Vilken webbläsare använder du och varför?

Permalänk
Avstängd

Vilken webbläsare använder du och varför?

Som rubriken lyder.

Själv använder jag nu förtiden nästan bara google chrome. Mest på grund av att det är trevligt med dess keyboard shortcuts, enkla (läs: minimalistiska) gränssnitt och snabbhet. Dessutom är adressfältet som även används för att söka (omnibar) väldigt bra.'

Men problemet är att det inte finns ens i närheten av samma möjligheter att konfigurera den som i t.ex. firefox.

Permalänk

Chrome; Enkelt, smart, snabbt, snyggt..

Visa signatur

AMD Athlon X3 425 @ 2,7 GHz | XFX Radeon 4770 @ 512 Mb | Corsair x2 2Gb DDR3 @ 1333 MHz | Asus M4A785TD-M EVO DDR3 | Corsair PSU 450 W |

Permalänk
Medlem

Opera.

1. Har allt redan från början, slipper hålla på med en miljon tillägg för att få det som man vill.

2. Väldigt snabbt.

3. Har konto hos Opera och kan ha alla mina bokmärken synkade på alla mina datorer. Om jag tex är på jobbet och sparar ett bokmärke så kommer jag även ha detta bokmärke där hemma.

4. Väldigt bra musrörelser.

5. Stilrent, inte massa konstigheter.

6. Går att göra om utseendet väldigt mycket om man vill.

7. Har den funktion som inte går att leva med: "Klistra in och gå" / "Paste and run". Om jag har kopierat en länk så sätter jag bara musen i adressfältet och väljer "Paste and run". Tada, sidan laddas in. Varken IE eller FF har denna funktion (ja, det kanske finns som pluggin på FF men varför i hela friden måste man behöva installera en massa tillägg för att få en vettig webbläsare???). Vet inte om Chrome har denna funktion.

8. RIKTIGT fliksystem. Varken IE eller FF har vettigt flicksystem. I Opera så är ALLT i flikar. Då får i grund och botten aldrig upp ett extra fönster vad du än gör. I IE och FF så är tex laddfönstret som ett separat fönster. I IE så vet jag inte hur ofta nya fönster ploppar upp istället som en flik.

9. Väldigt bra söksystem som är väldigt tydligt. Tryck "/" på det numeriska tangentbordet och skriv vad du söker på sidan och vipps så markeras allt tydligt och bra. IE8 har visst fått något liknade nu.

10. Plus en massa andra saker som jag tar förgivet numera och därför inte kommer på dom.

11. Inbyggt Adblock. Högerklicka bara på skärmen och välj "Block Content". Sedan markerar du bara vad för reklam du inte vill ha. Orkar man inte göra så finns det redan färdig fil med dom allra flesta reklamrutor redan inskrivna.
Det finns en fördel att kunna välja VILKEN reklam man inte vill se och det är när man faktiskt vill ha reklam från vissa leverantörer men inte från andra. Tex här på SweClockers så vill jag har reklamen, men på FlashBack vill jag inte ha det.

12. Snabbare än FF. Testat FF på 4 av mina datorer och FF startar väldigt långsamt. Både IE och Opera startar snabbare.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Jag använder nästan uteslutande Firefox.

Det beror mest på pluginen NoScript och Adblock.
Har man vant sig vid att surfa utan att störas av en massa annonser är det nästan omöjligt att använda webbläsare som inte blockerar störande reklam.

Permalänk
Medlem

Firefox nu, för jag bytte från sketna explorer. Tänker dock byta till Safari nu, då jag använder det på jobbet och är lättare att surfa med. Mindre klickningar.

Permalänk
Medlem

Opera jag med. Har allt och lite till, sen funkar det lite bättre än Chrome tycker jag. Känns lite rappare iaf.

Permalänk
Medlem

FireFox, kört med det sedan nån beta version har jag för mig.
Har allt jag behöver via plugins

Permalänk
Medlem

Firefox. Funkar snabbast generellt på mina system av de jag testat. Flikarna beter sig normalt tillskillnadfrån opera som jag nog annars skulle kört. Måste ha noscript och adblock för att överleva med

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Opera.

