Permalänk
Medlem

Jag vill ha 3G

Permalänk
Medlem

Då var även jag stolt ägare till en NC10! Söt liten sak
Bara positiva intryck så här långt. Tyckte att touchpaden var i minsta laget första 10 min, men nu har jag vant mig. Och hittar inte backspace riktigt, den är aningen för långt åt höger tycker jag.

Den långa batteritiden lär komma väl till pass under föreläsningarna...

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk

Dom verkar snart komma in hos Dustin, dom har iaf lagt upp dom i sortimentet. Dock inget lagerdatum ännu. http://www.dustin.se/ProductList.aspx?lsmartsearch=N%3dSAMSUN...

Visa signatur

If it ain't broken: tweak it...
folding@home

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eelector
Jag vill ha 3G

Du är inte ensam Ska man ha en liten smidig dator vill man ju inte ha en klumpig dongel hängandes i en kabel. Nee nu får dom skynda på lite med den.

Permalänk
Medlem

NC20 är ute när vi knappt fått in NC10 med 3G

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aaaaa
NC20 är ute när vi knappt fått in NC10 med 3G

De släpptes samtidigt i Storbritanniens så det är inget konstigt. Men, menar du att NC20 finns till salu i Sverige? Är sugen på en NC20.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem

NC20 kommer till mars/april ryktas det om...

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem

Någon som köpt den ifrån butik eller webshop ifrån sverige ? gief lite feedback..

http://www.notebookcheck.net/Samsung-NC10.12658.0.html

http://www.notebookcheck.net/Review-Samsung-NC10-Netbook.1399...

något att ha för det "överpris" vs dom andra med 8.9tums skärm..
läst lite om att överklocknings möjligheterna är sämre än hos asus och acer notes .. kan vara fel dock

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sdaniel1
Någon som köpt den ifrån butik eller webshop ifrån sverige ? gief lite feedback..

http://www.notebookcheck.net/Samsung-NC10.12658.0.html

http://www.notebookcheck.net/Review-Samsung-NC10-Netbook.1399...

något att ha för det "överpris" vs dom andra med 8.9tums skärm..
läst lite om att överklocknings möjligheterna är sämre än hos asus och acer notes .. kan vara fel dock

Den har 10", därav högre pris än 8,9". Sen har det ett jävligt stort batteri också för väldigt bra batteritid, något som bara dödas av att köra överklockat (i batteriläge dvs). En netbooks syfte är att vara portabel, så överklockningen är i princip ointressant i ett sådant läge.

Visa signatur

[b]GKKE![/b]

Permalänk
Medlem

Hei, noen som vet om denne er å få kjøpt i butikk noe sted nær Charlottenberg? Vi har ikke fått den i norge ennå. ONOFF i Karlstad er det nærmeste jeg fant.

Takk fra en norrbagge.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cat0
Hei, noen som vet om denne er å få kjøpt i butikk noe sted nær Charlottenberg? Vi har ikke fått den i norge ennå. ONOFF i Karlstad er det nærmeste jeg fant.

Takk fra en norrbagge.

Karlstad är närmsta OnOff för Charlottenbergsbor. I Sverige är det bara OnOff som säljer än så länge i fysiska butiker. Annars är man hänvisad till Pixmania (brrr - dessutom endast engelsk version) och Dustin (som ännu inte fått in den på lager). Lycka till.

Permalänk
Medlem

Nytt forum för OS X på NC10:an!

Ville bara tipsa om att det har startats ett nytt forum för installation av Mac OS X Leopard på NC10:an av killen från Insanelymac. Det är max en vecka, så det har inte kommit upp så mycket information än, så om ni vill ha lite mer bakgrundsinformation så hänvisar jag till den gamla tråden på Insanelymac.

För övrigt fungerar det riktigt bra, har kört Leopard i nästan en månad, och nu när jag har bytt till ett kompatibelt nätverkskort, så kommer jag aldrig att behöva min alternativa Windows 7 partition igen. Windows XP slängde jag ut första dan :D.

Nytt forum: http://mysticus.titanous.com/forum/

Gamla tråden på Insanelymac (över 1700 inlägg):http://www.insanelymac.com/forum/index.php?showtopic=137314

Mvh Aridif

Btw, säg till om ni tycker att jag ska uppdatera förstaposten någonting... Den känns lite utdaterad.

Permalänk
Medlem

Aridif:

Är mkt sugen på att dra in Mac OS X också, när Dustin skickat min NC10a det vill säga, hehe. Men är lite avskräckt av att nätverk strular i form av buggig Wifi [och icke-fungerande LAN]. Vilket kort har du bytt till? Var det lätt att göra? Lira gärna länk osv om mer info angående detta.

Fungerar allt annat i OSX bra? Har läst att vila ej lirar något vidare samt trackpaden är lite keff? Och en fråga jag ställt tidigare i tråden men som ingen behagade svara, fungerar 720p på NC10?

EDIT: LAN (Ethernet) fungerar tydligen nu. Fett!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av c-boi
Aridif:

Är mkt sugen på att dra in Mac OS X också, när Dustin skickat min NC10a det vill säga, hehe. Men är lite avskräckt av att nätverk strular i form av buggig Wifi [och icke-fungerande LAN]. Vilket kort har du bytt till? Var det lätt att göra? Lira gärna länk osv om mer info angående detta.

Fungerar allt annat i OSX bra? Har läst att vila ej lirar något vidare samt trackpaden är lite keff? Och en fråga jag ställt tidigare i tråden men som ingen behagade svara, fungerar 720p på NC10?

EDIT: LAN (Ethernet) fungerar tydligen nu. Fett!

OS X fungerar definitivt över mina förväntningar. Systemet är för det mesta stabilt, har fått en kernel panic (mac blåskärm) på 1,5 månader, och det var när jag överbelastade den rejält... Finns tex en .kext (drivrutin) som gör att processorn klockas ner till ca 700 MHz när den inte används, och vanliga sleep fungerar utmärkt. Den vaknar dock upp när man pluggar i power kabeln, men eftersom jag laddar den endast på natten så störs jag inte av det.

Ibland kan datorn lagga till och inte visa dockan och "hot-corners" slutar reagera, men det är bara sätta datorn på sleep och starta upp igen (tar totalt ca 5 sekunder )

Nätverkskortet är ganska enkelt att byta. Det svåra att att få upp locket på baksidan, men det finns ganska bra guider om man surfar runt lite...
Har förövrigt ett Broadcom 4321 (wireless N). Köpte det för 18 pund på ebay, och det upptäcks som ett genuint airport kort :).

Trackpaden använder jag nästan inte alls, har istället en trådlös logitech som fungerar grymmt. Finns ett gediget program som kan programera i stort sett varenda knapp på musen. Trackpaden stödjer inte scrollning i OS X, pga att det är en PS/2 trackpad och inte en USB som apple har. Den går dock att använda hyfsat bra som mus, men som sagt inte att scrolla med...

720p fungerar inte så bra... Laggar järnet på OS X (perian + quicktime), och under Windows 7, så går det nästan att spela med Media Player Classic + CoreAVC. Vet inte om jag provade en film med hög bitrate, menmen.

Permalänk
Medlem

Jag tror att jag håller på att bli tokig!
Har försökt installera om XP (vill ha en clean installation xp pro) från ett usb-minne. Har kollat på guider om hur man gör med både eee pc och aspire one, det finns ju ingen speciell för NC10 (vad jag har hittat?)

Den bootar upp fint från usb-minnet, väljer TXT-mode första gången, och jag partitionerar och den börjar kopiera windows-filerna. Jag har inte vågat ta bort recovery-partitionen än. När datorn startar om, och jag väljer GUI-mode, som man ska göra för att fortsätta installationen får jag "hal.dll error". Spelar ingen roll om USB-stickan eller hårddisken står först som boot priority, har testat om och om igen 37 gånger nu.
hal.dll error får man tydligen när den försöker boota upp från hdn istället för att fortsätta installationen från usb-stickan vid GUI-biten...

EDIT: Tog bort recoverypartitionen och då funkade det!

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem

Jaha, fortf ingen 3G version æn i siktet. Kom dock att fundera på en annan sak. Tre och andra operatører håller på att uppgradera till 21mbit eller vad det var. Hur står sig då det interna 3g modemet? Ær det då en mjukvaru uppgradering som ska till eller man får sitta dær med sina max 7.2mbit? Eller ær det bara nætet som dom kommer øppna upp før snabbare trafik?

Permalänk
Medlem

Förrutom Pixmania så säljer även http://www.webbhallen.com den engelska versionen av NC10 för 3990:-

Permalänk
Medlem

Beräknad leverans 2009-03-23 hos Dustin nu. Inte rimligt...

Tack Aridif för skitbra svar! Så NC10an har en minipciexpress slot elelr? Man köper helt enkelt ett airport extremekort som reservdel (oem) och sätter i?

Såg f.ö. nån video på youtube där 720p såg ut att flyta hyfsat. Men det var säkert i XP. Tål att tänkas på med OSX måste jag säga, ingen scroll med trackpaden är ju lite trist om man rör sig mkt till exempel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av c-boi
Beräknad leverans 2009-03-23 hos Dustin nu. Inte rimligt...

Tack Aridif för skitbra svar! Så NC10an har en minipciexpress slot elelr? Man köper helt enkelt ett airport extremekort som reservdel (oem) och sätter i?

Såg f.ö. nån video på youtube där 720p såg ut att flyta hyfsat. Men det var säkert i XP. Tål att tänkas på med OSX måste jag säga, ingen scroll med trackpaden är ju lite trist om man rör sig mkt till exempel.

Jag kollade precis på en 720p film på min. Testade först i VLC men då hackade det en del. Sen installerade jag media player classic och CoreAVC codec och då kunde jag kolla felfritt med bara 50-60% cpu usage

Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av c-boi
Beräknad leverans 2009-03-23 hos Dustin nu. Inte rimligt...

Tack Aridif för skitbra svar! Så NC10an har en minipciexpress slot elelr? Man köper helt enkelt ett airport extremekort som reservdel (oem) och sätter i?

Såg f.ö. nån video på youtube där 720p såg ut att flyta hyfsat. Men det var säkert i XP. Tål att tänkas på med OSX måste jag säga, ingen scroll med trackpaden är ju lite trist om man rör sig mkt till exempel.

Yes, NC10an har minipciexpress, och det fungerar med vilket kort som helst, så länge det är ett Broadcom 4321 chip. Ex, köppte ett billigt HP 802.11n kort för ca 17 pund inklusive frakt. Det är både billigare än dell 1505 och genuint airport express kort...

720p beror så klart på vilken bitrate det är (måste fått ett exemplar med mycket hög ) Dock så tror jag att man klarar sig med lägre :P...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delight
Jag kollade precis på en 720p film på min. Testade först i VLC men då hackade det en del. Sen installerade jag media player classic och CoreAVC codec och då kunde jag kolla felfritt med bara 50-60% cpu usage

En bekant till mig kör samma setup med MPC och CoreAVC, och även han kan spela 720p på sin NC10 (med ett något Nlite:at XP). Så visst verkar det gå bra!

Permalänk
Medlem

Själva laddaren till min Samsung NC10 är liten och bra men den delen som utgörs av "väggkontakt + kabel till laddaren" är onödigt stor och lång för min del. Det optimala för mig hade varit en kontakt som sitter direkt på laddaren (utan sladd), är det någon som har någon idé runt detta?

Permalänk
Medlem

Ni som inte lyssnade mig att köp redan nu utan 3G inbyggt och då kan man uppdatera enklare med extern usb modem till 4G som kommer nästa år http://dn.se/ekonomi/tio-4g-nat-i-drift-2010-1.813796 , sen vet jag inte om intern modem kan uppdateras ??

Permalänk
Medlem

Jag vill ju som sagt också har 3G och min plan B som jag presenterade var att skaffa en LG X110 eller 1000HGo men det känns inte helt rätt heller.
Plan C (och den blir ju lite off-topic men jag hoppas ingen tar illa upp)

Idag kopplar jag upp min nuvarande laptop via bluetooth till min 3G-telefon (en Nokia 6290). Abonnemanget (Kontantkort för vanlig telefoni med datatjänst) är hos Telia och jag betalar typ 10kr/MB för surfning vilket blir dyrt även om jag surfar mycket lite. Mitt alternativ är att väja t.ex. Tele2:s billiga 29kronorsabonnemang och då får jag "bara" ett SIMkort av dem, eller hur? Kan jag stoppa detta simkort i min telefon och surfa på det eller MÅSTE jag ha en modemdongel kopplad till USBporten på datorn. Om jag skaffar mig en vassare telefon med HSDPA (t.ex. en HTC TyNT) så kommer det väl bara gå fortare... Den "enda" nackdelen med min lösning är att det tutar upptaget när jag surfar(?) och att jag måste hela tiden byta SIMkort för jag kan ju inte ringa vanliga pratsamtal med ett SIM kort som bara är till för mobilt bredband? En nackdel är att jag alltid måste ha min mobiltelefon i närheten (men den har jag ju alltid på mig), men fördelen är att jag slipper kablar och kan som någon annan påpekade: uppgradera till andra bredbandsstandarder eller enkelt flytta antennen (telefonen) till en plats med bättre signaltäckning.
Någon som orkar reda ut begreppen för mig?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av filip71
Någon som orkar reda ut begreppen för mig?

