Frågor till er som är grymma på att bygga datorer!

Permalänk

Frågor till er som är grymma på att bygga datorer!

Hej alla som är grymma på att bygga datorer!
Vi jobbar just nu med ett designuppdrag att designa ett high-end chassi för brukare med HÖGA krav på sin dator.
För att vi skall kunna skapa ett så vattentätt (bildligt talat) chassi som det går söker vi hjälp av er som har kunskap och erfarenhet av ämnet! KOM GÄRNA MED EGNA TANKAR!

1a. Vad har du för chassi nu? b. Varför valde du det chassit?

2. Exempel på egenskaper/lösningar du skulle önska som inte finns på marknaden?

3.a Var står din dator nu? 3b. Varför?

4. Vilka uttag vill du komma åt lätt? Prioriteringsordning Nödvändig - Onödig.

5. Vilka delar i datorn behöver du komma åt? Prioritera!

6. Flyttar du din dator, om ja, hur/när?

7. Vilka andra produkter konsumerar du high-end? Hur motiverar du dina köp?

8. Vad vill du att ditt chassi skall uttrycka / absolut inte får uttrycka?

9. Vad har det perfekta chassit för egenskaper?

10. Hur tänker du på miljö i relation till datorer?

Övrigt:

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

1a. P182. b. Det var bra och tyst för sin tid.

2. Hårddiskdämpning från standard, det är den som låter mest tillsammans med nätaggregat just nu, ett medföljande knäpptyst modulärt agg på ca 500W vore väl trevligt också,

3a. Under skrivbordet till höger. b. För att den platsar bra där.

4. USB, USB och USB

5. Hårddiskar, optiska enheter och grafikkort.

6. Vid LAN så flyttas den, annars inte.

7. Inget annat, jag är fattig.

8. Det ska uttrycka tystnad och fridfullhet blandat med kraft, absolut inget blingbling.

9. Tyst, litet men ändå rymligt och tyst.

10. Jag bryr mig inte så mycket, men låg energiförbrukning ger tystare datorer och är samtidigt miljövänligt, en trevlig bieffekt helt enkelt.

Och ja, jag gillar när det är lungt och tyst. :3

Permalänk
Medlem

1a. Cooler Master Cosmos 1000
1b. Det är snyggt, har gott om utrymme inuti med plats för intern vattenkylning, har dammfilter, och är ljuddämpat. Den har dessutom inbyggda "handtag" (aluminiumrör) som gör det lättare att flytta den om det behövs.

2. Fläktgaller som kan tas bort och sättas dit vid behov, så att man slipper klippa bort dem.

3a. På skrivbordet, bredvid skärmen
3b. Det syns bättre där, suger inte in damm och skräp från golvet, och är lättare att komma åt för att t.ex. byta delar i det.

4. USB > hörlurar > mikrofon

5. Hårddiskar tycker jag ska vara lätta att komma åt.

6. Ja, om jag åker på LAN. Inte så mycket annars.

7. Skulle väl vara mobiltelefonen i dagsläget. Motiveringen tycker jag varierar beroende på vilken produkt det rör sig om, men att en produkt har de funktioner jag är ute efter spelar stor roll. Snyggt får det gärna vara också

8. Jag vill att ett chassi ska vara snyggt, stilrent och utstråla kvalitet. Jag vill inte att det ska se plastigt ut.

9. Snyggt, tyst, plats för intern vattenkylning (gärna minst trippelradiator), bra kabeldragningsmöjligheter. Bra luftflöde är väl också en fördel.

10. Den största miljöaspekten när det gäller datorer tycker jag är strömförbrukningen, och då handlar det inte om datorn längre utan om elen och var den kommer ifrån. Själva datorkomponenterna kan man ju bara tillverka på vissa sätt iallafall.

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk

1a. Antec300 1b: Kostade lite och har 5 fläktplatser. Jag tänkte att 5 fläktar på lågvarv låter behagligare och mindre än typ två på högre varv.

2. Man ska kunna hänga upp hårddiskarna (ska finnas färdiga gummisnodd/buntbandlösningar), finns på typ inga chassin idag vad jag har sett.
Sen har jag en idé om ljuddämpning, dvs att allt är ljuddämpat INKLUSIVE utblås och insug-fläktar. Precis som en fan-duct:
http://www.addtronics.com/addt/images/Bestvalue/X3200-FanDuct...
Fast ljuddämpad på insidan och sen ska det vara en platta framför som också är ljuddämpad.
___
´´´I
´´´I___
´´´F___ I
´´´I
___I
(RÄKNA BORT APOSTROFERNA)
Ovan är lösningen, F är fläkten och resten är vägg. Detta gör att även utblåsfläktar blir ljuddämpade. Självklart går det att lösa på bättre sätt, men ville bara förklara på detta sätt, säg till och citera om du inte förstår. Fläktljudet måste gå igenom ljuddämpningen för att kunna komma ut vilket minskar ljudnivån mycket.

3a. Marken bredvid mig i en möbel. 3b. Ja du

4. USB1 USB2 Hörlurar/mikrofon. Räcker.

5. baksidan på moderkortet (under cpu-kylaren) så att man kan montera bort den lätt, hårddisken, cpukylaren, grafikkortet.

6. Flyttar ut den på marken för att byta delar/modda någonting.

7. Grafikkort, cpu/moderkort. Men egentligen läggs väl mest pengar på att få bra/tyst kylning: cpukylare/gpukylare/chassi/chassifläktar/nätagg. Bra kylning med heatpipes och 120mm-fläktar är min grej.

8. Proffsigt utseende och ljudnivå (runda fläktljud och inga irriterande ljud). LED-ljus är det inget fel på, men helst inte för starka utan bara bakgrundslysande grejer liksom.

9. Ljuddämpning, många olika fläktstorlekar på ställen. Skulle även vilja ha mycket hål i chassit att sätta fläktar på men man ska också kunna täcka för alla med någonting. Typ en lucka, är ju onödigt med fläkthål när man inte har någon fläkt där. Och så kan man lätt ta bort luckan från fläkthålen när man tänker använda fläktplatsen.

10. Strömförbrukningen enbart.

Permalänk
Geeks
SweClockers

*Flyttad till forumdelen Projekt Konstfack"

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

1a. Antec P180
b. Det har ljudisolering i väggarna. Små gummiringar som man sätter mellan hårddisk vagga för att minska vibrationer till chassit. Man kan plocka ut många av sakerna i chassit så som hårddisk vaggor m.m för att få mer plats. Den har flera, tysta, fläktar. Lättåtkomliga usb-portar på framsidan.

2. Någon form av handtag, gärna infällbara, då jag flyttar på den minst en gång i veckan då jag städar.
En hopfällbar dörr, typ en dragspels-dörr fast den går uppåt, då jag har ganska lite utrymme för svängdörren som finns.

3.a Ca 1.5 meter från där jag sitter, på golvet, mellan skrivbordet och sängänden.
3b. Enda stället den får plats på. Litet rum = lite plats.

