Core i7 eller Core 2 Duo? - Uppgradering

Permalänk

Core i7 eller Core 2 Duo? - Uppgradering

Behöver lite råd när jag nu ska uppgradera min dator igen. CPU, moderkort och minnen skall förnyas.

Har redan ett 8800gts 512mb och en Antec 450w.

Antingen så skaffar jag:

Core i7-uppgraderingen
__________________
Core i7 920 - 3000:-
Asus P6T Deluxe - 3000:-
3x1GB DDR3 Dominator - 1500:-

tot: 7500:-
__________________

eller:

Core 2 Duo-uppgraderingen
__________________
Core 2 Duo E8500 - 1925:-
Asus P5Q-E - 1655:-
2x2GB DDR2 Corsair XMS2 Dominator TwinX PC8500/1066MHz CL5 - 1183:-

tot: 4763:-
__________________

Tycker i7 uppgraderingen känns ruskigt dyr men vill gärna ha en dator som är någorlunda framtidssäker. Bang for the buck vs. framtidssäkerhet.

Hur skulle systemen mäta sig mot varandra i spel? Minimal skillnad? Märkbar skillnad?

Och finns det något man kanske borde ändra på i Core 2 Duo uppgraderingen för att få den bättre? Annan processor? Andra minnen?

Tacksam för all hjälp,
~Unquestionable

Permalänk

Ska du köra 775 så minst en Quad, typ Q9400 eller Q9550...

Permalänk
Medlem

Vänta en vecka för phenom II benchmarks.

Permalänk
Medlem

Har du råd med Core i7 så köp det solklart

Visa signatur

Asus TUF X570-Plus > Ryzen 7 3700X > Noctua NH-U14S > MSI RTX 3070 SUPRIM 8GB > Corsair Vengeance LPX 16GB > Kingston A2000 500GB M.2 NVMe > Samsung 860 Evo 500GB > Kingston V300 120GB > WD CB 640GB > Evga G2 750W > Meshify 2 Compact > Windows 10 Pro > Glorious Race Model D > Corsair Gaming MM350 Pro XL > Corsair Strafe RGB MX Brown > Logitech G935 > AOC AG322QCX > 100/100 Mbit

Permalänk

Vanligt användande kommer väll det vara lite strunt samma vilken jag tar mellan E8500 och Q9550, men är det någon av dem som visar upp en skillnad i spel?

När jag kollar lite enkla charts så tycker jag inte det känns som om skillnaden i FPS mellan E8500 och Q9550 är värd prisskillnaden på över 1000kr.

EDIT:

@ Yarre_k: AMD's nya satsning som är på väg eller? När förväntas de släppas och hur stor skillnad jämfört med Core 2 Duo processorerna förväntas Phenom II uppmäta? Kommer de att vara mer prisvärda?

~Unquestionable

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Unquestionable
Vanligt användande kommer väll det vara lite strunt samma vilken jag tar mellan E8500 och Q9550, men är det någon av dem som visar upp en skillnad i spel?

När jag kollar lite enkla charts så tycker jag inte det känns som om skillnaden i FPS mellan E8500 och Q9550 är värd prisskillnaden på över 1000kr.

EDIT:

@ Yarre_k: AMD's nya satsning som är på väg eller? När förväntas de släppas och hur stor skillnad jämfört med Core 2 Duo processorerna förväntas Phenom II uppmäta? Kommer de att vara mer prisvärda?

~Unquestionable

Det är just i "vanligt" användande som det märks.

Windows, program osv. Spec winrar <3

Permalänk
Medlem

Men sen,när man arbeta med lite andra Grejor som Film,Foto och Musik.Mvh.......Klaus

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk

Jag tycker du skall satsa på en Core i7 920. Än så länge märker jag ingen skillnad på spel men program typ Photoshop CS3 går grymt mycket snabbare.
(Jag jämför då med en Q9550).

Det känns som det bästa och tystaste system jag byggt på länge. Ungefär samma system som SweCl rekommendation, men Gigabyte mobo och Antec 300 chassi. Än så länge ett gammalt 8800GTX grafikkort, men det duger än.

