Köpare vill anklaga mig, hur är lagen.

Permalänk
Avstängd

A, men det är ändå intressant att se om den fungerar eller ej, inte för att det kommer spela nån roll gör mig egentligen, men köparen va ju inne på att göra det ena och det andra...jag menar tisdag är ju tisdag, och så är det.

Permalänk
Avstängd

UPPDATERING.

(värst vad det kommenteras... nörd-såpopera)

Första testerna...

ca 1h normal användning. Inga krascher och inga bildförvrängningar. Bådar gott men för tidigt att säga. CPU kör i normal hastighet som default.

Imorrn ominstallerar jag operativsystemen men är även då bortrest mesta av dagen.

Så nästa uppdatering kommer som tidigast 21-22 imorrn kväll.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Avstängd

Okej, den kör default, ja då fungerar den, så nu va det sagt. Jag sa ju att den fungerade på default. Från stunden då den kunde köra default är processorn ditt ansvar, vad som händer hädanefter kan inte jag påverka. Allt annat som går fel kan inte jag påverka, eftersom cpun är i din ego nu.

Så, processorn kan ju inte va defekt om du kan köra default. Om du tänker överklocka och klagar på instabilitet då betyder det inte heller att cpun är defekt, bara så du har det klart för dig. Alltså berodde kracherna och bildförvrängningarna på ditt moderkort då, eller?

-----------------------------------
Cpu:n visar sig att fungera på default.
-----------------------------------
Jag vill inte ha nån mer kontakt med köparen
-----------------------------------
Vad som händer med cpun hädanefter har jag inte med att göra
-----------------------------------

Hoppas köparen och alla andra fattar det.

Permalänk
Avstängd

Ja, det är MYCKET möjligt att det var moderkortet. Säkert till 99%

Men att den startar normalt betyder fortfarande inte att funktionen behöver vara normal. Det är fortfarande automatiskt inte antingen eller hur mycket du vill få det att vara så.

Det är fortfarande så att jag har ingen som helst aning om vad du har sysslat med.

Men men, mer info på torsdag. Under tiden så får ni teorisera hur mycket ni vill...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Avstängd

Jag bryr mig inte, den fungerade 1 timme på default, ja bra, vad du sedan kommer göra för "tester" bryr jag mig inte, det ska du förså. Oavsett resultat kommer jag inte ta tillbaka cpun, vilket jag sagt massa gånger okej.

Det är snarare jag som inte vet vad du har sysslat med, med tanke på att du sa att cpun va defekt, och att den fungerade när jag sålde den.

Om du tror jag kommer ändra mitt beslut för att du kommer göra massa tester så har du fel. Alla tester som du gör kommer påverka din hårdvara, går något fel är det ditt ansvar.

Vilket moderkort har du köpt nu då?

Permalänk
Avstängd

Nej. Jag missade en grundläggande info om att mobot. Jag antog att det skulle fungera.
Var det dumt? Ja, ABSOLUT rent amatörmässigt för en som hållit på med datorer sedan 97 (men intresset har utan tvekan dalat senaste året eller så..)

Jag misstänkte att mobot kanske var defekt. Jag har inte sagt med 100% säkerhet att den att CPU är sönder. Därför ville jag gärna att du testar.

När man sedan får höra ena efter andra köpt e köpt, fuck you på diverse olika sätt utan någon vidare intresse till problemlösning så är det enkelt att misstänka att säljaren säljer något som han inte själv får stabilt i viss frekvens och byter till annat samt hoppas att köparen inte har samma problem. Som många gör när de överklockar sönder sina saker och lämnar in på RMA, fast de har själv orsakat problemet.

Ditt totala ointresse för vad som händer visar fortfarande, fast du hade rätt, på genomusel intresse för köparens rätt att få saker som fungerar. Köper och säljer man en del så kommer man till slut få saker som inte överensstämmer det säljaren har uppgivit. Det var helt korrekt att misstänka detta i detta fall också. Det baserar jag på dina kommentarer bl.a. genom MSN.