Jag ger mig själv ett svar. Uppenbarligen är det inte själva SIMkortet det hänger på utan hur operatören vill ha det.
Hos Telia kan man uppgradera sitt vanliga kontantkort Refill för 99 spänn med ett enkelt SMS för en veckas obegränsad surf och jag behöver inte ens nudda några simkort eller annan hårdvara (produkten kallas "Mobilt bredband veckosurf").
Väljer jag Tele2 så går det inte över huvudtaget enligt deras FAQ (men det betyder väl inte att det är helt sant?).
Man kanske skulle sluta vänta på 3G-version och slå till nu istället trots allt? För att få bra surfhastighet så måste jag dock byta upp mig till en telefon med HSDPA-modem.

EDIT: Tele2 hörde av sig och sa att Du kan använda simkorten från våra mobila bredbandsabonnemang i mobiltelefoner som används som modem. Dock fungerar dessa inte att ringa med och du behöver själv lägga in de inställningarna som krävs att använda din mobil som modem till din dator. Så trots deras FAQ så går det så som jag trodde.

Permalänk
Medlem

Jag läte ett omdöme på prisjakt där det klagades på nätverkskortet, att det inte går att köra trådlöst mot vissa accesspunkter/routrar. Finns det något grund i det påståendet? Har någon här märkt av det?

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Inaktiv

Jag har kopplat upp mot ca 5 olika routers och inte haft några problem överhuvudtaget...men å andra sidan så måste man väl testa ALLA routers för att kunna ge ett fullständigt svar. Men för mig funkar det fint än så länge!

Permalänk

Har suttit och försökt lista ut vad jag ska köpa, en nc10 eller 1000h (asus), men tror det blir en nc10. Men är lite tveksam vad gäller touchpaden, men då inte vad gäller dess storlek.

När jag var på onoff och testade den så var den väldigt seg med att reagera, den fungerade när jag knappt vidrörde ytan, men när jag drog med fingret som jag gjort på andra bärbara (bla 1000h), dvs. som vanligt och alltså inte med tryck, så reagerade den knappt. Muspekaren "hackade" sig fram.

Hur fungerar detta för er som köpt nc10:an? Är den väldigt seg att reagera eller var det bara ett måndagsexemplar jag testade. Killen i butiken hade ingen aning (som vanligt).

Sen en till fråga, någon som vet när onoffs exklusiva rätt att sälja denna går ut? Vill ju att det ska bli en någorlunda konkurrens så att priset kan sänkas lite...

Permalänk
Medlem

curryvontonic: Priset kommer förmodligen inte sänkas eftersom kronan är så svag. I €uropa kostar den lika mkt som i Sverige typ.

Ang. 1000h är det snarare 1000he som är en tydlig konkurrent. Men den finns såklart inte här än.

Dustin får in NC10 23 mars enligt de själva.

Ang. muspekaren vet jag inte. Men det låter ju inge kul! Har inte läst något om det iallafall.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av curryvontonic
Har suttit och försökt lista ut vad jag ska köpa, en nc10 eller 1000h (asus), men tror det blir en nc10. Men är lite tveksam vad gäller touchpaden, men då inte vad gäller dess storlek.

När jag var på onoff och testade den så var den väldigt seg med att reagera, den fungerade när jag knappt vidrörde ytan, men när jag drog med fingret som jag gjort på andra bärbara (bla 1000h), dvs. som vanligt och alltså inte med tryck, så reagerade den knappt. Muspekaren "hackade" sig fram.

Hur fungerar detta för er som köpt nc10:an? Är den väldigt seg att reagera eller var det bara ett måndagsexemplar jag testade. Killen i butiken hade ingen aning (som vanligt).

Sen en till fråga, någon som vet när onoffs exklusiva rätt att sälja denna går ut? Vill ju att det ska bli en någorlunda konkurrens så att priset kan sänkas lite...

Hämta idag ut min NC10 och tycker iaf att touchpaden är mjuk och lättanvänd.

Väldigt nöjd med köpet, tänkte också köpa en asus 1000h men är glad att jag valde Samsungen

Visa signatur

Imac 27tum 2019
MacBook Air 2011