Lag mot piratkopiering 2009

Permalänk
Melding Plague

Lag mot piratkopiering 2009

I våras framkom ett förslag från regeringen hur piratkopiering på nätet kan bekämpas. Ett första steg är att låta upphovsmän själva begära ut personuppgifter.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Detta och FRA? Har nog aldrig varit så paranoid i hela mitt liv.

Visa signatur

BitFenix Outlaw | MSI 970A-G46 | AMD FX-8350 | Sapphire R9 280X | Corsair DDR3 1600MHz 4x2GB | Kingston SSD V300 120GB | Noctua NH-U9B | Silverstone Strider 700W

Permalänk
Medlem

Värsta sortens angiveri. Vad hindrar mig från att ladda upp mina egna verk för att sedan jaga pirater i jakt på skadestånd?

Permalänk
Medlem

det går utför för sveriga=) snart e vi som kina=)

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

håller fan med..

jävla äckel, va har de emot folk som laddar ner ? vanliga knegar och studenter.. har jävla inte nåt bättre å göra???

Permalänk
Medlem

Förjävligt..

Permalänk
Medlem

Enligt mig går detta mot våra mänskliga rättigheter...

Permalänk
Medlem

allt utom att sänka priserna

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Hedersmedlem

1 april, vilket skämt

Permalänk
Medlem

Hur ska upphovsmannen göra sedan då när han fått personuppgifterna, gå till polisen eller? Hur starka bevis är tillräckliga? Någon kan ju t.ex. hackat sig in på en trådlös anslutning och tjuvtankat...

Tycker i och för sig det är fel att piratkopiera, men gillar inte att privatpersoner ska få agera poliser. Risken är som sagt stor att oskyldiga drabbas.

Permalänk
Medlem

Dags för krypterade underground-filservrar igen låter det som

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Hur ska upphovsmannen göra sedan då när han fått personuppgifterna, gå till polisen eller? Hur starka bevis är tillräckliga? Någon kan ju t.ex. hackat sig in på en trådlös anslutning och tjuvtankat...

Tycker i och för sig det är fel att piratkopiera, men gillar inte att privatpersoner ska få agera poliser. Risken är som sagt stor att oskyldiga drabbas.

De kör antagligen samma teknik som i USA. Betala en summa direkt eller så tvingar de dig till domstol.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Ett enda stort skämt. Vore ju odrägligt om den stackars vanliga individen lyckades sno åt sig ett par spänn ifrån kapitalisterna. Och nej, jag är långt ifrån kommunist xD

Tror faktiskt fildelning är gynnsamt för alla utom just dom feta cheferna som sitter på röven och håvar in.

Permalänk

någon som kommer i håg valet? nej vi ska inte jaga fildelare..

Visa signatur

Main: Phanteks Evolv Enthoo | I5 5675c | Asus Z97m-plus | CORSAIR Vengance 32 Gb | Samsung 850 Evo 500Gb | Corsair RM750X | Noctua NH-14D | ASUS GeForce GTX 980 Ti Strix DCIII
HTPC: Fractal R3 Array | H87-plus |I3 4130 | Samsung 840 Evo 120 | WD 2TB Green *2 | WD 4TB Red *2
HTPC2: Intel D34010WYKH | Intel 320 40gb |

Permalänk
Medlem

Dags att kämpa emot!! maila era politiker och berätta vad ni tycker om detta!

visa med valsedeln vad ni tycker!

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cookie_monster
någon som kommer i håg valet? nej vi ska inte jaga fildelare..

Det gör de inte heller. De låter våra vänner, släktingar, arbetskollegor jaga.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cookie_monster
någon som kommer i håg valet? nej vi ska inte jaga fildelare..

http://christianengstrom.wordpress.com/2008/10/09/reinfeldt-p...
Jepp, nån kommer ihåg

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cookie_monster
någon som kommer i håg valet? nej vi ska inte jaga fildelare..

Aldrig litat på moderater... =P Röstade på Pirat partiet förra gången och kommer göra det denna gång med, bara för att visa min ståndpunkt.

Visa signatur

Jag har en Dator, och den är snabb!

Permalänk
Medlem

Då blir det hårdkryptering och stängd kryptering till alla man känner.

Sen kommer en massiv dos-attack mot alla inblandade instanser sitta fint. Lär ju vara någon som fixar det. Ett program man kan ladda ner frivilligt för att bidra vore tufft, allt drar igång vid en viss dags.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem

"om upphovsmannen har tillräckliga bevis"

Vad räknas? Skärmdumpar manipulerade i MS Paint lär antagligen fungera bra med tanke på hur IT inkompetent svenska lagmän är. Minns när de tog APB till hjälp för att bedömma om bevis var äkta.

"Jag ser en fara i att det kan missbrukas. Någon kan fabricera bevis, och det blir svårt för domstolen att upptäcka eftersom det inte finns någon som talar emot, ingen motpart som strider mot utlämnandet av personuppgifterna. Det finns en risk att lagen används till exempel för att ta reda på vem som sprider obekväma åsikter på nätet."

Naturligtvis kommer det att missbrukas. Det är pengar det handlar om och att fabricera digitala bevis är fanimej lätt. Lite Photoshop skills och voila. Större bolag har antagligen redan korkat upp champgangen i glädje. Politiker kommer också älska detta för att kunna klämma åt bloggare som är kritiska eller gräver i det journalister inte vill dra fram i ljuset.

Ack ja... den gamla goda tiden då det fanns ett fungerande rättsväsende med kompetent folk.

Permalänk

Ah men fan... Hur blir det nu då :(?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mor5ives
"om upphovsmannen har tillräckliga bevis"

Vad räknas? Skärmdumpar manipulerade i MS Paint lär antagligen fungera bra med tanke på hur IT inkompetent svenska lagmän är. Minns när de tog APB till hjälp för att bedömma om bevis var äkta.

Kolla in den här = http://piratbyran.org/bevismaskinen/
så svårt är det att få fram bevis

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Avstängd

Jag förstår inte hur de ska kunna sätta fast fildelare när de endast har en nätverksadress. Som någon tidigare har nämnt så kan man ju hacka sig in på någons nätverk och ladda hem.

De kan alltså inte bevisa VEM som har gjort något brott, utan bara VART brottet har begåtts. Rätta mig om jag har fel.

Sen så är jag helt emot att privata aktörer ska jag brottslingar, det har vi ju myndigheter till. Vad kommer här näst? Ska Volvo börja jaga fortkörare nu också?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
De kör antagligen samma teknik som i USA. Betala en summa direkt eller så tvingar de dig till domstol.

Wohoo! Utpressning på hög nivå.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evilmonkey
Kolla in den här = http://piratbyran.org/bevismaskinen/
så svårt är det att få fram bevis

Haha!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
håller fan med..

jävla äckel, va har de emot folk som laddar ner ? vanliga knegar och studenter.. har jävla inte nåt bättre å göra???

Piratnedladdningen är ingen satans Robin Hood akt om du tror så...

Visa signatur

[Q6600 @ 3 ghz] [HD4870 X2 2GB] [Asus P45 P5Q SE] [4096MB DDR2 Corsair XMS2-6400] [Corsair HX 620W] [Antec P182] [Thermalright Ultra-120 eXtreme] [Windows Vista 64bit] [LG L245WP-BN] [WD 150GB VelociRaptor 10,000 rpm]

Permalänk
Medlem

HUr funkar denna övervakningen egentligen och hur kan man gömma sig?

Funkar det med tjänster som Dold.se, TOR nätverk osv?

Visa signatur

Prylgalen
Karpen Medlem

Permalänk
Medlem
Citat:

– Om regeringen väljer att ta strid mot hela den yngre generationen genom att driva igenom den här piratjägarlagen, så är det regeringens eget beslut, säger Rick Falkvinge, partiledare för Piratpartiet. Det finns inget EU-direktiv som regeringen kan gömma sig bakom. EG-domstolen är övertydlig på den punkten och det är fult, falskt och ohederligt att låtsas som något annat.

Direktivet kallas IPRED1 eller “civilrättsliga sanktionsdirektivet”. Det drevs igenom 2004 av krafter i EU-parlamentet som är nära allierade med skivindustrin, i all hast innan EUs utvidgning. Direktivet har därefter utmanats i EG-domstolen, som slog fast att upphovsrättsskärpningen var oproportionerligt integritetskränkande, och att inget medlemsland behöver införa den.

– Det här är att skapa en privat poliskår som har större befogenheter än den riktiga polisen. En lobbyorganisation ska inte under några omständigheter göra polisens jobb, säger Falkvinge.

Lagen öppnar upp för en häxjakt på vanliga medborgare. Det syns i länder där skärpningen redan införts. Industrin där gör massutskick med kravbrev på en månadslön, med hot om att gå till domstol för det fyrdubbla om kravet inte betalas. De flesta betalar i ren rädsla. Falkvinge menar att detta är rena maffiametoder:

– Rättssäkerheten är obefintlig! Det handlar om vanliga medborgare som inte vågar stå upp mot stora företag och är i praktiken en statligt sanktionerad utpressning. Det gynnar inte alls kreatörerna utan är enbart en inkomstkälla för storbolagen.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Otec88
Piratnedladdningen är ingen satans Robin Hood akt om du tror så...

Yes it is ^^,

Hade priserna för filmer/musik inte varit skyhöga så hade folk i större utsträckning faktiskt köpt filerna.
Dessutom når mindre kända artister ut till folket med sin musik, så tacka nedladdning, olaglig eller inte, för att den finns!

Permalänk
Medlem

vem bryr sig . lagar är till för att brytas

Visa signatur
Permalänk
Medlem

ja förfan!! lets go china!!

Visa signatur

Intel E4500 2.2GHz @ 2675Mhz | MSI P36 neo | Crucial DDR2 PC5300 2Gig | Ati Radeon HD5670 | Seagate Barracuda 250 Gig + Samsung ?? 1tb

Ja, jag är virrig som fan.