Jag tänkte att jag skulle be om ursäkt men det kommer jag inte göra. För du visar fortfarande dålig köp-sälj-etik.

Om den vid minsta belastning fortfarande uppvisar ostabilitet så är fortfarande inte CPUn i default något som AMD själv skulle sälja.
Att du fortfarande inte plockar upp de grå-zonerna är patetiskt.

Edit: Mobot är Gigabyte GA-MA790X-UD3P

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av voodoodockan

Fel, tvisten måste gälla minst 2x baslopp som är 37500kr för att du ska kunna få rättskydd beviljat, sedan har det även en övre maxgräns också, så det är inte bara guld och gröna skogar som du vill ge sken av. [/B]

det var ett tag sedan du läste juridik va?

tabell på basbelopp genom åren

Permalänk
Medlem

Ni ska inte träffas imorgon på halv-tio rasten och diskutera det bakom lärarrummet?

(och ja, jag menar att ni är små omogna barn som inte kan lägga saker bakom er)

Och ja, säljaren uppför sig onekligen skyldigt.
Aldrig sett en ärlig person hoppa på folk sådär om inte
köparen varit lika otrevlig.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaleid
.....

Du har faktiskt fått CPUn billigt och inte betalat för någon slags support. Visst kan man önska sig lite hjälp men han är inte skyldig dig något.

Nu när det har visat sig att du har använt varan fel och av den anledningen tagit upp en massor tid och energi från säljaren tycker jag att du borde be om ursäkt, även om han har varit otrevlig. Det har han nämligen rätt att bli.

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk
Medlem

Oroa dig inte. Det är i princip omöjligt för köparen att bevisa att grejerna inte fungerade som de skulle när du sålde dem. Svensk lag FTL...

Permalänk

Så mkt whine för sin egen okunskap... Syftar på Kaleid.

Permalänk
Avstängd

"Som många gör när de överklockar sönder sina saker och lämnar in på RMA, fast de har själv orsakat problemet."

Kan ju vara du som sabbat den, om nu skulle vara fallet, vad vet jag. Jag har dessutom aldrig haft den klockad särskillt högt.

Aja skit samma, din processor nu, ditt ansvar, om du vill testa skiten ur den, varsogod, men förvänta dig inga megaklock med det moderkoret ialfall, och tro inte att du kommer komma i närheten av 3,7Ghz med det moderkortet du har. FX chipset på phenom II 965/955 ska det vara vid bäst stabilitet och klock.

"Och ja, säljaren uppför sig onekligen skyldigt.
Aldrig sett en ärlig person hoppa på folk sådär"
Jasså, är det därför jag jag försökt skaffa fram bevis och stärka min existens som säljare? Skulle jag medvetet sälja en defekt cpu, skulle jag definitiv inte lägga energi på hävda min rätt.

Permalänk
Avstängd

Nu hittar du på igen. Jag har inte ens sagt att jag är ute efter en megaclock.

Du har en mycket livlig fantasi och hittar gärna på. Det är märkligt att du inte har fått på dig fler anmärkningar.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Seriöst, kan ngn moderator låsa denna tråd, den är visserligen roande, men det här har urartat totalt.

Ngn moderator därute...kanske..hoho?

Trådskapare och köpare visar på ganska lika mognadsgrad såhär i slutet, småaktiga och käbblande, båda beter sig omoget.

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Jaha, måste säga att jag höll med Az1337 först. Men nu beter du/han sig som en skit. Han hade fel (kaleid), han har ju sagt det. Men endå fortsätter du vara kaxig.
Sen bara för han inte har FX chipset betyder inte att han kommer nå 3.7GHz, då det inte är någon super klock. Jag kan nå 3.7GHz med min 720BE om det ens spelar roll, vilket det inte gör.

