Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mammuth
Vart utläser man det?

Jag hittar det inte heller.....?

Visa signatur

SAMSUNG NP900X3C

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xslyy
Jag hittar det inte heller.....?

I slutet av den här tråden http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=418429&page=...
Typ sidorna 33-37 iaf, kanske mer tidigare.

De har även startat en omröstning för UL30A-ägarna i tråden http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=431784

Permalänk
Medlem

Hmmm...de snackar en hel del om -A2 eller -X5
Undrar vilken av dessa VI i Sverige har?!?!

Det kan ju också vara så, men ren spekulation, att deras -A2 har 3G-port/plats
Tror kanske att det har att göra något med det?

Hur som helst känner jag inte igen problemet!

Visa signatur

SAMSUNG NP900X3C

Permalänk

Jag vill köpa modellen med 8 cellsbatteri, 5600mAh, 1,3megapixel kamera, 500gb hdd, vilken modell är det? Finns så mycket uppgifter på nätet man blir lätt vilse :S

Nu är det även så att jag har windows 7 från msdn, så jag vill inte köpa ul30'n med operativsystem installerat(jag betalar ju "extra" då) jag kollade med komplett och siba men de sade att det inte går att exkludera w7.. Vet någon hur jag kan göra :/ Är riktigt sugen på denna laptopten och är i akut behov av en också pga. allt skolarbete.

Vore väldig tacksam om jag kunde få hjälp

Permalänk
Medlem

Vilken modell har Bluetooth samt 5600Mah 8-cells? Hdd-storlek bryr jag mig inte om..

Visa signatur

På internet kommunicerar vi med text. Skriver du som en idiot får du helt enkelt finna dig i att bli betraktad som en sådan.

Permalänk

Kolla sid 9 i tråden, där står det vilka modeller som innehåller vad.

Visa signatur

Q9550 | P5Q-E | Gigabyte GTX260 OC | 2x2GB Corsair PC6400 | Corsair 450W | P182 | Samsung F1 640GB | X-Fi Xtreme Music

Permalänk
Medlem

hittar inget...men jag antar att vi har X5 modellen här i SWE

Visa signatur

SAMSUNG NP900X3C

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Moleskin
I slutet av den här tråden http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=418429&page=...
Typ sidorna 33-37 iaf, kanske mer tidigare.

De har även startat en omröstning för UL30A-ägarna i tråden http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=431784

Min WLAN fungerar utmärkt än så länge.
Mitt 3G mobila bredband med 3 kopplar däremot ner sig titt som tätt sedan några månader. Det verkar vara något fel på deras nät eller min mast för jag har samma problem med båda mina E220 modem.
Mitt ASUS UL30A WLAN hittar många nät.
Hittar minst lika många som med min brorsas gamla laptop.:)

Den visar lite låg batteritid nästan 7 timmar för mig i början (precis efter installation av Win 7). Sedan ökas tiden och blir smått fantastisk (nej jag laddar inte då detta sker, ej ansluten till elnätet!?). Nu när jag haft den igång i säkert en timme minst visar den 9:51 (90%) kvar.:D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SilentFan
Min WLAN fungerar utmärkt än så länge.
Mitt 3G mobila bredband med 3 kopplar däremot ner sig titt som tätt sedan några månader. Det verkar vara något fel på deras nät eller min mast för jag har samma problem med båda mina E220 modem.
Mitt ASUS UL30A WLAN hittar många nät.
Hittar minst lika många som med min brorsas gamla laptop.:)

Den visar lite låg batteritid nästan 7 timmar för mig i början (precis efter installation av Win 7). Sedan ökas tiden och blir smått fantastisk (nej jag laddar inte då detta sker, ej ansluten till elnätet!?). Nu när jag haft den igång i säkert en timme minst visar den 9:51 (90%) kvar.:D

Vad kör du i för energialternative i Power4Gear?
battery eller quite office?

Ps. Hur kommer man in i BIOS?

