Ny på Linux - hur tyder man installationsinstruktioner?

Permalänk

Ny på Linux - hur tyder man installationsinstruktioner?

Är sugen på att installera Ubuntu på min Fujitsu-Siemens Lifebook T4220. Hittade denna guide hur man får igång allt under Linux då den har ganska skum hårdvara. https://help.ubuntu.com/community/T4220 Kan någon hjälpa mig att tyda installationsinstruktionerna? Vad betyder t.ex.

sudo apt-get install module-assistant
sudo module-assistant a-i alsa-source

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Det som du beskriver där är 2 kommandon som du skall skriva in i en "terminal".
Om du kommer från windows tänk "CMD" fönster.

Det första kommandot är ett exempel på hur man kan installera ett ubuntu packet.
Den andra raden är jag osäker men det verkar vara någon sound driver setup ?
EDIT: Beskrivningen i WIKI'n är inte helt trivial åtminstone inte om du skall göra allt som beskrivs, inklusive cpu scaling.
Vilken version av ubuntu skall du installera ? 9.04 ?
Om du kör in 9.04 så är det bra att veta att den också kallas Jaunty -> dvs de rader som du nämde ovan behövs inte. => Låt bli dem.

Ledsen men tror inte jag kommer att hålla din hand medan du pillar med den..
Men jag kan svara på frågor OM du kör fast någon stans.

Tips
Kör Ubuntu 9.04 (Inte äldre)
Kontrollera att de vanliga sakerna fungerar, tangetnbordet, skärm, nätverk et.c.
Försök INTE pilla med 2 olika problem samtidigt.
Fråga gärna, och jag kommer nog försöka svara,
MEN om du ställer öppna frågor i stil med hur skall jag fixa så att allt funkar och sedan perkar på den sidan...
Tja.. då kommer du liksom inte få lika många personer som bryr sig.

Permalänk

Så ubuntu innehåller redan ett antal packet alltså? Kan man säga att kommandona aktiverar dom?

Permalänk
Medlem

du bör no läsa på lite innan du ger dig ut i linux-världen

Tips: http://ubuntuforbeginners.net/

Annars deras forum ubuntuforums.org är bra hjälp.

//K

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Ubuntu har en pakethanterare som laddar ned program åt dig och installerar, säkert och bra. Hade du t ex skrivit sudo apt-get install vlc, hade Ubuntu installerat VLC åt dig. Eller om du skriver apt:blender i firefox adressfält, då hade Ubuntu installerat Blender åt dig.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KiXeR
du bör no läsa på lite innan du ger dig ut i linux-världen

Tips: http://ubuntuforbeginners.net/

Annars deras forum ubuntuforums.org är bra hjälp.

//K

Varför inte helt enkelt bara installera och lära sig genom att prova? Kör ju dual-boot med xp/vista också givetvis

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
Ubuntu har en pakethanterare som laddar ned program åt dig och installerar, säkert och bra. Hade du t ex skrivit sudo apt-get install vlc, hade Ubuntu installerat VLC åt dig. Eller om du skriver apt:blender i firefox adressfält, då hade Ubuntu installerat Blender åt dig.

Det där låter ju riktigt smart må jag säga. Blir mer och mer sugen på att testa

Permalänk
Medlem

Kan ju bara tillägga att det går utmärkt att installera programmen utan terminalen också, det är bara lättare att förklara genom ett kommando än "klicka där och sen där och tryck där"-förklaringar. Motsvarande grafiska gränssnitt för programinstallation kan du hitta i "Applications -> Add/Remove..." (för paket som Ubuntu stöder)" Eller "System -> Administration -> Synaptics".

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
Ubuntu har en pakethanterare som laddar ned program åt dig och installerar, säkert och bra. Hade du t ex skrivit sudo apt-get install vlc, hade Ubuntu installerat VLC åt dig. Eller om du skriver apt:blender i firefox adressfält, då hade Ubuntu installerat Blender åt dig.

För att apt:paketnamn ska funka måste man först installera apturl.
sudo apt-get install apturl

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
För att apt:paketnamn ska funka måste man först installera apturl.
sudo apt-get install apturl

Hmm, verkligen? Jag har aldrig installerat det, och det funkar bra på båda mina datorer. Säker på att det inte ingår från början i Ubuntu?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
Hmm, verkligen? Jag har aldrig installerat det, och det funkar bra på båda mina datorer. Säker på att det inte ingår från början i Ubuntu?

