Permalänk
Medlem

Hmm hoppas dom börjar jobba på andra sidan stan också inom den närmsta tiden.

Visa signatur

Stationär 1: Cooler Master Cosmos 1000,IntelCore Quad Q6600@2,40ghz,Raptor 74Gb, Win7 64bit, Gigabyte Ga-Ep Ds4, Ati Radeon HD 4870.

Stationär 2: Fractal Design Define XL, Intel Core I7 2600K@3.40GHZ, Intel 320 Series 80GB SSD,Noctua NH-U12P Win7 64bit, ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Asus Hd 6870.

Permalänk
Medlem

Har skaffat mig 50/10 och efter lite strul som vanligt med att telefonen inte var inkopplad, dubbla fakturor och sen att internet gått upp och ner som en jojo så verkar det ha stabiliserat sig...

Nu kan jag slanga hem i nästan full fart så jag är väldigt nöjd.. hade ett problem med min Ubuntu server dock.. den lyckades få bra speed men när man tankade så sänktes typ hela internet och surfade man så fick man timeouts eller så gick allt jättelångsamt.. satte man en cap på downloaden på typ 750kB/s så försvann problemet.

Men envis som jag var så började jag luska på vad det kunde vara för fel. Så efter lite grottande så visade det sig att MTUn för min Ubuntu var 576 så jag ändrade den till 1480 och då flöt allt på finfint även med tunga nedladdningar igång. Kände att jag ville dela med mig av tipset

Men jag såg att min D-link router stödjer att sätta en egen MTU för internet, den är default satt till 1500, är det någon som labbat med några andra storlekar och/eller har någon mer info om vad Comhem kör för MTU i deras nät?

Mina nätverkskort hemma har stöd för jumbo-frames, men jag antar att det inte finns stöd för detta i Comhems nät så det ger nog inget att köra med en MTU större än 1500, ska labba lite mer med detta någon annan gång, nu är det dags för sängen .)

PS: http://en.wikipedia.org/wiki/Maximum_transmission_unit

Permalänk

Rätt kul att endå comhem offrat 300 miljoner på noddningarna här i Stockholm.

Fick höra det av en kabel tv kille idag som var o hälsa på ^^

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

yo!

Igår fick jag mitt Comhem 50/10 som jag får ut cirka 49/9 av.
Maxade en fil från Endpoint i 5.8MB/s och har inga problem med att tanka från FTPs, spela spel osv. Men sen när jag ska tanka något via en torrent klient så chillar den runt på typ 300-400kb/s, och då är detta torrents på invite-sidor med massor av seeders(har provat flertal torrents), installerat om torrent-klienten, kollat så att "den vanliga" hastighetsbegränsnings grejjen inte är på, stängt av brandvägg och sånt. Någon som har samma problem eller vet lösning på mitt problem? Dom lär ju inte ha blockat p2p, då hade man nog sett många sånna här trådar?!

Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gooogle
yo!

Igår fick jag mitt Comhem 50/10 som jag får ut cirka 49/9 av.
Maxade en fil från Endpoint i 5.8MB/s och har inga problem med att tanka från FTPs, spela spel osv. Men sen när jag ska tanka något via en torrent klient så chillar den runt på typ 300-400kb/s, och då är detta torrents på invite-sidor med massor av seeders(har provat flertal torrents), installerat om torrent-klienten, kollat så att "den vanliga" hastighetsbegränsnings grejjen inte är på, stängt av brandvägg och sånt. Någon som har samma problem eller vet lösning på mitt problem? Dom lär ju inte ha blockat p2p, då hade man nog sett många sånna här trådar?!

Tack på förhand

Har samma problem maxxar ut min lina igenom HTTP etcetc men inte itorrent, funkar " OK " med Encryption på i utorrent http://torrentfreak.com/how-to-encrypt-BitTorrent-traffic/

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eratrix
Har samma problem maxxar ut min lina igenom HTTP etcetc men inte itorrent, funkar " OK " med Encryption på i utorrent http://torrentfreak.com/how-to-encrypt-BitTorrent-traffic/

Säker på att det är Comhem som använder traffic shaping? Jag menar de du tankar från eller laddar upp till kan ha en isp som har traffic shaping och när du slår på kryptering så ökar farten.