Visa signatur

SAMSUNG NP900X3C

Permalänk

-Nätverkskort [10/100 Mbit]
-Nätverkskort [10/100/1000 Mbit]

vad är skillnaden på dessa? Vad gör det för skillnad i verkligheten?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av karlsuffix
Jag vill köpa modellen med 8 cellsbatteri, 5600mAh, 1,3megapixel kamera, 500gb hdd, vilken modell är det? Finns så mycket uppgifter på nätet man blir lätt vilse :S

Nu är det även så att jag har windows 7 från msdn, så jag vill inte köpa ul30'n med operativsystem installerat(jag betalar ju "extra" då) jag kollade med komplett och siba men de sade att det inte går att exkludera w7.. Vet någon hur jag kan göra :/ Är riktigt sugen på denna laptopten och är i akut behov av en också pga. allt skolarbete.

Vore väldig tacksam om jag kunde få hjälp

Många linuxanvändare köper med windows, sen accepterar man INTE licensen, när det frågas (tar självklart foto som bildbevis) och kontaktar sedan tillverkaren och strider i några veckor om att få pengarna tillbaka. Ibland går det, men man får ligga i. Microsofts grepp om marknaden är verkligen inte bra, till och med för er windowsanvändare, ibland

Permalänk

Det där lät som något, skulle du kunna berätta lite mer om det? Hur nekar man till licensen och när är det man "accepterar den"? Datorn kommer väll förinstallerad med W7..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Många linuxanvändare köper med windows, sen accepterar man INTE licensen, när det frågas (tar självklart foto som bildbevis) och kontaktar sedan tillverkaren och strider i några veckor om att få pengarna tillbaka. Ibland går det, men man får ligga i. Microsofts grepp om marknaden är verkligen inte bra, till och med för er windowsanvändare, ibland

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av karlsuffix
Det där lät som något, skulle du kunna berätta lite mer om det? Hur nekar man till licensen och när är det man "accepterar den"? Datorn kommer väll förinstallerad med W7..

Nä, nuförtiden är dom ju så lata så dom slänger in ett installationsprogram som startar första gången, så man får ju sitta 2 timmar och installera, och sen plocka bort all bloatware dom pumpar in i datorerna...

Iaf, i början av detta installationprogram kommer en förfrågan, ett vanligt licensavtal. Acceptera, eller avböj. Bara tryck på "Acceptera inte" och fota. Dom lär kräva att du lämnar tillbaka datorn eftersom dom påstår att det är en helhet, produkten = Dator PLUS operativsystem. Det är därför man behöver kämpa lite. Men som det ser ut i dagens samhälle är det ju näst intill omöjligt att köpa en laptop utan OS, utbudet är löjligt lågt. Jag förstår inte att inte EU går in och gör något, detta måste ju strida rent otroligt mycket mot konkurrenslagar, på samma sätt som Intel håller på med. Microsoft subventionerar ju XP-licenser på (inte bara) netbooks, för att behålla sitt grepp. Fult som fan, och vill man ha annat så blir det ett helvete.

Jag hamnade lite på sidospår där, men nu fattar ni situationen för oss Linux-användare, och i ditt fall blir det ju i princip exakt samma sak. Även om det bara handlar om ett par hundralappar så är det ju ändå en principsak. Att det inte går att köpa tomma datorer är inget annat än löjligt.

Permalänk
Medlem

Jag undrar ni som har Asusen med 4400 mAh batteri från SIBA. Vad får ni ut av ert batteri och vilken inställning på power4gear har ni då? Battery save eller quite office eller egen inställning som ni vill dela med er om!

Jag får uta ca 8h efter andra helladdningen av batteriet när jag pendlar mellan quite office och battery save. Mestadels 85% på battery save mode då o 15 % på quite office

FÖrsta gången efter att jag packat upp datorn fick jag knappt 6h ut av batteriet

Visa signatur

SAMSUNG NP900X3C

Permalänk

Kom också ihåg att moderna Li-Ion batterier behöver några laddningar innan de kommer upp i full kapacitet!

Permalänk
Medlem

Jag har windows 7 Home x64 på min UL30. MEN jag har även möjlighet till Win 7 Ultimate x64. Är det värt att uppgradera till det eller ska jag at de pengarna och lägga på något annat till datorn? Typ väska, mus, ny bärbar DVD/CD eller Bärbar HDD?

Min ÅF klantade sig vid sälj av min laptop så jag fick välja på det som kompensation eller lägga de pengar på tillbehör!

