Frågor till er som är grymma på att bygga datorer!

Permalänk
Medlem

1.a Vad har du för chassi nu?
Lian Li PC-A12

1.b Varför valde du det chassit?
För att det var stilrent, inga onödiga krusiduller. Insidan var snygg och välstädad.

2. Exempel på egenskaper/lösningar du skulle önska som inte finns på marknaden?
- Bättre övertryck i chassina, dvs mer fläktar som trycker in luft i chassit än fläktar som drar ut. Detta gör att damm inte hittar in lika lätt i chassit eftersom luften tvingas ut ur chassit.
- Bättre ljudisolering med nya passande material

3.a Var står din dator nu?
På golvet under skrivbordet.

3.b Varför?
För att slippa ljudet från komponenterna, plus att det är alldeles för skrymmande för att stå någon annanstans.

4. Vilka uttag vill du komma åt lätt? Prioriteringsordning Nödvändig - Onödig.
- USB uttag används mest
- Uttag för hörlurar
- Mic
- E-Sata, nyare uttgång som blivit allt mer populär
- Firewire, används inte av så många enligt min uppfattning

5. Vilka delar i datorn behöver du komma åt? Prioritera!
Hårddiskar, grafikkort, minnen är väl det som man byter ut mest. Men det allra viktigaste tycker jag är att man ska kunna rengöra fläktarna på ett väldigt enkelt sätt.

6. Flyttar du din dator, om ja, hur/när?
Ja det händer ungefär en gång per kvartal, då man har LAN med kompisar.

7. Vilka andra produkter konsumerar du high-end? Hur motiverar du dina köp?
Mobil telefonen är viktig för mig, då jag reser en hel del. Inredning är också en viktig del för mig.

8. Vad vill du att ditt chassi skall uttrycka / absolut inte får uttrycka?
Jag vill att det inte ska ta över för mycket av inredningen. Det ska inte kännas kaxigt eller dominerande. Men samtidigt uttrycka funktion och kvalité.

9. Vad har det perfekta chassit för egenskaper?
Det ska andas kvalité, inte ha några detaljer som sitter lite halvdant. Hela chassit ska vara producerat i aluminium som är ett lätt material men samtidigt hållbart. Det ska ha raka linjer men ändå inte behöva ha formen av en kub utan får gärna ha några avvikande former. Det ska vara väldigt väl ljud isolerad och ha en lagom stark belysning för power och HDD indikation.

10. Hur tänker du på miljö i relation till datorer?
Att de måste ha en välbalanserad strömförbrukning, när det gäller produktion av chassin så bör man kanske inte använda några miljöfarliga material.

Övrigt:
Man bör alltid ha i åtanke att ett chassi inte kan vara omtyckt av alla. Datorchassin bör betraktas som väldigt individuella.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk

Re: Frågor till er som är grymma på att bygga datorer!

1a. Vad har du för chassi nu? b. Varför valde du det chassit?
Antec P180 och Antec P150
Innovativ design med inriktning på bra luftflöde och tyst kylning

2. Exempel på egenskaper/lösningar du skulle önska som inte finns på marknaden?
Ett litet chassi som är enkelt att arbeta med, tyst och välkylt nog att klara av vilka komponenter som helst.

3.a Var står din dator nu? 3b. Varför?
På ett separat bord brevid mitt skrivbord finns två datorer.
Att datorn inte står på ett bord beror på att det är lättare att städa/dammsuga än om den stått t ex direkt på golvet. En annan viktig orsak till placeringen av datorn är logistiken med sladdar, jag har skivspelarförstärkare, TV, DSL modem och server inkopplade.

4. Vilka uttag vill du komma åt lätt? Prioriteringsordning Nödvändig - Onödig.
USB
Ljud
Grafik
Nätverk
Firewire

5. Vilka delar i datorn behöver du komma åt? Prioritera!
Hårddisk eftersom det är den enhet som jag oftast byter/flyttar
Dammfilter pga regelbunden rengöring

6. Flyttar du din dator, om ja, hur/när?
Nej

7. Vilka andra produkter konsumerar du high-end? Hur motiverar du dina köp?
Skor, kläder, cykel - god kvalitet för undivka reparationer o dyl. och ergonomiskt utformade

8. Vad vill du att ditt chassi skall uttrycka / absolut inte får uttrycka?
Chassit får gärna ha ett anspråkslöst och tidlöst uttryck eftersom det används i många år. Formen får gärna vara komplicerad dock så föredrar jag om den har ett funktionellt syfte, dvs kan förklaras. Sålunda tycker jag inte om produkter vars uttryck inte har något samband produktens funktion.

9. Vad har det perfekta chassit för egenskaper?
Tyst, bra kylning, lätt att montera datorkomponenterna

10. Hur tänker du på miljö i relation till datorer?
Jag tänker i första hand på prestandan och i viss mån på strömförbrukningen.

Övrigt:

Tack på förhand [/B][/QUOTE]

Permalänk
Medlem

Re: Frågor till er som är grymma på att bygga datorer!

1a. Antec 182 modifierat med extra ljuddämpning och extra tysta fläktar och speciellt utvalda tysta komponenter.
1b. Har datorn på mycket men ville inte att den skulle märkas ljudmässigt, bra platform att bygga en tyst dator på.

2. En riktigt RIKTIGT tyst dator, tjock stålplåt och akustiska element är en variant. Men det blir ingen budgetsak, snarare för proffs i ljudstudio etc.

3a Under skrivbordert
3b Vill man ha bästa prestanda i skärm och mus etc ska man undvika KVM och extenders, så då vill man ha datorn nära där man använder den.

4. USB vill man definitivt ha på fronten eller i en dosa att ställa på skrivbordet, men sedan måsta det vara lätt att stänga/öppna och komma åt ALLT. Inga verktyg helst.

5. Well - allt ska egentligen vara lätt men hårddiskar måste man kunna komma åt ofta, sedan grafikkort, PSU, processor. Att kunna ta ut moderkortet separat är väldigt bekvämt ibland också.

6. Nope, den är stor tung och stationär (säkert 25-30 kg). Jag har bärbar ultraportabel när jag reser eller går på stan.

7. Motorcyklar, mat, vin, enstaka klockor, Hi-Fi, vandrarkläder etc. Saker som jag använder mycket/hela tiden, eller får mycket glädje, av är det värt att spendera pengar på.

8. Stabilitet, kvalitet, precision, tillförlitlighet, smarts. Hatar flimsiga plastsaker.

9. Chassiet är grunden i en dator och ska se till att alla andra komponenter kan prestera sitt bästa. Så det ska ge utmärkt luftflöde, vara tyst, stabilt, flexibelt och alla de saker som nämts ovan.

10. Inte speciellt mycket, det är ganska grön hobby jämfört med mycket annat som inkluderar bilar, båtar, motorcyklar etc.

Övrigt:

Grymt projekt!!! Hoppas ni går ihop och startar ett grymt svenskt chassiföretag, det hade varit hur coolt som helst. Lycka till!

Permalänk
Medlem

Tjo!

Mycket rolig, intressant och trevlig ide detta måste jag säga

1a. Lian Li PC-V1100 Plus II Silent

1b. Jag valde detta chassi för att jag ville ha ett högkvalitets chassi som var byggt för att vara tyst men endå ha bra kylnings och luftflöde möjligheter.

2. Modulärt vore ju riktigt trevligt och inbyggd minneskortläsare med uttag. Att det vore gjort med trä är vore ju helt klart en pluspoäng

3a Den står på golvet i hörnet i vardagsrummet.

3b. För att jag inte vill ha den i sovrummet. För att jag vill kunna ha fötterna på den. För att den ska inte störa vardagsrummet utseende allt för mycket.

4. USB och alla dess olika varianter

5. Svår fråga, mest hela insidan för att enkelt kunna göra rent så att chassit håller sig dammfritt och rent.

6. Nästan aldrig.

7. Grafikkort (tyvärr >_<)

8. Att det ser stabilt ut. Att det är gjort av trä men endå behåller kvaliten och möjligheter vore guld

9. Gjort i trä, tyst, bra kyl och luftflöde möjligheter, hög kvalite, stabilt, håller för att ha mina fötter på

10. Förut har det inte ens funnits möjligheter för prestanda och miljötänkande men finns det möjligheter för det så vore det ju guld värt att ha ett dator som är miljövänlig Ett KRAV märkt chassi!

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem

1a. Vad har du för chassi nu? b. Varför valde du det chassit?
Antec p150, litet vitt chassi med gummiupphängda diskar och ljuddämpade sidor. av anledningarna ovanför och för att den var snygg.

2. Exempel på egenskaper/lösningar du skulle önska som inte finns på marknaden?
-

3.a Var står din dator nu? 3b. Varför?
På golvet vid skrivbordet för det är enklast (närmast el etc)

4. Vilka uttag vill du komma åt lätt? Prioriteringsordning Nödvändig - Onödig.
Ljud, Mick, USB

5. Vilka delar i datorn behöver du komma åt? Prioritera!
Diskar, Nätagg

6. Flyttar du din dator, om ja, hur/när?
I bil vid flytt eller till nån polare för LAN helg.

7. Vilka andra produkter konsumerar du high-end? Hur motiverar du dina köp?
Kläder, Om jag ser något jag vill ha och jag kan övertala mig själv att det är värt priset så köper jag det...

8. Vad vill du att ditt chassi skall uttrycka / absolut inte får uttrycka?
bra kvalite, funktionellt och stilrent. massa färger och ljus.

9. Vad har det perfekta chassit för egenskaper?
max 2 platser för cd/dvd resten diskar fattar inte varför tillverkare envisas med 4+ vem faen har användning för det?
Snygg form, gillade
http://tinyurl.com/yjwojhk
sjukt mycket, foten är klockren.

10. Hur tänker du på miljö i relation till datorer?
Tänker inte alls.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

1a. Vad har du för chassi nu? b. Varför valde du det chassit?

1a: NZXT Hush.

1b: Läste recensioner om att det skulle vara tyst (har dämpande mattor på sidorna), bra luftflöde (luftgenomströmning från fram till bak) samt att det var snyggt (bra form och ett svagt blålysande lysrör i frontluckan).

2. Exempel på egenskaper/lösningar du skulle önska som inte finns på marknaden?

2: Kanske redan finns men man kanske ska studera hur de olika komponenterna bidrar till värme i chassit och vart värmen tar vägen för att sedan placera chassifläktarna ut efter det.

3.a Var står din dator nu? 3b. Varför?

3a: Den står på en plats som mitt datorbord är gjord för.

3b: För att det är en optimal placering Träväggarna runt om där datorn står kanske dämpar ljudet ytterligare?

4. Vilka uttag vill du komma åt lätt? Prioriteringsordning Nödvändig - Onödig.

4: Nödvändigast är nog USB portarna. Onödigast är nog strömkabeln för den drar man inte ur och in jämt direkt.

5. Vilka delar i datorn behöver du komma åt? Prioritera!

5: I ordningsföljd så hamnar nog hårddiskarna först, sedan dvd/cd, grafikkort, CPU med CPU fläkt, ljudkort, resten.

6. Flyttar du din dator, om ja, hur/när?

6: Sällan, bara när jag ska kolla/rensa damm.

7. Vilka andra produkter konsumerar du high-end? Hur motiverar du dina köp?

7: Brukar oftast uppgradera när jag märker att jag inte kan använda senaste grafiken, antingen på grund av för klena delar eller på grund av att man inte har stöd för det. Det brukar således bli en uppgradering (oftast grafikkort eller CPU) varje eller vartannat år tills det blir en helt ny dator och då blir det oftast samma runda där.

8. Vad vill du att ditt chassi skall uttrycka / absolut inte får uttrycka?

8: Att vara stilrent utan massa dekaler och får gärna vara i borstat stål samt ha något litet lyse. Den får inte ha ett överflöd av lysen samt fönster i sidan.

9. Vad har det perfekta chassit för egenskaper?

Bra dämpning, kylning samt bra design.

10. Hur tänker du på miljö i relation till datorer?

10: No comment.

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Re: Frågor till er som är grymma på att bygga datorer!

1a. Vad har du för chassi nu? b. Varför valde du det chassit?
Coolermaster Mystique 631. Vet inte riktigt varför, behövde ett chassi och detta var rätt likt Cooler Master 534 som jag har sedan tidigare. Det var helt ok. Hade dock inte valt det idag om jag köpt chassi.

2. Exempel på egenskaper/lösningar du skulle önska som inte finns på marknaden?
Kan inte säga att jag direkt saknar någon funktion. Det handlar nog mer om att jag saknar egenskaper/lösningar på ett chassi som andra chassin har.

3.a Var står din dator nu? 3b. Varför?
I mitt rum i en bokhylla bredvid skrivbordet. För att minska mängden damm/smuts den suger i sig fick den stå i bokhyllan lite längre upp. Ger mig även mer utrymme på skrivbordet än om den skulle stå där. Dock är det inte det bästa stället pga chassit som har USB-kontakter på ovansidan.

4. Vilka uttag vill du komma åt lätt? Prioriteringsordning Nödvändig - Onödig.
Jag vill kunna komma åt alla kontakter relativt enkelt. Dock är de viktigaste USB-kontakterna och ljudutgångarna. Överlag brukar det mesta kopplas in och sedan sitter det där. Har USB-utgångar på skärmen där jag kopplar in externa diskar, USB-minnen osv. Hade jag dock inte haft det är USB-kontakterna varit det viktigaste att enkelt komma åt.

5. Vilka delar i datorn behöver du komma åt? Prioritera!
Öppnar jag datorn ska jag kunna komma åt allt. Ska kunna byta grafikkort, processor och hårddiskar utan större problem. Men för egen del öppnar ajg oftast datorn för att rensa från damm i frontinsuget på chassit och processorkylaren.

6. Flyttar du din dator, om ja, hur/när?
Vid städning och byte av komponenter. Inte annars.

7. Vilka andra produkter konsumerar du high-end? Hur motiverar du dina köp?
Har svårt att förstå vad frågan söker svar på. Om det är att jag faktiskt konsumerar high-end produkter någon gång eller om jag konsumerar dessa ständigt. Men jag köper säkert dessa inom elektroniksegmentet vid behov. Motiverar det med att jag behöver produkten, om det är för annan produkt är sönder. Eller om en produkt fyller ett behov som funnits men at produkten inte funnits. Det är väl det vanligaste iaf.

8. Vad vill du att ditt chassi skall uttrycka / absolut inte får uttrycka?
Uttrycka kvalite, vara stilrent. Gärna inte plastigt och skrikigt. Gärna lätt att göra rent, gärna något mönster så det får en större roll än fyrkantig låda i rummet som står och surrar. Brukar ofta hellre vara av metall än plast, vilket gärna ser billigt och omtåligt ut.

9. Vad har det perfekta chassit för egenskaper?
* Bra luftgenomströmning.
* Utrymme för eller har något dammfilter.
* Bra ljuddämpande.
* Bra med utrymme för komponenter och relativt enkelt att montera komponenter.

Några exempel på saker, kan dock inte säga att det skulle bli det perfekta. Det är svårt att säga vad som skulle göra det, jag kan vara nöjd med ett chassi överlag men vilja ha några förändringar.

10. Hur tänker du på miljö i relation till datorer?
Vet inte vilken miljö du syftar på, arbetsmiljön så vill jag ha en tyst dator som inte producerar allt för mycket värme. Dock brukar det inte riktigt ske då jag kör Folding på min dator 24/7 (nästan), bortsett från när jag spelar eller när den är avstängd.

Gäller det miljön (naturen) har jag ingen tanke kring mina produkters direkta påverkan. Dock söker jag gärna strömsnåla och energieffektiva produkter, både för att minska värme och elåtgången. Slipper gärna giftiga material, dock är det inget jag aktivt kollar efter vid köp av produkter. Finns mer att utveckla, men gissar du förstår mitt övergripande resonemang.

Övrigt:
Inget som jag för stunden kan komma på.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini C | Fractal Design Edison M 750W | MSI Z390M MPG GAMING EDGE AC | Intel 9700K@3.6GHz | Ballistix 16GB 2666MHz CL16 | ASUS GeForce GTX 1660 Ti 6GB DUAL OC | Samsung 860 EVO 500GB | Windows 10 | Citera för svar

Permalänk
Medlem

1a.
NZXT Nemesis

1b.
Lagom stort och sticker ut lagom mycket från mängden.

2.
Saknar nog inte någon funktion generellt, men ett chassi med flera funktioner (utan massiv prisökning) hade ju varit trevligt.

3a.
I mitt rum bredvid mitt skrivbord på ett nattygsbord.

3b. Den står där för att det inte ska suga åt sig damm från golvet och det är nära och bra om man behöver ansluta något.

4.
USB helt klart, har inga i fronten på min dator nu då dem gick sönder.

5.
Det hade varit trevligt om man hade kunnat byta ut hårddiskar on-the-fly genom fronten. Om man öppnar upp dator så ska egentligen allt vara lätt att komma åt.

6.
Datorn flyttas vid LAN och när den ska städas.

7.
Uppgraderar datorn vid behov, köper nytt av det mesta då.

8.
Det ska vara tydligt inspirerat av något, så att man inte bara ser en dator när man kollar på min dator. Det får inte vara plastigt!

9.
Bra luftflöde gärna med dammfilter
Genomtänkt så att det bl. a. är lätt att dra kablar snyggt
Snygg design

10.
Tänker inget vidare på miljön när jag köper datorkomponenter eller när jag använder dem.

Visa signatur

LazyPunK

Permalänk
Medlem

1a. Deltaco LA-100
1b. Skulle kunna "Modda sönder det" utan att börja gråta. Satt in 4st 120mm fläktar, gjort hål för kabeldragning och tagit bort hela hårddiskbayen och gjort dämpad hårddiskupphägning i 5.25" plats.

2.

3.a På skrivbordet
3b. Så den syns och inte drar in massa damm från golvet.

4. USB, fläktkontroller.

5. 1.Hårddisk, 2. Grafikkort, 3.Moderkort, 4. Processor, 5. Ram, Nätaggregat

6. 1-2 gånger i månaden. Till lan eller vid byte av delar/städning.

7. Bäst pris/prestanda just då i min prisklass då den är överklockad på stockvolt.

8Ljud och skrikiga fäger. Det får gärna vara svart oxiderad borstad aluminium och blank svarta ytor utan onödiga detaljer. Kanske någon silver knapp eller så för att bryta stilrenheten men inte mer.

9. Svalt och tyst, Lättborttagna dammfilter, lätt kabeldragning, uttagbara 3,5" platser, bara en eller två 5,25" platser, litet (under 40x40x25cm), uttagbar moderkortsplåt, gott om plats, smarta lösningar

10. Inte alls. Klart man tar 80+ aggregat och så effektiva delar som möjligt men då är det mest för att de är svalare än att det är bättre för miljön.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem

Re: Frågor till er som är grymma på att bygga datorer!

1a Antec P182 b Modulär struktur, tysthet, bling-bling befriat

2 Hårddiskupphängning som liknar Antec Solo fast mer säkert fastspänt (hårddiskarna hänger fritt i luften vilket totalt eliminerar resonans mm från hårddiskarna)

3a, b Under skrivbordet b Känns naturligt att ha det där. Chassit är väldigt stort och lämpar absolut inte att placeras på skrivbord.

4 USB är det enda jag behöver men jag kör det genom en hubb på skrivbordet.

5 Hårddiskarna. Resten känns mindre viktigt faktiskt.

6 Datorn är på tok för tung för att flyttas (skulle tro ca 25-30kg) så den har stått kvar på samma plats sen den byggdes.

7 Nätaggregat, processor, kylning, grafikkort. Jag prioriterar tystnad över prestanda många gånger och chassit är ordentligt isolerat och använder bara lågvarvsfläktar.

8/9 Saknar riktigt snygga chassin faktiskt vilket jag vill att ett chassi ska vara. Tyst med ändå snygg i formen. Är absolut inte förtjust i "bling bling" dock. Har varit inne på Lian Li chassin (de har en speciell look!) och de har kommit en bit när det gäller design men samtidigt känns deras chassin rätt tråkiga i formen. Har lite svårt att säga exakt hur jag vill att det ska se ut dock. När det gäller funktioner är jag toknöjd med mitt Antec P182 chassi.

10. Begränsat, kan tänka mig betala någon/några hundringar extra för datorkomponenter som använder miljövänliga material och är tillverkade under schysta villkor för naturen/arbetarna. Effektivt nätagregat har jag redan.

Permalänk
Medlem

Re: Frågor till er som är grymma på att bygga datorer!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CH-Konstfack
Hej alla som är grymma på att bygga datorer!
Vi jobbar just nu med ett designuppdrag att designa ett high-end chassi för brukare med HÖGA krav på sin dator.
För att vi skall kunna skapa ett så vattentätt (bildligt talat) chassi som det går söker vi hjälp av er som har kunskap och erfarenhet av ämnet! KOM GÄRNA MED EGNA TANKAR!

1a. Vad har du för chassi nu? b. Varför valde du det chassit?

2. Exempel på egenskaper/lösningar du skulle önska som inte finns på marknaden?

3.a Var står din dator nu? 3b. Varför?

4. Vilka uttag vill du komma åt lätt? Prioriteringsordning Nödvändig - Onödig.

5. Vilka delar i datorn behöver du komma åt? Prioritera!

6. Flyttar du din dator, om ja, hur/när?

7. Vilka andra produkter konsumerar du high-end? Hur motiverar du dina köp?

8. Vad vill du att ditt chassi skall uttrycka / absolut inte får uttrycka?

9. Vad har det perfekta chassit för egenskaper?

10. Hur tänker du på miljö i relation till datorer?

Övrigt:

Tack på förhand

Hej.
Jag har byggt en del datorer genom tiderna.
Det man tänker på ofta är hur de placerat sakerna. Som alla vet så stiger värmen uppåt och ändå ska tex komponenter som blir varmast placeras på ett sådant sätt att luften bara blir varmare på vägen. Det kan vara att luften är tvungen att ta vägen via grafikkort - cpu -via nätagg som delvis suger i sin varma luften för att sedan gå ut via fläktar upptill eller precis under nätagget.
Nätagg i botten är jag i fan av då dessa är lite känsliga för skit den drar i sig. Om den ska vara nära botten så borde den placeras på ett sådant sätt att den inte drar luft underifrån lådan och direkt ut utan jag ser hellre en lösning så att nätagget sitter lite högre upp utan att suga i sig bottendammet i lådan. Jag har byggt ihop några lådor med nätagget i botten och efter ett tag så har samtliga fått problem med att nätagget dragit i sig skit. Nu är dessa personer inte de som har det kliniskt rent runt lådan men det ska inte vara något problem anser jag. Det med placeringen enligt en BTX standard skulle göra att lådan skulle bli jäkligt hög och det är heller inte någon höjdare att ha en låda som är över 60 cm hög. Men varför inte bara vrida på skiten som jag sett några idéer från konstfacks sida.

Det mest ideala borde ju vara att luften blåses in ganska nära botten av lådan men inte för lågt placerad fläktar då dessa gärna drar in en hel del skit i lådan. Sen kan man ju ha moderkortet placerat så grafikkort med pci platser är riktade rakt uppåt. På så vis får man bort värme på dess naturliga väg (värme går uppåt). På detta sätt så får man bort värmen uppåt även från cpun. Jag kan se ett problem med grafikkorten och det är de som drar in luft utifrån och drar in i lådan men om man gjorde detta till en standard så kanske man kunde ha en sådan märkning på grafikkorten att de ska ta luft inifrån och blåsa ut man ju vända fasen på fläkten också men det är inte så roligt om kortet ska in på ett framtida garantiärende framöver.
På detta vis så kan man ju placera ganska många hårddiskar under moderkort och även få plats med nätagget.

En annan detalj som jag inte förstår att någon har tänkt på är att man ska hålla på med dessa jädra stripes för att få ordning. Varför inte sätta en kabelkanal på sidan fast integrerad i chassit med med hål längs med vägen som man kan sätta fast luckor för där de inte används för en lättare och snyggare kabeldragning.

