Permalänk

Ni som har skotrar, hur mycket uppskattar ni att ni lägger ut per år i skoterrelaterade utgifter?

Permalänk

Bra fråga har själv inte ens vågat tänka på denna sak
Men på ett ungefär för mig: 150mil per säsong skotern snittar 1.6liter milen om inte mer. så ca 3000 på bränsle (tycker det låter lite måste ha räknat fel), 3st variatorremmar la600kr 1800, helförsäkring på skotern 8000 (då står den på pappa och inte mig). runda slängar 13000kr.
och då har vi inte ens börjat snacka om oljefyllningar och hur mycket skotern tappar i värde första året

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem

Ingen säsong är ju den andra lik när det gäller skoteråkning. Är ju nästan alltid nåt som jävlas, ibland bara en rem som går på 500-1000kr, ibland nyp eller totalhaveri som kan kosta uppåt 30k. Ibland byter man ju upp sig också. Är omöjligt att säga en fast siffra, men MIFFo_BEast är nog ganska så nära, förutom försäkringen, som är grymt mycket billigare på min 440... 1500kr för helfärsäkring/år. Nu blir det dock ändring på det...

Om cirka en och en halv timma ska jag koppla på släpet på bilen och åka upp till Funäsdalen för att hämta mig en alldeles egen skoter (delar Indyn med brorsan) Ska posta bilder när jag kommit hem igen. Snön får fan ta och komma nu. Skidpremiären förra helgen var ju bara på den kanonsnö som tillverkades förr-förra veckan när det var kallt, och den natursnö som finns är knappt åkbar längre, alla dessa plusgrader tar hårt på skoterföret.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X | RAM: 32gb Corsair Vengeance RGB 3600mhz CL18 | GPU: Gigabyte RTX 2080 Windforce | Mobo: Asus X570-E Strix | Lagring: 3TB NVMe SSD | PSU: Corsair HX 750i | Chassi: Fractal Design Meshify 2 | Kylning: Corsair HydroX custom loop CPU+GPU

Permalänk
Medlem

Som många av er säkert redan vet så går ju Lynxarna på rullen, hela tiden.

En av mina favoritfilmer (efter att ha spenderat hela sommaren på att leta efter skoterfilmer)

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

@SweZor: men det blir bra underlag när det kmr rejält med snö sen

Här har det äntligen börjar snöa lite. snöar fortfarande och kommat runt 2 cm kanske skönt att de börjar komma nu, längtar längtar tills de är riktigt skoterföre

Visa signatur
Permalänk

nä nu snöar det, jag pallar inte en vinter till med min 600 bäst att åka till affären imorgon och se vad de ska ha för en beg 800

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem

Jag längtar efter snön
Dock så är det lite klent med den vara här nere (Västmanland)

Har köpt mig en maskin iaf
Polaris indy 340, med en något år nyare 500cc maskin.
Har hunnit renoverat skidorna med ny plast och egenhändigt gjorda styrstål i hardox, ska väl klara av en vinter tycker jag

Hade man bott i lite snötätare trakter hade jag nog haft nån lite fräsigare maskin att leka med:)

Börjar finnas planer på att hälsa på en kompis uppe i Ånge under vintern för att få en chans att köra med lite mera snö än vanligt!

Visa signatur

Hörde jag ett skäggo hosta?

Permalänk

Du är fan hardcore

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MIFFo_BEast
Du är fan hardcore

What?
Lite rimfrost så åker jag

Det norrlänningar kallar för lite fjun på backen är bra före här nere, kan man åka över ett plöje utan att det slår genom så är det en bra vinter
Ibland vill man bo längre norrut! =/

Visa signatur

Hörde jag ett skäggo hosta?

Permalänk
Medlem

NY SKOTER!

Äntligen slipper man bli omkörd av allt och alla på lederna. Igår kväll var jag i Funäsdalen och gjorde affär på denna skönhet:

Polaris XC 600 SP -05.

Fick ge 29k för den, en riktigt kap. Tvvvär är huven lite repig och det finns en liten reva i dynan, därav priset. Sen har den gått 1400 mil också. Känns inte ens som att den gått hälften när man kör den. Har gått som safariskoter hos Snökompaniet, reserv förra säsongen. Servad regelbundet och alltid körd på helsyntenolja (delsyntet har en förmåga att klägga ihop avgasportarna på en VES-motor som denna)

Körde den en vända på funäsjön förra lördagen, grymt bra tryck i motorn, 120 hästar räcker långt.

