Grafikkort presterar extremt dåligt i hög upplösning (2D)

Permalänk

Grafikkort presterar extremt dåligt i hög upplösning (2D)

Tja,

Jag har köpt ett Asus ATI AH3650 AGP för användning i en lite äldre surfdator. Till det används dock en nyare skärm på 24" med upplösningen 1920x1200.

Problemet är att prestandan i 2D är under all kritik. Det laggar något oerhört när man scrollar i webbläsaren (både FF, IE och Safari) och flashfilmer fungerar inte att spela upp i fullskärm utan hack.

Drar jag ner storleken på webbläsarfönstret till normal (runt 1000 pixlar i bredd) så fungerar det mycket bättre att scolla. Och om jag dessutom drar ner färgdjupet till 16-bit istället för 32-bit så fungerar det helt plötsligt hur bra som helst.

Prestandan i 3D kan jag inte klaga på. Det går bra att spel CS:S och andra lite äldre spel men ändå hyffsat prestandahungriga.

Datorn i övrigt:
AMD64 3000+
2.5 GB ram
Windows XP
Senaste drivrutinerna till allting. Även testat några versioner äldre på grafikkortet.

Drar jag upp min laptop till exempel så spöar den min surfdator utan problem (förutom i 3D).

Hjälp?

Permalänk
Medlem

Testat dra ner upplösningen?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peatear
Testat dra ner upplösningen?

Varför? Även om det fungerar bättre så ser det för jävligt ut. TFT/LCD ska endast köras i sin native upplösning.

Edit: Det lär ju fungera bättre eftersom det fungerar bra med mindre fönster upp. Det är när jag har saker i fullskärmsläge som det blir sämre.

Permalänk
Medlem

1920x1200 kräver ju en hel del av grafikkortet/datorn i övrigt, och 3650 är ju trots allt ett budget kort. Hade själv ett 8800gt förut, och det hade problem med min 22-tummare i högre upplösningar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Birge
1920x1200 kräver ju en hel del av grafikkortet/datorn i övrigt, och 3650 är ju trots allt ett budget kort. Hade själv ett 8800gt förut, och det hade problem med min 22-tummare i högre upplösningar.

Njae, 1920x1200 i 2D ska ju inte vara några som helst problem. Jag har som sagt en laptop som klarar av det galant. På jobbet kör jag en 26" utan problem med ett äldre grafikkort. Så jag tror helt klart att det är något som är galet, det SKA fungera.

Permalänk
Medlem

Ja det ska fungera, även gamla grafikkort ska klara 60hz i den upplösningen, lätt. Jag gissar du kör DVI om det är en ny skärm, krävs det duallink på den för en sådan hög upplösning? Jag är inte hemma på det, och vet inte ens om det skulle fungera utan duallink om upplösningen kräver det, jag kör 1280x1024

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk
Medlem

På min sekundära dator kör jag ett 3650 i 1680x1050, klarar allting finfint, kan spela CS:S och L4D i högsta /nära högsta i höga framerates.
Så stor skillnad är det väl inte på våra upplösningar?

Permalänk
Medlem

Jag skulle gissa på att det är något med chipset drivers. Säker på att du dragit ner och installerat senaste drivers till ditt moderkort ?

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk

Japp, provat senaste + två versioner bakåt.

Permalänk
Medlem

Märkligt, tror stenhårt på ett mjukvaru relaterat problem och tror inte det har med ditt grafikkort att göra. Driva 2d miljö i upplösning 1920x ska inte vara ett problem ens för flera generationer gammla grafikkort.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Dra en format c:
Har löst mina många problem som varit helt sanslösa ibland och när jag ej finner någon lösning.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ang3r
Dra en format c:
Har löst mina många problem som varit helt sanslösa ibland och när jag ej finner någon lösning.

Troligtvis kan han nå precis samma resultat genom att enbart installera om windows, och på så sätt slippa en massa krånglig backup..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
Troligtvis kan han nå precis samma resultat genom att enbart installera om windows, och på så sätt slippa en massa krånglig backup..

Så vem har krånglig backup på c: ?
Om man vore smart har man bara OS och program (som inte är krångliga) på c:

Hur installerar du om windows?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White