Windows låser sig och ljudproblem

Permalänk
Medlem

Windows låser sig och ljudproblem

Nu har jag googlat dessa problem i nästan 5 timmar och testat det mesta utan att lyckas!

Jag har en längre tid haft Windows 7 RC. Fungerade bra i början men sedan började datorn att helt random låsa sig. Går inte att finna något samband mellan vilka program som används osv. och när datorn låser sig. Idag köpte jag fullversionen av Windows 7 Home Premium och installerade det, hoppades att skulle lösa mina problem men nej. Datorn låser sig fortfaranda. Jag har kolla i händelseloggen och problemet är Kernel-Power event 41. Många har haft liknande problem men ingen av de lösningar som folk tipsar om har fungerat på min dator.

Vad tror ni det kan vara för fel? Även ljudet har krånglar genom att det sprakar väldigt konstigt från högtalarna. Gjorde även detta när jag hade RC:n installerad. Ljudet fungerade bra de första timmarna jag hade nya fullversionen installerad men sen började samma fel igen =(

Enormt tacksam om nån har nån input på v de kan vara för fel och vad man kan göra för att lösa dessa saker!!

Datorn i korthet:

Asus Striker II Extreme
Intel Q9450 2,66 ghz
Ram 8 GB
Creative Audigy 2 SB
Seagate Barracuda 500 gb
Windows 7 Home Premium 64-bit

Permalänk
Medlem

Jag gissar på hårdvaruproblem. Steg 1 är minnestest. Windows 7's egna fungerar bra, bara att skriva memory i sök-fältet i start-menyn.

Permalänk
Medlem

Gjorde minnestest nu. Den hittade inga fel. Nästa steg?

Permalänk
Medlem

Testa att köra utan ljudkort ett tag.

Permalänk
Medlem

Verkar faktiskt som om det fungerade att ta ut ljudkortet. Den har inte låst sig på ett bra tag nu ivf. Dock har jag inget ljud Någon som förstår hur dethär hängde ihop? När kan man förvänta sig nya drivrutiner från Creative som löser detta problemet?

Permalänk
Medlem

Körde du med denna driver? Beta från 1:a oktober.

http://support.creative.com/downloads/welcome.aspx?nDriverTyp...

Citat:

SBAX_PCDRVBETA2_US_2_18_0011.exe

This download is a beta driver providing Microsoft® Windows® 7, Windows Vista® and Windows XP support for Creative Sound Blaster® Audigy® series of audio devices. For more details, read the rest of this web release note.

Take note of the following:

* THIS IS AN UNSUPPORTED BETA DRIVER. There is no technical support for this driver.
* We recommend that only experienced users install this driver. Do not install this driver on a system used to perform critical tasks.
* Users who are looking for stable drivers should wait for the final release. When this happens, user should install the latest Sound Blaster Audigy series driver available.

This download supports the following audio devices only:

* Sound Blaster Audigy including Platinum and Platinum eX series
* Sound Blaster Audigy 2 including Platinum, Platinum eX, and Value series
* Sound Blaster Audigy 2 ZS including Platinum and Platinum Pro series
* Sound Blaster Audigy 4 Pro and Sound Blaster Audigy 4
* Sound Blaster Audigy 2 ZS Notebook PCMCIA

Det är bara drivern, vill du ha alla applikationer och sånt skit så kan du ladda ner David K's paket här. Men det är samma driver (betan från 1:a oktober) och personligen klarar jag mig utan Creatives program. Det räcker med deras drivers som kan krångla.

http://forums.creative.com/t5/Sound-Blaster/SB-Audigy-Series-...

Permalänk
Medlem

Japp! Dom har jag testat! Funkade inte tyvärr

Permalänk
Medlem

Nu upptäckte jag en annan ganska "intressant" sak nu. Jag hade datorn igång idag i typ 8 timmar utan något ljudkort i och allt flöt på bra. Låste sig inte (vilket den garanterat hade gjort med ljudkortet i). Jag testade då att installera ett USB ljudkort jag har (Tascam US144). Dock hade det ganska dåliga drivrutiner som gjorde att vissa program krånglade, men datorn låste sig ivf inte de första timmarna.

Nu började datorn dock låsa sig igen och i händelseloggen fick jag återigen samma Kernel-Power event 41. Hur kan detta hänga ihop? Datorn flyter bara som den ska när man inte har någon form av ljudkort i. Sjukligt störande!

Permalänk
Medlem

Skumt. Har du överklockat eller ändrat saker i BIOS, speciellt rörande minnena? Kanske prova ställa ner dem, t.o.m. underclocka och köra minnena i lägre frekvens. Det kanske inte alls är relaterat dock.

Jag själv har en del problem med Creative och mitt äldre nForce moderkort. Men det blir inga krasher utan bara dåligt ljud (konstant skrapande) och det är väldigt specifikt för oss med lite äldre nForce moderkort och 4GB/X-Fi.

Permalänk
Medlem

Har samma problem med det knastrande ljudet på min bärbara. I mitt fall är det inget konkret problem med hårdvaran (då det funkar utmärkt i XP och Vista). Är ett Realtek-kort och de drivrutiner som finns ute verkar inte göra jobbet ännu.

Ska dock prova med lite äldre drivrutiner (ner till 2.14) för att se hur de fungerar. I annat fall kan man bara vänta tills utvecklarna ger ut nya som förhoppningsvis ska fungera bättre.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Skumt. Har du överklockat eller ändrat saker i BIOS, speciellt rörande minnena? Kanske prova ställa ner dem, t.o.m. underclocka och köra minnena i lägre frekvens. Det kanske inte alls är relaterat dock.

Jag själv har en del problem med Creative och mitt äldre nForce moderkort. Men det blir inga krasher utan bara dåligt ljud (konstant skrapande) och det är väldigt specifikt för oss med lite äldre nForce moderkort och 4GB/X-Fi.

Nope jag har inte överklockat något. Vart i bios ser man det föresten? Förövrigt låste sig datorn igen igår med samma (event 41) utan något ljudkort alls i så den teorin kan man ju stryka Måste hitta en lösning på detta!

Hur ställer jag ner minnena till en lägre frekvens? Tror ni det skulle kunna fungera?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teiw
Hur ställer jag ner minnena till en lägre frekvens? Tror ni det skulle kunna fungera?

Nej, det borde inte vara något problem då du kör på default. Jag vet bara att Creatives ljudkort/drivers är känsliga för minne/moderkort/system då de haft en hel del problem med "crackling" i olika konfigurationer. Men du fick ju problemet med USB-varianten också.

Svårt att hitta något konkret, du hade ju själv googlat ordentligt innan också.

Gör så här då, Testa ta ur minnen och kör 2 eller 4GB ett tag och se om det gör någon skillnad (var försiktig med minnen/statisk förstås).

Permalänk
Medlem

Okej! Jo kan ju vara värt att testa det också. Tråkigt om man skulle behöva köra på mindre minnen men bättre än en dator som låser sig hela tiden

Permalänk
Medlem

Det är förstås ingen lösning, men ett sätt att försöka hitta orsaken. Då det verkade finnas en del andra med liknande problem (dock utan lösning) så kanske det dyker upp mer info och förhoppningsvis svar snart.