Nu ska man bara räkna lite på de mods som måste göras.... Styrhöjare med fatbarstyre, cobra-ruta, handtagsskydd, möjligen en 38 el 44 matta, sitter 32 på nu,med tre kam borta, får se efter första turen hur det känns. Lär ju vara lite skillnad ändå efter att ha kört indy 440 med 28mm innan...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X | RAM: 32gb Corsair Vengeance RGB 3600mhz CL18 | GPU: Gigabyte RTX 2080 Windforce | Mobo: Asus X570-E Strix | Lagring: 3TB NVMe SSD | PSU: Corsair HX 750i | Chassi: Fractal Design Meshify 2 | Kylning: Corsair HydroX custom loop CPU+GPU

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweZor

Nu ska man bara räkna lite på de mods som måste göras.....

Pipor och v-kitt!

EDIT: och slp pp

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shrudder
Pipor och v-kitt!

EDIT: och slp pp

Absolut! V-Force reeds, dreva om, finjustering av bestyckning, slutburk, och lite annat ligger också på önskelistan... Om man ändå hade ett pengaträd... Först och främst kommer ju avbetalningen, försäkringen och soppan... Får se vad som händer, vill gärna köra den lite mer som orginal först så att man kan känna efter lite vad som behövs göras...

Egentligen skulle man väl också lacka om huven och köpa ett nytt dekalkit, samt laga dynan men det kostar ju också lite...

Det jag är mest nöjd över just nu förutom accet då, är faktiskt det flyttbara ruggstödet, har aldrig upplevt något liknande, grymt skönt! Sen är ju elbacken helt klockren... har alltid varit tveksam till denna företeelse, har flera gånger kört skotrar där motorn dör när den ska vända, trots att man åkt flera mil efter start. Med denna så behöver den knappt 30 sekunder på att få upp ett stabilt varvtal, och du kan börja använda elbacken ungefär samtidigt som man kan lägga ur choken, funkar klockrent trots att den antagligen inte är helt varsamt körd.... (syns undertill att den varit både lite här och var...)

Lista på skador och sådant vad jag sett hittils:
- 2 hål i bukplasten, inga problem, extra avrinning för all den smälta pudersnön i framtiden kanske?
- Stor buckla i bakre änden av plåten som skyddar motorn underifrån, precis där mattan går ut ur motorrummet, ser ut som att man varit på typ en sten eller stubbe ganska så ordentligt... Kollat med mek och ingenting är skadat bakom, bara plåten.
- Vänstra styrstålet krökt.
- Vänster styrstag lite böjt, syns knappt.
- Delar av vänstra Polaris klistermärket på huven trasigt.
- Repor på högersida av huv, bara lackskador.
- Små sprickor i lacken över hela huven, ungefär från X till X i XC loggorna på sidorna, syns som mest framför lyset.
- Antagligen trasig/gammal packning där pipan går ner i slutburken. Läcker avgaser när den är varm.

I övrigt 100% Frisk. Det mesta på listan är ju estetiska fel, och de värsta skadorna måste man vara under skotern för att se. Det som är viktigt, dvs detaljer i boggin och upphängningen fram, samt motor och drivlina ser/känns nästan nytt. Alla dämpare är nyrenoverade inför denna säsong, Ryde FX fram och Fox Race Clicker bak, lär inte behöva tänka på byte där inte....

Ingen annan som vill posta lite info/bilder på sina maskiner i väntan på snön?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X | RAM: 32gb Corsair Vengeance RGB 3600mhz CL18 | GPU: Gigabyte RTX 2080 Windforce | Mobo: Asus X570-E Strix | Lagring: 3TB NVMe SSD | PSU: Corsair HX 750i | Chassi: Fractal Design Meshify 2 | Kylning: Corsair HydroX custom loop CPU+GPU

Permalänk

Det där är ju bara fusk, jag har bara 114hk i min mxz 600 -08

kolla upp om det ens ger något att byta reeds, på min har det ingen betydelse men då är det ju också insprutning på min.

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem

Har ju inte hunnit skaffa någon än, men här kommer en bild på gamla pärlan jag hade när jag precis tagit förarbeviset 2003, sålde den 2006

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

Den ser ju kanon fräsh ut!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xion_drifter
Den ser ju kanon fräsh ut!

Den var helt okej faktiskt, perfekt förstaskoter.

