"Windowsdatorer mer prisvärda än Mac"

Permalänk
Avstängd

Är det inte så att det allra största problemet med Windows säkerhet är att många använder admin-kontot som huvudkonto?

Permalänk
Medlem

Jag har alltid tyckt om deras användarvänlighet och design men jag har redan en hel del kunskap av PC windows. Därför känns det onödigt för mig men för människor med begränsad kunskap av datorer och stor plånbok så hade jag rekommenderat MAC OS.

Visa signatur

Gigabyte GA-X99-UD7,Intel 5820k, 32Gb DDR4 3000Mhz, Sapphire R9 290 4Gb Tri-x Crossfire x3, Samsung 850pro 1Tb, EVGA Supernova 1300w G2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henkka
Ingen större överraskning. Apple = gay-design till överpris.

Hur får du det till gay?
Vad har homo med det hela att göra?

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toivo83
Hur får du det till gay?
Vad har homo med det hela att göra?

När man försöker trycka undan sin latenta homosexualitet så ploppar den upp lite då och då.

Visa signatur

min dator är tystare än dig.

Permalänk
Medlem

Det borde helt enkelt vara åldersgräns på Win/Mac diskussioner! För många har tydligen inte mognat mer än att de börjar dra in sexualitet i ämnet... Fy fan!

Permalänk
Medlem

Roligaste är ändå myten om att apple produkter ska hålla högre kvalitet. Jag gillar verkligen macbooks, men det är fan inte högre kvalitet på dem än vanliga Dell/sony tråkbooks. Snarare tvärtom. Sprickor här och där, belysning som pajar etc. Oerhört icke-prisvärda.

Men vissa av apples produkter är riktigt väl designade. Och de senaste versionerna av OSX är riktigt bra.

Permalänk
Medlem

De kunde ju jämfört med en lika aktuell pc istället. 1530 har EOL i slutet av den här månaden och ersätts sedan helt. F.ö tycker jag macbooks är klart prisvärda, vettiga maskiner. Om man inte gör annat än att surfa & ordbehandla på svenssonnivå är det t.om vettigare att köpa mac än pc. Mindre krångel. (Dock lyckades sambons MB dyka helt bara den skulle installera open office igår, heh)

Visa signatur

Det heter KOMPATIBEL. Jeez...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
"I hate this Macrap"

Det var vad min tjej sa när hon försökte arbeta på sin jobbdator, en MacBook. Och jag kan inget annat än hålla med om. Allt går fint tills man vill faktiskt jobba på den och det är då "the shit hit the fan". Det finns inget att klaga på designen och material för den är i topklass, man känner och ser kvalite. Det är mjukvaran som förstör det hela. Kort och gott, OSX är värdelöst ( i mitt tycke ) om man vill ha något gjort än bara surfa och skriva lite dokument.

Hårdvaran = Yeah!
Mjukvaran = Buu!

Håller med!
Jag jobbar mycket med film och på skolan kör dom mac.
Hade jag fått välja hade jag kastat ut finalcut och hela jävla ap macen genom fönstret. Och jag har ändå jobbat med mac i över ett år nu. ofta när man ska göra nått kommer man på oh shit de är ju mac fan också, så får man gå hem och göra det istället.

De som köper mac är de som köper JL kläder. När du köper mac så är det märket och designen du betalar för knappast prestandan eller funktionaliteten. När jag ska köpa en dator så är det för att jag faktiskt ska använda den inte titta på den och flasha den för kompisar.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toivo83
Hur får du det till gay?
Vad har homo med det hela att göra?

Gissa ett par gånger till.

Visa signatur

Mata inte trollen, forumet är fullt med sådan skit pack.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av inflix
Håller med!
Jag jobbar mycket med film och på skolan kör dom mac.
Hade jag fått välja hade jag kastat ut finalcut och hela jävla ap macen genom fönstret. Och jag har ändå jobbat med mac i över ett år nu. ofta när man ska när man ska göra nått kommer man på oh shit de är ju mac fan också, så får man gå hem och göra det istället.

De som köper mac är de som köper JL kläder. När du köper mac så är det märket och designen du betalar för knappast prestandan eller funktionaliteten. När jag ska köpa en dator så är det för att jag faktiskt ska använda den inte titta på den och flasha den för kompisar.

Jag skaffade en MBP för mitt utbytesår i Japan (Tokyo), där fanns det inga JL-kläder, fan vad besviken jag blev.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig

Och visst kan man undvika virus med Windows, men på en Mac är det OMÖJLIGT att få virus.

*host* *host*

Nu vet jag inte vilken planet du härstammar från, men på den jag bor så kan även Mac bli infekterade av virus och malware, att påstå något annat är att skjuta sig i foten då ingen tar ett konstaterande som ditt på allvar, alla operativsystem är sårbara för virusattacker, Windows, OS X, Linux, BSD ja till och med Windows Mobile och Symbians OS har rapporterade virus, så sluta inbilla dig om att Mac är vattentät och perfekt, det är vanlig hårdvara i ett designat skal som kör ett annat OS original än PCn. Inte mer. Alls.

Personligen skulle det aldrig falla mig in att köpa mig en Mac, jag har en iPod, och dess medföljande program iTunes har avskräckt mig tillräckligt, detta program är så urbota idiotiskt att det är svårt att finna ord, menyerna är ologiska, saker och ting heter inte vad det borde heta (ex. transfer music to player/transer files to detachable drive/transfer music to ipod osv. heter SYNCHRONIZE, liksom, vad i helvete), tog mig nästan en timme första gången jag satt med iTunes att öht hitta filöverföringsknappen innan jag googlade upp det. Sedan att man inte kan föra över filer tillbaka till hårddisken via samma program är inte annat än en kodad tragedi. En annan sak som verkligen gör en förbannad är om man skulle råka behöva göra en formatering eller ominstallation av operativsystemet och sedan koppla in sin iPod, då känns inte biblioteket igen, och man måste göra om alla playlists och libraries innan man åter kan "synca" om den.

Nej, sådana här idiotsaker ska inte få förekomma, nu är det bara iTunes jag gnäller på här, men jag tvivlar på att övriga OS X är särskilt mycket annorlunda, och det har det heller inte varit dom gångerna jag haft oturen att befatta mig med det, det har oftast lett till att jag lämnat datorn röd i ansiktet av undertryckt frustration.

Windows är buggigt, har många flaws och är inte överdrivet effektivt som operativsystem heller, men allt finns där det ska finnas och menysystem, inställningsmöjligheter och annat är logiskt och enkelt utförda utan att använda en massa flumord som synchronize och fan vet allt. Använd ni OS X hur mycket ni vill men sitt för guds skull inte och jäs på er egen självgodhet över hur otroligt mycket bättre ni anser det vara jämtemot andra datorer och operativsystem.

Visa signatur

Spel/Multimediaburk: Antec P182b | Gigabyte EX58-UD5 | Core i7 920 | 3x1GB Kingston HyperX 1600mhz | Asus 9600GT Silent | 3x500gb Spinpoint | Corsair VX450 | XP Pro x86 | iPhone 3GS 16gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FullOner
*host* *host*

Nu vet jag inte vilken planet du härstammar från, men på den jag bor så kan även Mac bli infekterade av virus och malware, att påstå något annat är att skjuta sig i foten då ingen tar ett konstaterande som ditt på allvar, alla operativsystem är sårbara för virusattacker, Windows, OS X, Linux, BSD ja till och med Windows Mobile och Symbians OS har rapporterade virus, så sluta inbilla dig om att Mac är vattentät och perfekt, det är vanlig hårdvara i ett designat skal som kör ett annat OS original än PCn. Inte mer. Alls.

Kan du nämna 10st Malware-program till Mac OS X då?

Om man tittar på Wikipedias definition hittar jag inga.

"Malware (sabotageprogram) kommer av de engelska orden Malicious Software, och är ett samlingsbegrepp för datorprogram som installeras på en dator eller ett datornätverk utan administratörens samtycke. Det kan vara maskar, virus, trojaner, adware, spyware eller keyloggers."

"A computer virus is a computer program that can copy itself and infect a computer without permission or knowledge of the user."

Då man på samtliga "Virus"/"Malware" till Mac måste ladda ner programmet själv och skriva in sitt administratörlösenord.

Permalänk
Medlem

Det är inte så konstigt att det ändå är minoriteten här som gillar Mac. Vi är trots allt på SweCLOCKERS

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FullOner
*host* *host*

Nu vet jag inte vilken planet du härstammar från, men på den jag bor så kan även Mac bli infekterade av virus och malware, att påstå något annat är att skjuta sig i foten då ingen tar ett konstaterande som ditt på allvar, alla operativsystem är sårbara för virusattacker, Windows, OS X, Linux, BSD ja till och med Windows Mobile och Symbians OS har rapporterade virus, så sluta inbilla dig om att Mac är vattentät och perfekt, det är vanlig hårdvara i ett designat skal som kör ett annat OS original än PCn. Inte mer. Alls.

Här på jorden är det iaf så att det inte finns ett enda, just det, inte ett enda vilt spritt virus till Mac OS X. Det är liksom ganska självklart att det inte går att få virus när det inte finns några, eller hur? Samma sak gäller väl för övrigt Linux och BSD, även om jag inte kan påstå att jag har någon större koll där.

Visst finns det koncept-virus och liknande, men när dom inte kan fungera utan att man skriver in adminlösenordet känns dom tämligen icke-hotande.

Visst liknar Apples hårdvara den från vanliga PC-tillverkare, det är ju det som skiljer dom åt som gör Apples så underbara. Men det är ju framförallt just skalet och operativsystemet som gör Apple överlägsna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Här på jorden är det iaf så att det inte finns ett enda, just det, inte ett enda vilt spritt virus till Mac OS X. Det är liksom ganska självklart att det inte går att få virus när det inte finns några, eller hur? Samma sak gäller väl för övrigt Linux och BSD, även om jag inte kan påstå att jag har någon större koll där.

Visst finns det koncept-virus och liknande, men när dom inte kan fungera utan att man skriver in adminlösenordet känns dom tämligen icke-hotande.

Visst liknar Apples hårdvara den från vanliga PC-tillverkare, det är ju det som skiljer dom åt som gör Apples så underbara. Men det är ju framförallt just skalet och operativsystemet som gör Apple överlägsna.

Överlägsna ENLIGT DIG!
Vilket är problemet jag har med Mac fanatiker, eller alla fanatiker för den delen.

Personligen gillar jag t.ex. skalet på Macbook Air mycket men den vanliga Macbooken(den gamla inte den med alu chassi) har ju en rent kass kvalitetskänsla i sig.

Sen att denna "Nyhet" inte är speciellt bra att köra på detta forum är en annan sak, blir bara en massa fanatiker från båda sidor.

Edit: Sen är det inte säkert att du är en mac fanatiker men du uttrycker dig som en i din post

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Nästan 200 inlägg i ännu en mac Vs pc tråd... ni måste för fan skämta. Köp ett liv på ebay.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Här på jorden är det iaf så att det inte finns ett enda, just det, inte ett enda vilt spritt virus till Mac OS X. Det är liksom ganska självklart att det inte går att få virus när det inte finns några, eller hur?

Haha.

Självklart finns det virus till Mac OS, hur mycket du än vill att det inte skulle finnas några. Det finns virus till mobiltelefoner som distruberas via öppna blåtandslänkar - så tro fan att det finns till virtuellt alla andra enheter, detta inkluderar Apples dyra tvålinspirerade datorer.

Permalänk
Medlem

Intressant hur ivrigt det påpekas att inget går fel med mac om inte användaren själv gör det. Som att man faktiskt måste installera sina "virus" själva.

Välkommna till den mirakulösa världen av datorer i alla dess former. För även om det är enklare och helt klart vanligare, så är även alla liknande fel på en windowsburk också grundade i handhavandefel. Virus, trojaner och annat skräp skapas inte per automagi på en windowsburk heller, utan det är användaren som gör missar.

Så att säga att mac är säkrare för att det bara går fel när användaren gör fel är rent nonsens, för det gäller för alla system oavsett OS eller konfiguration av hårdvara.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Haha.

http://www.lafferty.ca/wp-content/uploads/2007/05/fail-24.jpg

Självklart finns det virus till Mac OS, hur mycket du än vill att det inte skulle finnas några. Det finns virus till mobiltelefoner som distruberas via öppna blåtandslänkar - så tro fan att det finns till virtuellt alla andra enheter, detta inkluderar Apples dyra tvålinspirerade datorer.

Och självklart har du fel. Letade på en artikel åt dig, visserligen lite gammal men det har inte förändrats sedan dess.
http://www.idg.se/2.1085/1.135447

Jag citerar två stycken åt dig.

Citat:

Faktum är att det fortfarande inte finns ett enda virus till Mac OS X i det vilda, trots alla larmrapporter i media.

Citat:

OSX.RSPlug.A är den första trojanen till Mac OS X som någonsin har påträffats i det vilda, men spridningen är i stort sett obefintlig. Enligt Symantec är antalet drabbade datorer någonstans mellan 0 och 49 stycken i hela världen.

Jag förstår att ni som Windowsanvändare har svårt att fatta att det finns system som inte drabbas av sånt, men faktum är att Mac OS X och andra *nix inte har det problemet.

belga: Ganska oväsentligt, en normalanvändare som använder Windows löper väldigt stor risk att få in skit i datorn. Man kan ju knappast kräva att alla ska vara expert, däremot kan man kräva att Microsoft designar ett säkert system.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RMgX
En anledning att välja en mac för mig skulle vara keynote istället för powerpoint, synd att det programmet inte släpps till windowsburkar, tror många skulle vara beredda att betala för ett annat presentationsprogram än powerpoint som jag tycker är missanpassat för att snabbt göra snygga stilrena presentationer. Men i mångt och mycket känns det mest som att det är en del av programmvaran som lockar mest hos mac.

Nu finns det ju annat än Powerpoint till PCn... Som faktiskt fungerar.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka

Självklart finns det virus till Mac OS, hur mycket du än vill att det inte skulle finnas några.

Kan herr Borka lista vilka virus som existerar för OS X?
Jag är uppriktigt sagt intresserad

Visa signatur

For every complex problem, there is a solution that is simple, neat, and wrong.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av X
Windows Vista ökar dock sin totala marknadsandel från 17,8 till 18,3 procent, men detta sker på bekostnad av äldre Windows-versioner. Windows XP tappar med 0,8 procentenheter – ner från 69,5 till 68,7 procent.

http://www.sweclockers.com/nyhet/8345-mac_os_x_plockar_markna...

Finns kanske en anledning till att de flesta kör Windows, för att det helt enkelt är bättre och enklare, annars skulle ju alla köra OSX eller hur? Sen att OSX hela tiden blir bättre och bättre går ju inte att förneka, men de har en lång bit kvar innan de är ifatt Windows...

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Avstängd

Det är bara fjantar som köper färdigbyggda datorer med förinstallerat operativ system och mjukvara.

Riktiga män köper in komponenter och bygger ihop datorn själv, och installerar sedan Linux, OpenSolaris eller *BSD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FullOner
Personligen skulle det aldrig falla mig in att köpa mig en Mac, jag har en iPod, och dess medföljande program iTunes har avskräckt mig tillräckligt, detta program är så urbota idiotiskt att det är svårt att finna ord, menyerna är ologiska, saker och ting heter inte vad det borde heta (ex. transfer music to player/transer files to detachable drive/transfer music to ipod osv. heter SYNCHRONIZE, liksom, vad i helvete), tog mig nästan en timme första gången jag satt med iTunes att öht hitta filöverföringsknappen innan jag googlade upp det. Sedan att man inte kan föra över filer tillbaka till hårddisken via samma program är inte annat än en kodad tragedi. En annan sak som verkligen gör en förbannad är om man skulle råka behöva göra en formatering eller ominstallation av operativsystemet och sedan koppla in sin iPod, då känns inte biblioteket igen, och man måste göra om alla playlists och libraries innan man åter kan "synca" om den.

Hahaha, det där känner jag igen så väl.
Jag kastade ut itunes direkt efter jaf fått ner min firmware update, kör med ett program som heter Floola för föra över musik till min ipod, rekommenderas varmt det programet ^^
itunes är värsta skräp program jag sett på länge.

Mac har jag inget imot, det har sina fördelar och nackdelar som alla andra.
När jag köper en laptop så vill jag alltid kunna spela en del spel på den, iaf ha möjligheten till det och inbiten Windows nörd som man är så finns inte osx med på min karta.
Vissts kulle jag inte klaga om man fick en macbook gratis, vore skoj att ha för öva på lära sig osx, senast jag använde osx var i typ högstadiet 1996-1999 och jag vet inte ens då om det var nyaste versionen av osx?

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Hedersmedlem

Alla här vet nog var mina sympatier ligger (förtydligande: Linux och BSD), men säkerhetsfrågan är mer än virus och det är inte omöjligt att infektera Linux, BSD och därför också OSX. Däremot fungerar de annorlunda och gör inte samma skada på själva systemet.

OSX har ett ganska gynnsamt läge:
- har en mindre än om inte oansenlig andel av skrivbordssystem
- har ingen större andel av serverbeståndet

Windows är tacksamt att attackera pga sin dominans på skrivbordet, däremot är Linux det mest tacksamma för hackers pga dess stora andel bland servrar. Servrar av typ Linux är intressanta eftersom de ständigt är igång och dessutom ytterst sällan stängs ner eller startas om. På ett sätt menar därför säkerhetsexperter att Linux borde vara det stora offret.

"Tursamt" nog är *nixarna systemstruktur sådan att virus sällan kommer någonstans. Det virus som tydligen fått störst utbredning i Linux är Linux/Rst-B, vilket närmar sig sitt 7 års jubileum (när jag googlade så visar det sig att detta lilla virus står för 70 % av den totala infekteringen, vilket antyder hur "dåliga framstegen" hittills varit på att kompromissa Linux system), men det kan av sig själv inte få administratörsrättigheter. Linux/Rst-B används för att skapa en back-door. Sedan krävs det ändå att en hacker manuellt angriper systemet med s k brute force.

Å andra sidan illustrerar det lite grand vilken metod som krävs för att lyckas, och om vi väl kommit upp i den här klassen av attack kan i princip alla system oberoende av operativsystem kompromissas. Så visst skulle OSX kunna bli ett mål för en attack av något virus likt Linux/Rst-B, men i nuläget tycks det för mig som om Macarna är det minst intressant målet. Av idag är virus en handelsvara med stora ekonomiska intressen, och därför slösas ingen tid på meningslöst tidsfördriv.

Jag uppfattar det som om följande gäller:
- favoritmålet är servrar och bland dessa är "drömmen" att komma åt de riktigt stora Linux servrarna
- Windows skrivbordsdatorer blir ett tacksamt andra val (nackdelen är att de inte är igång dygnet runt, men fördelen att de i mycket pga användarna varit alltför tacksamma mål)

Min slutsats är i alla fall att Mac användarna kan sova ganska lugnt både pga systemets Unix liknande struktur samt att Mac riktat in sig på en för virusskapare relativt ointressant nisch.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Det är bara fjantar som köper färdigbyggda datorer med förinstallerat operativ system och mjukvara.

Riktiga män köper in komponenter och bygger ihop datorn själv, och installerar sedan Linux, OpenSolaris eller *BSD.

