Permalänk
Medlem

PMat dig. denna info är inget för comhem kunder och gör ingen skillnad för varken hur tjänsten fungerar eller upplevs mer än om det blir fel på just utrustningen i fråga. Utrustningen används av comhem och även tidigare upc för att fastighetsägaren vill välja att kunna skicka ett utbud till en viss kund i huset och inte en annan. i comhemnätet så betalar 98% av kunderna grundutbudet på hyran vilket f.d. upckunder slipper om de inte vill ha mer än svt1, 2 och tv4. Det kan inte comhemkunderna välja om de inte själv väljer att betala tekniker som filtrerar uttaget och tar upp hyresavraget med fastighetsägaren.

Det är egentligen nästan det enda som skiljer comhems nät från f.d. upcnätet i slutet av månaden då alla utrustningar på hc även är samma i båda näten.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

Använa Extern Router?

Comhems inbyggda router (har modellen 2434)verkar ju inte fungera något vidare.. Jag har en Netgear FWG 114P i min ägo, nu är frågan hur ställer jag in modemet så att jag kan använda Netgrear istället..
Tacksam för alla svar..

Permalänk

Jag har sedan ett halvår tillbaka 24/10 hos Comhem. Utförde ett random hastighetstest härom dagen och till min förvåning var hastigheten lågt under utlovad. 8-13 mbite/s downstream. Uploaden fungerar som den skall, 10 mbit, ibland över. Vad tyder detta på, överbelastning i området?

Vi hade inbrott i källaren för en vecka sedan, kan comhems utrustning skadats?

Adress till bild
http://www.freeimagehosting.net/uploads/4699005043.jpg

Pinging www.sunet.se [130.239.8.25] with 32 bytes of da Reply from 130.239.8.25: bytes=32 time=18ms TTL=246 Reply from 130.239.8.25: bytes=32 time=23ms TTL=246 Reply from 130.239.8.25: bytes=32 time=21ms TTL=246 Reply from 130.239.8.25: bytes=32 time=25ms TTL=246 Reply from 130.239.8.25: bytes=32 time=16ms TTL=246 Reply from 130.239.8.25: bytes=32 time=17ms TTL=246 Reply from 130.239.8.25: bytes=32 time=18ms TTL=246 Reply from 130.239.8.25: bytes=32 time=19ms TTL=246 Reply from 130.239.8.25: bytes=32 time=17ms TTL=246 Reply from 130.239.8.25: bytes=32 time=18ms TTL=246 Reply from 130.239.8.25: bytes=32 time=19ms TTL=246 Reply from 130.239.8.25: bytes=32 time=19ms TTL=246 Reply from 130.239.8.25: bytes=32 time=18ms TTL=246 Reply from 130.239.8.25: bytes=32 time=26ms TTL=246 Reply from 130.239.8.25: bytes=32 time=16ms TTL=246 Reply from 130.239.8.25: bytes=32 time=19ms TTL=246 Reply from 130.239.8.25: bytes=32 time=19ms TTL=246 Reply from 130.239.8.25: bytes=32 time=17ms TTL=246 Reply from 130.239.8.25: bytes=32 time=16ms TTL=246 Reply from 130.239.8.25: bytes=32 time=18ms TTL=246 Reply from 130.239.8.25: bytes=32 time=19ms TTL=246 Reply from 130.239.8.25: bytes=32 time=17ms TTL=246 Reply from 130.239.8.25: bytes=32 time=29ms TTL=246 Reply from 130.239.8.25: bytes=32 time=18ms TTL=246 Reply from 130.239.8.25: bytes=32 time=18ms TTL=246 Reply from 130.239.8.25: bytes=32 time=18ms TTL=246 Reply from 130.239.8.25: bytes=32 time=19ms TTL=246 Reply from 130.239.8.25: bytes=32 time=26ms TTL=246 Reply from 130.239.8.25: bytes=32 time=26ms TTL=246 Reply from 130.239.8.25: bytes=32 time=17ms TTL=246 Ping statistics for 130.239.8.25: Packets: Sent = 30, Received = 30, Lost = 0 (0% los Approximate round trip times in milli-seconds: Minimum = 16ms, Maximum = 29ms, Average = 19ms

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av walle_sthlm
Jag har sedan ett halvår tillbaka 24/10 hos Comhem. Utförde ett random hastighetstest härom dagen och till min förvåning var hastigheten lågt under utlovad. 8-13 mbite/s downstream. Uploaden fungerar som den skall, 10 mbit, ibland över. Vad tyder detta på, överbelastning i området?