Det ingår från börjar i en vanlig Ubuntu installation ja

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
För att apt:paketnamn ska funka måste man först installera apturl.
sudo apt-get install apturl

Killen utan kollen, apturl är standarinstallerat i Jacky c:

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag nog rekommenderat dig att läsa någon nybörjarguide eller köra med en dist som lär dig lite mer "linux". Problemet som jag ser det med Ubuntu är att "man" blir som många andra, finns inte programmet i repot så finns det inte :). (finns det källkod? vad är kompilera?)

Men men.. Bara mina åsikter.

[edit] stavning

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RasmusB
Personligen hade jag nog rekommenderat dig att läsa någon nybörjarguide eller köra med en dist som lär dig lite mer "linux". Problemet som jag ser det med Ubuntu är att "man" blir som många andra, finns inte programmet i repot så finns det inte :). (finns det källkod? vad är kompilera?)

Men men.. Bara mina åsikter.

[edit] stavning

Mjo lite så är det i början men det är en smidigare övergång oftast än att gå från windows till något där du måste kompilera 80% av det du vill installera själv

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ferrat
Mjo lite så är det i början men det är en smidigare övergång oftast än att gå från windows till något där du måste kompilera 80% av det du vill installera själv

+1

Hur ofta kompilerar man program EGENTLIGEN? Jag har nog inte kompilerat något på flera månader, finns nästan alltid i repot, som ppa eller som *.deb/*.rpm.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
+1

Hur ofta kompilerar man program EGENTLIGEN? Jag har nog inte kompilerat något på flera månader, finns nästan alltid i repot, som ppa eller som *.deb/*.rpm.

Jag snittar väl 2-3ggr på en dag fast det e ju samma sak jag kompilerar om och om när jag programmerar ;P

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ferrat
Jag snittar väl 2-3ggr på en dag fast det e ju samma sak jag kompilerar om och om när jag programmerar ;P

Men om vi inte räknar med egna projekt? För då ligger ju jag också på några st, dock med GUI.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
Men om vi inte räknar med egna projekt? För då ligger ju jag också på några st, dock med GUI.

Hmm ja svårt att säga men inte e det många och oftast då e det saker som redan finns som .deb men senaste versionen har något speciellt jag vill ha eller så

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Absolute, learning by doing är det bästa...dock funkar det inte med Linux, faktum är att du MÅSTE läsa på innan du ger dig in på det mesta inom Linux. Har erfarat själv. Dock tycker jag själv att Ubuntu är en rätt så dålig dist att lära sig på. Vart ganska trött på disten väldigt snabbt och övergav den för Arch. Ubuntu är nybörjardist som man växer snabbt ur.

//K

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Massabrassan
Varför inte helt enkelt bara installera och lära sig genom att prova? Kör ju dual-boot med xp/vista också givetvis

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KiXeR
Absolute, learning by doing är det bästa...dock funkar det inte med Linux, faktum är att du MÅSTE läsa på innan du ger dig in på det mesta inom Linux. Har erfarat själv. Dock tycker jag själv att Ubuntu är en rätt så dålig dist att lära sig på. Vart ganska trött på disten väldigt snabbt och övergav den för Arch. Ubuntu är nybörjardist som man växer snabbt ur.

//K

Du måste knappast läsa på INNAN du kör Ubuntu, man läser på medan. Förstår inte vad som är dåligt med Ubuntu, vill man lära sig ska man väl inte behöva bli tvingad att pilla för att lära sig?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har varit småsugen på linux ett längre tag.. tills för några månader sedan då jag blev GRYMT sugen istället. Sitter här och kvalar över ifall jag ska våga köra det på min arbetsdator då jag nästan bara använder open source-grejer från *nix-världen ändå..

Jag har märkt att det underlättar om man förstår begrepp som distributioner, kernel, windowing system osv. innan man sätter igång. Det känns helt enkelt tryggare om man åtminstone har en liten hum om vad för paket man sitter och installerar.