4. Usb, usb.

5. Fläktar, PSU, moderkortet, hårddiskar, optiska enheter.

6. Ja, kanske en gång i veckan när jag städar så drar jag den framåt ca 1m. Sen de få gånger jag åker på LAN, 2-3 ggr om året.

7. Brukar bara köpa saker när de går sönder eller är alldeles för slöa. Datordelar som, cpu, graffikort, minne, moderkort byter jag ca vart 3:e år. Mobiltelefon har jag behövt köpa ny vart annat år.

8. Den ska vara stilren och passa in i resten av rummet. Den ska reflektera ens personlighet.

9. Den tystar ner komponenter i chassit utan att höja temperaturen för mycket. Det ska vara lätt att byta ut datorkomponenter. Gärna ha skruvar som man inte behöver skruvmejsel till. Den ska inbyggd röstigenkänning för att starta datorn och öppna dörren. Vara byggt i ett lätt material som är starkt.

10. Då tänker jag mest på energikonsumtion. En dator för inte dra för mycket ström då det kostar pengar. Sen om alla komponenter, inkl chassi, är byggt av ett material som är återvinningsbart och inte använder för mycket av naturens resurser så är det bra också.
En önskan är att den kommer från närliggande fabriker för att minska utsläppen när den skickas till mig, men nu så tillverkas väl det mesta i Asien så det är inte så mycket man kan göra åt det.

Permalänk
Medlem

1a. Vad har du för chassi nu? b. Varför valde du det chassit?

NZXT Hush, Litet, Tyst och snyggt.

2. Exempel på egenskaper/lösningar du skulle önska som inte finns på marknaden?

3.a Var står din dator nu? 3b. Varför?

Golv, Lägre ljudnivå

4. Vilka uttag vill du komma åt lätt? Prioriteringsordning Nödvändig - Onödig.

eSata, Ljud, USB

5. Vilka delar i datorn behöver du komma åt? Prioritera!

HDD och Grafik prioriteras högst

6. Flyttar du din dator, om ja, hur/när?

Ja, Lan väldigt ofta

7. Vilka andra produkter konsumerar du high-end? Hur motiverar du dina köp?

Konsoller, kringutrustning, skärmar. Nöje!

8. Vad vill du att ditt chassi skall uttrycka / absolut inte får uttrycka?

Stilrenhet och kvalitet!

9. Vad har det perfekta chassit för egenskaper?

Tyst, en version i mATX och en i ATX, Inga leds, Lätt, borstat stål/Aluminium!, nätagg i botten, stor kabeldragnings möjlighet, Lackad insida!

10. Hur tänker du på miljö i relation till datorer?

Lämna det åt USA och China...

Övrigt:

You create this, and ill pay you whatever you want!

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Frågor till er som är grymma på att bygga datorer!

1a. Cooler Master CM 690 Nvidia Edition.
1b. Tyckte det hade många smarta lösningar, såg grymt snyggt ut och är en inbiten Nvidia fan.

2. har nog ingen speciallt bra idé där.

3a. Under bordet.
3b. Brist på plats ovanpå skrivbordet och som fotstöd.

4. USB (viktigt!) ljud (mindre viktigt men bra att ha)

5. Grafikkort, internminnen.

6. Par gånger i månaden, LAN och för trycklufts-städning.

7. Kringutrustning. Vill ha kvalitet och bra känsli mina grejor, priset spelar mindre roll.

8. Får absolut inte vara 90-tals vit!

9. Grym kylning, förhållandevis tyst, bra kabeldragning och hög kvalitet.

10. Inte speciellt mycket.

Övrigt: Lyckas ni med något som faller mig i smaken kommer det deffinitivt bli köp om priset känns logiskt.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

Re: Frågor till er som är grymma på att bygga datorer!

1a. Antec Sonata III
1b. Tyst, diskret och ändå relativt snyggt.

2. Någon typ av Active Noise Control.

3a. Under skrivbordet på en hylla.
3b. Hyllan är en integrerad del i skrivbordet byggd för att man ska ställa en dator där.

4. USB, Ljud-in, Ljud-ut, HDMI-ut.

5. Moderkort, hårddiskar.

6. Ja, när jag ska på LAN, med bil.

7. Utöver datorerc, ykeldelar/tillbehör. Att jag tycker mig behöva eller vilja ha produkten. Även hemmabio till viss mån.

8. Det ska ge ett diskret uttryck.

9. Låg vikt, bra kylning, väldigt tyst, lättåtkomligt att installera nya komponenter, viktiga anslutningar på framsidan, inte överdrivet stora dimensioner billigt.

10. Det är inget jag aktivt tänker på.

Permalänk

1a. Egenbyggt chassi http://www.sweclockers.com/album/?id=3465
1b. Ville ha något unikt och något som passade mina val.

2. 19" produkter anpassande för hemma användaren. bra kylning och utdrag bak front så man kommer åt alla diskar. dock ej karbineter utan man drar ut en hel enhet men diskar så man får bättre utrymme och kylning och lätt att sätta in diskar mm.

3.a Server rummet 1 våning ner
3b. i stora drag igång 24/7 kör det mesta genom lätta klienter och eller sitter över cat5 extender.

4. Usb. vga. (eventuella ps/2 kontakter) ethernet
Onödig.. strömkontakten till nätagge(t/en)

5. Hårddiskarna!
Då min databas ständigt ökar då jag håller på med det mesta bla kamera övervakning, caddning o lite lätt scriftande. Därför behöver jag ständigt utöka mitt utrymme i form av backupper/speglingar osv.

Då jag sitter på 19" egenbyggt och även en 19" köpe låda så är mina prioriteringar att hårddiskarna och evt uttag på moderkortet/kontrollerkort är nödvändigt. det minimerar downtime på systemet och man kan lätt byta/lägga till en disk. Drar man ut ca 1/3 av datorn innandöme mot sig (glidskenor tex) kommer man då åt diskarna så är det lät att skruva fast en till disk samtidigt som man får bra med kylning av ett fläkt paket av 3st 120mm fläktar som blåser friskluft.

Det finns liknande serverlösning men det handlar om karbineter något som både kostar extra tar mycket plats och dålig kylning det enda som för det mesta är positiva är hotswap.

6. Flyttar du din dator, om ja, hur/när?

Har gjort det två gånger! en gång när datorn byggdes ihop i köket och in på mitt rum och senaste gången ner i källaren till 19" stativet. står bättre där och den kan låta lite o den vill. jag får bättre kylning när jag kan bestämma temperaturen i ett helt rum och även tyngden. räknar med att min låda väger in runt 45kg med alla diskplatser upptagna.

7. Har nog aldrig köpt några highend saker. dock håller jag mig för det mesta över medel och köper saker jag vet som håller och som jag litar på.

8. Känslan att byggt något eget och vara stolt över det då det passar in till vad min dator gör/står placerad.

Egoism att man bara måste ha och ha bara för att man kan trycka in onödigt mycket TB i datorn.

