Lag mot piratkopiering 2009

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neco
Själv sitter jag bara och väntar på nästa katastrof/terroristdåd/kris/etc som ska tvinga folket att acceptera ännu fler inskränkningar på den personliga friheten.

Dom slösar inte mycket tid & pengar, mycket av RIAA's stämningar är genererade utskick, som bland annat hänvisat till IP-nummer som tillhör faxar och skrivare, eller människor som inte ens har ett aktivt abbonemang, eller personer som har avlidit sedan långt tillbaka.

Men det är precis samma princip som spammare lever på, skicka ut 10 miljoner spam, om några enstaka procent svarar/köper/etc har man gått med vinst. Och är det ett automatiskt system är det ganska bra i ansträngning vs utdelning.

Varför har du så mycket förtroende för företagen?

Deras siffror har aldrig lett någonstans och är tagna ur tomma luften. Mitt exempel tidigare i tråden har ingen svarat på heller. Det om filmtrailern->film.

Att företag kan ha såhär stor influens på våra lagar är skrämmande, det som är problemet. Slippery slope är ett bra uttryck, kan dom få igenom den här lagen kan dom mest troligt få igenom en massa annat också, för vi protesterar inte högt nog.

Edit: I förläggning kommer ju denna lag förändras så att folk får sin internetanslutning avstängd, dvs ISP's kommer (om vi säger att deras metoder är 100% perfekta, osv) förlora alla sina kunder som fildelat.

Jag är GRYMT sugen på att på något sätt få fram ISP-stats vad det gäller torrent-trafik, för att kunna höfta fram någon siffra om hur många kunder dom skulle förlora, om lagskrivarna fick som dom ville.

men du.
Du är övertygad om att våra ISPs hade förlorat mängder med kunder och i samma stund ifrågasätter du mängden fildelare? Både du och jag vet att VARENDA jävel fildelar i mer eller mindre utsträckning. (VARENDA jävel == mild överdrift självklart men du förstår vad jag menar).

Jag har inget förtroende för företagen? Vars fick du för dig det? Skönt att du håller med om att det är fruktansvärt att ett företag kan ha stort inflytande över en regering och beslutsfattare i allmänhet... välkommen till konsumtionssamhället.

TA GÄLLIVARE/MALMBERGET som ett exempel. LKAB mer eller mindre dikterar levnadsvillkoren för människorna i bygden. Ett stort företag påverkar beslutsfattare. (en jävligt lång diagonal (: hehe).

Neco har jävligt sunda åsikter... MEN vi kommer aldrig att kunna få igenom ett nej om människor fortsätter fildela. Hajar vi inte?

- Man går inte in på en frisersalong och säger att NEJ fy bubblan vilka höga priser, detta betalar jag inte, sätter sig i stolen och betalar vad man själv vill och går ut välfriserad... då är man utan frisyr istället.

Företagen HAR rätt att ta ut EXAKT hur mycket dessa vill för en platta. Att använda priset som ett argument FÖR fildelning är således helt vrickat. DÄREMOT kan det höga priset stävja fildelningen det håller jag med om.

Citat:

Du tycker alltså att lösningen på problemen med minskad personlig integritet, obefintlig demokrati och en rättssäkerhet som i det närmaste kan liknas vid ett skämt är att sluta piratkopiera?

Försöker du göra dig lustig eller vad är det frågan om?

Piratkopiering är ett ickeproblem och det vet varenda människa. Att vissa förlorar på det råder det inga tvivel om, för samhället i stort spelar piratkopieringen däremot ingen roll alls. För att råda bot på detta ickeproblem så är många beredda att tumma enormt på grundläggande friheter och rättigheter.

Jag ser egentligen ingen anledning att försöka övertala någon, än mindre protestera. Skit ska skit ha, som man bäddar får man knulla o.s.v.

Väldigt förenklat i denna sakfråga? Kort svar: JA.

Det är här det litegrann snedtänder för dig tror jag. Att utgå ifrån att "bolagen" har något som helst intresse annat än att bevaka deras egna intressen är att leva i en drömvärld! De vill bevaka sina pengar helt enkelt.