Visa signatur

Lian Li O11 Air Mini - MSI Z590 Tomahawk wifi - Intel I7 10700 - Noctua NH-U12A Chromax - ASUS Geforce GTX3080 - Corsair 850W - 32GB RAM Corsair - ASUS VG27BQ

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RAC_Viking
Jag tycker du skall satsa på en Core i7 920. Än så länge märker jag ingen skillnad på spel men program typ Photoshop CS3 går grymt mycket snabbare.
(Jag jämför då med en Q9550).

Det känns som det bästa och tystaste system jag byggt på länge. Ungefär samma system som SweCl rekommendation, men Gigabyte mobo och Antec 300 chassi. Än så länge ett gammalt 8800GTX grafikkort, men det duger än.

Tja ser du har samma moderkort och prolle som jag, har du klockat det något eller så för skoj skull?=)

Visa signatur

Gigabyte X58 UD5 , i7 920@3,5Ghz Turbo ON+Noctua 12P , 6gb ddr 1333mhz@1500mhz , Gigabyte 470 gtx SLI , Razer Lachesis, DiNovo Edge , Z5500 + Creative HS 1200 Headset ,

Permalänk

@ wannabee & klaus: Ok, trodde faktiskt inte skillnaden var så markant i vanligt användande, ska tänka på om inte en Q5500 skulle kunna var något isf.

@ RAC_Viking: Men är Core i7 riggen verkligen värd nästan 3000kr extra? Borde man nöja sig så länge med en ok socket 775 processor och lite senare skaffa en extreme variant innan man tar klivet över till Core i7?

~Unquestionable

Permalänk
Medlem

Jag skulle helt klart sattsa på i7 plattformen, kommer säkert bli mer pengar i längden om du väntar och undertiden hinner konsumera 2 775 sockel processorer.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk

<Men är Core i7 riggen verkligen värd nästan 3000kr extra?>

Beror på, men om du använder datorn till annat än spel så tycker jag definitivt att det är värt det. Grejorna står sig dessutom mycket längre, så i längden blir det nog billigare i alla fall.
Nej, jag har inte klockat nåt, men det är ju busenkelt med Gigabytes programvara. BIOS är uppgraderat till F4.

Visa signatur

Lian Li O11 Air Mini - MSI Z590 Tomahawk wifi - Intel I7 10700 - Noctua NH-U12A Chromax - ASUS Geforce GTX3080 - Corsair 850W - 32GB RAM Corsair - ASUS VG27BQ

Permalänk

Efter inrådan från er i tråden så känns det som om det nog är lika bra att vänta lite till och spara ihop till en Core i7 rigg ändå.

Vad sägs om följande:
__________________
Intel Core i7 920 2.66GHz - 2995:-
Asus P6T Deluxe - 3009:-
Corsair 3GB (3x1GB) 1600MHz XMS3-12800 - 1409:-

tot: 7413:-
__________________

Något som bör bytas ut? Kommer mitt nätaggregat på 450W att räcka?

Tacksam för alla svar,
~Unquestionable

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Unquestionable
Vanligt användande kommer väll det vara lite strunt samma vilken jag tar mellan E8500 och Q9550, men är det någon av dem som visar upp en skillnad i spel?

När jag kollar lite enkla charts så tycker jag inte det känns som om skillnaden i FPS mellan E8500 och Q9550 är värd prisskillnaden på över 1000kr.
[...]

Beror på vilka spel du testar med. GTA IV som för visso är dåligt optimerat men ändå skrivet så att det har nytta av tri- och quad core visar skillnad.
Jag var rätt skapligt skadeglad när det släpptes och folk med nya dyra grafikkort och hårt överklockade dual core som grinade över prestandaproblemen. Min då nästan 1½ gamla setup med Q6600@3GHz (introducerad på marknaden för 2 år sen) och första 8800GTS 640 MiB (också två år sen introduktion) klarade spelet med hygglig FPS.
Jag behövde quad core för annat när jag köpte den men kände på mig att det skulle komma till nytta till slut i spel (jag har kört en del UT3 och supreme commander som har visst stöd för quad core med).