Hahaha ja DET är manligt. Sitta böjd över en burk som man trycker ned lite elektronik i.
Nejdu riktiga karlar lyfter stockar i skogen, reparerar maskiner, snickrar. Okej, det är kanske lite sexistiskt men bygger egna datorer, det gör inte en pojke till man.

Till det obligatoriska flamewaret:
Har själv både os x och windows. Det enda som jag använder windows till är spel och mycket speciell programvara i min utbildning. Allt annat, vilket är ungefär 80 % av tiden kör jag OS X. Varför? Det är trevligare. Skönare gränssnitt, snabba menyer, konsekvent upplägg och smarta lösningar. Dessutom är det rysligt enkelt att göra saker som i windows är för de mer avancerade användarna. Jag tar mig tiden att starta om datorn från XP till OS X även om jag bara ska surfa, det är värt det. Jag pluggar civilingenjör människa-maskininteraktion och vi har fått berättat för oss att en del av den absoluta eliten inom interaktionsforskning jobbar hos apple.

Men visst är det trevligt att kunna pilla runt med hårdvaran och ha möjligheter att bygga eget som man kan med XP, det saknar jag. Förstår att det finns många upprörda här. Men så är det. Det finns folk som tänker annorlunda

Visa signatur

Övriga ämnen i våra minnen

Permalänk
Medlem
Citat:

Förklara hur ett stängt OS är utvecklingsdrivande? Genom att sno från BSD samt Linux. Wow, det måste jag säga är väldigt drivande. Vista är visserligen misslyckat men det finns fler OS än Vista så jämförelsen där blir inte så bra.

Vadå sno? Linux är väl open source? När apple lanserade OSX hade de som en av sina tyngsta säljpunkter att det är baserat på just BSD/Linux vilket talar för stabilitet och stora möjligheter för utvecklare. Inget de försökt dölja på något sätt, tvärt om. Dessutom "snodde" Gates och Microsoft grunden för Windows från Apple på 80-talet. Glömt inte vilka som faktiskt var först med mus, ikoner och fönsterhantering.

Apple reser för övrigt världen runt och håller gratis seminarier för utvecklare där de visar de sjukt snygga utvecklingsverktyg som finns för OSX. Utvecklingsdrivande kallar iallafall jag det.

/10 år med mac utan virus, spyware eller någon slags strul utan att ens ha ett virusprogram installerat

Citat:

Maccrap! Det var vad min tjej sa när hon försökte arbeta på sin jobbdator, en MacBook. Och jag kan inget annat än hålla med om. Allt går fint tills man vill faktiskt jobba på den och det är då "the shit hit the fan". Det finns inget att klaga på designen och material för den är i topklass, man känner och ser kvalite. Det är mjukvaran som förstör det hela. Kort och gott, OSX är värdelöst ( i mitt tycke ) om man vill ha något gjort än bara surfa och skriva lite dokument.

Hehe, det är EXAKT som jag tycker fast tvärt om.. Jag är så glad att jobba inom en branch (reklam) där precis alla kör Mac, skulle jag jobba med grafisk produktion på Windows skulle jag fan gå under.. Hemma har jag dock en lekdator med Windows eftersom jag lirar lite spel då och då och det finns inga spel jag gillar till konsoll.

Permalänk

Ojekej

Visa signatur

spröd trosa

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
belga: Ganska oväsentligt, en normalanvändare som använder Windows löper väldigt stor risk att få in skit i datorn. Man kan ju knappast kräva att alla ska vara expert, däremot kan man kräva att Microsoft designar ett säkert system.

Nej faktiskt inte. Om det skall hävdas att osx är säkert om inte användaren gör fel så skall det också pekas ut att samma sak gäller för alla andra operativsystem. Det är ingenting unikt för osx på något sätt och alltså inte ett giltigt argument för att det skulle vara bättre.

Givetvis är det vanligare och lättare att göra fel på en windowsburk, men då är det hur svårt det är att anvädnarna gör fel som är frågan, inte om det sker över huvud taget eller inte.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.