Ersätta trasig fläkt på gammal Athlon 2800+

Permalänk

Ersätta trasig fläkt på gammal Athlon 2800+

Hej!
Jag har fått ärva en gammal HP Pavillion med en trasig processorfläkt.
Processorn är en AMD Athlon 2800+

Såhär ser fläkten ut:

Och såhär såg det ut när den satt på kylflänsarna på processonkylningen:

Den satt på en liten plastring:

men den verkar endast vara fäst genom att skruvarna går ner emellan kylflänsarna.

Nu är frågan hur jag kan ersätta denna fläkt på enklast (och billigast sätt). Skall jag:

a.) försöka hitta en fläkt som kan tänkas passa. Jag hittar ingen som verkar ha rätt mått antingen på komplett, kjell eller conrad. Vad skall jag söka efter? Vad kan tänkas passa?

...eller...

b. ) måste jag byta hela paketet med kylflänsar och fläkt? Är det krångligt? Vad kan tänkas passa en sån här gammal processor?

mvh, Nicke

Permalänk
Medlem

Köp en 80 mm fläkt dra fast med buntband i hålen från plast grejen på flänsen.

Klart

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Permalänk
Medlem

Medhåll på det! Vill du få bättre verkan på kylningen behåll den gamla fläkten och använd den som en shroud dvs. Klipp bort fläkten i mitten och behåll ramen montera sedan den nya fläkten ovanpå din "ram" du kommer då att få upp fläkten en bit från själva kylflänsen varför luftströmmen från fläkten kommer att sprida sig jämnare över själva kylflänsen och därför kyla bättre.

Visa signatur

Antec P182 | MSI Z97 MPOWER - Haswell Refresh | i5-4690K | Noctua NH-D14 | 16GB | CM Silent Pro 620W | ASUS Radeon R9 280 3GB DirectCU II TOP | Philips Brilliance 272C | Samsung SyncMaster T220

HTPC: | GA-MA790X-UD4 | 4G Corsair Dominator PC8500 | Phenom II 940 | Noctua NH-U12P | 400w Corsair | NAD 32"A2

Permalänk

70mm

Men här fanns den ju.

http://www.conrad.se/?ref=prisjakt&subref=998645&article=9986...

Det är ju precis en sån jag har.

Jag hittade inga med de måtten (70mm) när jag var inne och tittade under processorkylning på komplett mfl.

Det gäller att veta vad/hur man skall söka

Tack för hjälpen och god jul på er