Kör det här testet och återkom med resultat...
http://broadband.mpi-sws.org/transparency/bttest.php

Jag hoppas verkligen inte Comhem sysslar med dumheter som traffic shaping, då vill inte jag vara kund längre.

Permalänk

sohmoo hehe dom sysslar nog med allt möjligt

Innan dom noddindela mitt område så körde dom en skit gammal typ av lastbalansering.

Det vill säga att kunden fick några få timeouts i form av 1 or och 0 or. Så det var typ nu får du tanka, 1 sec senare sänks farten. Sedan går den upp igen. Så allt är möjligt!

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sohmoo
Säker på att det är Comhem som använder traffic shaping? Jag menar de du tankar från eller laddar upp till kan ha en isp som har traffic shaping och när du slår på kryptering så ökar farten.

Kör det här testet och återkom med resultat...
http://broadband.mpi-sws.org/transparency/bttest.php

Jag hoppas verkligen inte Comhem sysslar med dumheter som traffic shaping, då vill inte jag vara kund längre.

Jadu har allt provat det där testet, visar inge fel. Men drar jag Enable på encrytion så får jag max speed runt 2.8 3mb/s. Disable får jag runt 1.2mb/s

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eratrix
Jadu har allt provat det där testet, visar inge fel. Men drar jag Enable på encrytion så får jag max speed runt 2.8 3mb/s. Disable får jag runt 1.2mb/s

Vilka länder och ISP får du bättre fart från när du slår på krypteringen? Om du får bättre fart från svenska peers/seeders så är det klart misstänkt att Comhem inte har rent mjöl i påsen.

Permalänk
Medlem

Tex Swebits tankar jag runt 2.8 - 3mb/s. Encrytion av runt 1mb/s

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

Ta och läs min utförliga post några sidor tidigare.
Det kan likväl vara så att begränsningen ligger någon annanstans i nätet eller hos peersen du laddar från.
Sedan så beror det på vilka peers du har tur att få kontakt med.
Och sen kan även en ytterligare teori vara att dom peersen som kyssar i att dom vill köra kryptering i större utsträckning är folk med bra linor som vill se till att maxa sin kapacitet, och att du därför får tag på bättre peers (högre upstream) när du forcear till encryption.

Själv har jag inga problem att maxa mina 46/11 mbit utan kryptering.
Sen kan jag ju inte gå och lova att comhem inte fifflar med nånting... Kanske sker här och var lokalt där dom har kapacitetsbrist

Permalänk
Medlem

Kanske BasseBaba, funkar iaf som det ska med Encrytion på så jag e nöjd bara det funkar som det ska. runt 2.5mb/s ner 1mb/s upp

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

Kopplade in mitt 50/10 inatt och fick 22Mbit på downstream och 11 på upstream på bredbandskollen. Downstreamen är exakt lik för min tidigare 24-tjänst, så det känns som att de inte ändrat den. Eller är 22Mbit acceptabelt? Men samtidigt, upstreamen är ju helt okej så varför skulle det vara olikt på downstreamen?

edit: använder en router och på modemet lyser alla lampor fast förutom 1000-porten som blinkar konstant. Downstreamen maxar precis lika snabbt på båda datorerna här (dvs, 2.3MB/s)

edit2: gick bra utan routern. 52Mbit/s. Skumt! Teorier på varför routern låser nedhastigheten till 22Mbit? Har en Linksys WRT54G.

Visa signatur

A little reading goes a long way...

Permalänk

jamie_84 : trådlöst orkar oftast inte med mera. Antar med att du satt med kabel med denna. Men samtidigt har den en gräns på hur mycket den orkar forwarda

skulle tänka mig att du kommer få åka o köpa ny router om du inte vill dela upp dina nät i 2.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jamie_84
edit: använder en router och på modemet lyser alla lampor fast förutom 1000-porten som blinkar konstant. Downstreamen maxar precis lika snabbt på båda datorerna här (dvs, 2.3MB/s)

edit2: gick bra utan routern. 52Mbit/s. Skumt! Teorier på varför routern låser nedhastigheten till 22Mbit? Har en Linksys WRT54G.

