Permalänk

Ny skärm/tv till dator, 24+tum

Tjenare! Sitter här med min gamla CRT (Eizo F57 17") och börjar ju bli lite sugen på att uppgradera, och hoppas att ni kan hjälpa mig i rätt riktning.
Jag är då intresserad i att ha någonting hyffsat stort, minst 24 tum, gärna större och det skall stödja full HD.
Antar att jag vill ha 75Hz också, eller hur är det på TFT skärmar? På min CRT märker man iallafall tidvis av flimmer vid 60Hz vilket jag inte gör vid 75.

Vill inte ha en TN panel.

Har tänkt använda skärmen till surfande, spel, lite film och möjligheten till bild/film-redigering (dock inte primärt, men skönt att veta att färgerna är någorlunda som de ska vara)
Har ingen koll på det här med inputlagg och liknande - men vill ju då ha något där jag inte märker av någon skillnad jämfört med en CRT, eller så liten skillnad som möjligt.

Även funderat på att ha en TV istället för datorskärm - hur är det med dem och spel, finns det någon som jobbar tillräckligt snabbt? De jag sett i butik har varit skit rent ut sagt, de ghostar ju så man undrar vem som ens kan tänka sig att kolla på någonting som inte är en stillbild på en sådan skärm..

Hur är det med de här panelerna och att köra i non-native resolution? CRT klarar ju vilka upplösningar som helst (hmm.. ja inom en viss gräns då) - men har tidigare hört att det inte går lika smärtfritt att göra det på TFT skärmar, någon som kan tala om hur det ligger till? (t.ex köra ett spel i 1280x1024 eller 1024x768 istället för 1900x1080)

Målpriset på en datorskärm för mig ligger väll runt 5000, +- ett par tusen, ju lägre desto bättre, men kvaliteten väger tyngre än priset.
För TV är jag bara intresserad av att veta om det ens finns några vettiga.

Tror jag fått med alla mina funderingar nu, tacksam för svar

Permalänk
Medlem

60hz på tfts uppfattas som flyt, så det är inget att oroa sig för. Ifall du inte kör högsta upplösningen på enskärm så kan de se lite fel ut ja, inget jag stör mig på, men andra gör det.

Kolla upp Dell U2410.