Sämre FPS i spel efter ett tags spelande

Permalänk

Sämre FPS i spel efter ett tags spelande

Hej.

Har ett problem med spel som Crysis och Bioshock som börjar lagga efter en tids spelande. Jag brukar ha igång ett program som heter FRAPS när jag spelar för att se vad jag har för FPS. Jag brukar ligga på ungefär 28 när jag börjar spela Crysis men efter ett tags spelande kan det ligga på 5 och är då ospelbart. Får då starta om spelet och börja om på nytt.

Vet någon vad det kan vara för fel? Kanske till och med ska göra så? Kan gärna ta reda på mer information om det kan underlätta.

Dator: HP d4492 original
2 st Intel D processorer 3,2 GHz
2048 MB DDR2 (Inte en aning vilken hastighet)
Geforce 7900 GTX
2 st 250 GB Western Digital

Kör Crysis på Medium.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem.

skulle nog gissa på att datorn blir för varm.

Visa signatur

3x24"LED - 2x670gtx OC 4GB - 120GB SSD - 3TB - 3820 i7 - 16GB L9 - x79 - 850AX - H100 - Fractal Define R3

90" Kingstone - Z2 - 7.1 QLN Custom - HarmanKardon Avr 355 - HTPC - E8600 4Ghz - 8Gb - 4Tb - 4870x3 - 690W - Antec Kuhler 620 - Antec 900

Permalänk
Medlem

kan vara att CPU eller GPU blir överhettade och throttlar.. temps på dem ?

Permalänk

GPU: 77
CPU: 68

Vid spelande i Crysis:WARHEAD

Mätt i Speedfan.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ninotramp
GPU: 77
CPU: 68

Vid spelande i Crysis:WARHEAD

Mätt i Speedfan.

Är detta när du börjar spela, eller efter det börjar hacka?

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk

Oj förlåt glömde kanske det viktigaste. Det är när det börjar hacka. Tempen på GPU'n sänkts dock väldigt snabbt. Var uppe på 86 precis men åker ner på några sekunder på 75 och sen lägre o lägre.

Måste vara temperaturerna. För när jag sen återupptar spelet så laggar det inte och FPS ligger på ungefär 22-27 och flyter på bra.

Betyder detta att jag måste köpa ny låda alternativt fläkt?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

kan väll vara minnesläcka eller liknande också?
har du chassifläktar då?
om du inte har några alls så kan det hjälpa markant ifall du skaffar ett par

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Om det inte är temperaturen skulle jag gissa på att minnet tar slut. Efter att ha haft Crysis igång i lite längre än ett dygn så började mitt hacka. Jag stängde ner crysis och startade det igen, då gick det bra igen. Tror den läcker minne, alt inte laddar ur det gamla ordentligt mellan banorna.

Jag har 4gb bdw

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

En annan lite mindre självklar lösning kan vara att du startar videoinspelning med FRAPS när du trycker på quickload/quicksave knappen (typ F12 etc).

Hände en polare förut, så det kan ju vara värt att kolla upp...

Visa signatur

01000010011011110101101001101111

Permalänk
Avstängd

En het tips är att köra med sidan öppen och kolla om det händer samma sak då, HPs lådor är tyvärr inte det bäst ventilerade jag varit med om... men jag håller mig till HP ändå

Visa signatur

Mata inte trollen, forumet är fullt med sådan skit pack.

Permalänk
Medlem

Låter som det kan vara minnet som fylls upp, det kan hända ibland i Crysis speciellt i Warhead.

Högerklicka på din genväg till Crysis och välj egenskaper. I fliken "mål:" lägg till "-DEVMODE" (men utan "" tecknen) så det blir: ....\Crysis.exe" -DEVMODE
eller som i bilden

Nu kommer i spelet kunna se hur mycket minne som dras, du kan även kolla detta genom att ha taskmanager igång i bakgrunden. Kommer det upp i runt 2000mb kommer spelet segas ner rejält, testa då att stänga ner program och applikationer som du inte behöver ha igång. I värsta fall får du kanske stänga ner antivirus program och välja att köra med win98 theme eller liknande.

Hjälper inget får du med jämna mellan rum starta upp och stäng ner Crysis alt köpa mer minne, tänk på att 32-bit OS bara stödjer max 3gb.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devildoll
kan väll vara minnesläcka eller liknande också?
har du chassifläktar då?
om du inte har några alls så kan det hjälpa markant ifall du skaffar ett par

Jag har en liten chassifläkt. Tyvärr kan inte mitt chassi ha mer än en fläkt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hACmAn
Om det inte är temperaturen skulle jag gissa på att minnet tar slut. Efter att ha haft Crysis igång i lite längre än ett dygn så började mitt hacka. Jag stängde ner crysis och startade det igen, då gick det bra igen. Tror den läcker minne, alt inte laddar ur det gamla ordentligt mellan banorna.

Jag har 4gb bdw

Ok, tack ska kolla. Men tror att den inte kommer upp i mer än 1 GB ungefär men kan kolla.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BoZo
En annan lite mindre självklar lösning kan vara att du startar videoinspelning med FRAPS när du trycker på quickload/quicksave knappen (typ F12 etc).

Hände en polare förut, så det kan ju vara värt att kolla upp...

Nej, tyvärr. Händer utan programmet FRAPS. Tack ändå.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av p.nissen
En het tips är att köra med sidan öppen och kolla om det händer samma sak då, HPs lådor är tyvärr inte det bäst ventilerade jag varit med om... men jag håller mig till HP ändå

Okej, kanske värt ett försök tack. Sitter just nu och dammsugar den för fullt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sapiens
Låter som det kan vara minnet som fylls upp, det kan hända ibland i Crysis speciellt i Warhead.

Högerklicka på din genväg till Crysis och välj egenskaper. I fliken "mål:" lägg till "-DEVMODE" (men utan "" tecknen) så det blir: ....\Crysis.exe" -DEVMODE
eller som i bilden http://img529.imageshack.us/img529/9409/12072007003008bt2.jpg

Nu kommer i spelet kunna se hur mycket minne som dras, du kan även kolla detta genom att ha taskmanager igång i bakgrunden. Kommer det upp i runt 2000mb kommer spelet segas ner rejält, testa då att stänga ner program och applikationer som du inte behöver ha igång. I värsta fall får du kanske stänga ner antivirus program och välja att köra med win98 theme eller liknande.

Hjälper inget får du med jämna mellan rum starta upp och stäng ner Crysis alt köpa mer minne, tänk på att 32-bit OS bara stödjer max 3gb.

Ok tack. Ska kollas. Det är antingen detta eller temperaturerna.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Istället för att spela spelet i devmode kan du bara dra ner konsolen när du spelar crysis "§" och skriva "r_displayinfo 1" så får du exakt samma sak fast utan devmode.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Jag har problem med att crysis läcker minne kan komma upp i en 2500MB sen får man starta om. Ganska segt men har kört igenom både crysis och warhead nu iaf. Tycker att dom fått oförtjänat mycket skit.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Istället för att spela spelet i devmode kan du bara dra ner konsolen när du spelar crysis "§" och skriva "r_displayinfo 1" så får du exakt samma sak fast utan devmode.

Ok, tack.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chibariku
Jag har problem med att crysis läcker minne kan komma upp i en 2500MB sen får man starta om. Ganska segt men har kört igenom både crysis och warhead nu iaf. Tycker att dom fått oförtjänat mycket skit.

O fy fan. Måste kolla det men hinner inte just nu.

EDIT: Det är inte internminnet som är prooblemet utan det måste vara tempraturen.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||