Det kan bero på vilken firmware du har på din router. Jag vart jäkligt förvånad att min WRT54GL faktiskt klarade 50/10, det är rätt bra för en gammal router.

Du kan ju testa tomato firmware http://www.polarcloud.com/tomato
Har hört att senare versioner kan vara söligare, men det är lösa rykten har inte testat själv. Jag kör v. 1.21.

Edit: Uppgraderade precis till 1.23 och jag ser ingen skillnad, fick 48/9.5 från bredbandskollen, ungefär samma som jag fick 2min innan uppgraderingen.

Permalänk
Medlem

Schysst svar, jag läste runt och såg att min (-GS v5) pallar drygt max 2,5MB/s ned med DD-WRT. Hade gärna provat Tomato men min v5 router supportar inte den :/

Visa signatur

A little reading goes a long way...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gooogle
yo!

Igår fick jag mitt Comhem 50/10 som jag får ut cirka 49/9 av.
Maxade en fil från Endpoint i 5.8MB/s och har inga problem med att tanka från FTPs, spela spel osv. Men sen när jag ska tanka något via en torrent klient så chillar den runt på typ 300-400kb/s, och då är detta torrents på invite-sidor med massor av seeders(har provat flertal torrents), installerat om torrent-klienten, kollat så att "den vanliga" hastighetsbegränsnings grejjen inte är på, stängt av brandvägg och sånt. Någon som har samma problem eller vet lösning på mitt problem? Dom lär ju inte ha blockat p2p, då hade man nog sett många sånna här trådar?!

Tack på förhand

Citat:

Ursprungligen inskrivet av eratrix
Har samma problem maxxar ut min lina igenom HTTP etcetc men inte itorrent, funkar " OK " med Encryption på i utorrent http://torrentfreak.com/how-to-encrypt-BitTorrent-traffic/

Hade samma problem i ca 30minuter, tills jag hittade felet, det var windows som var felet, hade stängt av firewallen genom services och då uppstod problemen ni beskriver. När jag sedan satte på den servicen så gick det fint att maxa i runt 5.5-6MB/s från torrent, ftp och allt vad det heter. Dock har jag stängt av firewallen i windows manuellt, men servicen måste tydligen vara på ändå för min del. Kanske har något med eran firewall att göra också mest troligen.

Vilken port på cisco modemet använder ni förresten? 10/100-porten eller 1000-porten? Jag kör på 1000Mbit-porten även om jag bara har 100Mbit NIC.

Hur som helst så har mitt 50/10 funkat kalas sen jag fick det, får alltid maxfart när det inte flaskar från källan. Dock är verkligheten mest 47.5Mbit ner och 9.3Mbit upp, klagar dock inte då det är mer än tillräckligt Man blir ju inte alls kräsen på internet bandbredden nu inte, nej nej..

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Den 19:e nu och fortfarande ingen DS3-lampa tänd här vid Karlaplan i Sthlm.
Men det är stabilt och går allt från 20/8 till 41/10 så klaga sådär jättemycket ska man nog kanske inte göra.

Permalänk
Medlem

Det är verkligen något mysko med Torrent trafiken. Jag har inga problem att komma upp i 3-5MB/s i download med torrent, men så fort jag testar att ladda upp något via ftp protokoll samtidigt så är uppladdnings hastigheten 10-30kb/s.

Stoppar jag istället torrentnerladdningen och börjar ladda ner via ftp för att samtidigt ladda upp till ftp Så går det hur fint som helst 3,5MB/s ner samtidigt som jag dundrar upp i 1MB/s

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk

Jag har själv sedan 2-3 veckor tillbaka haft problem med min torrenttrafik. Har innan fått ut full fart i båda riktningar (24/10mbit) men nu är det så lågt som 3-400kb/s nedströms och 10-20kb/s upströms vid användning av torrents (totalt). Har jag nu då kört t.ex. krypterat så har hastigheten ökat till 1.0mb/s nedströms dock lika kasst uppströms.

Trafik som gått igenom http/ftp har varit precis som vanligt dvs 24/10mbit.

Jag har gjort en hel del överföringstester mellan två(2) stycken källor, den ena är en bekant som sitter med 100mbit hos bbb och den andra är en bekant som bor i samma område fast sitter med telia 24mbit och det är endast via torrenttrafik som det ger dåliga värden. min http / ftp server ger max i alla riktningar.