Vi hade inbrott i källaren för en vecka sedan, kan comhems utrustning skadats?

http://www.freeimagehosting.net/uploads/97ddde200d.jpg
Adress till bild
http://www.freeimagehosting.net/uploads/4699005043.jpg
http://www.freeimagehosting.net/uploads/4699005043.jpg

Pinging www.sunet.se [130.239.8.25] with 32 bytes of da Reply from 130.239.8.25: bytes=32 time=18ms TTL=246 Reply from 130.239.8.25: bytes=32 time=23ms TTL=246 Reply from 130.239.8.25: bytes=32 time=21ms TTL=246 Reply from 130.239.8.25: bytes=32 time=25ms TTL=246 Reply from 130.239.8.25: bytes=32 time=16ms TTL=246 Reply from 130.239.8.25: bytes=32 time=17ms TTL=246 Reply from 130.239.8.25: bytes=32 time=18ms TTL=246 Reply from 130.239.8.25: bytes=32 time=19ms TTL=246 Reply from 130.239.8.25: bytes=32 time=17ms TTL=246 Reply from 130.239.8.25: bytes=32 time=18ms TTL=246 Reply from 130.239.8.25: bytes=32 time=19ms TTL=246 Reply from 130.239.8.25: bytes=32 time=19ms TTL=246 Reply from 130.239.8.25: bytes=32 time=18ms TTL=246 Reply from 130.239.8.25: bytes=32 time=26ms TTL=246 Reply from 130.239.8.25: bytes=32 time=16ms TTL=246 Reply from 130.239.8.25: bytes=32 time=19ms TTL=246 Reply from 130.239.8.25: bytes=32 time=19ms TTL=246 Reply from 130.239.8.25: bytes=32 time=17ms TTL=246 Reply from 130.239.8.25: bytes=32 time=16ms TTL=246 Reply from 130.239.8.25: bytes=32 time=18ms TTL=246 Reply from 130.239.8.25: bytes=32 time=19ms TTL=246 Reply from 130.239.8.25: bytes=32 time=17ms TTL=246 Reply from 130.239.8.25: bytes=32 time=29ms TTL=246 Reply from 130.239.8.25: bytes=32 time=18ms TTL=246 Reply from 130.239.8.25: bytes=32 time=18ms TTL=246 Reply from 130.239.8.25: bytes=32 time=18ms TTL=246 Reply from 130.239.8.25: bytes=32 time=19ms TTL=246 Reply from 130.239.8.25: bytes=32 time=26ms TTL=246 Reply from 130.239.8.25: bytes=32 time=26ms TTL=246 Reply from 130.239.8.25: bytes=32 time=17ms TTL=246 Ping statistics for 130.239.8.25: Packets: Sent = 30, Received = 30, Lost = 0 (0% los Approximate round trip times in milli-seconds: Minimum = 16ms, Maximum = 29ms, Average = 19ms

Har hänt mig att jag på något sätt, loggas in på en annan hastighet, när jag haft avbrott. Har du har väll provat att starta om modemet?

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem

häromdan fick jag ett sånt här vykort av comhem:

när jag idag ringer upp kundtjänst hamnade jag som nummer 67 i kön med beräknad väntetid på 40min hahahaha

Visa signatur

"Det finns inga buggar, bara features..."

Permalänk
Medlem

walle_sthlm: Varierar hastigheten i download beroende på tid så är det troligen belastning. Testa och se om du får bra hastighet efter 12 någon kväll, då bör du få full speed oavsett belastning. Om inte hastigheten varierar utan du ligger på exakt 8/8 eller 10/10 kan du ha fått fel hastighet och bör boota om modemet och hjälper inte det, prata med comhem. Varierar den men inte kan härledas till att det blir lågt kvällar/helger kan signalen vara dålig till ditt modem och då bör du ringa comhem för tidsbokning. Alla belastningar i stockholm om det inte också berör upstreamhastigheten blir fixat under sep-okt iom lanseringen av 50/10 så vill du slippa sitta i comhems kö kan du ju avvakta om det är som jag misstänker belastat.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av walle_sthlm

Reply from 130.239.8.25: bytes=32 time=18ms TTL=246
Reply from 130.239.8.25: bytes=32 time=18ms TTL=246
Reply from 130.239.8.25: bytes=32 time=19ms TTL=246
Reply from 130.239.8.25: bytes=32 time=26ms TTL=246
Reply from 130.239.8.25: bytes=32 time=26ms TTL=246
Reply from 130.239.8.25: bytes=32 time=17ms TTL=246

Ping statistics for 130.239.8.25:
Packets: Sent = 30, Received = 30, Lost = 0 (0% los
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 16ms, Maximum = 29ms, Average = 19ms

vad får du för resultat om du pingar sunets "pingserver" ping.sunet.se istället för deras tungt lastade webserver?