Att fildelning idag ÄR ett ickeproblem för samhället i stort stämmer bra, att säga att fildelning är ett ickeproblem för "bolagen" däremot är att dra saker lite för långt imo. OCH det är för "bolagen" detta lagförslag kom till (pga dessa bolag kanske är mer rätt).

LAGEN i sig är i detta fall ointressant för mig (i SAKfrågans lösning). Det som är intressant för mig är att förhindra att lagen klubbas. Jag personligen är mycket oroad för vilka följder detta kan få för den enskilda människan.

Jag tror att vi är på samma blad. Att sitta hemma och skrika och tycka att saker är orättvist (tpb.org, kolla in nyaste greys anatomy, lägga på nedladdning) är en väg att gå. En annan väg att gå ÄR ATT SLUTA FILDELA.

Utan fildelning har bolagen inget intresse av att få igenom ett lagförslag likt detta... eller tror du något annat?

Ni inbillar er väl ffs inte att vi kommer på att kunna avstyra en lag som denna?

Visa signatur

!? Yall talking to me!?
Guess not...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
http://www.privataaffarer.se/smaforetag/200808/alliansen-miss...
http://vaftrudnismal.blogspot.com/2007/05/alliansen-r-dlig-fr...
http://www.vt.se/debatt/fritt/artikel.aspx?articleid=4178307
http://www.socialdemokraterna.se/Vart-parti/Riksdagen/Vara-le...
http://www.newsdesk.se/view/pressrelease/108114

så, där har du väll några källor.
Inget jag har utgått ifrån efter som sagt jag tror på det jag ser, inte det folk försöker övertyga mig om.

du skulle kanske själv testa att skaffa en egen åsikt istället för att hänvisa till artiklar

Vart står det att de inte har uppfyllt sina vallöften? Jag hittar inte det. Sen så får du komma ihåg att det är 2 år kvar. Kom tillbaka då och läxa upp mig vad dom gjorde för fel.

Jag tycker personligen inte om moderaterna och Reinfeldt efter hans positiva uttalande och Halalslakt. Men jag skriver inte en massa skit för det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
Grattis till kunskapen att kolla wikipedia, för du kunde nämligen inte dom siffrona i huvudet

Siffrorna kunde jag inte i huvudet, men jag visste ju för fan att det blev ett JA i valresultatet!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
finns mycket som kan förbättras.
demokratin har långt kvar i sin utvecklingen
tycker det är tråkigt att folk kan bli så manipulerade som du har blivigt

Du måste antaligen vara 1. Dum 2. Naiv 3. Blandning mellan 1. och 2..

Jag däremot förstår att "riktig" demokrati, som du säger att det heter, inte är praktiskt genomförbart i Sverige. Jag förstår också att för mycket demokrati kan vara negativt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neco
- att tullen ska ha rätten att beslagta och förstöra innehållet på utrustning som de misstänker används till upphovsrättsbrott utan att gå till domstol;

Tänkte bara repetera, detta betyder för oss som kan lite mer t.ex att:

Tullpersonalen hittar en ftpklient på din dator, usbminne, mp3spelare eller annat flyttbart media, då kan dom utan någon som helst process helt sonika förstöra det, baserat på deras intuition, FTP används ju bara till olagligheter, har han/hon läst/fått lära sig.

Hur det här ens har kommit till någon instans och inte skrattats ut direkt är det som är riktigt, riktigt skrämmande.

Nu tror jag inte att det kommer gå så här långt (det kan det bara inte), men OM det gör det så borde vi på allvar diskutera om vi ska lämna EU eller inte.

Eller så kanske vi ska diskutera nu direkt bara för att dom är så dumma i huvudet och ens diskuterar sådana här saker med USA.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk

"Du måste antaligen vara 1. Dum 2. Naiv 3. Blandning mellan 1. och 2..

Såja grappar... vi tar en bastu och glömmer detta här nu...

Visa signatur

!? Yall talking to me!?
Guess not...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Northernlight
men du.
Du är övertygad om att våra ISPs hade förlorat mängder med kunder och i samma stund ifrågasätter du mängden fildelare? Både du och jag vet att VARENDA jävel fildelar i mer eller mindre utsträckning. (VARENDA jävel == mild överdrift självklart men du förstår vad jag menar).