Då har jag behov i alla fall fyra - fem hårddiskar så har det gjort att jag varit tvungen att välja en större låda. Jag har ganska många fläktar 5 st 92 och en 120 och jag ser hellre många än få då jag är fruktansvärt känslig mot fläktar som är högfrekventa. Det enda som ska höras är ett dovt sus.

Många chassitillverkare har inte heller tagit till sig det faktum att tex ha hål för cpuplatsen då detta underlättar ganska mycket att slippa skruva ur allt för att byta backplate till cpufläkten.

Sen snåla inte med kabellängder till chassikablarna. Har i flera fall varit tvungen att skarva kablarna för att få dem att räcka till eller för att de varit så tajta att man inte kan ha tagit av fronten för att göra rent filtret till de främre fläktarna.

Ingen 250 mm fläkt in och 1st 120 ut eller något liknande. Man ska ju skapa ett undertryck i lådan inte övertryck. Vid övertryck så cirkulerar luft bara runt för att hitta andra vägar att ta sig ut.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Frågor till er som är grymma på att bygga datorer!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hakan78
Man ska ju skapa ett undertryck i lådan inte övertryck. Vid övertryck så cirkulerar luft bara runt för att hitta andra vägar att ta sig ut.

Man vill ha övertryck ur dammsynpunkt, Övertrycket medför att dammet tvingas ut, om det är undertryck så kommer damm att lättare leta sig in i chassit. Har faktiskt testat detta i praktiken.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk

1a. Vad har du för chassi nu? b. Varför valde du det chassit?
Antec NSK3480. Jag valde det för att det är väldigt litet och snyggt, och även hyggligt prisvärd med sina dryga 900 kronor för chassit och 380W 80+ nätagget som ingår. Jag gillar dess dual chamber design, men jag har satt dremmeln i det för att fixa till kabeldragningsproblemen som dubbelkammardesignen medför. Jag har bytt ut de två 92-mmfläktarna i fronten mot 800-rpm:s Scythe Slipstream.

2. Exempel på egenskaper/lösningar du skulle önska som inte finns på marknaden?
Touchknappar på fronten är inte så vanliga vad jag vet, om de ens finns.

3.a Var står din dator nu? 3b. Varför?
Till höger om skrivbordet - på golvet alltså. Jag gillar inte att ha datorer på skrivbordet, där dessutom skulle bli fullt. Med dammfilter i fronten är det inga problem om man inte gillar att städa. Sen använder jag det och staplar skolböcker på... men det är väl mest en udda grej. Palla ha allt skolshit på skrivbordet och bli deprimerad av att se det. På datorn ligger skräpet nära till men inte synligt...

4. Vilka uttag vill du komma åt lätt? Prioriteringsordning Nödvändig - Onödig.
USB! Ibland även hörlursuttag om jag vid något tillfälle är för lat för att koppla in det på baksidan. Dock har jag så få synliga saker i fronten som möjligt. Fronten ska vara clean ju!

5. Vilka delar i datorn behöver du komma åt? Prioritera!
Då mitt grafikkort och nord- och sydbrygga är passivt kylda så öppnar jag ibland när jag stressar/överklockar datorn för att kolla så att inte tempgivarna ljuger alltför mycket. Annars är det väl inget speciellt man öppnar och fixar.

6. Flyttar du din dator, om ja, hur/när?
Vid LAN då och då. Jag åker ofta bil/får lift med päronen eller polare.

7. Vilka andra produkter konsumerar du high-end? Hur motiverar du dina köp?
Konsumerar och konsumerar. Det blir en datoruppgradering var tredje år eller så och då använder jag prisvärdhet som största argument för mina olika inköp. Jag kanske inte köper det som presterar absolut bäst, utan de som presterar bäst per investerad krona. Då jag inte behöver några rekordtider på tunga konverteringar eller komprimeringar så behöver jag ingen i7, utan en 550BE X4 ger bäst prestanda för pengarna. Nätagg är väl det enda jag vill ha high-endgrejer utav - jag hatar nätagg som hörs. Antec 380W-fläkten behöver kidnappas och deporteras till källaren snarast. Ett Corsair eller Seasonic skulle sitta fint.

8. Vad vill du att ditt chassi skall uttrycka / absolut inte får uttrycka?
Det ska uttrycka stil, smak och elegans - dock ej bling bling eller vräkighet. Det får absolut inte se fjortisaktigt ut med dioder, neon, UV-färger eller annat fjant.

9. Vad har det perfekta chassit för egenskaper?
Det är litet, lätt, gjort av aluminium och smälter in med stil och elegans. Priset är också en viktig del.

10. Hur tänker du på miljö i relation till datorer?
Strömsnålt HD4550 grafikkort som klarar mina behov (spelar mest äldre spel som WC3 just nu) och drivs utan extra strömförsörjning utöver PCI-e x16-portens ström. I framtiden blir det ett 40nm kort som uppgradering då de är svalare och snålare än äldre konstruktioner.

Utöver det såg jag till att få ett 80+-nätagg för att försöka minska den del ström som går till värme direkt i nätagget. En 45nm-processor och DDR3-minnen drar mindre ström än min gamla 65nm-processor och DDR2-minnen. Slutligen har jag dragit ner på elementet även på vintern där jag bor då datorn värmer upp en del när man spelar! Varför ha dubbel uppvärming?

Permalänk
Medlem

Re: Frågor till er som är grymma på att bygga datorer!

1a. Vad har du för chassi nu? b. Varför valde du det chassit?
Nuvarande chassi valde jag mest för det var billigt, men det var också stillrent. En anonym låda med lucka som döljer dvd-rom enheter m.m. Kommer tyvärr inte ihåg modell eller märke.

2. Exempel på egenskaper/lösningar du skulle önska som inte finns på marknaden?
Iof något som man löser lätt själv. En IO panel med usb på insidan chassit, så mottagaren till trådläsa enheter kan gömmas i datorn.

Mobilströmbrytare för start av datorn, en kabel-ansluten sådan duger bra, kabeln kan ju vara rätt lång.

3.a Var står din dator nu? 3b. Varför?
I ett hör bredvid min soffa. Jag bor i en etta och dels vill jag egentligen inte att datorn ska synas dels tar den för mycket plats om den ska stå under skärmen. Jag har omkring 3.5-4m från skärm och dator.

4. Vilka uttag vill du komma åt lätt? Prioriteringsordning Nödvändig - Onödig.
USB och Firewire, speciellt USB används ofta.

5. Vilka delar i datorn behöver du komma åt? Prioritera!
I datorn, inga.

6. Flyttar du din dator, om ja, hur/när?
Nej, men den står på hjul för att underlätta när man väl behöver komma år baksidan, eller någon av mina svåråtkomliga USB portar.

7. Vilka andra produkter konsumerar du high-end? Hur motiverar du dina köp?
Tv och stereo samt hembio. Jag vill ha grejer som uppfyller mina krav, både i prestanda samt design (i den ordningen). Det är även min hobby samt att jag är nörd och prylgalen

8. Vad vill du att ditt chassi skall uttrycka / absolut inte får uttrycka?
Antingen ska mitt chassi inte synas alls eller ha en stilren design, om designad så får den gärna bryta mot den traditionella lådan.
Jag vill absolut inte ha ett "games" chassi med plexiglas och tivoli-ljus. Anonymt är mitt ledord.

9. Vad har det perfekta chassit för egenskaper?
Inte synas, om det ska synas så anonymt och gärna en udda design. Ta lite plats. God luft genomströmning. Allt dolt även baksidan. Inte heller några synliga USB portar, skulle kunna lösas med en "slide" lucka på ett praktiskt ställe. Kan även tänka mig att ha långsidan som framsida.

10. Hur tänker du på miljö i relation till datorer?
Kan inte påstå att jag tänker speciellt mycket på miljön när det gäller datorer men visst det är ett stort plus i kanten men design och pris kommer helt klart först.

Övrigt:
Inget övrigt

Visa signatur

minhembio.com/darkages