Permalänk
Medlem

BenQ E2200HD Recension

Här kommer min lilla recension om 22" skärmen BenQ E2200HD.

Inledning:
Vi börjar med lite bilder:
Framsida:
http://i133.photobucket.com/albums/q54/Tullisjr/E2200HD/PC310...
Ingångar:
http://i133.photobucket.com/albums/q54/Tullisjr/E2200HD/PC310...
Skrivbordet:
http://i133.photobucket.com/albums/q54/Tullisjr/E2200HD/PC310...
Mys hörnan:
http://i133.photobucket.com/albums/q54/Tullisjr/E2200HD/PC310...

Först av allt när jag packade upp den blev jag imponerad på hur bred den var den känns nästan större än en 22", och så var den stilren.
Efter satt på foten som var rätt lätt ställde jag den upp och tyckte att foten gjorde det den skulle. Visst om man stöter till bordet så svajar ju skärmen, men inget farligt. Jag tyckte att den passade perfekt till skärmen. Man behöver inte kunna sänka denna skärm. Utan jag tycker att den är i perfekt höjd. Har ögonen vid överkanten, eller kanske lite under.

Kablage:
Sedan skulle jag koppla in kablarna (HDMI och nätkabel). HDMI kabeln (som jag köpte till ska jag tillägga) var lite svår att få in och när jag skulle luta skärmen så tappade jag vänstra hörnet ner i bordet. Men jag hade skyddsplasten kvar och inget hände. Detta berodde på att jag är van vid min gamla skärm som hade betydligt större fot.

Man fick även med en VGA kabel och ljudkabel. Inget jag använder då jag kör på ett ljudsystem. Och jag anser detta knappt vara värt att testa. Men ska det så ska det, detta återkommer jag med lite senare i recensionen.
Jag tycker att det var lite snålt att inte få med en DVI-D kabel. Men då jag var osäker vad det var för kabel på inet (singel/dual link) så tog jag DVI - HDMI (singel link) detta är inget jag ångrar. Men skärpan i skärmen är lika bra med DVI-D – DVI-D.

Bild:
Som upplösning i Windows kör jag 1920x1080. Detta är vad skärmen ska klara av och det funkar jätte bra också. I spel har jag testat både 1920x1080 och 1680x1050. 1920x1080 känns som det rätta men i vissa spel så klarar inte mitt grafikkort av detta. Då får man sänka till 1680x1050, det är lite in zoomat men funkar alldeles utmärkt på skärmen.
Jag fick ställa om ljuset i skärmen som nog alla får göra. ”Standard” är på tog för ljus och ger inte alla färger som faktiskt finns på skärmen. Jag rekommenderar film- /dynamisk- /fotoläge.
Kan även tillägga att man kunde ställa in så menyn var på svenska.
De har även ett inbyggt program i skärmen kallat ”Dynamic Contrast” detta ändrar skärmens kontrast beroende på hur ljus/mörk bilden är. Detta funkade inte alls då när det var mörk bild blev skärmen ännu mer mörk och när det var ljus bild blev den ännu ljusare. Jag upplever detta som obehagligt men det kan vara värt att testa.

Jag har inte testat så många spel. Men har testat CS (1.6 och Source) och Far Cry 2.
Counterstrike har ypperligt stöd för 16:9. Känns helt rätt med hög upplösning. Och man känner att det är ett antal bättre millesekunds responstid (11 ms om man ska vara exakt) på denna skärm om man jämför med min gamla LG Flatron L1710S som hade 16 ms respons och 600:1 i kontrast.
Farcry 2 får jag där i mot inte att flyta så bra. Musen hänger inte med i spelet, det blir bättre när jag går ner i upplösning men så mycket mer händer inte, detta beror dock inte på skärmen utan på mitt grafikkort.

Jag testade även att jämföra en full HD film (1080p) mot en ”vanlig film”.
Detta var då Wall-E och skillnaden är ytterst märkbar då bilden är minst 10 ggr skärpare och om man kollar på stjärnor då som jag gjorde så ser det suddigt ut i vanlig film medans på 1080p så var det oerhört klara.
Så detta är något jag verkligen vill påpeka. Det är otroligt värt att köpa en full HD skärm.
Skärmen i sin bildkvot 16:9 är nog bäst att kolla film i.

Ljud:
Ljudet är inget att skryta om. Att lyssna på musik går inte alls. Kan ju ta HiFi klubbens slogan: ”Bad sound kills good music”.
I spel så funkar det helt okej om man t.ex. skulle koppla in ett Xbox. Men ljudet har inget djup och är väldigt plastigt.

Plus:
• Stilren
• Full HD
• HDMI ingång
• Skärm för alla behov
• Hög upplösning
• 16:9

Minus:
• HDMI ingång dåligt placerad
• Blöder lite (max 1 mm) vid kanterna inget man ser.
• Dålig bild från början
• Bara VGA kabel (+ ljud och nätkabel)

Rekommenderat avstånd till skärmen är ca 1 meter om man har 1920x1050 i upplösning enligt mitt tycke.

Med vänlig hälsning Martin ”Tullis” Tullander.