Du skrev att du ville ha framtidssäker uppgradering. Då är det helt klart quad core även för spelande.

Dilemmat med Core i7 är ju att man vill köra tripple channel. En modern speldator idag tycker jag allt ska ha mer än 3 GiB minne. Så då ska man ju gå för 6 GiB istället.
Hur är det med moderkortet, kan det köra 6 stycken minnesmoduler i hög hastighet? För annars blir det ju onödigt att köpa snabbt minne nu 3x1 GiB om man ska köpa liknande igen lite senare och får då bara den där dåliga hastigheten.
Asus är sitt vanliga jag med urseg hemsida idag så jag orkar inte leta reda på manualen till moderkortet, men det är värt att kolla om det finns sådan här begränsning.
Sen får du fundera på om du vill köpa 3x2 GiB minne istället direkt.
Så även om i920 är förhållandevis billig för att vara ny processor så kostar i7 plattformen väldigt väldigt mycket (minne och moderkort).
En högt klockad Q9550 med DDR2-minnen kan vara alternativ till det om man räknar på totala kostnaden och om skillnaden är värt det.
Hade minnena och moderkortet haft ungefär samma kostnad skulle jag rekommendera i7 920 framför q9550 men med det här läget är det värt en tankeställare.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Jag är också i datorbyggartankar och har väl efter en del efterforskning mer eller mindre bestämt mig för att vänta på att i7 och allt kring sockel 1366 ska bli billigare och få ett rikare utbud av komponenter.
Framtiden känns så nära så det känns på ett sätt som man slänger pengarna i sjön lite, om man ändå ska satsa lite större. Klart, det beror på hur mycket pengar man kan spendera och vad man ska använda datorn till, men i7 känns nytt och fräscht.

Men som sagt, priserna behöver sjunka för min del, så jag tänker vänta till våren/sommaren med mitt bygge.
Dessutom så är det ju nya minnen på gång som håller voltnivån och så. 6 GB ram känns ju iaf som ett minimum. Ska man dessutom drista sig till att köra Vista (uäck) så är nog 6 GB väldigt fördelaktigt, med tanke på det minnesslukande operativet. Och om "paketet" verkligen ska kännas prisvärt. Så varför göra avkall på småsaker som att köpa lite extra minne? Om man ändå satsar på i7, menar jag. Det är ju föga minnena som gör att priset "drar iväg", mot ett 775-bygge.

Ska du sen spela bör du snarare tänka på vilket grafikkort du skulle ha valt. Sånt utvecklas ju och förändras iom att nVidia och AMD tävlar mot varandra här. Jag skulle nog ha valt HD4870 X2...

Permalänk

Själv resonerade jag så att jag satsade på den nya 1366 plattformen (mobo, cpu, minne), men behöll allt annat som fortfarande passade.
Mest av ekonomiska skäl, men också för att grafikkorten kommer i ny generation under 2009.

Visa signatur

Lian Li O11 Air Mini - MSI Z590 Tomahawk wifi - Intel I7 10700 - Noctua NH-U12A Chromax - ASUS Geforce GTX3080 - Corsair 850W - 32GB RAM Corsair - ASUS VG27BQ

Permalänk

@ Aqualize: Tack för ditt förklarande inlägg. Som nämnt ovan blir det nog en Core i7-uppgradering ändå eftersom det känns lika bra att ta det extra klivet.

Får bli lite mer RAM (3x2GB) och jag ska försöka kolla upp om det finns några begränsningar med minnet.

@ BoyHell: Jag har nog kommit fram till ungefär samma sak. :]

@ RAC_Viking: Hade tänkt göra detsamma (förutom en uppgradering av chassit också) och vänta in den nya generationen grafikkort. Blir billigare och trevligare i slutändan.

~Unquestionable

Permalänk
Avstängd

Hade satsat på Phenom II då de lägre i7-modellerna är riktiga monster som kan sluka lite för mycket för att jag ska gilla dem.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk

Jag skulle nog också vänta lite. Inte omöjligt att dollarn kan gå ner lite till sommaren. Sen bör Intel och AMD sänka priserna lite om de överhuvudtaget vill sälja nånting.