*PSI Trimpipa
*Crosstyre + styrhöjare
*Höjd med hembyggda dropbrackets i boggin
*Nya boggidämpare fjädrar balataremmar etc
*Ny dyna
*Cobraruta
m,m

Saknar den faktiskt lite när man kikar på bilderna

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

Vad i hel... Hur har jag missat denna tråd
Fan va gött med andra nördande snoriders

Bidrar med lite bilder på min livskamrat

Har även en bygglogg på Snowmobile som ni gärna får läsa
F.ö jag är Bamsegrill, den andra IQn på bilderna och tillika garagefru är kompisen asker

http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=27849

Faaaaaaan vad jag vill ha snö...! Snöar, töar, snöar, töar.... Snart december och de enda man har är rimfrost

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZitreXx
Vad i hel... Hur har jag missat denna tråd
Fan va gött med andra nördande snoriders

Bidrar med lite bilder på min livskamrat

Har även en bygglogg på Snowmobile som ni gärna får läsa
F.ö jag är Bamsegrill, den andra IQn på bilderna och tillika garagefru är kompisen asker

http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=27849

Faaaaaaan vad jag vill ha snö...! Snöar, töar, snöar, töar.... Snart december och de enda man har är ringfrost

Välkommen till tråden Har följt eran tråd på Snowmobile, ser riktigt bra ut! Roligt med folk som gör det där lilla extra.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

Åh bamsegrill hänger du här, fan vad fint xion på snowmobile förövrigt
Följt era byggen från start och du och asker vet vad ni håller på med

Kommit lite mer snö idag, nu går det iaf att köra fast det inte är så jätte mycket snö. Kommit runt 15 cm eller nå sånt sen i fredags tills nu

Visa signatur
Permalänk

what! 225hk ur den där iq,n gosse om jag vill ha begär nu :D, ska fan sälja allt jag har och skaffa en likadan

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem

Satan vad häftiga byggen... Förstår inte en fjärdedel av vad som pratas om i byggloggen, men det verkar bli grymt bra! Keep up the good work...

Själv blir man osäker bara man ska sätta på en styrhöjare eller ta bort pipan för att byta packning...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X | RAM: 32gb Corsair Vengeance RGB 3600mhz CL18 | GPU: Gigabyte RTX 2080 Windforce | Mobo: Asus X570-E Strix | Lagring: 3TB NVMe SSD | PSU: Corsair HX 750i | Chassi: Fractal Design Meshify 2 | Kylning: Corsair HydroX custom loop CPU+GPU

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KniFF
Välkommen till tråden Har följt eran tråd på Snowmobile, ser riktigt bra ut! Roligt med folk som gör det där lilla extra.

Tackar, kul o läsa att folk faktiskt följer den regelbundet

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xion_drifter
Åh bamsegrill hänger du här, fan vad fint xion på snowmobile förövrigt
Följt era byggen från start och du och asker vet vad ni håller på med

Kommit lite mer snö idag, nu går det iaf att köra fast det inte är så jätte mycket snö. Kommit runt 15 cm eller nå sånt sen i fredags tills nu

Tack! Som sagt kul o läsa folk som följer tråden Ja det snöa som faen här i ÖSD igår, men sen övergick det i regn och allt blev tvärblött. Frös dock på igen under kvällen och snöa några centimeter. Så just nu är det nån variant av enbart skare ute :rolleys: Men det ligger kvar just nu iaf så jag hoppas på mer riktig snö i veckan

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MIFFo_BEast
what! 225hk ur den där iq,n gosse om jag vill ha begär nu :D, ska fan sälja allt jag har och skaffa en likadan

Vi hoppas på uppåt 240 Men ja den kommer troligtvis bänkas så eftersom vi inte kommer kunna hävda "den borde ha" hästar så 225 bör iaf vara helt klart rimliga bänkade hästar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweZor
Satan vad häftiga byggen... Förstår inte en fjärdedel av vad som pratas om i byggloggen, men det verkar bli grymt bra! Keep up the good work...

Själv blir man osäker bara man ska sätta på en styrhöjare eller ta bort pipan för att byta packning...

Kan säga att jag har lärt mig en hel del under bygget också
Rätt stolt faktiskt måste jag säga över att jag för två år sen inte hade rört en motorn, än mindre en snöskoter överhuvudtaget men idag plockar isär en motor på under en timme, och t.ex boggie o matta plockar vi ur o byter på en kvart
Iofs på just min maskin då eftersom man har haft lite träning på den

Kan fö ge lite inside/swec only info att jag hoppas på besked under kvällen om boggien går att skicka från staterna eller inte. Paketet är för stort egentligen så boggien måste plockas isär o jävulsskap och det är verkligen på gränsen att det går, verkligen på gränsen så det hänger väldigt löst just nu
Men går det blir det ny boggie iaf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZitreXx
Tackar, kul o läsa att folk faktiskt följer den regelbundet

Tack! Som sagt kul o läsa folk som följer tråden Ja det snöa som faen här i ÖSD igår, men sen övergick det i regn och allt blev tvärblött. Frös dock på igen under kvällen och snöa några centimeter. Så just nu är det nån variant av enbart skare ute :rolleys: Men det ligger kvar just nu iaf så jag hoppas på mer riktig snö i veckan

