Permalänk

100% hemmagjord vattenkylning :)

Hej! jag har påbörjat ett projekt där jag ska bygga vattenkylning till datorn från grunden i princip.. (onödigt? ja lite kanske men gör det för jag tycker det är kul) tänkte visa lite hur långt jag har kommit iaf och skulle vara kul och se vad folk tycker. det är ju första gången jag hålle rpå med vattenkylning så lite åsikter och tips skulle ju vara kul:) HERE WE GO!

Material.. tanken var att det skulle vara koppar men fick inte tag på några passande bitar så det fick bli aluminium men det borde duga:)

Då börjar vi med CPU kylaren.

Skiss på kylkanalerna. (Blått = vattenkanal)

Sen vart det lite programmering i cnc maskin:)

Sen var det bara att spänna fast biten och köra.

kanalerna klara.

slutgiltiga resultatet på blocket efter lite borrning av hål osv..

Baksidan.

Har även gjort ett lock men har tyvärr inga bilder på det för tillfället men kanske lägger upp senare.

Sen till kylningen av hårddisk och nätagg..

Material

Rör

Slice:)

Efter lite lödning

Färdig

Färdig2

Ja det är väl ungefär så långt jag kommit.. nätagget är också klart men det är ungefär samma princip som med hårddiskkylarna. kommentera gärna:) någon idé på hur jag ska lösa kylningen av vatten? bygga ett kyltorn? ska jag seriekoppla allt eller bygga en delare så alla får lika kallt vatten? alla åsikter är välkommna!:)

/Stjernlöf

Permalänk

äre inte lite smidigare o dra upp den i bygglogg?

Visa signatur

Stationär: E4500, HD4830, BenQ G2200W XP SP3
Bärbar: Acer Travelmate 5730 Ubuntu 9.04

Permalänk
Medlem

Nej riktiga byggloggar skrivs i forum!

Så man kan kommentera mellan uppdateringarna, det är det som är kul med loggar!

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk

Tänk på att du nu blandar två metaller som inte går nå vidare bra ihop vilket kommer att resultera i korrision vilket kan ha negativ inverkan på kylförmågan.

Visa signatur

Asus Z390-F Strix | i9 9900K | 64GB Corsair 3200Mhz | MSI GTX 1080 Seahawk EKWB

Permalänk
Medlem

Ska du bygga radiatorn med???
Annars inte 100% hemmabyggd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snurrig_kille
Tänk på att du nu blandar två metaller som inte går nå vidare bra ihop vilket kommer att resultera i korrision vilket kan ha negativ inverkan på kylförmågan.

En skvätt glykol så är det problemet borta...

Visa signatur

"Get your facts first, and then you can distort them as much as you please." - Mark Twain
På internet kommunicerar vi huvudsakligen i textform, så skriver du som en idiot kommer du således att uppfattas som en idiot.

Permalänk

Som jag fattat det så försvinner inte problemet med glykol utan processen bara saktas ned och kommer att haft sin åverkan inom några månader endå?

Visa signatur

Asus Z390-F Strix | i9 9900K | 64GB Corsair 3200Mhz | MSI GTX 1080 Seahawk EKWB

Permalänk

Du kan lägga i en bit zink i en vattentank, då borde du slippa problemet mellan koppar och aluminium.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Det finns faktist lödvinklar att köpa till cu rör.

Fin kylblock för övrigt.

// Kristian

Visa signatur

Hyvää Joulua!

Permalänk
Medlem

Kommer bli väldigt högt motstånd i CPU blocket på grund av designen, vad det gör i praktiken återstår att se.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

'Blandar två metaller = korrosion', 'glykol hjälper mot korrosion', zink i vattentanken hjälper mot korrosion'? Foliehattarna verkar flöda fritt i den här tråden, hur vore det om vissa av er gick tillbaka till skolbänken och läste på lite innan ni drar era missuppfattningar ut i solljuset och förvirrar andra.

Stjernlof90
Du kan blanda hur många metaller du vill så länge de inte har kontakt med varandra och jag ser ingenstans att du planerar att föra dem i kontakt med varandra. Som jag förstår det så kommer du att ha plastslang som inte korroderar eller leder ström emellan.
Glykol hjälper INTE mot korrosion om det inte är ren glykol du planerar att använda, och det verkar ju dumt eftersom värmeavledningen blir så mkt sämre.
Att använda zink i vattentanken skulle snarare öka korrosionen om sådan risk förelåg.

Ja jag vet att kopparklumpar är fan svåra att få tag på så jag löste det så här. http://www.techsweden.org/forum/viewtopic.php?f=2&t=119501
Blev lite vajkalle på slutet men det var kul.

Från susning.nu:
Foliehatt är en hatt av aluminiumfolie eller annan metall. Används för att skydda mot den strålning som vissa tror att onda människor, rymdvarelser eller demoner använder för att styra (eller läsa) människors tankar. En uppmaning att ta på foliehatten är ett inte särskilt artigt sätt att säga att motparten är paranoid eller har en förvriden verklighetsuppfattning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GasseG
Du kan blanda hur många metaller du vill så länge de inte har kontakt med varandra och jag ser ingenstans att du planerar att föra dem i kontakt med varandra. Som jag förstår det så kommer du att ha plastslang som inte korroderar eller leder ström emellan.

Så vattnet i VATTENKYLNINGEN leder inte ström? Destillerat vatten leder inte ström om de är helt rent, men de är de oftast inte. Mät själv med multimeter så får du se att även de leder ström.
Blandar man koppar och aluminium i en loop så uppstår korrosion. om du inte tror på oss här i forumet så gå in på http://www.xtremesystems.org/Forums/showthread.php?t=203601&h...

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SmOOthy
Kommer bli väldigt högt motstånd i CPU blocket på grund av designen, vad det gör i praktiken återstår att se.

tror det jag med eftersom vattnet har en väldigt lång smal väg att transporteras

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av storkeen
tror det jag med eftersom vattnet har en väldigt lång smal väg att transporteras

Samtidigt kan den ju ta upp mycket värme och har man bara en pump med bra tyck borde det inte vara något större problem. Ett alternativ är ju (om det stoppar upp mycket) att ha prollen i en egen loop så de andra delarna inte drabbas.

Tycker detta ser intressant ut. Denna tråd skall följas noga

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Att använda zink i vattentanken skulle snarare öka korrosionen om sådan risk förelåg.

Nej, zink är en o ädlare metall vilket gör att den stoppar korrosion på aluminiumet. I gengäld så kommer zinket att utsättas för korrosion istället, vilket betyder att den måste bytas ut efter ett tag.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Hyvää Joulua!

Permalänk

Stämmer bra pie-or-paj och moddg33k, offeranod användes tex på vissa båtars skrov för att förhindra själva skrovet från att förstöras. Alltså håller jag fast vid mitt tips angående zink i vattentanken. Även vissa tillsatser till vattenkylning innehåller zink. Finns det fakta som säger att jag har fel läser jag gärna den.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pie-or-paj
Nej, zink är en o ädlare metall vilket gör att den stoppar korrosion på aluminiumet. I gengäld så kommer zinket att utsättas för korrosion istället, vilket betyder att den måste bytas ut efter ett tag.

Zink är ädlare än aluminium. Magnesium kan fungera dock.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Korrosionspotential

Visa signatur

"Get your facts first, and then you can distort them as much as you please." - Mark Twain
På internet kommunicerar vi huvudsakligen i textform, så skriver du som en idiot kommer du således att uppfattas som en idiot.

Permalänk

Okey, det var ett tag sedan jag sysslade med sådan kemi:). Men principen fungerar fortfarande, använd en metall som är mindre ädel.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GasseG

Från susning.nu:
Foliehatt är en hatt av aluminiumfolie eller annan metall. Används för att skydda mot den strålning som vissa tror att onda människor, rymdvarelser eller demoner använder för att styra (eller läsa) människors tankar. En uppmaning att ta på foliehatten är ett inte särskilt artigt sätt att säga att motparten är paranoid eller har en förvriden verklighetsuppfattning.

Ett av de mest patetiska inläggen jag någonsin har läst...
Ska du kritisera och korrigera gör det utan att behöva göra ner någon, så jävla fjantigt besserwiesser sätt...

Permalänk
Avstängd

Hehe, vilket skitsnack-o-rama angående koppar vs aluminium.

Jag har en gammal Senfu socket-a/370 vattenblock som jag kört i över 6år och den lever än, inga korrosions skador här inte.
Basen är aluminium och flänsarna som är INGJUTNA är av koppar, alltså kopparen är i 100% direktkontakt med aluminiumet... 6år och ingenting än, hm

Visa signatur

Mata inte trollen, forumet är fullt med sådan skit pack.

Permalänk

Kan ju vara så att det är anodiserad koppar i kärnan vilket skulle förhindra korrisionen, så länge inte ytan repas d.v.s.

Visa signatur

Asus Z390-F Strix | i9 9900K | 64GB Corsair 3200Mhz | MSI GTX 1080 Seahawk EKWB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Qwarkman
Zink är ädlare än aluminium. Magnesium kan fungera dock.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Korrosionspotential

Oj, kanske ska läsa på lite innan man försöker rätta andra. Jag skuller på Evil_AnAnAs han lurade mig

Permalänk

Visst förvirrade jag :P. Men som sagt teorin att mindre ädel metall förhindrar korrosion på de andra metallerna stämmer även om valet av metall inte stämde.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Stämmer bra pie-or-paj och moddg33k, offeranod användes tex på vissa båtars skrov för att förhindra själva skrovet från att förstöras. Alltså håller jag fast vid mitt tips angående zink i vattentanken. Även vissa tillsatser till vattenkylning innehåller zink. Finns det fakta som säger att jag har fel läser jag gärna den.

Jo men själva grundprincipen är att zinket står i direkt kontakt med den ädlare metallen så att dess elektroner kan flöda över till den ädlare metallen. Därmed förbrukas zinket medan den ädlare metallen förblir oförändrad. Har man däremot zink i vattentanken så kommer jonerna att öka i vattnet och skynda på den naturliga korrosionen i systemet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Qwarkman
Zink är ädlare än aluminium.

Det uttalandet är helt sant men aluminium utgör ett specialfall för att till skillnad mot de andra metallerna så bildar aluminium omedelbart ett oxidskikt på ytan i kontakt med luft. Oxidskiktet som aluminium bildar är väldigt stabilt och tätt och fungerar som ett skydd mot vidare korrosion.
Därför bör aluminium behandlas som en väldigt ädel metall.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZitreXx
Ett av de mest patetiska inläggen jag någonsin har läst...
Ska du kritisera och korrigera gör det utan att behöva göra ner någon, så jävla fjantigt besserwiesser sätt...

Åhh usäkta om jag rubbade din lilla låtsasvärld i rosa. Det här är internet och det visar sig med all önskbar tydlighet att man får vräka ur sig va fan man vill här. Sant som osant så är det bara att ventilera vad man tycker å tänker. Alla gör det så varför skulle inte jag få?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nussse
Samtidigt kan den ju ta upp mycket värme och har man bara en pump med bra tyck borde det inte vara något större problem. Ett alternativ är ju (om det stoppar upp mycket) att ha prollen i en egen loop så de andra delarna inte drabbas.

Tycker detta ser intressant ut. Denna tråd skall följas noga

Nej tvärtom, det kommer bli för mycket mottryck om man säger så, så på det blocket så skulle det vara bättre med en slö pump så vattnet hinner med annars kan det tom bli så att det blir stopp i blocket när det är så väldigt tajta kanaler, inte direkt stop men att det bara sipprar ut lite vatten.

Stjernlof90:

Och labyrinten du fräst ut kommer nog inte funka 100% då vattnet in kommer gå ihop sig när det kommer till dom yttersta kanterna som kommer bli svårt för pumpen att suga upp

Skulle vara intressant och se vart du ska placera nipplarna på blocket.
För som du visar på blocket så finns det ingen direkt ingång och utgång för dom?

/J

Visa signatur

E2160 @ 3.0Ghz 400x8 || Thermalright Ultra-120 eXtreme || Gigabyte P35-DS4 || Nvidia 8800GTX || 4GB 6400 @ 800Mhz 4-4-4-12 || Samsung 320GB || Raptor 36GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GasseG
Åhh usäkta om jag rubbade din lilla låtsasvärld i rosa. Det här är internet och det visar sig med all önskbar tydlighet att man får vräka ur sig va fan man vill här. Sant som osant så är det bara att ventilera vad man tycker å tänker. Alla gör det så varför skulle inte jag få?

Haha ja uppenbarligen får folk vara dum i huvudet på olika sätt...
Hoppas du inte är lika handikappad när du pratar med folk utanför denna lilla låtsasvärld. Skulle iofs förklara förför du hävdar dig här...
Nej nu måste jag tralla vidare, glömde måla ett träd rosa =/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pajsarn
Nej tvärtom, det kommer bli för mycket mottryck om man säger så, så på det blocket så skulle det vara bättre med en slö pump så vattnet hinner med annars kan det tom bli så att det blir stopp i blocket när det är så väldigt tajta kanaler, inte direkt stop men att det bara sipprar ut lite vatten.

Stjernlof90:

Och labyrinten du fräst ut kommer nog inte funka 100% då vattnet in kommer gå ihop sig när det kommer till dom yttersta kanterna som kommer bli svårt för pumpen att suga upp

Skulle vara intressant och se vart du ska placera nipplarna på blocket.
För som du visar på blocket så finns det ingen direkt ingång och utgång för dom?

/J

Dina resonemang är inte logiska på något sätt. Finns inget att "vattnet ska hinna med" och att en slö pump därför skulle vara bättre, hur hade du tänkt dig att det skulle kunna bli stopp i blocket av bara vatten?!

Vadå svårt för pumpen att suga upp? Pumpen pumpar in vattnet i blocket, eftersom det inte har någon annan väg att ta kommer det komma ut ur andra änden om än med minskad kraft.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Kan uppdatera med lite mer bilder på slanganslutningar samt lite testkörning då jag faktiskt också är med i projektet

Locket till cpukylaren med anslutningar

Rörkopplingarna som moddades

Moddning pågår

Färdigt på ena sidan av en hårddiskkylare

Test slangen

Testning i fullgång

Har funderat på ifall det blir något slags fördelningsblock med justerbara ventiler så man kan välja flödet till de olika komponenterna, men har ingen speciel pump nu så kan inte bygga något sådant ännu.

Kommer kanske lite bilder på provkörning av systemet i morgon ifall jag får ihop det.

Permalänk

Eventuell koression tar en skvätt lämplig syra hand om.