9. kylning. många hårddiskplatser som är lättåtkomliga och relativt tyst chassi. häldre förstora utrymmen så man verkligen får plaste med den där extra kablen och evt smarta kabelgenomföringar så man kan minimera ormboen som stjäl luftflöde.

10. källsorterar det grövsta och håller grejor vid liv genom att ge bort till folk som behöver eller säljer vidare när jag själv inte behöver.

Övrigt:

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

1a. Antec P182b b. Ett allround, gang-bang-the-duck-chassi som håller länge.

2. HDD-swap utan att behöva öppna chassit. Förseglade handtag. Modulbaserat chassi. Möjlighet att flytta/skjuta/ta bort fläktgaller och i stort sett flytta/skjuta stora delar av hela chassit. Gummiupphängning/stöd för kylfläns och anda tunga saker. Trådchassi, alltså att hela chassit är uppbyggt av mindre stålstänger, inga stora platta delar. "Trådplåt", samma koncept som tidigare, för moderkortsplåten. Överlag smalare och böjligare sladdar. Obligatoriska LEDs för att sa/hitta bland komponenterna, med av- och på-knapp, för de tillfällen man måste snabbtesta RAM mitt natten utan att väcka katten.

3.a Golvet 3b. Platsbrist, plus att den gör sig bra som mjölkuppvärmare.

4. I prioriteringsordning: USB, ljud, nätverk, Firewire, e-SATA. I stort sett alla vill man komma åt lättast möjligt. PSU och DVI/VGA/HDMI och sånt behöver man inte komma åt allt för lätt, så det är ju lite lättare säga vad man inte behöver komma åt lätt.

5. Inga eller alla. Men för vardagligt bruk så är det BIOS-reset jag behöver komma åt. Därefter Hårddiskar, främst lagringsdiskarna. Annars, om något skall fixas med, så är det i prioriteringsordning fläktarna, RAM, Grafikkort, PSU och CPU. Vissa delar pillar man i stort sett endast på när man byter dem eller delar till dem, och därtill räknas RAM, Grafikkort, PSU och CPU. Fläktarna byter an sällan, men de kan behöva rengöras någon gång i månaden och då är det praktiskt om de är lätta att komma åt eller ta av tillfälligt.

6. Sällan. När jag väl flyttar den längre sträckor än i rummet så brukar jag se till att ta av tyngre komponenter och frakta dem för sig. Åbäket väger över 20 kg med alla komponenter, värt skruva loss något utifall att.

7. Jag håller mig middle-end så långt jag förmår men lägger oftast lite mer på moderkort, PSU och RAM. Komponenter som ska hålla länge och som lätt följer med till nästa system kan man spendera pengar på, så sparar man in till nästa gång man inte behöver köpa nya komponenter till systemet. En bonus med riktigt bra och/eller (ty det är inte alltid samma sak) high-end-komponenter när det kommer till PSU och moderkort och att resten av systemet mår bättre längre. Detsamma gäller iofs kylsystemet, men det är inget jag själv lägger pengar på i dagarna då jag är underklockare.

8. Lätt punkt. Mitt P182b uttrycker och skall uttrycka "chassi". Det skall alltså vara precis så som man förväntar sig att ett chassi ska vara. Det utstrålar effektivitet, genomtänkt design och något som andra oinvigda skulle kalla "tråkighet". Min dator bryr sig inte o hur den ser ut, jag bryr mig inte om hur den ser ut, så länge den inte ser ut något speciellt. Det enda so spelar roll gällande hur den ser ut är designen, hur pass genomtänkt den är. Interiören spelar alltså störst roll.
Ett chassi får absolut inte uttrycka en kategori utanför "chassi". Inget "gamer", inget "rosa och fluffigt", inget "office", ingen "Mac-design", ingen "future/sci-fi". Om ett fönster finns till chassit skall det vara för att man ska kunna se komponenternas status, moderkortets felstatus-LEDs, om fläktarna går som de ska eller om vattnet går runt. Alla LEDs som rä till enbart för syns skull är bannade. LEDs skall vara till för att visa aktivitet, allmän I/O, felmeddelanden och möjligtvis på sin höjd för att se något. Har chassit ett fönster och LEDs för att se, ja då ska det gå att med ett knapptryck utifrån kunna växla LEDs av/på, annars får någon stryk. LEDs skall vara färgade om det behövs för färgkod, annars enfärgade, helst vita. Komponenterna får gärna ha olika färg, för att lättare hitta och urskilja, men de kan lika gärna vara enfärgade, så länge de syns och man kommer åt dem lätt är jag nöjd och spinner i takt med CPU-fläkten i 800 rpm.
Vidare får ett chassi inte ha några som helst extremiter utskjutande delar i normalt läge, utom om absolut nödvändigt, exempelvis bakplåtens olika I/O.
Chassin kan ha gravyrer, men ett illa genomtänkt eller illa genomfört handarbete ratas. Logos är ett no-no.
Ett chassi skall vara av aluminium eller stål. Gummi och vissa delar av plast är utmäkrt för dämpning och absorbering. Plastchassin skall göras till ICA-kassar.
Allt positivt är "chassi". Allt annat faller inom andra kategorier.

9. Allt ovan. Sammanfattningsvis är det enbart effektivt och duger ha utanför garderoben, likaväl som i.

10. Knappt alls, tack och lov. Ioma plånboken oftast både går hand i hand med min privatekonomiska miljö och världsmiljön den gröna så är det enbart win om jag får ROhS-märkt hårdvara. Hade jag varit tvungen välja mellan att lägga ut det dubbla för att få blyfria komponenter hade jag börjat gråta.

Övrigt: Requesta bilder. Blir lite lättare förstå knäppgökar som denna vad de vill ha sagt om ni får med en bild som båda relaterar till.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

1a. Antec P182 b. Det verkade tyst och välkylt.

2. Ingen aning.

3.a Till höger på skrivbordet. 3b. Lätt att komma åt att kolla och pilla om jag vill.

4. USB.

5. DVD vill man ju ska vara tillgänglig, dock har jag absolut inget emot dörr i fronten då det dämpar ljudet. Annars tycker jag att det är kul att kunna kolla lite på delarna ibland, men mer än så behöver kag inte komma åt dem, utom vid uppgradering.

6. Brukar ta med den när vi ska åka till sommarstugan. Då lägger jag ner den i lådan chassit kom i.

7. Inget.

8. Stilrent, inte en massa lampor och skit.

9. Tyst, välkylt och stilrent. Som en förbättrad version av det jag har

10. Det gör jag inte

Övrigt: Har byggt ett eget chassi med en kompis (se sign), det blev riktigt tyst trots två datorer i. Hade jag inte tagit med datorn till sommarstugan ibland hade jag fortfarande använt det, är lite jobbigt att kånka runt på det stora åbäket.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk

1a. AeroCool ExtremEngine 3T (svart) b. Bra luftkylning och snygg design. Jag gillar att det ser lite nördigt och "high-tech" ut. Tycker det är snyggt när man har en snygg front som kan stängas eller i alla fall dölja lite. Fronten med de två "plåtdörrarna" på mitt chassi gillar jag mycket. Jag är lite trött på detaljlösa chassin som är designade för sterila (psyk)hem.