4. Väldigt bra musrörelser.

Kräsen? Visste inte ens att det fanns någon skillnad

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Kräsen? Visste inte ens att det fanns någon skillnad

Klart det finns skillnad. Operas musrörselser är väldigt lättgjorda, man behöver inte vara så himmla exakt när man gör tex ett L med musen.

Men det finns säkert bra musrörelser i tex FF med som plugin. Men åter, varför ska man behöva installera en massa plugin för att få det som man vill.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Jag använder Opera 10.10 av i princip samma anledningar som Knashatt.

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem

Firefox, för många buggar i opera... Annars så hade jag lätt använt opera!

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
7. Har den funktion som inte går att leva med: "Klistra in och gå" / "Paste and run". Om jag har kopierat en länk så sätter jag bara musen i adressfältet och väljer "Paste and run". Tada, sidan laddas in. Varken IE eller FF har denna funktion (ja, det kanske finns som pluggin på FF men varför i hela friden måste man behöva installera en massa tillägg för att få en vettig webbläsare???). Vet inte om Chrome har denna funktion.

Menar du att detta är positivt eller negativt för jag tycket att det verkade krångligt.

I chrome finns samma funktionalitet men jag tycker som sagt att den är krånglig. Jag föredrar arr dra länken till adressfältet och trycka enter eller alt + enter (för att öppna i ny tab).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasidop
Firefox, för många buggar i opera... Annars så hade jag lätt använt opera!

Bara av nyfikenhet. Vad för buggar tänker du på???

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av abflex
Menar du att detta är positivt eller negativt för jag tycket att det verkade krångligt.

I chrome finns samma funktionalitet men jag tycker som sagt att den är krånglig. Jag föredrar arr dra länken till adressfältet och trycka enter eller alt + enter (för att öppna i ny tab).

Hur kan du dra en kopierad länk???

Tror du missuppfattar mig nu.

Om jag tex har markerat en webbadress som ej är klickbar i tex Opera, Word, Notepad, Outlook etc och valt kopiera så går jag sedan till adressfältet i Opera med musen och högerklickar där och väljer "Paste and Go". Vipps så går den till sidan.

Du kan även göra så här om man redan är i Opera som klart bäst. Man markerar en ej klickbar webbadress, högerklickar och väljer "Go to webbadress". Tada, sidan laddas in.
Om man vill ha den i en ny flik håller man bara in "Shift" samtidigt man väljer "Go to Webbadress".

Ser inte alls fördelen att först att klistra in länken, flytta handen från musen för att trycka på "enter".

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

FF, men ska nog testa Opera låter ju riktigt bra.
Vad jag har svårt att leva utan är lösenordshanterare Roboform, som funkar bra i FF och IE, Opera vet jag inte, kanske finns annan annars till den.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Citat:

Klart det finns skillnad. Operas musrörselser är väldigt lättgjorda, man behöver inte vara så himmla exakt när man gör tex ett L med musen.

Men det finns säkert bra musrörelser i tex FF med som plugin. Men åter, varför ska man behöva installera en massa plugin för att få det som man vill.

Finns aldrig för få av comment som går mot sig själva... intern/extern spelar ingen roll, det är å kommer alltid å vara ett tillägg, funktionen är inte ett måste.
Sen ett "L" måste vara mycke tidsödande du vill spara för å slippe musrörelsen "L" som >jag< tycker är en helt onödig funktion

OT: FF +kompabilitet -prestanda

edit:

Citat:

flytta handen från musen för att trycka på "enter".

haha vars är vänstra handen då .||. ?

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
FF, men ska nog testa Opera låter ju riktigt bra.
Vad jag har svårt att leva utan är lösenordshanterare Roboform, som funkar bra i FF och IE, Opera vet jag inte, kanske finns annan annars till den.

Om det är enbart sparande av lösenord som gör att du slipper spara lösenord så finns det självklart inbyggt i Opera.
Men har inte en aning om det sparas krypterat eller inte.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bloopy
edit: haha vars är vänstra handen då .||. ?

Kan du skriva på tangentbordet utan att titta på det? I så fall vet du nog vart man har både höger hand och vänster hand. Varför skulle jag behöva flytta vänsterhanden bort på fel sida av tangentbordet bara för att någon anser det är smidigare att göra mer tryckningar och rörelser med handen.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Hur gör jag för att få mina bokmärken och sparade lösenord till opera?