I dessa dagar finns det gott om tips och hjälp på nätet. Sök efter linux beginner screencast eller något i den stilen! Personligen tycker jag att det är mycket lätt att lära sig med hjälp av rörliga bilder och ljud.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Tjaa...är man som jag var helt ny på Linux så måste man tyvärr...att installera program med hjälp av "lägg till /ta bort" hjälper ju inte alltid då du måste lägga till repositories. Men visst måste man väl aldrig men det är bra att man gör det. Det är en rekommendation inget annat :).

P.S pillar man inte lär man sig inte

/K

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
Du måste knappast läsa på INNAN du kör Ubuntu, man läser på medan. Förstår inte vad som är dåligt med Ubuntu, vill man lära sig ska man väl inte behöva bli tvingad att pilla för att lära sig?

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KiXeR
Tjaa...är man som jag var helt ny på Linux så måste man tyvärr...att installera program med hjälp av "lägg till /ta bort" hjälper ju inte alltid då du måste lägga till repositories. Men visst måste man väl aldrig men det är bra att man gör det. Det är en rekommendation inget annat :).

P.S pillar man inte lär man sig inte

/K

Då är jag med. Men de flesta PPAs brukar väl också ha med instruktioner? Samma när man måste kompilera själv. Krångligt är det första gången ändå, visst, men det är det jag menar med att lära sig medan man använder det.

Jag menar inte att man inte ska pilla, jag menar att man inte ska BEHÖVA pilla. IMO är Ubuntu otroligt flexibelt, sålänge man utforskar det lite extra.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mjo Ubuntu jobbar ju mot samma som Mac OS, allt ska funka direkt och du ska inte behöva kunna något men du ska kunna gå under huven själv (fast lättare än på Mac) och göra vad du vill med systemet, själv tycker jag att de lyckas väldigt bra och bättre med varje release.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
[...]IMO är Ubuntu otroligt flexibelt, sålänge man utforskar det lite extra.

Ubuntu är en sekt och frågan är om det är särskilt givande att försöka bygga ett gratis windows (i längden)

Nae, men skämt och sido. Personligen tycker jag att det är helt fel ände att börja i om man vill lära sig linux, vilket jag antar att trådskaparen vill? Ubuntu fungerar fint för personer som bara är ute efter en skrivbordsdist som ska fungera, mindre bra om du ska lära dig hur "linux" "fungerar".

Personligen hade jag nog rekommenderat Slackware. Det är en dist jag personligen gillar och är en trevlig dist att utgå ifrån om man vill "lära sig linux". En relativt vettig pakethanterare enligt mig är slapt-get, fungerar rätt bra och kompleterar slackware väldigt fint. Förutom detta kan man ju annars testa på Centos. Smidig dist som "inte bara fungerar" men det är inte långt ifrån. Det positiva är enligt mig att det inte finns ett repo med en jäkla massa program i utan man får faktiskt ta reda på lite själv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RasmusB
Ubuntu är en sekt och frågan är om det är särskilt givande att försöka bygga ett gratis windows (i längden)

Nae, men skämt och sido. Personligen tycker jag att det är helt fel ände att börja i om man vill lära sig linux, vilket jag antar att trådskaparen vill? Ubuntu fungerar fint för personer som bara är ute efter en skrivbordsdist som ska fungera, mindre bra om du ska lära dig hur "linux" "fungerar".

Personligen hade jag nog rekommenderat Slackware. Det är en dist jag personligen gillar och är en trevlig dist att utgå ifrån om man vill "lära sig linux". En relativt vettig pakethanterare enligt mig är slapt-get, fungerar rätt bra och kompleterar slackware väldigt fint. Förutom detta kan man ju annars testa på Centos. Smidig dist som "inte bara fungerar" men det är inte långt ifrån. Det positiva är enligt mig att det inte finns ett repo med en jäkla massa program i utan man får faktiskt ta reda på lite själv.

Förstår fortfarande inte varför man ska behöva bli TVINGAD att lära sig för att lära sig. Skillnaden är att med en dist som funkar från början kan du koncentrera dig på att lära dig det du faktiskt är nyfiken på.

