Ny på Linux - hur tyder man installationsinstruktioner?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RasmusB
Som du säkert ser så skriver jag också att "lära" sig ett OS inte är att likställa med att ha en smidig övergång mellan ett annat OS, tycker verkligen att det är två helt skilda delar.

Att göra Linux med "användarvänligt" är absolut inget fel med det och jag får väl säga att Ubuntu har lyckats rätt bra, även om det börjar bli lite sekteristiskt på en del fronter. Det jag syftar på när jag säger att en användare ska lära sig är inte att han ska lära sig installera ett OS och sen använda alla program som mer eller mindre redan är installerade. Det jag syftar på är snarare att användaren ska lära sig hur OSet fungerar, vilket kan ta tid om allt man har finns att tillgå genom ett grafiskt gränssnitt - med direkt koppling till ett repo med en hel del program redan. Detta ger att många inte behöver lära sig utan lever gärna efter att "om det inte finns i repot så existerar inte programvaran".

Tror du har missförstått mig lite. Jag kritiserar varken Ubuntu-användare eller disten. Det jag kritiserar är valet av dist om man har som mål att lära sig använda OSet. Nu är det ju självklart fullt möjligt att min syn på att lära sig ett OS skiljer extremt mycket mellan vad du anser och någon annan individ anser om det samma, men om jag har missuppfattat det så får i så fall någon peta mig i sidan och säga: "du är lite ute och cyklar nu, fel tråd och fel målgrupp".

Om någon använder Ubuntu och inte lär sig hur Linux fungerar, VILL nog inte personen heller spendera tid på att lära sig det. Om någon som vill lära sig hur Linux fungerar använder Ubuntu är det bara att börja, finns absolut inget som hindrar. Gå in på Ubuntu forums, ta en tutorial som ser spännande ut och följ den. Då lär du lära dig något bra, och något du faktiskt ville kunna göra. Tröttnar man mitt i kan man fortsätta använda sin dator som vanligt istället, att pilla med systemet är inte för alla.

Vad är nyttigt att kunna om ett OS då? Att kunna installera från scratch? Att kunna kompilera kernel själv? Att kunna skriva en xorg.conf själv? Låter inte så "nyttigt" enligt mig då det alltid finns vettiga lösningar som gör det åt dig. Det kanske är nyttigare att kunna lära sig hur man administrerar en server med Apache/MySQL/PHP effektivt t ex?

Jag förstår att man av nyfikenhet kan vilja lära sig de tidigare sakerna, men om man nu VILL lära sig det finns det väl ingen anledning att sätta sig i en position då man blir TVUNGEN att lära sig för att ens få ett fungerande system.

Jag kanske bara har blivit trångsynt av att ha använt bara Ubuntu för länge, men det är så jag ser på det iaf.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Razoz
Killen utan kollen, apturl är standarinstallerat i Jacky c:

Jag har faktiskt bättre saker för mig än att ha koll på exakt vad som råkar vara standard i varenda liten skitdistribution. Jacky har jag aldrig ens hört talas om. C:\> på dig med.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Jag har faktiskt bättre saker för mig än att ha koll på exakt vad som råkar vara standard i varenda liten skitdistribution. Jacky har jag aldrig ens hört talas om. C:\> på dig med.

Då var det ju riktigt onödigt att påstå att den inte finns med från början, om du vet själv att du inte har koll.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Jag har faktiskt bättre saker för mig än att ha koll på exakt vad som råkar vara standard i varenda liten skitdistribution. Jacky har jag aldrig ens hört talas om. C:\> på dig med.

Även om du inte har koll, ska du väl inte snacka skit om saker du inte vet är rätt?

Eftersom du inte känner till versionsnamnen får jag väl upplysa dig;
https://wiki.ubuntu.com/DevelopmentCodeNames

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Du kan ju prova att upplysa mig om något som är relevant.

Att inte veta vilken version av distron någon använder när du leker support funkar inte riktigt, så på vilket sätt är det irelevant?

Att du dessutom kallar Ubuntu "en liten skitdistro" förstärker bara mitt intryck av att du är lite dimmig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Razoz
Att inte veta vilken version av distron någon använder när du leker support funkar inte riktigt, så på vilket sätt är det irelevant?

Att du dessutom kallar Ubuntu "en liten skitdistro" förstärker bara mitt intryck av att du är lite dimmig

OK, jag förstår nu att DU är lite dimmig. Jacky är något som du har hittat på och egentligen menade du Ubuntu. Då var den saken ur världen.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
OK, jag förstår nu att DU är lite dimmig. Jacky är något som du har hittat på och egentligen menade du Ubuntu. Då var den saken ur världen.

Det märks rätt tydligt att du bara är här inne för att du vill säga emot folk iaf. Att säga emot någon, bli överbevisad och försvara sig med "jamen hur fan ska jag veta det?!" är minst sagt drygt.

PS. Troligtvis menar han Jaunty Jackalope

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
Det märks rätt tydligt att du bara är här inne för att du vill säga emot folk iaf. Att säga emot någon, bli överbevisad och försvara sig med "jamen hur fan ska jag veta det?!" är minst sagt drygt.

PS. Troligtvis menar han Jaunty Jackalope

Jag har insett det nu och ber om ursäkt för att jag inte förstod meddetsamma.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Jag har insett det nu och ber om ursäkt för att jag inte förstod meddetsamma.

Hur du inte kunde förstå när jag LÄNKAR förrstår jag inte, men det ska jag väl inte lägga mig i

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Razoz
Hur du inte kunde förstå när jag LÄNKAR förrstår jag inte, men det ska jag väl inte lägga mig i

Tja, du sa ju faktiskt "jacky" istället för "jaunty".

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
Tja, du sa ju faktiskt "jacky" istället för "jaunty".

Jackalope -> Jacky

Det kanske inte är lika vanligt, men nämns ofta i de svenska Linux-irkkar jag hänger i :3