Visa signatur

AMD AM2 6000+/4GB/HD4770/500GB+750GB/Windows 7 64bit

Permalänk
Medlem

Firefox. Jag skulle inte klara mig utan Adblock Plus+Element Hiding Helper, Auto pager och Firebug.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Opera.

THIS

Visa signatur

7800X3D / 7900XTX

R.I.P PALE

Permalänk
Avstängd

Kör med IE fortfarande... har testat de andra men gillade dem inte. FF har blivit mycket segare nu på senare tid tycker jag...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Varför skulle jag behöva flytta vänsterhanden bort på fel sida av tangentbordet bara för att någon anser det är smidigare att göra mer tryckningar och rörelser med handen.

Nej men oftast så använder man ju musen mer än tangentbordet när man surfar runt... därför tycker nog de flesta att det är smidigare att trycka på enter med vänstra handen. Man måste ju hur eller hur flytta en av händerna lika mycket... så smaksak.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xyntica
Firefox. Jag skulle inte klara mig utan Adblock Plus+Element Hiding Helper, Auto pager och Firebug.

Sigh, VARFÖR ska man måsta ladda hem 50 tillägg för att få det att fungera optimalt? det är ju som windows.. eller world of warcraft.

Eller vänta nu, det kanske är så det SKA vara?

Visa signatur

7800X3D / 7900XTX

R.I.P PALE

Permalänk
Medlem

Opera, version 10.20a1, varför? Ja den har det jag vill ha och behöver. Fastnade för den efter en tids velande mellan ie & ff.

Knashatt (eller någon annan)
#7 Vet du om det finns paste and go, i ny tab?

Visa signatur

This time, like all times, is a very good one, if we know what to do with it.
If you don't go after what you want, you'll never have it. If you don't ask, the answer is always no. If you don't step forward, you're always in the same place

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fragdeath
Sigh, VARFÖR ska man måsta ladda hem 50 tillägg för att få det att fungera optimalt? det är ju som windows.. eller world of warcraft.

Eller vänta nu, det kanske är så det SKA vara?

Är man verkligen tvungen?

Nope... det är upp till var och en o välja. Och det tackar vi för.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fragdeath
Sigh, VARFÖR ska man måsta ladda hem 50 tillägg för att få det att fungera optimalt? det är ju som windows.. eller world of warcraft.

Eller vänta nu, det kanske är så det SKA vara?

Jag tycker snarare det ser ut som 4st tillägg

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

firefox: snyggt och trevlig och finns många addons.. jag har ryp kört med det sen det kom

Visa signatur

Lian li gör världens snyggast chassi!
_____________________________
http://listen.grooveshark.com/ som spotify fast utan nerladdning :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av splitich
Hur gör jag för att få mina bokmärken och sparade lösenord till opera?

Gå hit och skaffa ett konto: http://www.opera.com/link/start/

Där står allt hur du gör. Punkt 1 kanske du inte behöver göra...

Sedan finns det än bra sak till med det här. Om du är hemma hos något som INTE har Opera så kan du logga in direkt på Operas hemsida och ändå komma åt alla dina bokmärken. Bra va?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Nej men oftast så använder man ju musen mer än tangentbordet när man surfar runt... därför tycker nog de flesta att det är smidigare att trycka på enter med vänstra handen. Man måste ju hur eller hur flytta en av händerna lika mycket... så smaksak.

Och här motsäger du dig själv....

Just det du säger, dom flesta använder ju musen mer än tagentbordet så länge man surfar runt. Så varför skulle det vara smidigare att behöva då använda först musen och sedan tangentbordet?

Varför sonika inte bara använda just musen? Högerklicka, välj "Paste and Go" istället för att välja "Paste" och sedan trycka på enter...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte232
Knashatt (eller någon annan)
#7 Vet du om det finns paste and go, i ny tab?

Japp, om du trycker "shift" samtidigt så öppnas en ny tabb automatiskt.

Sedan kan du alltid markera den ej klickbara webbsidan direkt i Opera och högerklicka och välja "Go to Webbadress". Om du då även håller in "Shift" så öppnas även här en ny tabb.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Kan man inte byta plats på bokmärkena så man får det sorterat i opera?:S

EDIT: fixade sig:)

Visa signatur

AMD AM2 6000+/4GB/HD4770/500GB+750GB/Windows 7 64bit