Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kabelkillen
Anledningen är säkert att de vill slippa ha massa folk som ringer och klagar på Comhem, när felet i själva verket ligger i kundens router, som Comhem inte har support för. Nu är ju routern "deras" utrustning som de får byta ut om den ej fungerar.

Nu blir det dubbelkrock så nu lär de ha ännu mer folk som klagar, tror inte folk bara kastar ut sin router för att comhem har valt att ett modemet med inbakat sådant.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk

Kabelkillen : mjo det är bra på sitt sätt i försäg.

samtidigt så tar det en himla tid innan dom fixar belastningar.

alla packetloss är borta men fortfarande 40 ms mot standardgateway och 90 ms mot det mesta.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Nu blir det dubbelkrock så nu lär de ha ännu mer folk som klagar, tror inte folk bara kastar ut sin router för att comhem har valt att ett modemet med inbakat sådant.

Vi som sitter i detta forum, Kastar säkert inte ut vår gamla router. Men vi ringer och andra sidan inte och klagar på comhem, när det är fel på vår egen utrustning. 90% av comhems kunder har säkert ingen koll alls på hur saker fungerar. De köper säkert inte en egen router när de får en från sin operatör.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer
Kabelkillen : mjo det är bra på sitt sätt i försäg.

samtidigt så tar det en himla tid innan dom fixar belastningar.

alla packetloss är borta men fortfarande 40 ms mot standardgateway och 90 ms mot det mesta.

Måste tydligen handla lite om tur. Hade belasningsproblem här tidigare, men de byggde en helt ny HC här, så nu är det borta. Tror att det är växtverk som gör att det blivit så mycket problem för comhem på sistone. Comhem har säkert mycket fler kunder i UPCs gamla nät, än UPC hade tidigare. De har ju kört ganska kraftig marknadsföring. Finns många bekväma, speciellt bland äldre människor som kör Comhems Combo paket, även om de har tillgång till eternet- eller fiberanslutning i bostaden. Många av dessa tillhör den tysta massan, som inte sitter och kör Tptest varje dag och gnäller om hastigheten sjunker lite på kvällarna.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk

testar det här nya http://www.fairshopping.se/ får se om dom vågar svara på mitt brev.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

Comhem brukar faktiskt svara igenom fairshopping.

Visa signatur

A little reading goes a long way...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer
Kabelkillen : mjo det är bra på sitt sätt i försäg.

samtidigt så tar det en himla tid innan dom fixar belastningar.

alla packetloss är borta men fortfarande 40 ms mot standardgateway och 90 ms mot det mesta.

Du kan inte pinga gateway på de viset. Ping är ju vanliga icmp echo requests som för ungefär 10 år sedan som default konfigureras att prioriteras bort i alla maskiner som jobbar med stora nät.

Det är därför du t ex. kan göra en traceroute och få 10ms till första hoppet, 68ms till andra, 23ms till tredje osv. Det kan t om. vara så att om du startar en ping mot t ex. ping.sunet.se och har stadiga 20ms eller dyl. och sen kör en trace så kan du ha 2st hopp som ligger på 700ms.

Den server du lirar på kanske går via com hem till teliacarrier, en sväng hos tele2, in på teliacarrier och sen in på song och bredbandsbolaget. Vem ska du egentligen felanmäla till? Din isp kan inte direkt välja hela routen och alla bolag byter nog inte ut maskiner för massa miljoner för värden som känns helt okej när en kund har felanmält. En vanlig "fet" företagsciscoswitch går väl lös på en 6-700 000 bullbestyckad. Googla priserna på fullbestyckade peeringpunkter från valfritt bolag. Cisco, D-Link t ex.

Jag förstod det som att du hade otroligt dålig signal förut då 57dB transmit är ungefär nån dB innan modemet ramlar ner och det är ren tur att det inte indikerar signalfel. Du fick detta löst men du har nu dålig ping i spel?

Skriv så här i kommandprompten och ge mig svaret:
pathping <spelserverns ip>

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem

Ganska fräcka comhem är.. jag provade att förhandsboka 50mbit tjänsten samt skriva in mig på intresselistan, tro fan att jag har en faktura på 660kr i brevlådan när jag kommer hem.

Jag har verken fått 50mbit eller modem, plus att 50mbit tjänsten släpps 1 november i stockholm. Det roliga är att de har räknat avgiften från 12 augusti till 31 augusti sen har de räknat 1 september - 30 september.

Jag menar hur kan de ta ut 660kr för en tjänst som jag verken kan få eller har fått, löjligt, givetvis ringde jag och klagade lite som vanligt får de "återkomma" eftersom de inte vet varför.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Hejsan, jag vet inte om detta har redan svarats på men jag har fått comhems modem "Scientific Atlanta EPC 2434" och undrar vad antennportens nummer är då jag vill ersätta antennen?

Tack för all hjälp!

Edit: Hittade deras manual för modemet men om jag har uppfattat det rätt så står det ingenstans http://www.cisco.com/en/US/prod/collateral/video/ps8611/ps867...

Permalänk
Medlem

Då har man kommit igång med sin 24/10-tjänst...
Känns bra...

Receive Power Level
2.4 dBmV

Transmit Power Level
49.2 dBmV

Är detta normala värden?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toett
Då har man kommit igång med sin 24/10-tjänst...
Känns bra...
http://www.wenklo.net/bandbredd.png
Receive Power Level
2.4 dBmV

Transmit Power Level
49.2 dBmV

Är detta normala värden?

Ner laddningshastigheten är ju ganska dåligt, 6 Mbit av 24....

Visa signatur

Ryzen 9 3900X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming | Corsair Vengeance PRO 32GB 3200MHz | Seasonic FOCUS Plus 750W | Samsung 970 EVO 1TB | 4 x 1.92 TB Intel SSD | Fractal Design Define C TG | Windows 10 Pro

Xeon E3-1241 V3@3,5GHz | Cooler Master Hyper 212 Evo | Supermicro - X10SL7-F | Samsung 32GB 1600MHz ECC | Evga Supernova G2 850W | WD RED/Segate Ironwof - 50TB | Fractal Design Define R5 | Unraid 6.7

Permalänk
Medlem

Ja, det håller ju inte..
Men det är väl bara att felanmäla...

Permalänk
Medlem

Hej, jag har 24/10 från comhem och download/upload är det inget problem men när det kommer till spel nämligen specifikt Warcraft3 (Dota) och World of warcraft så är detta odrägligt då jag konstant blir discad till och från varierande 30-60 min+.
I wow då kan jag bara relogga men i dota så är ju en match förstörd då battlenet inte är förlåtande med internetproblem.

Och att ringa till comhem är ju knappt något alternativ då dom säger standarsvaren: starta om routern osv fast ja kör skiten rätt in i datorn till mitt inbyggda nätverskkort på moderkortet (något realtek). Hade samma problem i min förra lägenhet men inte lika mycket, det var också comhem några hundra meter ifrån denna lägenhet.

Någon som känner igen sig i detta fenomen (Jag bor i Motala om det har någon betydelse).

Visa signatur

[i]You have two stamp.One red, one green.
- So ?
- I have chance to go New York. 50-50.
[/i]

Permalänk
Medlem

Rigge bor i stockholm och har haft det problemet ganska längre vilket resulterade att jag slutade spela online spel heltenkelt.

Det är comhems fel då jag har 4st datorer hemma och det händer på var och en har tom bytt modem och nätverkskablar. Att ringa och klaga funkar inte då comhem börjar utmana glocalnet om hur lågt man kan gå ner. Har du möjlighet och inte behöver 10mbit i upload så skulle jag byta till telia om du spelar spel.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toett
Då har man kommit igång med sin 24/10-tjänst...
Känns bra...
http://www.wenklo.net/bandbredd.png
Receive Power Level
2.4 dBmV

Transmit Power Level
49.2 dBmV

Är detta normala värden?

24/10 hemma hos mig:

Receive Power Level
-2.6 dBmV

Transmit Power Level
44.2 dBmV

EDIT: Btw, jag har lite halvknasiga pingtider... men när jag ska köra en tracert så visar den bara slutmålet, inga andra hops. Har det trådlösa Scientific Atlanta modemet (2434). Normalt att det blir så med det trådlösa modemet?

tracert ping.sunet.se

Tracing route to ping.sunet.se [192.36.125.18]
over a maximum of 30 hops:

1 29 ms 27 ms 29 ms ping.sunet.se [192.36.125.18]

Trace complete.

Permalänk
Medlem

Min lina verkar fungera bra idag, men de har ju typ tagit 2 veckor för comhem att fixa till det. Men jag ska inte jubla än den lär väll dyka igen snart. Nån som vet om comhem har läst denna tråd nångång?

Visa signatur

Stationär 1: Cooler Master Cosmos 1000,IntelCore Quad Q6600@2,40ghz,Raptor 74Gb, Win7 64bit, Gigabyte Ga-Ep Ds4, Ati Radeon HD 4870.

Stationär 2: Fractal Design Define XL, Intel Core I7 2600K@3.40GHZ, Intel 320 Series 80GB SSD,Noctua NH-U12P Win7 64bit, ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Asus Hd 6870.

Permalänk

sCaz : Nej nej Ping problem har funnits i 2 år. Är bara problem på kvällen och jag har filmade loggar. Har tom en kontakt på comhem som har sagt att det inte ser bra ut där jag bor.

Phunky : vet vem det är.
och han vet om problemen.

Host Loss% Snt Last Avg Best Wrst StDev
1. unknown 0.0% 230 0.6 0.6 0.6 1.1 0.2
2. ML-DOC-5-Cable6-0.comhem.se 0.0% 230 9.5 13.8 4.4 76.8 8.8
3. 213.200.189.80 0.0% 230 14.4 13.4 5.0 41.5 7.2
4. 83.255.250.171 25.7% 230 14709 14850 14441 15293 156.6
5. mtc-pr-r-01-to-mtc-bb-r-02.comhe 0.0% 230 6.7 14.0 5.2 67.5 9.3
6. netnod-ix-ge-b-sth-4470.bahnhof. 0.0% 230 6.8 17.5 5.6 206.9 22.6
7. tule-sto.c6509-sterik.bahnhof.ne 0.0% 230 15.2 15.7 5.7 159.0 15.5
8. sto-cr1.pio-dr1.bahnhof.net 0.0% 230 7.3 13.4 5.8 48.4 7.1
9. h-255-238.A166.cust.bahnhof.se 0.0% 229 30.0 14.3 5.8 61.0 8.6

pingen hoppar mellan 6 - 45 på alla spelservrar som man i vanliga fall har 10 på.

ett kraftigt hopp från 6 - 45 gör att spelet inte blir lite kul att spela då det hackar till i skott med mera. hade varit bättre om det hade varit en jämn 30 ping men så är inte fallet.

kolla denna bild säger ni att comhem nätet ska vara så så får man väll acceptera det och köra på mobilt bredband.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

45 i ping? Ser inget direkt fel i det. Att pingen varierar beror mycket på om man belastar linan samtidigt. Främst i upload.

RocketZ: Ja det är normalt med trådlösa modemet.

Toett: Testa ändra duplex på ditt nätverkskort och ev koppla bort router.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

belastar ingenting...

använder inte linan alls.

kollar du på bilden så är det över 120 + i ping.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

kör comhem på halv eller hel duplex?

Visa signatur

Stationär 1: Cooler Master Cosmos 1000,IntelCore Quad Q6600@2,40ghz,Raptor 74Gb, Win7 64bit, Gigabyte Ga-Ep Ds4, Ati Radeon HD 4870.

Stationär 2: Fractal Design Define XL, Intel Core I7 2600K@3.40GHZ, Intel 320 Series 80GB SSD,Noctua NH-U12P Win7 64bit, ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Asus Hd 6870.

Permalänk

fullduplex

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

Det där med att ändra duplex.. Det sa supporten till mig med vid tillfälle. De bad mig till och med ändra till halv duplex. När det inte funkade skulle jag “experimentera lite”. Finns det någon som helst möjlighet att man på måfå kan välja en speciell duplex och få ut bättre värden? Jag lyckades iaf inte.

Visa signatur

A little reading goes a long way...

Permalänk

skulle inte tro det!

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
Toett: Testa ändra duplex på ditt nätverkskort och ev koppla bort router. [/B]

Ändra duplex på mitt nätverkskort?

Menar du att Com Hems router har problem att hantera full duplex på LAN-sidan? Det låter ju lite underligt...

Testade bandbredden under olika tidpunkter igår. Det varierar mellan 6Mbit och 20Mbit ner. Bandbredden utåt håller sig mellan 8Mbit och 10Mbit. Detta tyder väl på att nätet är överbelastat?
Hur ska detta gå när jag och mina grannar ska köra igång 50Mbit-tjänsten?

Permalänk
Medlem

jag har också tvingats ändra duplex (med mii-diag i linuxen) utan nåt vettigt resultat. riktiga skojare är dom. visste från början att det inte skulle ge nåt och nu är jag tillbaka på autonegotiation sen något år.

Visa signatur

"Det finns inga buggar, bara features..."

Permalänk
Medlem

Kan säga att duplexändring fungerar i ca 25% av fallen med dålig hastighet. Dock inte om man som endel av er berörs av belastning såklart.

Toett : Ja det låter som belastning.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Kan någon med någorlunda säkerhet svara på om 1 november är det definitiva slutdatumet för en komplett lansering av 50Mbit-tjänsten eller om det fortfarande bara är delar av städer som blir uppgraderade då? Jag känner mig såklart skeptisk iom. att jag bor på ett av så få ställen som fortfarande väntar på 10Mbit upload.

Visa signatur

A little reading goes a long way...

Permalänk
Medlem

Delar av städer vad jag vet. Stora merparten av Göteborg, Stockholm och Uppsala ska vara klar då iaf.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer
fullduplex

Har svårt att tro att comhem har full duplex...det skulle betyda att 100% upload inte påverkar download det minsta...

Visa signatur

p180|antec 480w|Asus p5Q-deluxe|8800gt 512
|raptor150gb|X-Fi Xtreme Gamer – Fatal1ty Professional|Samsung 940BF|E8400|Noctua NH-U12P|Corsair TWIN2x2048MB-6400C4DHX 4-4-4-12 |Logitech G15 v2|bärbar1:asus F3K-AP014C|4gb ram|bärbar2:asus A6book 1gb ram|bärbar3:Asus eee 701|1gb ram.广东省, 中國

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
Delar av städer vad jag vet. Stora merparten av Göteborg, Stockholm och Uppsala ska vara klar då iaf.

Problemet här i Kungsladugård är ju att allt är klart för 50/10 tjänsten, men det går inte att beställa.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iosgunde
Har svårt att tro att comhem har full duplex...det skulle betyda att 100% upload inte påverkar download det minsta...

Används uploaden 100% så finns det ju inget utrymme för att skicka acc-paketen för downloaden, så visst påverkas den även fast det är full duplex det gäller ju alla uppkopplingar.

Det blir bara så mycket tydligare när man har en assymetrisk uppkoppling eftersom ju mer bandbredd man utnyttjar på sin downstream desto fler acc-paket måste skickas på upsteamen som oftast inte har lika mycket bandbredd.

Full duplex är det likaväl.

Kabelkillen: Brukar du känna av några belastingsproblem här i Kungsladugård?