Jag har inget förtroende för företagen? Vars fick du för dig det? Skönt att du håller med om att det är fruktansvärt att ett företag kan ha stort inflytande över en regering och beslutsfattare i allmänhet... välkommen till konsumtionssamhället.

TA GÄLLIVARE/MALMBERGET som ett exempel. LKAB mer eller mindre dikterar levnadsvillkoren för människorna i bygden. Ett stort företag påverkar beslutsfattare. (en jävligt lång diagonal (: hehe).

Neco har jävligt sunda åsikter... MEN vi kommer aldrig att kunna få igenom ett nej om människor fortsätter fildela. Hajar vi inte?

- Man går inte in på en frisersalong och säger att NEJ fy bubblan vilka höga priser, detta betalar jag inte, sätter sig i stolen och betalar vad man själv vill och går ut välfriserad... då är man utan frisyr istället.

Företagen HAR rätt att ta ut EXAKT hur mycket dessa vill för en platta. Att använda priset som ett argument FÖR fildelning är således helt vrickat. DÄREMOT kan det höga priset stävja fildelningen det håller jag med om.

Jag vill bara ha vettig siffror, att kasta på t.ex den där Monika "Wasted" Wadsted, för hon förespråkar ju att folk ska stängas av. Och givetvis vore det kul med t.ex...

Teliasonera: Efter en månads övervakning manuellt har vi kommit fram till att ungefär 50-60% av våra kunder skulle stängas av, om Monika Wadsted fick som hon ville.

Jag menar, vad är sannolikheten att Teliasonera skulle döda 50% av sina privat&företags-abbonemang? Tycker dom kan ta böterna istället och höja avgiften för alla sina kunder med några procent Fast då höjs nog böterna till skyarna så det inte blir möjligt.

Bor själv i ett ganska litet samhälle med många stora företag som har funnits hur länge som helst, så jag vet hur det är.

Tycker folk istället ska protestera genom att säga upp sina abbonemang med start 1 April 2009. Jag menar, man dör ju inte utan internet direkt Finns annat att göra i denna värld, det skulle suga riktigt, riktigt hårt.

Men det känns lite pubertalt/barnsligt, men då skulle ISP's kanske få upp ögonen, kanske.

Permalänk
Medlem

Om den lagen går igenom så är det ju bara att knacka ett litet program som uppnår verkshöjd. Ladda upp på alla fildelnings siter, "samla bevis" och sen leva på skadeståndspengarna.

Visa signatur

Nyfikenhet = Kunskapens Fader
Repetition = Kunskapen Moder

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neco
Jag vill bara ha vettig siffror, att kasta på t.ex den där Monika "Wasted" Wadsted, för hon förespråkar ju att folk ska stängas av. Och givetvis vore det kul med t.ex...

Teliasonera: Efter en månads övervakning manuellt har vi kommit fram till att ungefär 50-60% av våra kunder skulle stängas av, om Monika Wadsted fick som hon ville.

Jag menar, vad är sannolikheten att Teliasonera skulle döda 50% av sina privat&företags-abbonemang? Tycker dom kan ta böterna istället och höja avgiften för alla sina kunder med några procent Fast då höjs nog böterna till skyarna så det inte blir möjligt.

Bor själv i ett ganska litet samhälle med många stora företag som har funnits hur länge som helst, så jag vet hur det är.

Tycker folk istället ska protestera genom att säga upp sina abbonemang med start 1 April 2009. Jag menar, man dör ju inte utan internet direkt Finns annat att göra i denna värld, det skulle suga riktigt, riktigt hårt.

Men det känns lite pubertalt/barnsligt, men då skulle ISP's kanske få upp ögonen, kanske.

^_^' I feel you brother...

Att säga upp sitt abonnemang är är helt i min smak. Btw... tror du att det hade räckt med 50% av användare idag? Jag tvivlar.

Undrar varför SWE har världens 4e bästa bredbandstruktur näst efter Japan och ett par andra länder? För att användare har varit intresserade av powersurfing? Nja... (:

Citat:

Om den lagen går igenom så är det ju bara att knacka ett litet program som uppnår verkshöjd. Ladda upp på alla fildelnings siter, "samla bevis" och sen leva på skadeståndspengarna.

hehe...

Visa signatur

!? Yall talking to me!?
Guess not...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Northernlight
"Du måste antaligen vara 1. Dum 2. Naiv 3. Blandning mellan 1. och 2..

Såja grappar... vi tar en bastu och glömmer detta här nu...

Jo, kanske är bäst så. Fixar du bastu eller?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Hedersmedlem

Vad kom alla internetleverantörssympatier ifrån, och varför skulle det hjälpa om alla sade upp sina abonnemang den 1 april? Visserligen kanske leverantörerna skulle bli upprörda och klaga lite, men de är rätt små och oorganiserade om man jämför med mediabranschen. Om det dessutom är så att de tjänar pengar på att underlätta brottslighet har de väl inte några särskilt starka argument att komma med, det är ungefär som om langare och liknande skulle protestera om narkotika förbjöds.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Vad kom alla internetleverantörssympatier ifrån, och varför skulle det hjälpa om alla sade upp sina abonnemang den 1 april? Visserligen kanske leverantörerna skulle bli upprörda och klaga lite, men de är rätt små och oorganiserade om man jämför med mediabranschen. Om det dessutom är så att de tjänar pengar på att underlätta brottslighet har de väl inte några särskilt starka argument att komma med, det är ungefär som om langare och liknande skulle protestera om narkotika förbjöds.

Spånar bara om ett eventuellt scenario, där folk skulle stängas av vid misstanke.

Permalänk
Inaktiv

Låt säga att 1 April börjar lagen gälla. Och man börjar "jakten", skall man sätta över 1 miljon pirater i fängelse och/eller bötfälla med extrema summor pengar? Det är ju ett brott, vad gör vi med brottslingar? Jo, låser in dem eller ger dem böter som de aldrig kommer kunna betala så länge dem lever?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CRANKtheJUICE
Låt säga att 1 April börjar lagen gälla. Och man börjar "jakten", skall man sätta över 1 miljon pirater i fängelse och/eller bötfälla med extrema summor pengar? Det är ju ett brott, vad gör vi med brottslingar? Jo, låser in dem eller ger dem böter som de aldrig kommer kunna betala så länge dem lever?

Jag tror snarare att det kommer handla om någon slags mild dagsböter... snarare än fängelse.
//
Däremot tror jag tpb ligger lite pyrt till

Visa signatur

!? Yall talking to me!?
Guess not...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CRANKtheJUICE
Låt säga att 1 April börjar lagen gälla. Och man börjar "jakten", skall man sätta över 1 miljon pirater i fängelse och/eller bötfälla med extrema summor pengar? Det är ju ett brott, vad gör vi med brottslingar? Jo, låser in dem eller ger dem böter som de aldrig kommer kunna betala så länge dem lever?

Man skulle också kunna tänka sig att man informerar allmänheten om att man i framtiden även måste respektera upphovsrättslagarna, så att folk hinner sluta innan de blir ertappade.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Man skulle också kunna tänka sig att man informerar allmänheten om att man i framtiden även måste respektera upphovsrättslagarna, så att folk hinner sluta innan de blir ertappade.

Kommer ju alltid att vara en skara som inte bryr sig utan fortsätter.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Northernlight
Jag tror snarare att det kommer handla om någon slags mild dagsböter... snarare än fängelse.
//
Däremot tror jag tpb ligger lite pyrt till

tpb har legat pyrt till ett tag nu tycker jag ;D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Man skulle också kunna tänka sig att man informerar allmänheten om att man i framtiden även måste respektera upphovsrättslagarna, så att folk hinner sluta innan de blir ertappade.

Det är en annan tanke. Frågan är om inte skadan redan är skedd? Jag tror att om lagförslaget går igenom ligger vi inte långt efter de "korrumperade stazistaterna"...

Jag håller tummarna att Sossarna gör detta till en valfråga isf.

Citat:

tpb har legat pyrt till ett tag nu tycker jag ;D

Jo... jag har fått den uppfattningen iaf.

Visa signatur

!? Yall talking to me!?
Guess not...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bingobelle
Skrev tidigare att jag tyckte att prislappen på spel, musikskivor var för hög och några sa då direkt att det är många led som måste tjäna lite pengar. Detta är helt korrekt men man kanske skulle ta o titta lite på proportioner mellan lite olika varor. Tex så kan man köpa en splitter ny småbil tex toyota corolla för ca 150 000 kr. detta motsvarar ca 300 nya xbox titlar. Rada upp detta framför bilen så förstår man direkt hur hutlöst dyra spelen eller musiken är. Visst kostar det att frakta spelen, ha butikslokal osv men det kostar granterat mycket mer att utveckla en bil och att montera ihop den i en modern fabrik. sedan skall fordonen fraktas över hela jorden och som alla vet så lyckas tex toyota att tjäna stora pengar på sina bilar. Sedan skall de desutom garantera att bilen fungerar i 3 år utan fel. Vem har någonsin gått tillbaks med ett spel ett par år senare och klagat på att det inte fungerar.

sedan måste jag hålla med många här i forumet att det är kanske inte piratkopieringen som är det viktigaste här utan det faktum att dessa multinationella företag och rika artister skall kunna påverka våra regeringar att jaga vanliga människor in i absurdum. Det är mycket skrämmande anser jag. Den personliga integritet skall inte hotas på detta sett bara för att filmstjärna x "bara" har råd med 17 badrum istället för 20 i sin jättevilla. Ta en titt på dessa företags direktörer och hollowood stjärnor och hur de lever. Jag anser att de har mer än tillräckligt men ändå så skall nu några ungdomar kanske få hela sitt liv förstört för några felsteg ( nertankningar )

Den dagen då även de vanliga arbetarna får en del utav kakan och inte bara de i styrerlsen så skall jag köpa alla mina program men då skall även prislappen var bättre motiverad än den nu är. Till er som tror att en cd skiva är rätt prissatt så tänk efter lite hur dessa stjärnor kan leva och bete sig. Bor man i sydamerika och odlar kaffe och sliter hela dagarna på fälten så får man några kronor per dag för att tex madonna skall ta sig en kaffe. men om hon får sälja lite mindre skivor ( på grund utav ett löjligt överpris ) så skall hela rättsäkerheten sättas ur balans för vanliga medborgare.
Detta får inte ske. Det är inte längre medeltid.

Gillar din liknelse med priset på en bil mot priset på ett spel. Håller också med dig om att det är skrämmande med företags inflytade hos regeringar.

Men sen efter detta blir jag lite ställld... Jag vet att filmstjärnor tjänar tokmycket pengar och enligt min smak ofta alldeles för mycket.
Men det ger mig inte rätten att bryta mot lagar och bete mig som det passar mig. Om man resonerar som du gör här så borde det vara OK att snatta också. De stora bolagen tjänar ju ändå så mycket, och stackars ungdomar ska få straff och hamna i register bara för att de tagit lite kläder... (eller då tankat lite)

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CRANKtheJUICE
Kommer ju alltid att vara en skara som inte bryr sig utan fortsätter.

Givetvis, men dessa får väl skylla sig själva om de blir skuldsatta?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bingobelle
Den personliga integritet skall inte hotas på detta sett bara för att filmstjärna x "bara" har råd med 17 badrum istället för 20 i sin jättevilla. Ta en titt på dessa företags direktörer och hollowood stjärnor och hur de lever. Jag anser att de har mer än tillräckligt men ändå så skall nu några ungdomar kanske få hela sitt liv förstört för några felsteg ( nertankningar )

Gnäll gärna, men skippa påståenden om att vissa har mer än tillräckligt, inte är värda sina löner, har för många badrum och liknande. Hur kan du veta något om detta, och varför håller inte den som betalar deras löner (och rimligen borde vara bättre insatt) med dig? Det låter mera som om du är kommunist, alternativt bara avundsjuk.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Northernlight
Väldigt förenklat i denna sakfråga? Kort svar: JA.