Visa signatur

SAMSUNG NP900X3C

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xslyy
Jag har windows 7 Home x64 på min UL30. MEN jag har även möjlighet till Win 7 Ultimate x64. Är det värt att uppgradera till det eller ska jag at de pengarna och lägga på något annat till datorn? Typ väska, mus, ny bärbar DVD/CD eller Bärbar HDD?

Min ÅF klantade sig vid sälj av min laptop så jag fick välja på det som kompensation eller lägga de pengar på tillbehör!

Ställ dig själv frågan: Behöver du Windows 7 Ultimate? Titta här:
http://www.microsoft.com/windows/windows-7/compare/default.as...

Många kommer långt med Win 7 Home. Hur mycket pengar kan du välja saker för? Även där, titta noga efter dina behov!

Permalänk

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbara-da... något att jämföra med ul30'n? Förutom att den är 1000 kr billigare än den billigaste ul30n..

Permalänk
Medlem

Lite smått och gott från youtube:

Asus UL80Vt med G210M grafikkort och Turbo33 (överklockningsmöjlighet)

http://www.youtube.com/watch?v=NZa8i0sZiVY&feature=related (del 1)
http://www.youtube.com/watch?v=3Nn2Yu1WbKQ&feature=related (del2)

Asus UL50VG med G210M grafikkort men ej Turbo33 (tror jag)

http://www.youtube.com/watch?v=3CNMMBLOgIw

Själv så lutar det nog åt en Vt och då en UL30Vt.... den har släppts i USA verkar det som. G210M klår MacBook Pro's 9400M grafikkort

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av karlsuffix
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbara-da... något att jämföra med ul30'n? Förutom att den är 1000 kr billigare än den billigaste ul30n..

De är inte direkt konkurrenter.. En 5810 är förvisso smidig för att vara en 15,6" men den är inte portabel på det vis en UL30 är så den är väl knappast något en UL30-spekulant kikar närmare på, precis som en UL30 väl knappast är intressant för intressenter av en 5810.. Prestandan är en del högre i asusen, skillnaden mellan en core2duo SU7300 och en core solo SU3500 är rätt stor.. Jag har båda varianterna i mina timelines och avsaknaden av en kärna i SU3500 märks...

Visa signatur

HP DV7-6140eo, 17,3", i7-2630QM, HD6770, 8gb ram, 640gb hd, BT, USB 3.0, Bluray
Acer TimelineX 4830TG, i5-2410, GT540 2gb, 8gb ram, 128gb SSD, BT, USB 3.0
Htpc silverstone, Q9400, 4gb ddr3 1333, 1TB WD, HD4550

Permalänk

Tack för ditt svar Malte74.
Vet någon när de andra modellerna kommer till Sverige?
Känns lite som att man vill köpa den absolut bästa ul30 laptopen. Jag är inte i behov av ett G210M grafikkort dock.. Intel grafikkortet borde räcka för min del.. Vad tror ni?

Permalänk
Medlem

Well...det är kraftfullt nog för att med ypperlig bildkvalitet spela upp 1080p ihop med en SU7300 och är strömsnålt så tänker du inte spela spel räcker det och blir över. Den modellen med G210 har väl iofs GMA4500MHD också så att man kan välja mellan maximal prestanda och batteritid och visst vore det kul att ha lite lustgas att koppla på när det behövs.. Frågan är väl hur mycket mer det kostar... Av någon anledning är man ju sådan att man alltid vill ha bästa möjliga specar oavsett om man behöver prestandan eller inte.. Må vara onödiga pengar men tillfredsställelsen i att äga det bästa är ju värd en del den också...