2. Jag tror det mesta finns, det gäller väl bara att kombinera de bästa lösningarna i samma chassi. Kan inte direkt ge ett konkret förslag.

3.a På golvet. 3b. Dämpa ljudnivån, tar minst plats och ser prydligast ut.

4. USB, Fläktkontroller, Audio/Mic, eSATA

5. Egentligen bara hårddiskarna annars är det lite slumpat vad jag behöver komma åt. Senast bytte jag RAM. Det är alltid jobbigt att behöva ta bort en komponent för att komma åt en annan.

6. Ibland när jag ska ha LAN. Jobbig procedur som aldrig kan bli särskilt smidig misstänker jag. Mest för allt som ska kopplas ut och in igen och har inget med chassit att göra direkt.

7. (Jag antar att detta är utöver datorer) Mobiltelefon - en bra telefon ger mig mycket frihet. Teknik generellt skulle jag säga t.ex. TV, ljudsystem o.s.v. Jag vet inte om man kan säga high-end men köper gärna kläder och mat som är lite dyrare och lyxigare för jag känner att de är värda de extra pengarna för det jag får. Vore jag rik skulle jag köpa en fin bil.

8. Jag gillar att det ser "high-tech" ut och är som tidigare trött på allt för sterila designer (som t.ex. Apples produkter som alla försöker apa efter). Det får gärna vara snyggt designat men gillar små LAN-inspirerade element som lite neon, fönster, synliga fläktar men det får absolut inte gå till överdrift.

9. Rymligt med utrymme inuti, smidigt att komma åt komponenterna, ljuddämpat, snygg design, bra kylning, lätt att öppna.

10. Inte alls tyvärr.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem

1a. Thermaltake Armor Fulltower
b. Grymt bra kylning

2. Hotswap funktion för grafikkort. Kommer nog aldrig hända dock

3a. På golvet
3b. För stor för att ha på skrivbordet

4. USB och HDMI. Resten av uttagen rör jag i princip aldrig

5. Grafikkort

6. Enbart vid uppgradering/felsökning

7. Spel och grafikkort. Motiverar det med att det är billiga nöjen jämnfört med andra hobbies

8. Kvalitet och design. Får inte se billigt ut

9. Bra kylning, lagomt tyst, lätt/snabbt att öppna, lätt att arbeta i

10. Bryr mig inte mycket alls. Prioriterar prestanda över strömsnålt

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk

1a. Ngt enkelt svart midi/full-tower
1b. För att det var rymligt och billigt

2. Ett dammfilter att klä in hela framsidan med.

3a. Till vänster om skrivbordet
3b. För att till höger om skrivbordet står ett element.

4. USBx2, ljud

5. Vadhelst som gått sönder ("if it's broken fix it, if it ain't broken don't fix it")

6. Ja, när ngt ska ändras i datorn men bara för att få mer utrymme kring chassit

7. SSD, fläktlöst nätaggregat, stor cpufläns/-fläkt. Allt för att datorn ska bli så tyst som möjligt.

8. Den får inte uttrycka ngt, den ska vara enkel "stilren", inga leds, inga extravaganser.

9. Enkel, stilren, dammfilter(!), inga lufthål annat än på framsidan och baksidan, 120mm chassifläktar, inga 3.5" platser (hårddiskarna ska sättas i 5.25" med ordentlig ljuddämpning istället)

10. Gärna låg energiförbrukningen men i så fall inte på bekostnad av så mkt prestanda att det märks IRL.

Permalänk
Hedersmedlem

1a. Vad har du för chassi nu? b. Varför valde du det chassit?

a) Chieftec Mesh
b) Stilrent, Riktigt stort (Många diskplatser, dubba nätagg etc.), Hyfsat tyst, och mycket bra kylning.

2. Exempel på egenskaper/lösningar du skulle önska som inte finns på marknaden?

Kan inte komma att tänka på några speciella saker direkt. Täckande plåtar, och mycket hål att gömma kablar i är alltid bra.

Chassin som "lyser" i form av fläktar med dioder, etc - ska alltid ha en knapp för att stänga av *allt* som lyser. Detta vet jag inget chassi som har.

Nya chassin bör ha minst en 2.5" plats för SSD's.

3.a Var står din dator nu? 3b. Varför?

a) Under bordet, testade att ha den uppe på ett tag.. men nja.
b) Den tar väldigt mycket plats om man ska ha den "framme", och hörs mindre under bordet.

4. Vilka uttag vill du komma åt lätt? Prioriteringsordning Nödvändig - Onödig.

USB & Ljud är väll det man använder ofta egentligen.

5. Vilka delar i datorn behöver du komma åt? Prioritera!

Jag anser att alla delar i datorn ska vara lätta att komma åt. Det viktigaste är dock alltid Hårddiskarna.

6. Flyttar du din dator, om ja, hur/när?

Endast om jag ska byta komponenter, möjligvis för Dreamhack. Andra LAN är det en mindre dator som gäller.

7. Vilka andra produkter konsumerar du high-end? Hur motiverar du dina köp?

Så mycket som möjligt köper jag hyfsat highend.

Nätaggregat - Inverkar på ljudnivån, ska hålla länge och inte behöva bytas ofta. Ska klara av strömhungriga komponenter.

CPU & RAM - Inverkar såklart direkt på systemets prestanda. Jag vill kunna göra många saker samtidigt, så fort som möjligt. PS ska inte ta längre tid att starta bara för att jag har FF med några hundra filkar igång, etc.

Hårddisk - Idag när SSD-diskarna har slagit igenom var det ett naturligt köp för mig, gjorde stor skillnad i laddningstider för program, uppstart av OS, etc. När det gäller lagring är det så mycket plats som möjligt för så lite pengar som möjligt som gäller, dock.

Kringutrustning - Sitter man mycket vid datorn är det alltid bra att ha en bra skärm, ergonomisk-tangenbord, och en mus med bra precision.

8. Vad vill du att ditt chassi skall uttrycka / absolut inte får uttrycka?

Det får gärna se lite rått ut, tycker inte man ska stoppa undan chassit där det inte syns. Stilrent och inget blink blink är viktigt.

9. Vad har det perfekta chassit för egenskaper?

Svårt att säga, Mesh i kombination med mitt svar på fråga 2 hade jag nog tyckt var nära perfektion.

10. Hur tänker du på miljö i relation till datorer?
Så gott som noll, när jag ser låg energiförbrukning tänker jag på bättre temps, inte att greenpeace blir glada.