Det är här det litegrann snedtänder för dig tror jag. Att utgå ifrån att "bolagen" har något som helst intresse annat än att bevaka deras egna intressen är att leva i en drömvärld! De vill bevaka sina pengar helt enkelt.

Vilka intressen utöver profit utgår jag från att bolagen har?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Northernlight
Att fildelning idag ÄR ett ickeproblem för samhället i stort stämmer bra, att säga att fildelning är ett ickeproblem för "bolagen" däremot är att dra saker lite för långt imo.

Hm, om jag inte minns fel nu så var det ju just detta jag påpekade i mitt förra inlägg. Men - det skadar aldrig att försöka ta en poäng på det där sättet!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Northernlight
LAGEN i sig är i detta fall ointressant för mig (i SAKfrågans lösning). Det som är intressant för mig är att förhindra att lagen klubbas. Jag personligen är mycket oroad för vilka följder detta kan få för den enskilda människan.

Ja, att ge vika är den rätta taktiken i alla väder. Säger staten till dig att du ska rösta på Centerpartiet för att slippa stryk så rösta på Centerpartiet, då slipper du ju få stryk. Enkelt!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Northernlight
Jag tror att vi är på samma blad. Att sitta hemma och skrika och tycka att saker är orättvist (tpb.org, kolla in nyaste greys anatomy, lägga på nedladdning) är en väg att gå. En annan väg att gå ÄR ATT SLUTA FILDELA.

Utan fildelning har bolagen inget intresse av att få igenom ett lagförslag likt detta... eller tror du något annat?

Ni inbillar er väl ffs inte att vi kommer på att kunna avstyra en lag som denna?

Det klart vi inte kan och det är ju det som är felet. Det handlar inte om vi ska sluta piratkopiera eller inte. Fuck piratkopiering! Det handlar om att vi har ett gäng rövknullade politiker som lever principlöst och endast längtar efter rampljus och pengar.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Avstängd

Men sen efter detta blir jag lite ställld... Jag vet att filmstjärnor tjänar tokmycket pengar och enligt min smak ofta alldeles för mycket.
Men det ger mig inte rätten att bryta mot lagar och bete mig som det passar mig. Om man resonerar som du gör här så borde det vara OK att snatta också. De stora bolagen tjänar ju ändå så mycket, och stackars ungdomar ska få straff och hamna i register bara för att de tagit lite kläder... (eller då tankat lite)

__________________

Håller med dej om detta men min poäng var den att bara för att du har mycket pengar och makt så har man möjlighet att ta till vilka medel som helst. Vem har ställt upp sig mot tex usa som invaderade irak med 100 000 tals offer som följd. Det var ju knappast för att få bort förtrycket mot befolkningen som bush och hans kollegor påstod. Eller alla afrikanska länder som skoningslöst blivit utnyttjade utav ex Storbrittanien, Portugal och Holland. Dessa afrikaner hade ju varken pengar eller makt så då var det tydligen helt okej att förslava en hel världsdel. eller alla indier och kineser som får slita för en tia om dagen för att vi skall köpa byxor för 1500 kr. Dessa människor kan inte påverka duktiga jurister och lagstiftare för de har inga medel till det. Men dessa "bolag" och ex deras artister skall kunna förfåga över denna makt så fort deras avkastning blir det minsta lidande. Tycker detta är fel och man behöver inte vara komunist för det.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bingobelle
Det var ju knappast för att få bort förtrycket mot befolkningen som bush och hans kollegor påstod.

Det är lätt att påstå, men har du några belägg för detta? Kanske var det bara av ren välvilja?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bingobelle
Eller alla afrikanska länder som skoningslöst blivit utnyttjade utav ex Storbrittanien, Portugal och Holland. Dessa afrikaner hade ju varken pengar eller makt så då var det tydligen helt okej att förslava en hel världsdel.

Det är också lätt att i efterhand döma folk med lag och moral som inte fanns när gärningen begicks. Förmodligen var det på den tiden inte någon som tyckte det var något konstigt med att erövra vad som erövras kunde, snarare tvärt om.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bingobelle
eller alla indier och kineser som får slita för en tia om dagen för att vi skall köpa byxor för 1500 kr.

Oftast är det väl ingen som tvingar någon att jobba, men låg lön är förmodligen bättre än ingen alls...

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Givetvis, men dessa får väl skylla sig själva om de blir skuldsatta?

Absolut!

Permalänk

Givetvis kommer dom inte trots lagen kunna ta fast alla som gör olagligheter på nätet, det har dom helt enkelt inte resurser till. Vad som kommer hända är att dom hoppas på att folk ska bli så skrämda att dom inte vågar fildela på grund av att risken att åka fast har ökat. Det som skulle varit grymt ironiskt är ifall det på samma gång som folk slutar fildela skyddat material också blir en nedgång i försäljning hos de företag dom representerar det hade nästan varit värt det för att sedan kunna säga "I told you so"=)))))))

Men det är inte detta som gör att jag bryr mig utan att amatörer får mer rättigheter än vad polisen har. Det är detta som iaf skrämmer mig betydligt mer än att vissa skulle åka dit för att ladda ner olagligheter.

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem

Frågan är nu gott folk vad gör vi åt detta. Jag känner att en organiserad rörelse måste ta tag i det här med hårda medel. Protestera, mailbomba, synas i tv. Allt för att får höras. Ska dom spela fult så kan fan med vi också spela fult.
Jag hoppas stenhårt att TPB hittar ett kryphål i lagen och fortsätter sin verksamhet. Jag är inte för piratkopiering men skit ska skit ha. Min frihet/säkerhet står mig kärt till och jag ger fan inte upp den utan en fight.

Vad händer när alla sveriges ungdomar blir skuldsatta resten av livet? Jo hela systemet brakar ihop. Ekonomin går skit.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bingobelle
Det är mycket skrämmande anser jag. Den personliga integritet skall inte hotas på detta sett bara för att filmstjärna x "bara" har råd med 17 badrum istället för 20 i sin jättevilla. Ta en titt på dessa företags direktörer och hollowood stjärnor och hur de lever. Jag anser att de har mer än tillräckligt men ändå så skall nu några ungdomar kanske få hela sitt liv förstört för några felsteg ( nertankningar )

Lägg ner dessa floskler, alltid är det bara megakoncerner, verkställande direktörer och världsartister som drabbas.

"Piratkopiering drabbar bara börs-vd:ar som tjänar mer än 10 miljoner, så jag kan piratkopiera med gott samvete."

Det borde vara ganska enkelt att förstå att det drabbar alla, från de största bolagen till den minsta spelstudion med tre anställda som jobbar dygnet runt till minimlön.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Det är lätt att påstå, men har du några belägg för detta? Kanske var det bara av ren välvilja?

Har du inte sett Generation Kill eller? It's all about pussy man.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Oftast är det väl ingen som tvingar någon att jobba, men låg lön är förmodligen bättre än ingen alls...

Precis. Och vad saker i Kina kostar också får man ju kolla på. Jag menar, dom är ju 1 miljard och lever fortfarande trots den lönen.

PS. Fina off-topic diskussioner det här med Irak, Afrika och fattiga i Kina.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xclusiv8
Vad händer när alla sveriges ungdomar blir skuldsatta resten av livet? Jo hela systemet brakar ihop. Ekonomin går skit.

Är det verkligen flest ungdomar som laddar hem? Har för mig jag läste någonstans att så inte var fallet.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterj
Lägg ner dessa floskler, alltid är det bara megakoncerner, verkställande direktörer och världsartister som drabbas.

"Piratkopiering drabbar bara börs-vd:ar som tjänar mer än 10 miljoner, så jag kan piratkopiera med gott samvete."

Det borde vara ganska enkelt att förstå att det drabbar alla, från de största bolagen till den minsta spelstudion med tre anställda som jobbar dygnet runt till minimlön.

Ok, har du några siffror som backar upp detta, eller är det ett antagande? Och ja, andra sidan antar väl motsatsen också, men bevis är alltid fränt

Typ... "Vi gjorde ett bättre spel än WoW, jag och två polare, men det blev piratkopierat trots det är ett MMO, nu har vi tvingats skaffa vanliga jobb"

Tycker det finns många exempel på att det går att leva på att utveckla mjukvara, jag vill ha en riktigt grov fail-historia där piratkopiering varit den största källan till att produkten inte slog igenom.

