Varför kan jag inte ta bort Ubuntu-system-mapp i Win?

Permalänk
Medlem

Varför kan jag inte ta bort Ubuntu-system-mapp i Win?

Jag testade att köra Ubuntu 9.04, alternativet att testa utan att installera. Det fungerade inte så väl, utan programmet hängde sig. Whatever tänkte jag och startade om datorn och gick tillbaka till Windows. Då visade det sig, föga förvånande att det låg en dold, skyddad mapp på en av hårddiskarna som hette Boot. (se bild)

Jag kan inte ta bort den! Fruktansvärt irriterande. Jag står som ägare av objekten, och har fullständiga rättigheter. Mitt konto är också (såklart) adminkonto. Varför får jag inte ta bort filerna?

Någon som vet vad som felar eller har någon lösning?

Tacksam för svar!
/joar.

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Inaktiv

Hela windows rättighetssystem gör mig gråhårig, jag har varit med massor av gånger om att windows vägrat låta mig radera filer etc trots att jag är admin. Jag skulle vilja stänga av hela den där skiten, men det verkar inte gå.

Har kommit fram till att om det inte funkar att markera filen/erna, högerklick -> egenskaper och sedan manuellt ta över ägande (även om jag kanske redan står som ägare), och sedan försöka radera igen, så kommer det aldrig att funka oavsett vad jag försöker med. Finns som inget sätt att resonera med en dator, vill den inte så vill den inte...

Permalänk

Det är nog bäst att du INTE tar bort mappen BOOT. Då det är en mapp för Windows.

Permalänk
Hedersmedlem

Felsäkert läge då?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Ifall du är admin i vista betyder inte det att du har fullständiga rättigheter, det är bara ett speciellt admin konto har har fulla rättigheter.

Detta aktiveras i cmd med, har du svenskt vista så heter kontot administratör (har jag för mig)
net user administrator /active:yes

sen är det bara att logga ut och logga in på det nya kontot som heter administrator.

Visa signatur

GeForce GTX 260 | Amd X2 6000+ (Windsor) | 4gb Dominator PC-8500 DDR2 ram | Logitech MX 400 | Antec Three hundred |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av James_Exxo
Det är nog bäst att du INTE tar bort mappen BOOT. Då det är en mapp för Windows.

Öh... Nej? Såpass koll har jag iaf att jag vet vilka mappar som ska finnas på vilken disk. Som jag skrev så poppade den där mappen ju upp efter att jag grejat med Ubuntu, och tittar du på bilden så ser du att det inte är någon Windows-mapp.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Felsäkert läge då?

Bra idé, ska testa...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av HenrikWittgren
Ifall du är admin i vista betyder inte det att du har fullständiga rättigheter, det är bara ett speciellt admin konto har har fulla rättigheter.

Detta aktiveras i cmd med, har du svenskt vista så heter kontot administratör (har jag för mig)
net user administrator /active:yes

sen är det bara att logga ut och logga in på det nya kontot som heter administrator.

Jasså? Hade jag ingen aning om! Måste testa på en gång.

Tack för alla svar!

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem

Uhm, visst ta bort den där du. Men bli inte förvånad om windows inte startar upp sen. För från och med Vista ligger alla bootfilerna i en mapp som heter just \Boot på windowspartitionen (eller i \Boot på en systemreserverad partition fr.o.m. W7).

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

ojoj, många farliga & felaktiga råd i tråden...
Precis som Ulayo säger så hör Boot-foldern till windows Vista/W7 och det är där Vistas/W7's boot manager ligger.

Vill ni veta hur boot managern i Vista funkar så står det en del här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Boot_Manager

Att den är nödvändig för att starta Vista behöver jag nog knappt tillägga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ulayo
Uhm, visst ta bort den där du. Men bli inte förvånad om windows inte startar upp sen. För från och med Vista ligger alla bootfilerna i en mapp som heter just \Boot på windowspartitionen (eller i \Boot på en systemreserverad partition fr.o.m. W7).

Borde kanske ha informerat om att jag kör Win7, som kan skådas i min sign.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av teejee
ojoj, många farliga & felaktiga råd i tråden...
Precis som Ulayo säger så hör Boot-foldern till windows Vista/W7 och det är där Vistas/W7's boot manager ligger.

Vill ni veta hur boot managern i Vista funkar så står det en del här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Boot_Manager

Att den är nödvändig för att starta Vista behöver jag nog knappt tillägga.

Varför i helsike ligger den då inte på systemdisken utan en helt annan disk? Fruktansvärt irriterande... Och förra builden av Win7 jag körde hade definitivt inte den mappen på den partitionen iaf.

Whatever. Tack för alla svar, ska läsa på och se om jag kan få ha den där mappen på min systemdisk istället.

/joar.

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joar
Varför i helsike ligger den då inte på systemdisken utan en helt annan disk? Fruktansvärt irriterande... Och förra builden av Win7 jag körde hade definitivt inte den mappen på den partitionen iaf.

Systempartition och Bootpartition är inte samma. Bootpartitionen bestäms av bootordningen i BIOS.

Det går att fixa iordning detta utan att behöva ominstallera. Men lite pill är det allt när man ska flytta boot.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av James_Exxo
Systempartition och Bootpartition är inte samma. Bootpartitionen bestäms av bootordningen i BIOS.