Permalänk
Medlem

1a. Vad har du för chassi nu? b. Varför valde du det chassit?

a) Fractal Design Define R2

b) För att det var sjukt stilrent och snyggt. Kabellösning med hål i moderkortsplåten (VIKTIGT), många 3.5"-platser. Ljuddämpat. Bra lösning med frontpanel (ljud och USB ovanpå)

2. Exempel på egenskaper/lösningar du skulle önska som inte finns på marknaden?

-

3.a Var står din dator nu? 3b. Varför?

a) Under skrivbordet till vänster.

b) nära till min TV då jag kör tv - dator via HDMI.

4. Vilka uttag vill du komma åt lätt? Prioriteringsordning Nödvändig - Onödig.

USB

5. Vilka delar i datorn behöver du komma åt? Prioritera!

HDD och Processor (byte av kylpasta).

6. Flyttar du din dator, om ja, hur/när?

Nästan aldrig.

7. Vilka andra produkter konsumerar du high-end? Hur motiverar du dina köp?

Det mesta.

8. Vad vill du att ditt chassi skall uttrycka / absolut inte får uttrycka?

Stilrent, inga plexiglas och spexxande här inte.

9. Vad har det perfekta chassit för egenskaper?

Define R2s med lite modifikationer. Löstagbara hårddiskburar, bättre hål i moderkortsplåten för kablage.

10. Hur tänker du på miljö i relation till datorer?

Nästan noll.

Permalänk
Medlem

1a. Vad har du för chassi nu? b. Varför valde du det chassit?

Ett Thermaltake kandalf

Då jag har vattenkylning så hade jag ett krav på att det skulle gå att montera 3 120mm fläktar på rad, det gick inte att göra i särskilt många chassin.
Då var det ett plus att den hade ett fönster, men nu skulle jag gärna byta bort det.

Ett plus med chassit är att det finns en dörr framtill som mindrar ljudet från fläktarna lite.

2. Exempel på egenskaper/lösningar du skulle önska som inte finns på marknaden?

Kommer inte på något nu, men skulle jag välja ett nytt chassi skulle jag vilja ha ett som hade smarta lösningar kring ljuddämpning. T ex att det finns en slags ljudfälla över fläktarna som dämpar ljud.

Chassit bör ha goda möjligheter att utökas och förändras beroende på ändrad hårdvara/krav.

3.a Var står din dator nu? 3b. Varför?

Vid skrivbordet. Nära.

4. Vilka uttag vill du komma åt lätt? Prioriteringsordning Nödvändig - Onödig.

Startknapp. Resetknapp. USB uttag.
Det är egentligen det enda jag behöver komma åt.

5. Vilka delar i datorn behöver du komma åt? Prioritera!

Det som är inuti chassit byter jag så pass sällan att jag accepterar att det är bökigt och tar tid.
Jag ser t ex hellre att mina hårddiskar sitter ordentligt utan att vibrera än att det är något plastigt snabblåsning.
Men jag antar att min prioritetsordning på vad jag behöver komma åt är:
Grafikkort.
hårddiskar.
Fläktar.
CPU.

6. Flyttar du din dator, om ja, hur/när?

Nej, aldrig. Eller, ja. Flyttar fram den lite för att dammsuga under/bakom. Om den var på hjul så skulle det underlätta lite.

7. Vilka andra produkter konsumerar du high-end? Hur motiverar du dina köp?

Mobiltelefoner - Operativsystem, utseende, prestanda
TV - Prestanda, utseende

8. Vad vill du att ditt chassi skall uttrycka / absolut inte får uttrycka?

Det känns som att det finns två skolor, dels det pråliga gamerchassit med mycket ljus och "bling-bling" och det mer sobra stilrena och minimalistiska chassit.
Själv tillhör jag den senare delen, och vill inte att den skall se ut som den första delen.

9. Vad har det perfekta chassit för egenskaper?
- Lätt att dra kablar, se t ex fraction designs R2 chassi
- Plats för många fläktar. För att underlätta för vattenkylning bör de vara i grupper på 3x120mm.
- Antingen tjockare plåtar för att dämpa ljud, eller fastlimmad ljuddämpning.
- Bra kvalite = inget plast.
- Fläktars in/utblås har ett "lock"/dörr över för att dämpa ljudet.

10. Hur tänker du på miljö i relation till datorer?

Inte så mycket om jag skall vara ärlig. Borde tänka mer på det, särskilt då jag har en dator som står på 24/7. Men miljön är inte ett viktigt säljargument för min del.

Övrigt:

Tycker detta låter intressant. Men jag hoppas att ni inte tittar för mycket på existerande chassin utan tänker "utanför lådan" mer.

Om vi nu hjälper till med att komma med ideer så vore det kul om ni kunde lägga upp arbetet som en bygglogg här i forumet. Då får ni dessutom chans att få löpande feedback på vad ni gör.

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare

1. Jag har just nu ett Lian Li PC-201 samt ett Coolermaster Cosmos S. Lian Li chassit valdes pga storleken, med sina 12 interna 3,5 platser och 7st 5.25
är det svårslaget. Ett plus är even den rena designen. Coolermasterchassit valdes på samma sätt det är stort och rymligt och har bra kylegenskaper för en gaming setup.
Frugan har ett Coolermaster Centurion 5 (valdes pga att jag hade ett över) Styvsonen har ett Aplus El Diablo vilket han valde pga att det är ett typsikt gamingchassi som tilltalar de yngre.Stydottern har ett Coolermaster Mystique 631 med customgravyr detta valdes av henne 100% med utseendet i tanke.

2. Har inga speciella önskemål här mitt pc-201 erbjuder allt jag behöver i ett chassi. Möjligtvis skulle det vara ett chassi med modulär uppbyggnad så att man kan utöka det vid behov. Tex man kan köpa en sektion till chassit som höjer det 10cm och lägger till en flock diskplatser, radiatorplatser eller vad man nu behöver.

3. Min huvudrigg står på mitt kontor (pc-201) Coolermaster Cosmos S står i biorummet. Frugans dator i vardagsrummet och ungarnas burkar inte helt otippat på deras rum. Har även ett par laptops som ligger slängda lite var som helst.

4. Usb, Hörlurar är det enda jag behöver allt annat är överflödigt

5. Det enda som jag igentligen behöver ha vettig åtkomst till är diskarna återigen se Lian lis lösning i pc-201

6. Nej flyttar inte datorn det har jag laptopsen till.

7. Jag konsumerar mycket high end hårdvara men jag är i den förmånliga situationen att mitt datormoddande ger mig allt jag behöver gratis från mina sponsorer så jag behöver inte motivera någonting och om jag skulle göra det så vore det helt enkelt -Jag tycker det är kul med hårdvara, plain and simple

8. Jag vill absolut att ett chassi ska spegla min smak och stil. Detta är dock helt omöjligt i ett massproducerat chassi så därför väljer jag att bygga egna. Bruksdatorn behöver dock inte spegla någonting den ska bara vara en stilren box i svart borstad aluminium. Är den det så är jag nöjd.

9. Till mina behov är PC-201 det perfekta chassit

10. Jag struntar högaktningsfullt i allt som har med miljö att göra. Jag vägrar dras med i denna ogrundade miljöhysteri. Jag är ute efter rå prestanda och bryr mig inte ett dugg om strömförbrukning eller om plasten i kylaren är återvunnen.

Visa signatur

|i7 980X EE|CM V8|P6T Deluxe OC Palm edition|6gb ddr3 2000mhz|2st HD7950DCII|XFIFatal1ty|5,2TBhdd+2x80GBX25MSSD|LianLiPC201|CorsairHX1000|Samsung T240+3st BenQ 24"@Eyefinity MY FLICKR

Permalänk
Avstängd

1. Lian Li PC-A70A, polaren ville ha ett mindre chassi så köpte det av honom, tycker det är bra designat och bra storleksmässigt.

2. Finns nog inget speciellt som inte redan finns, Ev chassin byggda för att användas med vattenkylning till.

3. A: datorn står på databordet i mitt rum, höger om skärmen. Varför är väl ganska självklart för att den får plats där och den måste vara nära skärmen.

4.Usb, men ja använder oftast platserna på baksidan av moderkortet, usb och headsetuttag på framsidan av datorn tycker jag är fult.

5.igentligen alla delar vid tillfällen datorn krånglar annars är det nog hårddiskarna.

6Väldigt sällan.

7. kylning och komponenter, köper saker som är bra och också prisvärda.

8. det ska gärna vara stilrent, gärna inget plastigt budgetchassi eller något gaminchassi man tröttnar på direkt, bra kylegenskaper/utrymme är viktigt med.

9.Ska vara stilrent, ingen plast och gärna inte för mycket usb portar och sånt då ja inte vill ha det i fronten, antingen litet och smidigt men inte för smalt då inte cpu kylaren får plats eller stor och rymligt och gärna tyst med bra kylmöjligheter.

10. Miljön klarar sig, det är lugnt

Permalänk
Medlem

1a. Vad har du för chassi nu? b. Varför valde du det chassit?
Cooler Master Sileo. Tyst, bra storlek, men framförallt billigt, och har ingen ful och irriterande lucka i fronten som jämt är ivägen.

2. Exempel på egenskaper/lösningar du skulle önska som inte finns på marknaden?
Knapp för att gå in i "Stealth Mode" Alla lampor släcks ner och alla fläktar går ner i långsamt läge, perfekt på natten.

Dessutom kan det vara coolt med en modul som man har uppe på skrivbordet med Power, Reset knappar, Status LED's samt de utgångar jag listar nedan.

3.a Var står din dator nu? 3b. Varför?
Under skrivbordet till höger. Passar bra där, skön att ha fötterna på.

4. Vilka uttag vill du komma åt lätt? Prioriteringsordning Nödvändig - Onödig.
2xUSB. E-SATA. Line-Ut/Mic. SPDIF/Toslink

5. Vilka delar i datorn behöver du komma åt? Prioritera!
Hårddiskar absolut prio. Optisk enhet. Grafikkort

6. Flyttar du din dator, om ja, hur/när?
Ibland när man ska iväg en längre tid, typ bo en säsong på annan ort. ta bort alla sladdar och lassa in den i bakluckan i bilen.

7. Vilka andra produkter konsumerar du high-end? Hur motiverar du dina köp?
Mus/Tangentbord/Skärm. Dessa är de produkter jag ser framme vid skrivbordet. En bra skärm är ett måste för ögonen, ger också en bra stor arbetsyta vilket är viktigt. Mus/Tangentbord är viktigt att de är ergonomiska, snygga och har bra kvalitet och känsla.

8. Vad vill du att ditt chassi skall uttrycka / absolut inte får uttrycka?
Stilrent men gärna lite "Slick" Absolut inte sticka ut för mycket (Titta på mig LEDx1000!)

9. Vad har det perfekta chassit för egenskaper?
Ordnat från viktigast till minst viktigt. Tyst. Rymligt. Billigt. Kylning, Utseende. Smarta lösningar. Vikt.

10. Hur tänker du på miljö i relation till datorer?
Inte speciellt mycket. Jag brukar tänka så att vad jag än köper så är det miljövänligare än det jag hade förut (med undantag för Grafikkort), Det jag tänker på är att det som drar mindre el (bättre effektivitet) alstrar inte lika
mycket värme och behöver därmed inte lika mycket kylning, vilket hjälper med "Tyst" faktorn

Övrigt:
Inget värt att nämna.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X | RAM: 32gb Corsair Vengeance RGB 3600mhz CL18 | GPU: Gigabyte RTX 2080 Windforce | Mobo: Asus X570-E Strix | Lagring: 3TB NVMe SSD | PSU: Corsair HX 750i | Chassi: Fractal Design Meshify 2 | Kylning: Corsair HydroX custom loop CPU+GPU

Permalänk

1a. Vad har du för chassi nu? b. Varför valde du det chassit?
* Antec P180 - Valt för att det är ett kvalitets chassi med genomtänkt inre och har ett sobert utseende där man även tänkt på att försöka minska ljudnivån.
* Apple Mac Pro - Valt för det går att ha framme och det är en Mac som är utbyggbar. Att det sedan är helt underbart att arbete med internt gör inte saken sämre. Det finns knappt några lösa sladdar.

2. Exempel på egenskaper/lösningar du skulle önska som inte finns på marknaden?
Ett filserverchassi för high-end hemma-folk.
Chassi vars främsta fokus är två saker, ha plats för kopiösa mängder disk (>16 st, som är lätt att komma åt och byta ut) och vara utformat för att minska ljudnivån så mycket som möjligt samtidigt som diskarna hålls relativt svala (30-35 grader celsius). Chassit skulle gärna få ha ungefär samma dimensioner som ett P180. Med ett vettigt pris så klart.

3.a Var står din dator nu? 3b. Varför?
* Antec P180 datorn står i en garderob, den står där för att synas så lite som möjligt då den agerar filserver.
* Mac Pro datorn hänger under mitt skrivbord, mest därför att det var en lämplig plats för den (slippa dra sladdar speciellt långt).

4. Vilka uttag vill du komma åt lätt? Prioriteringsordning Nödvändig - Onödig.
Önskat chassi (filserver-chassi):
* Power/reset
* Något USB-uttag
* Nätverksuttagen (antingen från moderkortet eller expansions-portarna, ska dock inte behöva synas)
* Ström
* Allt annat

Workstation:
Spelar inte så stor roll, kopplar in allt en gång och så får det vara så sen. Möjligen en USB-port som är lätt att nå för att koppla in något USB-minne en kort stund.

5. Vilka delar i datorn behöver du komma åt? Prioritera!
* Hårddiskarna!
* SATA-portarna på moderkortet och expansionskorten
* RAM-minnet

6. Flyttar du din dator, om ja, hur/när?
* Flyttar ut min filserver ur garderoben ifall jag måste koppla in den till en skärm annars flyttar jag inte mina stationär datorer.