Visa signatur

Fri frakt hos Inet.se
Vill du få cashback vid köp online? Klicka här och få 50kr av bonusway
Google Pixel 4a | Lenovo IdeaPad 15ARH05

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaleid
Jag tänkte att jag skulle be om ursäkt men det kommer jag inte göra. För du visar fortfarande dålig köp-sälj-etik.

Tycker verkligen du borde be om ursäkt till säljaren! Han har skrivit på ett dumt sätt, men jag förstår honom. Han sålde en CPU som fungerade hos honom och som hade gjort detta hos dig också om du hade haft rätt utrustning.

Hota med att ta det vidare när man själv har gjort fel, innebär i min värld att man ber om ursäkt. Hade du kommit med detta till mig, om du hade köpt en komponent som jag visste fungerade, hade jag också vänt taggarna utåt!

Permalänk
Avstängd

"anmärkningen" som jag fick berodde på lite practical jokes som jag drog i en tråd, tydligen passade dem inte in på ämnet.....

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buckan
Tycker verkligen du borde be om ursäkt till säljaren! Han har skrivit på ett dumt sätt, men jag förstår honom. Han sålde en CPU som fungerade hos honom och som hade gjort detta hos dig också om du hade haft rätt utrustning.

Hota med att ta det vidare när man själv har gjort fel, innebär i min värld att man ber om ursäkt. Hade du kommit med detta till mig, om du hade köpt en komponent som jag visste fungerade, hade jag också vänt taggarna utåt!

Nej, inte efter allt jag har fått höra. Det är inget ett hot. Det är att få säljaren att vakna till.

Som en lärare som säger till en elev, om du inte dyker upp igen på kursen snarast så måste jag skriva av dig kursen. Det handlar om konsekvenser. Genom msn var hans attityd ofta mycket värre.

För min del så får tråden gärna låsas. Det är som när något händer så börjar folk omedelbart teorisera utan att ha tillgång till fakta.
Och det blir inte korrekt bild när bara ena sidan är där för att tala om för sin grej och andra är frånvarande.

Om jag säljer en hårddiskar, vilket jag nyligen gjorde, så spelar det inte speciellt stor roll ifall det fungerar hos mig när jag plockar ner hårddiskarna. De ska överleva färden till köparen också. Personligen så frågar jag ofta om allt är framme och ifall allt står rätt till. I två fall så har jag köpt tillbaka saker eftersom köparen inte fått dem att fungera. Då är det bara att testa och sälja igen.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Avstängd

Hotar man med polis eller andra medel kallas det för "laga hot". Olaga hot är om man hotar med våld eller liknande. Ja har också läst rättskunskap för den delen -.-

Permalänk
Medlem

Men hallå, väx nu upp, båda två, ge er helt enkelt, har ni seriöst inget bättre för er?

Titta fresten..nu är tomteluvorna framme också

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Az1337
Hotar man med polis eller andra medel kallas det för "laga hot". Olaga hot är om man hotar med våld eller liknande. Ja har också läst rättskunskap för den delen -.-

Det finns inget som helst hot. Jag har bara sagt att jag ev. tar det till högre instanser, vilket jag har gjort tidigare. Då har det varit ett samtal från en advokat som ringer till personen som inte fullföljer sin del av köpet (betalade inte hela beloppet). Då gjorde personen det. Ett samtal. Inga hot, inga poliser, inga hot om stämningar. En advokat som förklarar situationen. Han diskuterade moral och etik med personen i fråga.

Jag försökte hela tiden att ta ner det några nivåer, gav bl.a. flertal förslag om hur man ska lösa det. Det vet du. Din attityd kan har gjort mig argare än nödvändigt. Men det viktiga är att det löste sig. Vilket jag var ute efter hela tiden.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk

Så var det hela utagerat.. Nothing to see here, move along. På med låset.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

Saken ur världen då

Visa signatur

Amiga 1200 /Blizzard 1230 Mk-IV 32meg /60GB HD/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superboss
Så var det hela utagerat.. Nothing to see here, move along. På med låset.

* Tråd låst *

Visa signatur

8800gt voltmod 600@ 860mhz core 1500@ 2100mhz shader

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaleid
UPPDATERING.

(värst vad det kommenteras... nörd-såpopera)

Första testerna...

ca 1h normal användning. Inga krascher och inga bildförvrängningar. Bådar gott men för tidigt att säga. CPU kör i normal hastighet som default.

Imorrn ominstallerar jag operativsystemen men är även då bortrest mesta av dagen.

Så nästa uppdatering kommer som tidigast 21-22 imorrn kväll.

Kanon att processorn faktiskt funkar och att det, precis som säljaren hela tiden hävdat, inte är något fel på den!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ODDNAME
Ni ska inte träffas imorgon på halv-tio rasten och diskutera det bakom lärarrummet?

(och ja, jag menar att ni är små omogna barn som inte kan lägga saker bakom er)

Och ja, säljaren uppför sig onekligen skyldigt.
Aldrig sett en ärlig person hoppa på folk sådär om inte
köparen varit lika otrevlig.

Jag tycker inte alls att han "uppför sig skyldigt". I början av tråden uppfattade jag honom mest som rädd och orolig över vad som kan hända honom, samt hjälp med ett till synes ganska olösligt problem då han inte gjort något fel, men ändå får skit av en köpare som tror att han köpt något trasigt. När det senare i tråden uppdagas att felet berodde på okunskap hos köparen så är det väl klart att säljaren blir irriterad när köparen ändå inte vill erkänna sitt misstag utan fortsätter klampa på och hävda att "jag kanske inte har rätt, men jag har då minsann inte fel!!!" Jag hade också reagerat med taggarna utåt då.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaleid
Nej, inte efter allt jag har fått höra. Det är inget ett hot. Det är att få säljaren att vakna till.

Som en lärare som säger till en elev, om du inte dyker upp igen på kursen snarast så måste jag skriva av dig kursen. Det handlar om konsekvenser.

Fast, du är ingen lärare och Az1337 är inte din elev.. Där har vi något av problemet, du ser din åsikt och vad du tror som mer giltigt än säljarens, vilket du bevisar när du jämför er med ett lärare/elev-förhållande. Därför kan du inte riktigt släppa att du faktiskt gjorde fel, borde be om ursäkt och tacka säljaren för en ärlig deal.

Hur som helst, jag hade gärna gjort affärer med dig Az1337, din trovärdighet är, för mig, inte på minsta sätt skadad i och med den här tråden. Det visade sig ju att du faktiskt är en ärlig kille - och att du överhuvudtaget skapade tråden visar ännu tydligare att du ville försöka lösa problemet om möjligt. Klart att du blir sne när köparen är arrogant som få och försöker köra över dig, även fast det är han själv som gjort fel.

Permalänk
Avstängd

Jag tycker denna tråden borde vinna något slags pris på sweclockers, tror den har varit en av de snabbaste växande trådarna. Själv tycker jag moderator ska stänga denna tråden, då inte mycket mer finns att säga.

Jag avslutar med en vacker juldikt skriven av Viktor Rydberg

Midvinternattens köld är hård,
Stjärnorna gnistra och glimma.
All sova i enslig gård
djupt under midnattstimma.
Månen vandrar sin tysta ban,
snön lyser vit på fur och gran,
snön lyser vit på taken.
Endast tomten är vaken.

Står där så grå vid lagårdsdörr,
grå mot den vita driva,
tittar, som många vintrar förr,
upp emot månens skiva,
tittar mot skogen, där gran och fur
drar kring gården sin dunkla mur,
grubblar, fast den ej det lär båta
över en underlig gåta.

Permalänk
Avstängd

Får inte avslutas utan Monty Python

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Var det någon som sade att den höll på att spåra ur? Skulle de avslutningarna göra det bättre?

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Avstängd

Ah fuck, here it goes again..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Avstängd

Våga inte skoja om herrens namn!

Då skola detta hända: