fortfarande
x)

Citat:

Kolla upp vad det är som luktar så blir det lättare för oss att ge tips

Jo men det är Nätagget. Jag är helt säker.. Men varför det luktar har jag ingen aning om.. Trodde det var dammet, men jag vet inte.

Permalänk

Ta tryckluft och blås ur nätagget då?

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Greger01
Det har du rätt i.
Sitter vid den nu och den fungerar perfekt som tur är men den luktar fortfarande
x)

Jo men det är Nätagget. Jag är helt säker.. Men varför det luktar har jag ingen aning om.. Trodde det var dammet, men jag vet inte.

Kände en som jag fick byta nätaggsfläkten åt. Den hade skurit så agget lukta, precis som ditt, bränt.

Visa signatur

{{P180, p5k, q6600, 4x1GB ddr2 Dominator, Asus 8800gts 640MB, Raptor 150GB + randomdiskar},
{mbp e2011 13"},
{Asus 1005p},
{e2100, p5gz-mx, 2x2GB ddr2, 250GB}}

Permalänk
Medlem

doften av sakta pyrolyserande kondingar kanske

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk
Medlem

min dator luktade liknande ett bra tag, tills nätaggregatet gick sönder, var ett 650w Corsair. Troligtvis gick något mer sönder än nätaggregatet så se till att lösa problemet snabbt är mitt tips.

Permalänk
Medlem

Re: Nätagget luktar inte så jätte gott

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Greger01
Tjena !

Ok, nu är det så här:

Min dator började lukta sk*t för några dagar sen. Luktar bränt. Jag tror själv att det är nätagget som luktar.

Har gått in på lite forum och läst. Fick reda på att jag skulle dammsuga datorn och försöka få bort allt damm för att bli av med lukten.

Har gjort det nu. Men det fortsätter lukta.. Det blev nästan bara värre >_<

Någon som har en bra idé hur och vad jag ska göra?

Det där hända mig för flera år sedan, fortfarande osäker på vad det var för det var ändå läge att uppgradera datorn då. Jag kunde inte installera vissa saker men jag kunde köra saker. Det stank så man fick huvudvärk. På tredje försöket kom datorn igång, ungefär som att försöka starta en dålig bil mitt i vintern. Jag tror att mitt nättagg / någon del på moderkort pajade men är inte säker. Datorn var ändå gammal och jag var i ett stadie då jag inte hade mycket tid över till att undersöka något.

Lämna in dator är dock mitt tipps om du inte löser det här. Det kostar några hundringar eller så på någon butik för felsökning och sen vet du vad som är värt att spara på datorn och vad som behöver bytas ut.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Ok Tack för alla svar!

Lämnar säkert in datorn och får se hur lång tid det tar tills jag får tillbaka den.

Permalänk
Medlem

Du kan Ordagrant se om det är en kondensator som håller på att ge sig och det kan lukta F*N

Toppen på en kondensator är byggd idag så att toppen ska kunna ge sig utan att det blir en explosion... Oftast i form av ett Y eller X spår.
Lys med en ficklampa och se om toppen på någon kondensator har börjat lyfta sig ^

även om den ser hel ut "ingen brun hård vätska på toppen" så kan den vara på väg att ge sig om den ser ut som den vill bula sig.

Visa signatur

.::. Be Quiet Silent Base 800 :: Corsair RM1000i :: Asus ROG Strix B550-F Gaming :: AMD Ryzen 7 5800X :: Be Quiet Dark Rock 4 PRO :: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32GB 3600MHZ :: Crucial MX500 1TB :: Seagate ST8000DM004 :: RTX 2080 Super :: Sound BlasterX AE-5 :: Samsung G3 32" 165Hz .::.