7. Vilka andra produkter konsumerar du high-end? Hur motiverar du dina köp?
* Skärm, vill man ha en vettig anti-glare-skärm som inte låter så måste man tyvärr lägga mer pengar idag än vad man var tvungen tidigare. Ergonomin är dessutom viktig.
* Mus, ergonomin är viktig.
* Mobiltelefoner (eller tja, har väll köpt ungefär tre stycken på snart sex år varav den senaste var en iPhone 3G vilken får ses som min enda riktiga high-end mobil).
* Annat jag känner mig ha ett behov av, är behovet relativt till priset stort nog så införskaffas produkten.

Motiverar väll mina inköp med att "jag känner ett behov för den här produkten" alternativt "den här produkten känner jag att den skulle lösa ett problem/något jag irriterar mig på" och så införskaffar jag denna produkt. Självklart inom min specifika budget.

8. Vad vill du att ditt chassi skall uttrycka / absolut inte får uttrycka?
Jag vill att mina chassin är avskalade, enkla. Om jag får nämna det igen, Mac Pro chassit anser jag vara ett fint chassi. Dock tycker jag själv inte att datorer på utsidan är speciellt roliga att kolla på. Helst hade de kunnat få vara helt osynliga för min del så att man inte ens märkte av att det stod en dator på golvet. Något jag absolut inte skulle ta in i huset är ett chassi som lyser och har massa bling-bling.

9. Vad har det perfekta chassit för egenskaper?
Plats för massor av disk, tyst och sobert och goda kylegeneskaper för disken.

10. Hur tänker du på miljö i relation till datorer?
Tänker nog inte så väldigt mycket på det faktiskt.

Övrigt:
Ett stort plus är alltid ifall det lätt går att gömma undan interna-kablar inuti chassit (något som idag nästan är standard) för bättre luftgenomströmning och trevligare arbetsmiljö när man skall utföra någon form av service inuti chassit.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

1 Arbetsdator: Chieftec Mesh-stort & rymligt.
HTPC: Silverstone LC-17-Smälte in bra med resten av maskinerna i bioanläggngen med sin borstade aluminium & minimalistiska design.
Sovrums HTPC:Compucase 8K01BS-för att det råkade finnas i Inets fyndhörna.
9 åringen har ett Cinderelle Dream (Rosa&ugly) för att hon tyckte det var snyggt. 5 åringen ville ha blått ljus så det fick bli ett Cooler Master Elite341 med blåa LED fläktar.(Smaken mognar väl.)

2. Modulära chassin som man bygger ut efter behov.

3. Arbetsdatorn står i hallen för där finns gott om plats. HTPC:n i vardagsrummet för att det är där den gör nytta.
Sovrums HTPCN i sovrummet
Ungarnas står i deras rum.

4. USB & ljud räcker.

5. Hårddiskarna

6. Bara om hårdvara ska bytas ut eller vid renblåsning. (Laptopen & netbooken är behändigare för mobila äventyr)

7. Bild & ljud & datorhårdvara konsumeras friskt. En hardwareaholic behöver ingen motivation.

8. Det ska vara stilrent utan massa lull-lull eller också helt galet typ inbyggt i en rokokobyrå el. dylikt. Absolut inte massa ljus & blink.
9. Snyggt, lättorganiserat & gott om plats.

10. Inte mycket-4 miljoner 2 taktsmopeder i Saigon bekymrar mig mer vad gäller miljön

Visa signatur

*.*

Permalänk

1a. Vad har du för chassi nu? b. Varför valde du det chassit?

a. Chieftec Mesh, exakt likadant som Swe|Ogge.
b. Tog över efter farsan, då det va det mest stilrena/kvalité chassit.

2. Exempel på egenskaper/lösningar du skulle önska som inte finns på marknaden?

Vette fasen.

3.a Var står din dator nu? 3b. Varför?

a. Brevid skrivbordet
b. Får bara plats där

4. Vilka uttag vill du komma åt lätt? Prioriteringsordning Nödvändig - Onödig.

USB ofc

5. Vilka delar i datorn behöver du komma åt? Prioritera!

Allt! Ju mer plats det finns vid komponenterna, ju lättare är det att byta del.

6. Flyttar du din dator, om ja, hur/när?

a. Nja, inte speciellt ofta XD

7. Vilka andra produkter konsumerar du high-end? Hur motiverar du dina köp?

Processor, ram och hårddisk. Spelar man, ja då ta man ett bra grafikkort, och kanske satsar lite mera på grafikkortet. Jag spelar dock inga krävande spel nu, så jag prioriterar såhär, CPU och Ram går först. Sen om man lyckas få tag på ett bra grafikkort, då tackar man ju givetvis inte nej. Nästa inköp till datorn, blir iaf en SSD hårddisk

8. Vad vill du att ditt chassi skall uttrycka / absolut inte får uttrycka?

Bryr mig egentligen inte.

9. Vad har det perfekta chassit för egenskaper?

Jag bryr mig inte så mycket, ett vanligt chassi funkar för mig Däremot är det ju shysst med att fästa hårddiskar med två plast grejer, som det är på Chieftech's chassin.

10. Hur tänker du på miljö i relation till datorer?

Permalänk
Medlem

1a.Antec Nine Hundred Two b. För att jag tyckte det såg bra ut och gillade plexiskivan.

2. Inget speciellt just nu

3.a På skrivbordet 3b. För att den inte ska stå på golvet och agera dammsugare

4. USB, Hörlursingång

5. Grafikkortet

6. I stort sett aldrig, tar ner den från skivbordet om jag måste göra någonting i den. Annars står den stilla.

7. Satsar på en dator som går att upggradera.

8. Bryr mig inte så mycket

9. Dammfilter, tyst, vibrationsdämpning för hårddiskar, bra kabeldragning, nätagg i botten med hål i botten för insug.

10. Man vill göra datorn så miljövänlig som går.

Övrigt:

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

1a. Vad har du för chassi nu? b. Varför valde du det chassit?

a. Chieftec Mesh Big Tower Silver

b. Det var stort, rymligt och väldigt prisvärt. Plats för många hårddiskar vilket var något jag tyckte var viktigt när jag köpte den datorn.

2. Exempel på egenskaper/lösningar du skulle önska som inte finns på marknaden?

Mer passiva lösningar och ännu mer fokus på låg ljudnivå.

3.a Var står din dator nu? 3b. Varför?

a. till höger min mitt skrivbord på golvet.
b. Den är så stor så den lämpar sig inte att stå på skrivbordet och den får precis lagom med plats där.

4. Vilka uttag vill du komma åt lätt? Prioriteringsordning Nödvändig - Onödig.

2xUSB, ljud ut, ljud in, 2xusb till, firewire.

5. Vilka delar i datorn behöver du komma åt? Prioritera!

Framförallt eventuella fläktar.

6. Flyttar du din dator, om ja, hur/när?

Nej.

7. Vilka andra produkter konsumerar du high-end? Hur motiverar du dina köp?

Jag har för dålig ekonomi för att konsumera high-end särskilt mycket.