Det går att fixa iordning detta utan att behöva ominstallera. Men lite pill är det allt när man ska flytta boot.

Förklaring/instruktion skulle uppskattas!

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joar
Förklaring/instruktion skulle uppskattas!

Först vill jag du jämför med den här bilden... http://pici.se/401085

Ifall felet är vad jag tror så ska du ha "System" på en hårddisk och "Boot" på en annan.

Jag letade lite efter en bra guide som jag själv följde för ett tag sedan... men kan tyvärr inte hitta den just nu. =/

Permalänk

Det mest sannolika är att detta hände när du installerade Windows och att du upptäckte den dolda bootkatalogen först när du letade efter filer Ubuntu kunde ha lämnat efter sig. Jag vet att guiden är för Vista, men jag antar att Windows 7 använder något liknande system.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av divinorum
Det mest sannolika är att detta hände när du installerade Windows och att du upptäckte den dolda bootkatalogen först när du letade efter filer Ubuntu kunde ha lämnat efter sig. Jag vet att guiden är för Vista, men jag antar att Windows 7 använder något liknande system.

Tack! Jag tänker ändra bootordningen i bios och installera om för att om möjligt slippa fumla med ännu ett program, men det är helt klart vad som hänt. Tack för hjälpen!

Måste dock säga att det är ett väldigt korkat system när man kan göra sin dator obootbar om man tar ut en disk som inte är en systemdisk...

/joar.

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joar
Måste dock säga att det är ett väldigt korkat system när man kan göra sin dator obootbar om man tar ut en disk som inte är en systemdisk...

/joar.

ALLT har sina fördelar och nackdelar.

Permalänk
Medlem

För övrigt, om jag inte är helt missinformerad så skapar Ubuntu en RAM-disk vid start av Live-CDn och inga filer på hårddisken rörs överhuvudtaget.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Hedersmedlem

Kolla dessutom på mappens datum, där ser du när den skapades, vilket gör att du kan utesluta att det var Ubuntu som skapade den.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
För övrigt, om jag inte är helt missinformerad så skapar Ubuntu en RAM-disk vid start av Live-CDn och inga filer på hårddisken rörs överhuvudtaget.

precis, annars har du gjort fel OT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Kolla dessutom på mappens datum, där ser du när den skapades, vilket gör att du kan utesluta att det var Ubuntu som skapade den.

Ah... Varför tänkte jag inte på det?

Seriöst allihopa, i den här tråden och med det här problemet har jag varit precis så n00b och dåligt påläst som jag brukar le åt då andra är i andra trådar själv. Genant faktiskt, tack för att ni har tålamod med mig.

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk

Fel kan även hända den bäste, eller hur var det nu igen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aurastream
Fel kan även hända den bäste, eller hur var det nu igen?

Haha, tackar antar jag?

OT: Ska testa att ändra bootordningen på mina diskar och installera om ikväll, återkommer med besked om hur det fungerar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av James_Exxo
ALLT har sina fördelar och nackdelar.

Så sant, men just i detta fall så är det för mig som allt som oftast rycker mina diskar för att ta med prylar till kompisar och/eller mina egna andra datorer så är det verkligen inte lämpligt.

/joar.

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Inaktiv

Det kan ha sina fördelar att bara ha disken man ska använda som systemdisk inkopplad när man installerar ett operativsystem. Då kan man enkelt senare lägga till monteringspunkter för övriga diskar. Och man slipper problem som dessa Dra bara ur alla strömsladdar, installera, stäng av och sätt i igen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Det kan ha sina fördelar att bara ha disken man ska använda som systemdisk inkopplad när man installerar ett operativsystem. Då kan man enkelt senare lägga till monteringspunkter för övriga diskar. Och man slipper problem som dessa Dra bara ur alla strömsladdar, installera, stäng av och sätt i igen

Mycket god idé! Men jag tror jag håller mig till att dra ur SATA-sladdarna... Åtminstone på Samsung sitter strömsladdarna något så förj*vlas stadigt att jag nästan behöver polygrip för att få loss dem...

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av divinorum
Det mest sannolika är att detta hände när du installerade Windows och att du upptäckte den dolda bootkatalogen först när du letade efter filer Ubuntu kunde ha lämnat efter sig. Jag vet att guiden är för Vista, men jag antar att Windows 7 använder något liknande system.

Windows 7 har samma boot manager som Vista (XP fungerar annorulunda däremot). Jag flyttade själv min boot folder i windows 7 för några veckor sedan eftersom den låg på fel hårddisk, och jag använde en guide för Vista utan problem. Även EasyBCD funkade ok i windows 7.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teejee
Windows 7 har samma boot manager som Vista (XP fungerar annorulunda däremot). Jag flyttade själv min boot folder i windows 7 för några veckor sedan eftersom den låg på fel hårddisk, och jag använde en guide för Vista utan problem. Även EasyBCD funkade ok i windows 7.

En länk till den guiden hade varit guld värt plleeeaaaasssseeee!!!!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
En länk till den guiden hade varit guld värt plleeeaaaasssseeee!!!!

Redan postat. http://www.techenclave.com/guides-and-tutorials/moving-vista-...

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||