Permalänk
Medlem

Behöver man verkligen DVD spelare?

Ja håller på att designa en HTPC burk åt mig själv..och ja ställer mig frågan om jag verkligen kommer använda DVD spelaren, jag ska inte spela och behöver inte installera spel, alla drivrutiner finns på internet, filmerna kommer ligga på HDD,en.

Vad säger ni ? Man kan ju definitivt göra en cleanare och mindre HTPC utan DVD spelare...

Permalänk
Medlem

finns ju alltid usb anslutna om det skulle krisa

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mats42
finns ju alltid usb anslutna om det skulle krisa

Ja precis, det va det jag tänkte på också..
hmm...en sak dock,. kan man ha t.ex. vista på en USB stick och installera det?

Permalänk
Medlem

Nja cd/dvd kan man väl lika gärna skippa

Om man skulle behöva en cd/dvd så kan man precis som mats köra en usb

Sen finns ju usb minnen med...

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Fungerar utmärkt att installera Vista från USB, går oförskämt fort dessutom.

I princip är det bara att kopiera över installationsskivan till ett FAT32 USB-minne. http://kurtsh.spaces.live.com/blog/cns!DA410C7F7E038D!1665.entry

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

Ah okey, låter som DVDspelaren får ryka då..Tack för svaren.

Permalänk
Avstängd

Om du inte bara ska köra piratmatrial kan det ju vara nice med en bluray-spelare?

edit: OBS, kör allt själv via HDD så ta ovan med en nypa salt...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Pirat? jag streamar.....typ..

Permalänk

själv tycker jag att en dvdbrännare är ett självklart val me tanke på
att den kostar 200spänn och är alltid bra att ha, en vacker dag kanske
man vill formatera, fixa o pilla och då orkar man fan inte

en sata dvdrom ger inte så mycket extra kablar osv

en extern dvd rom kostar mycket mer

finns ju eventuellt usb minnen, men det blir väll drygt att rippa över
allt varje gång o lite extra pill

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Vid installationer kan man ju bara lägga en DVD på / brevid chassit iof..

Permalänk
Medlem

Operativsystem är ju en sak förstås. Men när man väl kommit förbi det så kan man ju använda en utdelad DVD/CD från en annan dator på nätverket. Så gör jag själv

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Finns väl CD/DVD spelare som man kopplar till en USB ingång? Om det handlar om att vilja ha ett stilrent chassi så är väl det ett alternativ att bara använda när det behövs?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd

Kan även se stilrent ut med spelare.. Har denna själv.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ett alternativ om du nu designar lådan själv är att använda en slim dvd spelare:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s30179529&o=produkt_pri...
eller motsvarande med bluray läsar funktion....

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Nån polare kommer hem med en bra DVD och en påse chips. - Nej jag har ingen DVD... Eller det kanske du har, en konventionell, men har du det inte kan det ju bli lite tråkigt. Förutom att streama är väl distributionen av DVD-skivor fortfarande det vanligaste? En HTPC ska ha DVD-spelareom du frågar mig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Avstängd

Är det många som använder sig av optiska enheter i sina datorer?

Senast jag använde min DVD var när jag installerade Vista för någon månad sen, innan det.... tror det var kanske en gång under ett år.

Bränna skivor gör jag inte nu längre, snabbare med 8GB USB minnen.

Visa signatur

Mata inte trollen, forumet är fullt med sådan skit pack.

Permalänk
Avstängd

Jag använder det enbart för instalk av os samt för spel som där cdkrävs eller där man inte kan kringgå cdkollen...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag använder det extremt sällan. Blir typ till de barnfilmer jag inte har hunnit rippa och lägga på hårddisken. Och det gör jag på laptopen.

Har du en annan dator med DVD-spelare, kan du nog klara dig utan.

Visa signatur