8. Vad vill du att ditt chassi skall uttrycka / absolut inte får uttrycka?

Inget särskilt, jag vill att det ska vara praktiskt, effektivt och uppfylla dom funktioner jag vill ha.

9. Vad har det perfekta chassit för egenskaper?

Ljudlöst, svalt och lagom med plats för alla delar.

10. Hur tänker du på miljö i relation till datorer?

Mer och mer, men det är svårt att välja bort saker om det innebär att jag får en sämre upplevelse av min dator rent praktiskt.

Permalänk
Medlem

Re: Frågor till er som är grymma på att bygga datorer!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CH-Konstfack
Hej alla som är grymma på att bygga datorer!
Vi jobbar just nu med ett designuppdrag att designa ett high-end chassi för brukare med HÖGA krav på sin dator.
För att vi skall kunna skapa ett så vattentätt (bildligt talat) chassi som det går söker vi hjälp av er som har kunskap och erfarenhet av ämnet! KOM GÄRNA MED EGNA TANKAR!

1a. Vad har du för chassi nu? b. Varför valde du det chassit?

2. Exempel på egenskaper/lösningar du skulle önska som inte finns på marknaden?

3.a Var står din dator nu? 3b. Varför?

4. Vilka uttag vill du komma åt lätt? Prioriteringsordning Nödvändig - Onödig.

5. Vilka delar i datorn behöver du komma åt? Prioritera!

6. Flyttar du din dator, om ja, hur/när?

7. Vilka andra produkter konsumerar du high-end? Hur motiverar du dina köp?

8. Vad vill du att ditt chassi skall uttrycka / absolut inte får uttrycka?

9. Vad har det perfekta chassit för egenskaper?

10. Hur tänker du på miljö i relation till datorer?

Övrigt:

Tack på förhand

1. Antec P182B. Stilrent, tyst och diskret.

2.

3. Klädkammare. Går att gömma undan och stör inte som i ett sovrum.

4. USB, framförallt. Resten är av underordnad betydelse, men hörlursjack kan vara bra.

5. Inget särskilt, men utrymme för nya fläskiga grafikkort kan vara bra.

6. Nej.

7. Inget särskilt.

8. Stilrenhet. Det ska absolut inte vara "gamer"-aktigt med massa lysen och elände. Alienware eller Raidmax är bra exempel på hur det inte ska se ut.

9. Tyst, stilrent.

10. Låg strömkonsumtion är trevligt av flera anledningar än bara miljön, men det är ju en bonus.

Permalänk
Medlem

Re: Frågor till er som är grymma på att bygga datorer!

1a. P182 b. Stilrent, diskret och bra förutsättningar för installation av hårdvaran och framför allt snygg kabeldragning inne i chassit.

2. Nu har jag inte så stor erfarenhet om hur marknaden ser ut just i detta nu, men att kunna justera de interna fläktarnas hastighet utan att behöva skruva upp chassit är något jag uppskattar väldigt mycket med P182.

3a. På golvet brevid skrivbordet. Fanns inte plats för den någon annanstans.

4. USB-uttag på framsidan av chassit. Resten av kablaget drar man en gång sen sitter det där det sitter.

5. Grafikkortet, samt ev. luftfilter till hårddiskfläktarna.

6. Ev. vid LAN, men väldigt väldigt sällan.

7. Inget annat datorrelaterat. Pysslar med foto och musik annars.

8. Jag är absolut inget för blinkande lampor, plexiglas eller neonrör. Diskret och stilrent är ledorden för mig.

9. Stilrent, tyst och att både höger och vänster sida på chassit är löstagbara för att möjliggöra snygg kabeldragning mellan all hårdvara.

10. Tänker inte på miljöaspekten överhuvudtaget.

Visa signatur

yes, ill take this teddy bear, this ruler, this piece of string and this cardboard box. mmmmmmm

Permalänk
Medlem

Re: Frågor till er som är grymma på att bygga datorer!

Projekt konstfack. Haha, jaja...
Jag antar att det är ens vanliga stationära workstation som det syftas på, så jag kör på det.
1a. Vad har du för chassi nu? Lian Li PC-6070B
b. Varför valde du det chassit? Stilrent.

2. Exempel på egenskaper/lösningar du skulle önska som inte finns på marknaden? microATX / DTX-chassin utan 5.25"-platser, gärna i aluminium.

3.a Var står din dator nu? Vardagsrummet.
3b. Varför? För att högtalarna och förstärkaren även används till TVn/3:e-skärmen, och det känns naturligt att sitta i vardagsrummet istället för t.ex. sovrummet.

4. Vilka uttag vill du komma åt lätt? Prioriteringsordning Nödvändig - Onödig. 2 USB-portar. Och en kortläsare.

5. Vilka delar i datorn behöver du komma åt? Prioritera! Alla eller inga, beroende på hur man tolkar frågan. Man måste kunna komma åt alla för att kunna arbeta i ett chassi, eller hur? Man jag har inget behov av att hotswappa diskar eller pilla runt på daglig basis direkt.

6. Flyttar du din dator, om ja, hur/när? Nej.

7. Vilka andra produkter konsumerar du high-end? Hur motiverar du dina köp? Uppkoppling, hårddiskar och snus. Motivering: Värst är bäst.

8. Vad vill du att ditt chassi skall uttrycka / absolut inte får uttrycka? 'Titta inte på mig, för här finns inget att se'. LED-fläktar och Rumänsk lastbilschaffis-lampor går bort.

9. Vad har det perfekta chassit för egenskaper? Inga 5.25"-platser, ett par 3.5", dold kortläsare och två usb-portar i front, nätagg enligt ATX-standard (taket dvs). Och givetvis inga plexirutor och LED-fläktar. Eloxerad aluminium, men även borstad rostfritt eller titan hade funkat.

10. Hur tänker du på miljö i relation till datorer? Ju tystare desto bättre arbetsmiljö. Om det är miljön (livsrummet för igelkottar och musslor och sånt) utanför fönstret som syftas så... ptja. Kan man svara nej?

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

1a. Antec 1200? b. det var ett fulltower, och det kom med många fläktar för bra kylning. sen kunde jag inte motstå dioderna >.< justdet, någon av det viktigaste: DAMMFILTER

2. nån form av display med temperaturer have varit nice

3.a på golvet 3b. bordet är lite för litet, men när jag flyttar om en vecka kommer det att stå på bordet igen

4. usb, kortläsare, esata

5. det jag byter mest är hårddiskar, men ett hål för proccessor fläkt skulle vara bra med.

6. nej, eller när jag flyttar

7. allt utom hårddiskar, motivera? nextopia!

8. gediget, bra kvalite, fyller sin funktion. det jag inte vill skulle väl vara om det var ett rosa chassi eller nåt

9. stort, många 3.5 platser, inte mer än två 5.24" platser (en för dvd och en för kortläsare), mycket fläktar/bra kylning

10. det tänker jag inte alls på