För min del så låter det som traficshaping, men man tycker att sådant borde inte förekomma i Sverige?!? :S

Permalänk
Medlem

Finns iaf en leverantör som fastnat i google's torrentshapingtest i sverige, man kan dock inte se vilken. Aldrig sett att comhem fått dåligt med den.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
Finns iaf en leverantör som fastnat i google's torrentshapingtest i sverige, man kan dock inte se vilken. Aldrig sett att comhem fått dåligt med den.

När jag körde Programmet på kvällen fick inte jag något fel. Men Hastigheten i Utorrent e inte så bra. Maxxar 3mb/s på dagarna... Så något är det iaf

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chrille09
Jag har själv sedan 2-3 veckor tillbaka haft problem med min torrenttrafik. Har innan fått ut full fart i båda riktningar (24/10mbit) men nu är det så lågt som 3-400kb/s nedströms och 10-20kb/s upströms vid användning av torrents (totalt). Har jag nu då kört t.ex. krypterat så har hastigheten ökat till 1.0mb/s nedströms dock lika kasst uppströms.

Trafik som gått igenom http/ftp har varit precis som vanligt dvs 24/10mbit.

Jag har gjort en hel del överföringstester mellan två(2) stycken källor, den ena är en bekant som sitter med 100mbit hos bbb och den andra är en bekant som bor i samma område fast sitter med telia 24mbit och det är endast via torrenttrafik som det ger dåliga värden. min http / ftp server ger max i alla riktningar.

För min del så låter det som traficshaping, men man tycker att sådant borde inte förekomma i Sverige?!? :S

Sett vad jag skrivit ovan? Kanske kan hjälpa dig? Jag hoppas det iaf. För mig funkar de kalas överallt. Och logiskt sett så borde det vara samma sak för mig annars. Jag kan ju dock skapa samma sorts scenario här om jag stänger av servicen "windows firewall" konstigt nog

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Sett vad jag skrivit ovan? Kanske kan hjälpa dig? Jag hoppas det iaf. För mig funkar de kalas överallt. Och logiskt sett så borde det vara samma sak för mig annars. Jag kan ju dock skapa samma sorts scenario här om jag stänger av servicen "windows firewall" konstigt nog

Det gäller bara om man hade stängt av windows firewall. Det har inte jag. Jag antar att andra inte har gjort det heller.

Nu har jag i alla fall ändrat lite i reglerna för firewallen och utorrent, så att de släpper igenom all trafik som utorrent.exe genererar. Förhoppningsvis så hjälper det, istället för att öppna en väg in i min dator.

Permalänk

I mitt fall så har jag alltid haft brandväggen i windows avstängd, däremot i services har den alltid varit igång.

Iochmed att problemet startade för ca 2 veckor sedan av ingen anledning från min sida börjar man bli fundersam. Har 4 datorer i hemmet och det är samma på alla med torrentproblem :/

Har varit i kontakt med Comhem, fått nytt modem, ingen skillnad då heller. :/

Permalänk
Medlem

Någon som vet ungefär vad Receive Power Level och Transmit Power Level ska ha för dbmV?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

Detta har säkert besvarats tidigare men jag hittar ingen vettig sökfunktion till denna massiva tråd Jag kör med en router nu som jag skrev ovan och båda datorerna här har samma IP nu. Går det att ändra på något sett? Utan routern fick de automatiskt varsitt IP.

Visa signatur

A little reading goes a long way...

Permalänk

eratrix - 41 -- 53 är ganska rimmigt.

jamie_84 : Klart att den får automatiskt utdelade interna adresser. Och samma adress utåt på båda, Ska du ha flera adresser får du använda switch. Vet ej om jag förstod din fråga rätt här!

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer
eratrix - 41 -- 53 är ganska rimmigt.

jamie_84 : Klart att den får automatiskt utdelade interna adresser. Och samma adress utåt på båda, Ska du ha flera adresser får du använda switch. Vet ej om jag förstod din fråga rätt här!

Okey.. Får Receive Power Level 11.0 dBmV
Transmit Power Level 41.2 dBmV

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk

eratrix Det är som det skall!

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.