Visa signatur

Dell U2412M, Fractal Design R4 svart,Asus P7P55D EVO s1156, Intel i5 750 @3.2Ghz, Thermaright MUX-120, Gigabyte HD6870, 2x4GB Corsair XMS3, 120GB Samsung 470 SSD, 2x1TB Samsung F3 HDD, Corsair VX 550W

Permalänk
Medlem

Tack för en bra recension. Jag överväger Benq 22" eller 24" för användning tillsammans med en PS3. Är betraktningsvinkeln tillräckligt bra för att man ska kunna sitta två personer framför skärmen?

Visa signatur

[Bird200]Du skall vara försiktig med att tro, du tilltalar en läkarkandidant av andra rang.

Permalänk
Medlem

Ja. Det funkar bra. Färgerna blir lite mörkare efter kanske 50grader.

Jag tycker att du ska satsa på 24" för ps3!

Visa signatur

Dell U2412M, Fractal Design R4 svart,Asus P7P55D EVO s1156, Intel i5 750 @3.2Ghz, Thermaright MUX-120, Gigabyte HD6870, 2x4GB Corsair XMS3, 120GB Samsung 470 SSD, 2x1TB Samsung F3 HDD, Corsair VX 550W

Permalänk
Medlem

Har beställt en sån här skärm, hoppas den kommer snart

Så många röda dagar nu :7

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Du nämner att skärmen "blöder lite". Ser du några tecken på sk. "clouding" ?

Lite fundersam på om det går att separera ljudet från PS3:an när man kör HDMI så att det inte låter ut genom skärmhögtalaren, men i värsta fall får man väl använda hörlursuttaget på skärmen och koppla till ljudanläggningen.

Visa signatur

[Bird200]Du skall vara försiktig med att tro, du tilltalar en läkarkandidant av andra rang.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EggZ
Du nämner att skärmen "blöder lite". Ser du några tecken på sk. "clouding" ?

Lite fundersam på om det går att separera ljudet från PS3:an när man kör HDMI så att det inte låter ut genom skärmhögtalaren, men i värsta fall får man väl använda hörlursuttaget på skärmen och koppla till ljudanläggningen.

Vad är cloudning?

Tror det enklaste att ta ljudet från hörlursutaget. Men vet inte vad det finns för utgångar på en ps3a

Visa signatur

Dell U2412M, Fractal Design R4 svart,Asus P7P55D EVO s1156, Intel i5 750 @3.2Ghz, Thermaright MUX-120, Gigabyte HD6870, 2x4GB Corsair XMS3, 120GB Samsung 470 SSD, 2x1TB Samsung F3 HDD, Corsair VX 550W

Permalänk
Medlem

Ojämn bakgrundsbelysning. När bilden ska vara helt svart så ser man ändå något som liknar moln. Syns enklast om man har helt mörkt i rummet och slänger på nån bild som ska vara helt svart.

http://dsmedia.ign.com/ds/image/article/744/744381/blogs-nove...

Visa signatur

[Bird200]Du skall vara försiktig med att tro, du tilltalar en läkarkandidant av andra rang.

Permalänk
Medlem

Nej. Finns inget sådant

Visa signatur

Dell U2412M, Fractal Design R4 svart,Asus P7P55D EVO s1156, Intel i5 750 @3.2Ghz, Thermaright MUX-120, Gigabyte HD6870, 2x4GB Corsair XMS3, 120GB Samsung 470 SSD, 2x1TB Samsung F3 HDD, Corsair VX 550W

Permalänk
Medlem

Har beställt en jag med. Dock tillsammans med en hårddisk som inte finns i lager. :/:/:/

Visa signatur

Intel Q9550 2,83 GHz | Sapphire 4870X2 | 2x2 GB Corsair XMS2 PC6400 | Asus P5Q-E | WD Caviar Black 640GB | Antec Twelve Hundred | Powered by Corsair 650TX

Permalänk
Medlem

Köpte mig en sån här nu i jultiderna. Bytte från en 17 crt från 95 eller nåt, känns som man gick från tre hjuling till ducati. IOM att man har liten lägenhet och så blir det bra med bara denna. Får en del extra kvadrat meter för att man kan kasta ut tv'n :D.
Spelar wow, ser film och surfar. Har inte märkt att skärmen varit den svaga länken i kedjan än. Det första jag gjorde var att kolla på flykten från Alcatraz med clintan. Jäklar vad tekniken har gått framät sedan den rullen kom xD. Man ser de gamla goa sand korns vita prickarna klart och tydligt (beror inte på skärmen, bara att clintan börjar bli gamal). Wall-e i HD är juh en helt annan grej, och mycket trevligt.
Fick också göra om wow UI't till wide och trixa med font storlekar etc och det blev till det bättre. Tror det blir svårt att hitta en prisvärdare svensson skärm just nu. och jag rekommenderar denna starkt

Visa signatur

Asus P&T se l I7 930 @ 4ghz l Corsair h70 2x silent typhon 1850 l 6 Gb Corsair XMS3 l G500 l Anatec sonta II l Sparkle 250 gts 512 l Corsair 750w l