Edit: stava

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
[B

Är det verkligen flest ungdomar som laddar hem? Har för mig jag läste någonstans att så inte var fallet. [/B]

Ne jag tog det bara som exempel. Vi har en hög procent när det väl kommer till piratkopiering här i sverige.
Precis som svinet Reinfeldt sa innan dom van. Vi kan inte göra mer än halva befolkningen till brottslingar.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xclusiv8
svinet

Det här är också onödigt, försök hålla nivån någorlunda hög.

Permalänk
Medlem

Sorry. Är bara så frustrerad.

Permalänk
Medlem

Piratkopiering hit och dit. Piraterna som förstör allt. Ska en student spendera 500kr varje månad för ett överprisat spel ? OM man inte kunde tanka ner, tror ni att studenter skulle offra en hel veckas mat för ett spel???

HAH. Man kan säga vad som helst om man inte är studerande / låginkomsttagare tills man har erfarit hur det är att vara HUNGRIG och leva på pasta i en vecka.

De som har pengar köper bra saker. Bra saker säljer, shit saker gör inte det.

Jättebra exempel, spelet sins of the solar empire sålde mycket mer exemplar än crysis (10x? finns på google iaf). Spelet hade INGEN skydd mot kopieringen eller liknande, de som gjorde spelet sa öppet att bra produkter säljer och att de har en bra produkt som de tänker förbättra ytterliggare med pachar och extra material !!!

Crysis, det enda som den har är en snygg miljö som ger en "wooow" känsla i 5min.

Och vad säger Crysis's tillverkare? jadu. PIRATKOPIERINGS fel...

Det finns folk som har pengar men ändå väljer att inte köpa spelet. En del orkar inte köpa då det är mycket enklare att tanka ner och skippa allt skräp som tex securerom. De andra gör det pga andra skäl eller bara för att de är skitstövlar. Hur som helst den andelen borde vara väldigt liten. Torrent sites har väldigt ofta en poll "hur gammal är du?".. vad tror ni hur många procent är under 25år. Många.. väldigt många.

Att börja jaga fildelare är bara ett sett för att tjäna mer pengar. Pengar och pengar. Hade inte folk fildelat så hade vi suttit på usla adsl 0.2mbit linor och saker som iptelefoni och hdtv skulle vara endast tillgängliga i länder där ledare har hjärnor som tänker på framtiden (JAPAN) och inte hur mycket pengar kan man lura till sig innan man dör.

Ahhh nu mår jag mycket bättre.

Visste ni btw att Sveriges "bredbandsförening (de som planerar utbygg och utveckling av "internet" i sverige)" eller hur de hette igen hade begärt en summa på 20?milj för att fortsätta göra saker etc. Tror ni de fick de pengar ? NEJ, de gav de pengarna till FRA istället !

Permalänk

Stardocks bevisar rätt så bra att visst tusan kan man sälja spel trots att de saknar skydd, skulle till och med vilja hävda att om man vill bli framgångsrik som okänd utvecklare gör man det helt klart lättast på det sätt Stardock gör. Från att varit relativt okända är de idag hur kända som helst tack vare att de bryr sig om de som köper spelen inte de som laddar ner dom. Problemet är att många är redan kända och de rider på denna våg till väldigt stor del och bryr sig oftast inte ens om att göra demos, något som snarare hörde till det ovanliga för inte så väldigt länge sedan. Mer och mer företag går över till att släppa spelen på konsol i tron om att det är kopieringen som är orsaken till den försämrade försäljningen. Även här skulle jag vilja hävda att piratkopieringen spelar en stor roll för hur bra ett spel säljer men på samma gång spelar DRM en mer avgörande roll för ett spels försäljning. Ett spel som Sins of a Solar Empire som helt saknar skydd borde med deras resonemang (alltså bolagen som vill ha DRM skydd) sälja sämre eftersom det är så lätt att ladda ner men ändå så säljer spelet väldigt bra. Hur kommer detta sig om alla laddar ner och skiter i att köpa?

Visa signatur

Jack of all trades