Visa signatur

HP DV7-6140eo, 17,3", i7-2630QM, HD6770, 8gb ram, 640gb hd, BT, USB 3.0, Bluray
Acer TimelineX 4830TG, i5-2410, GT540 2gb, 8gb ram, 128gb SSD, BT, USB 3.0
Htpc silverstone, Q9400, 4gb ddr3 1333, 1TB WD, HD4550

Permalänk

Hehe, i mitt fall så behöver jag *faktiskt* prestandan, dock inte spelprestandan så jag behöver alltså inte ha det dära extra grafikkortet. Men ul30n med bäst batteritid, bluetooth, 1,3m kamera osv är ju något jag behöver.. Långa skoldagar har man ju =(

Permalänk
Medlem

Min avsikt var egentligen att köpa uppgraderade Asus 1101HA med mer minne och större hårdisk som kom med W7. Låg vikt, batteritid och även lågt pris var urvalskriterierna. Detta eftersom jag tänker ha datorn med på resor och det är det inte så kul när någon rycker din 10-20 kronors design laptop och springer iväg. Lär paja resten av resan känslomässigt. Lite lättare att svälja om du "bara" losar 4-5k. Vikten är också viktigt för jag har en Lennovo tegelsten i jobbet och den är riktigt klumpig och tung.

Nu blev det en UL30A a 7k ist för 1101HA. Batteritiden är nästan ännu bättre samtidigt som vikten är i princip den samma som för 11,6". Sedan är det stor skillnad på 13,3 och 11,6" i upplevelse. Prestandan räcker lätt för W7, surf, office och kanske lite film och musik på det. Känns som en full dator utan kompromisser. Jag är skitnöjd. Lätt högst kvalitetskänsla som jag har varit med i en Asus. 2 års garanti. Jack of all trades for me.

Visa signatur

Speed is nothing without HQAF

Permalänk
Medlem

1.3MP eller 0.3MP?

0.3MP Webcam står det på Asus officiella hemsida, men jag vet att en del återförsäljare nämner 1.3MP.... man blir tokig när man inte får rätt information.

Fördelen med att köpa en med lite bättre spec är att det förmodligen lönar sig i längden då den känns "duglig" längre

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Beck
Min avsikt var egentligen att köpa uppgraderade Asus 1101HA med mer minne och större hårdisk som kom med W7. Låg vikt, batteritid och även lågt pris var urvalskriterierna. Detta eftersom jag tänker ha datorn med på resor och det är det inte så kul när någon rycker din 10-20 kronors design laptop och springer iväg. Lär paja resten av resan känslomässigt. Lite lättare att svälja om du "bara" losar 4-5k. Vikten är också viktigt för jag har en Lennovo tegelsten i jobbet och den är riktigt klumpig och tung.

Nu blev det en UL30A a 7k ist för 1101HA. Batteritiden är nästan ännu bättre samtidigt som vikten är i princip den samma som för 11,6". Sedan är det stor skillnad på 13,3 och 11,6" i upplevelse. Prestandan räcker lätt för W7, surf, office och kanske lite film och musik på det. Känns som en full dator utan kompromisser. Jag är skitnöjd. Lätt högst kvalitetskänsla som jag har varit med i en Asus. 2 års garanti. Jack of all trades for me.

Några problem med glappande batteri och dyl.?

Permalänk

Efter att ha kollat runt lite så blir jag mer sugen på en UL50AG, lika mycket batteritid, större skärm, vilket är trevligare för film osv, lättare än vanliga 15 tummare, perfekt blandning. Någon som skaffat UL50AG och testat?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mammuth
Några problem med glappande batteri och dyl.?

Japp den glappar. Var inne på SIBA och testade "test" datorn. Batteriet glappa där med.
Bad säljaren packa upp en till. Han ville inte först, men jag hota att lämna in min pga detta, han gav med sig och vi packa upp den. Samma sak där.
Verkar vara som att batteriet glappar på samtliga UL30
Känns inte egentligen om man inte håller den i batteriet

Sen är det en annan störande sak som nämts på UL modellerna.
När du skriver håller du "oftast" handflatorna på datorn,. Den kala ytan till höger och vänster om pekplattan. Om man trycker lite hårdare så ser man hur överdelen klickar till i underdelen, (åker ner i). Verkar som om underdelen är 0,5 mm för stor för överdelen. Har även sett videos om detta på Youtube....

Visa signatur

SAMSUNG NP900X3C

Permalänk
Medlem

kan någon med UL 30 kolla samma värden och jämföra.

Jag är mest nyfiken på batterikapacitet. Här äe mina värden

Visa signatur

SAMSUNG NP900X3C

Permalänk
Entusiast

Någon som har hört några rykten om nya modeller?
Annars lägger jag en beställning till Dustin. så får jag den typ den 18:e.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24