Själv sa jag upp Comhem för nån vecka sen Tröttnade så förbannat på deras skitnät som dog titt som tätt.

resultat med Bredband2 100/100 fiber som jag har nu:

64 bytes from ping.sunet.se (192.36.125.18): icmp_seq=0 ttl=252 time=0.717 ms 64 bytes from ping.sunet.se (192.36.125.18): icmp_seq=1 ttl=252 time=0.919 ms 64 bytes from ping.sunet.se (192.36.125.18): icmp_seq=2 ttl=252 time=0.734 ms 64 bytes from ping.sunet.se (192.36.125.18): icmp_seq=3 ttl=252 time=0.721 ms 64 bytes from ping.sunet.se (192.36.125.18): icmp_seq=4 ttl=252 time=0.719 ms 64 bytes from ping.sunet.se (192.36.125.18): icmp_seq=5 ttl=252 time=0.721 ms 64 bytes from ping.sunet.se (192.36.125.18): icmp_seq=6 ttl=252 time=0.719 ms

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk

Tack för svaren!
Hastigheten varierar 4-5 mbit beroende av tid på dygnet.
Alltid fått ut utlovad hastighet innan. Detta kom väldigt plöstligt.
Är detta normala världen för downsteam channel?
Power Level
2.7 dBmV
Signal to Noise Ratio
39.4 dB

Kan vi stryka min teori om trasig utrustning i källaren/vinden?

Ping.sunet.se =/

Reply from 192.36.125.18: bytes=32 time=24ms TTL=249 Reply from 192.36.125.18: bytes=32 time=27ms TTL=249 Reply from 192.36.125.18: bytes=32 time=31ms TTL=249 Reply from 192.36.125.18: bytes=32 time=30ms TTL=249 Reply from 192.36.125.18: bytes=32 time=24ms TTL=249 Reply from 192.36.125.18: bytes=32 time=25ms TTL=249 Reply from 192.36.125.18: bytes=32 time=26ms TTL=249 Reply from 192.36.125.18: bytes=32 time=34ms TTL=249 Reply from 192.36.125.18: bytes=32 time=23ms TTL=249 Reply from 192.36.125.18: bytes=32 time=26ms TTL=249 Reply from 192.36.125.18: bytes=32 time=30ms TTL=249

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JenzA
Själv sa jag upp Comhem för nån vecka sen Tröttnade så förbannat på deras skitnät som dog titt som tätt.
resultat med Bredband2 100/100 fiber som jag har nu:

kan nog tala för oss alla när jag säger att man hade bytt direkt till bredband2 (eller fiber oavsett leverantör) från comhem om det hade varit möjligt

Visa signatur

"Det finns inga buggar, bara features..."

Permalänk

Är det någon som har samma problem som jag?
Har comhem 10/10mbit och varje gång jag loggar in på msn, så "dör" mitt modem och jag måste starta om det för att internet ska fungera igen.

Kan även tillägga att jag bytte nu i månadsskiftet från BBB till comhem. Och med BBB fungerade allt perfekt.

Permalänk
Medlem

Det står om det några sidor tillbaka. Vet inte om de fick klur på det dock.

Visa signatur

A little reading goes a long way...

Permalänk
Medlem

Det är tydligen en känd bugg på comhems nya trådlösa modem. Om man kör modemet med enbart kabel istället för trådlöst kan felet uppstå och man kommer runt det genom att antingen koppla trådlöst eller aktivera trådlöst men endå fortsätta köra med kabel. Måste fram nån mjukvaruuppdatering för felet tydligen.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

ComHem vs MSN

Nej problemet kvarstår, har påtalat det i ett mejl till ComHem men dom verkar inte bry sig..Deras support är utan tvivel det sämsta jag någonsin har upplevt..

Permalänk
Medlem

psycho7256: Om du menar att trådlösa modemet låser sig så tror jag inte det är kundtjänstens fel. Isf uppträder buggen i andra fall också som de ej fått informationen om. Inte supportens fel utan högre upp i hierarkin. Be dem skicka ett icke trådlöst modem så är problemet löst Vill du endå köra trådlöst finns det 10ggr bättre routrar därute du kan koppla till deras äldre beprövade modem. Dessutom kan du endå inte få trådlöst modem på 50/10tjänsten när det är klart i Göteborg så funderar du på den tjänsten tycker jag inte du borde lida med det skitmodemet.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

Varför kan man inte köra 50/10 trådlöst?

Permalänk

Modem

Ok det skall jag be att få istället, vet du vad det äldre modemet heter?

Permalänk
Medlem

EPC2203 heter modellen innan de började med trådlöst och den finns fortfarande för kundtjänst att skicka ut. Klarar 24/10. EPC2607 heter 50/10 modemet. Vet ej hur det fungerar i Göteborg innan lansering dock.

fried_eggz: Ja det enda modem comhem har för 50/10 är inte trådlöst. Du kan ju göra det själv med en egen router efter modemet såklart.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

Modem

Tnx alot..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mole
häromdan fick jag ett sånt här vykort av comhem:
http://www.xtribe.se/~mole/comhemvykort.jpg

när jag idag ringer upp kundtjänst hamnade jag som nummer 67 i kön med beräknad väntetid på 40min hahahaha

Har du inte begärt det själv (vilket är troligt då dom skickat sånt där kort) kan det vara problem i fastigheten och det eventuellt ligger i din lägenhet, beror på om det är paralellkopplat eller seriekopplat hos dig...

Mest tragiska är när man försökte hjälpa kunder, men problemet ligger hos en granne som inte ens använder sitt antennuttag men typ har skadat det eller kablarna innanför... ComHem har ingen laglig rätt (oftast anyway) att kräva inträde, och alla andra i huset (i värsta fall) har en försämrad eller ingen tjänst alls

Bäst teknik, någonsin.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neco
Har du inte begärt det själv (vilket är troligt då dom skickat sånt där kort) kan det vara problem i fastigheten och det eventuellt ligger i din lägenhet, beror på om det är paralellkopplat eller seriekopplat hos dig...

Mest tragiska är när man försökte hjälpa kunder, men problemet ligger hos en granne som inte ens använder sitt antennuttag men typ har skadat det eller kablarna innanför... ComHem har ingen laglig rätt (oftast anyway) att kräva inträde, och alla andra i huset (i värsta fall) har en försämrad eller ingen tjänst alls

det är precis vad jag gjort, bad att få hem en tekniker. idag var han här och konstaterade precis som sist att det inte är nåt fel i min lägenhet utan att det är nåt kass hos mina två grannar så nu skulle han boka in sig där också. som du säger verkar tekniken vara topnotch anno 2008!

Visa signatur

"Det finns inga buggar, bara features..."

Permalänk
Medlem

Neco: True true.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

Phunky : Jag har nu fått bekräftat av en kille på comhem som jobbar under dom större delarna att jag bor i ett av Sveriges största belastade områden.

Så nu kan ingen komma här o säga att min lina är fine.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

Jag har börjat få "10 sekunders lagg" om man får kalla det så och det sker kvällstid.

Det känns tråkigt om man nu skall leva med en lina som bråkar igen.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iller
Jag har börjat få "10 sekunders lagg" om man får kalla det så och det sker kvällstid.

Det känns tråkigt om man nu skall leva med en lina som bråkar igen.

Har precis samma som dig...har pågått nu i 2 mån,irreterande som F*N när jag lirar BF2.

Visa signatur

p180|antec 480w|Asus p5Q-deluxe|8800gt 512
|raptor150gb|X-Fi Xtreme Gamer – Fatal1ty Professional|Samsung 940BF|E8400|Noctua NH-U12P|Corsair TWIN2x2048MB-6400C4DHX 4-4-4-12 |Logitech G15 v2|bärbar1:asus F3K-AP014C|4gb ram|bärbar2:asus A6book 1gb ram|bärbar3:Asus eee 701|1gb ram.广东省, 中國

Permalänk

walle_sthlm : Bor du i Salem/tumba ser precis ut så där som för mig nästan jämt.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk

Inatt vid 00-tiden gick alla tjänster ner för mig (TV, Internet, telefoni) . Typiskt när man sitter och ser upplösningen av King Kong på TV6.

När jag ringde imorse så sa det att det var ett stort fel och att felsökning pågor. För en stund sedan började saker fungera igen men jag fick en helt ny IP-serie. Förhoppningsvis har det utförts förbättringar på nätet. Det går ju snabbt nu, men det gör det alltid på mornarna. Får se ikväll om det är lika belastat som vanligt.

Permalänk

Raz: Nedu. Btw, löste sig efter en veckas strul

Permalänk

Fan va skönt, ligger just nu på 1/1 när vi ska ha 7-10/1 :<
ringer de jävlarna imorn om de inte fixar det här.

Visa signatur

Får jag lov eller skall vi dansa först? http://www.rpgsource.net/gallery/chinko_eng.swf kekekek

Permalänk
Medlem

jaaa, har samma problem, ligger 2-3/7-8....har mejlat dem, får se vad de svarar

edit: nu får jag 2-3/2-3

första gången jag får hastighets problem med comhem hoppas att det fixas snart

Visa signatur

Ryzen 9 3900X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming | Corsair Vengeance PRO 32GB 3200MHz | Seasonic FOCUS Plus 750W | Samsung 970 EVO 1TB | 4 x 1.92 TB Intel SSD | Fractal Design Define C TG | Windows 10 Pro

Xeon E3-1241 V3@3,5GHz | Cooler Master Hyper 212 Evo | Supermicro - X10SL7-F | Samsung 32GB 1600MHz ECC | Evga Supernova G2 850W | WD RED/Segate Ironwof - 50TB | Fractal Design Define R5 | Unraid 6.7

Permalänk
Medlem