Vi hoppas på uppåt 240 Men ja den kommer troligtvis bänkas så eftersom vi inte kommer kunna hävda "den borde ha" hästar så 225 bör iaf vara helt klart rimliga bänkade hästar

Kan säga att jag har lärt mig en hel del under bygget också
Rätt stolt faktiskt måste jag säga över att jag för två år sen inte hade rört en motorn, än mindre en snöskoter överhuvudtaget men idag plockar isär en motor på under en timme, och t.ex boggie o matta plockar vi ur o byter på en kvart
Iofs på just min maskin då eftersom man har haft lite träning på den

Kan fö ge lite inside/swec only info att jag hoppas på besked under kvällen om boggien går att skicka från staterna eller inte. Paketet är för stort egentligen så boggien måste plockas isär o jävulsskap och det är verkligen på gränsen att det går, verkligen på gränsen så det hänger väldigt löst just nu
Men går det blir det ny boggie iaf

Aha, fan vad jobbigt med boggin.. surt om det inte går pga storleken! Hoppas det löser sig.

För övrigt satt jag och kikade på lite utrustning, riktigt bra priser på hjälmar om man köper från England.

http://www.dirtbikebitz.com/2010-industries-2010-helmets-c-20...

Hm, står en Switchback 800 -05 för 44k hos ett företag i luleå, 500 mil med nyrenoverad motor och massa utbytta saker..kanske blir att fara och kika.

http://www.blocket.se/lulea/Polaris_Switchback_800__05_248136...

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

Hoppas de löser sig med boggin, inte kul när de strular!

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KniFF
Aha, fan vad jobbigt med boggin.. surt om det inte går pga storleken! Hoppas det löser sig.

För övrigt satt jag och kikade på lite utrustning, riktigt bra priser på hjälmar om man köper från England.

http://www.dirtbikebitz.com/2010-industries-2010-helmets-c-20...

Hm, står en Switchback 800 -05 för 44k hos ett företag i luleå, 500 mil med nyrenoverad motor och massa utbytta saker..kanske blir att fara och kika.

http://www.blocket.se/lulea/Polaris_Switchback_800__05_248136...

haha 500lugna mil my ass

När jag säljer min skoter ska jag säga mamma har kört alla milen

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem

Får väl visa en bild från slutet av förra vintern hos morsfars, där jag och min bror förvarar skotrarna!

från vänster : brorsans, min, polarns. (faders widetrak i bakgrunden )
http://www.imagehost.se/images/dsvtc6xk.jpg

Jag avundsjuk...:/

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MIFFo_BEast
haha 500lugna mil my ass

När jag säljer min skoter ska jag säga mamma har kört alla milen

Haha nä det är ju bara att glömma - kul att ALLA skotrar på blocket gått "ca 500 mil"

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KniFF
Haha nä det är ju bara att glömma - kul att ALLA skotrar på blocket gått "ca 500 mil"

Haha ja en skoter kör ju generellt sett inte direkt lugnt, men givetvis finns det undantag, syns ju bäst på kosmetiska skador...

Men sen är det lite jobbigt med just äldre Polaris (säkert på fler märken också), de är fruktansvärt enkla att skruva tillbaka mätaren på... Är man skillad kan man fö t.ex estimera ungefär hur milen ligger till genom att kolla skicket på spjället i förgasaren... Men det kräver ju att man har en längre erfarenhet för att kunna göra en hyfsat precis bedömning... Men ja egentligen säger milen långtifrån allt, mest hur nära kolvbyte men lär vara men i övrigt är det bäst att bedöma på det aktuella skicket... Men detta var ju firma så den bör ju vara hyfsat uppkollad...

Permalänk
Medlem

Kikat in byggloggen din ZitreXx. Helt sick!

Fan vad jag vill flytta uppåt, och få pengar för att inte göra nånting, och köpa mig en skoter ;D

Visa signatur

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=1678850
| Phanteks P600S TG Vit | MSI Pro Z790-P WIFI | i5 13600K |
| be quiet! Pure Loop 360| RTX 4060 | Kingston 32GB DDR5 6000MHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NUW4
Kikat in byggloggen din ZitreXx. Helt sick!

Fan vad jag vill flytta uppåt, och få pengar för att inte göra nånting, och köpa mig en skoter ;D

Tack

Ja man kan ju lugnt påstå att jag fastnat iaf
Köpte min första skoter för två höstar sedan och sen vare kört
Det är ju mest fjällkörningen som gjort att jag fastnat, för hur fan kan man motstå den här friheten liksom

Vet att jag redan visat den bilden men jag gillar den som fan, Norge på andra sidan f.ö

Alltså man börjar längta lite nu ^^