Jag tycker personligen jag har rätt bra koll på Linux från min användning av Ubuntu. Något bättre än "det är för enkelt" tycker jag man får komma med om man ska klanka ned på Ubuntu. (nu påstår inte jag att Ubuntu är den bästa disten, jag menar bara att "för enkelt" inte är ett argument mot)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Då e frågan vad anser du e lära dig Linux? Ser inte hur Ubuntu lär dig Linux mindre? Det krävs mindre kunskap för att komma igång men hämmar ju inte användandet av Linux? Ubuntu är ett försök till att göra övergången till Linux lättare och att rekommendera saker utan repos är att skjuta sig i foten.
Varför har vanliga användare så svårt för Linux? Jo just för att steget från det man e van vid är så stort och att börja om från börja med allt, förstår att en del Linux folk anser att det är fult att göra Linux mer användarvänligt då de verkar tro att detta gör Linux till Windows vilket det verkligen inte gör, men Linux är inte att kunna hantera en terminal, Linux är inte att kunna hela systemet utan och innan eller att kompilera allt till något unikt för dig, Linux är friheten av att kunna göra det om du vill och det är skillnad.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ferrat
Då e frågan vad anser du e lära dig Linux? Ser inte hur Ubuntu lär dig Linux mindre? Det krävs mindre kunskap för att komma igång men hämmar ju inte användandet av Linux? Ubuntu är ett försök till att göra övergången till Linux lättare och att rekommendera saker utan repos är att skjuta sig i foten.
Varför har vanliga användare så svårt för Linux? Jo just för att steget från det man e van vid är så stort och att börja om från börja med allt, förstår att en del Linux folk anser att det är fult att göra Linux mer användarvänligt då de verkar tro att detta gör Linux till Windows vilket det verkligen inte gör, men Linux är inte att kunna hantera en terminal, Linux är inte att kunna hela systemet utan och innan eller att kompilera allt till något unikt för dig, Linux är friheten av att kunna göra det om du vill och det är skillnad.

Som du säkert ser så skriver jag också att "lära" sig ett OS inte är att likställa med att ha en smidig övergång mellan ett annat OS, tycker verkligen att det är två helt skilda delar.

Att göra Linux med "användarvänligt" är absolut inget fel med det och jag får väl säga att Ubuntu har lyckats rätt bra, även om det börjar bli lite sekteristiskt på en del fronter. Det jag syftar på när jag säger att en användare ska lära sig är inte att han ska lära sig installera ett OS och sen använda alla program som mer eller mindre redan är installerade. Det jag syftar på är snarare att användaren ska lära sig hur OSet fungerar, vilket kan ta tid om allt man har finns att tillgå genom ett grafiskt gränssnitt - med direkt koppling till ett repo med en hel del program redan. Detta ger att många inte behöver lära sig utan lever gärna efter att "om det inte finns i repot så existerar inte programvaran".

Tror du har missförstått mig lite. Jag kritiserar varken Ubuntu-användare eller disten. Det jag kritiserar är valet av dist om man har som mål att lära sig använda OSet. Nu är det ju självklart fullt möjligt att min syn på att lära sig ett OS skiljer extremt mycket mellan vad du anser och någon annan individ anser om det samma, men om jag har missuppfattat det så får i så fall någon peta mig i sidan och säga: "du är lite ute och cyklar nu, fel tråd och fel målgrupp".

Permalänk

T4220

Kör själv med t4220 bara att installera ubuntu 9.04.
Fungerar utmärkt utan någon "handpåläggning".

Så kör bara på. så löser sig resten under tiden.
Fungerar kalasbra.

Mvh Z

Permalänk
Medlem

Att lära sig OSet då e ju bästa att bara först ta en kernel sedan försöka få allt att fungera utifrån det så vet du exakt hur det funkar osv? 99,5% skulle dock ge upp snabbt, om du däremot har något som fungerar som det ska, e lätt att använda sedan sakta låter dig upptäcka nya saker kommer det inte kännas lika jobbigt?
Det e ju så med allt lärande, du börjar basic med något som fungerar och är lätt, sedan ökar man, du börjar inte med att lära förskolebarn diskret matematik utan du börjar med att bara visa talen som finns, sedan hur de e uppbyggda, sedan + - osv?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood